Hacknet یکی از بهترین، واقع‌گرایانه‌ترین و عجیب‌ترین بازی‌های سال‌های اخیر است. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

معمولا بازی‌های پر زرق و برق کار ساده‌تری در جذب مخاطب دارند و مثلا زمانی که تصاویری از بازی‌هایی چون Gears of War 4 یا Horizon Zero Dawn را می‌بینید، ناخودآگاه دوست دارید که این بازی‌ها را تجربه کرده و غرق در دنیای زیبای آن‌ها شوید. اما بازی‌های مستقل و ساده، از این حیث کار سخت‌تری در جذب مخاطب دارند و خیلی‌ها با دیدن تصاویری از آن‌ها، ممکن است بی‌خیال تجربه بازی شوند. ولی برخی از همین بازی‌های به ظاهر ساده، چنان شاهکار‌هایی هستند که اگر آن‌ها را تجربه نکنیم، قطعا اثر بسیار با‌ارزشی را از دست داده‌ایم. Hacknet یکی از همین دست بازی‌ها است که اگر آن را فقط از روی ظاهرش قضاوت کنیم، شاید در همان ابتدا عطای آن را به لقایش ببخشیم. چرا که در نگاه اول، بازی بیش از آنکه شبیه به «بازی» به نظر برسد، حس و حال قسمت Command Prompt ویندوز را القا می‌کند!

اما کافی است بازی را نصب کرده و فقط کمی در ابتدا آن را تحمل کنید و مکانیزم‌هایش را یاد بگیرید تا دل کندن از آن به یکی از سخت‌ترین کار‌های دنیا تبدیل شود. بازی Hacknet ساخته استودیو Team Fractal Alligator است و همان‌طور که احتمالا از نام آن هم حدس زده‌اید، یک شبیه‌ساز هک کردن است. هک کردن قطعا برای هر فردی جذابیت‌های خاص خودش را دارد ولی خب چیزی هم نیست که بتوان به سراغ آن رفت. به همین دلیل هم تجربه یک شبیه‌ساز هک کردن قطعا جذاب به نظر می‌رسد و باید گفت که سازندگان بازی Hacknet، توانسته‌اند حس و حال هک کردن را به بهترین شکل ممکن انتقال بدهند.

بررسی بازی Hacknet

با اینکه می‌دانید در حال تجربه یک بازی هستید، ولی گاهی همه‌چیز آنقدر پراسترس می‌شود که حس می‌کنید اگر کارتان را سریع تمام نکنید، ماموران امنیتی به خانه‌تان ریخته و شما را دستگیر می‌کنند

Hacknet از آن دست بازی‌هایی است که یاد گرفتنش کمی سخت و حتی شاید غیرممکن به نظر می‌رسد. چرا که به هر حال نه ما برنامه‌نویس هستیم و نه هکر و در ابتدای بازی حفظ کردن تمامی کد‌ها و استفاده درست از آن‌ها، کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد. ولی یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی بازی این است که شاید در ابتدا کمی از این نظر به مشکل بخورید و مدام به بخش آموزش کد‌های بازی با تایپ دستور «Help» مراجعه کنید، ولی به مرور زمان به یک هکر کار کشته تبدیل خواهید شد و کد‌ها و دیگر موارد لازم ملکه ذهن‌تان خواهند شد.

اما یکی از بهترین ویژگی‌های بازی، حس واقع‌گرایانه موجود در آن است. این حس آنقدر در بازی قوی است که می‌توان آن را با تنش موجود در برخی از بهترین فیلم‌ها یا بازی‌ها مقایسه کرد. برای مثال قطعا هنگام دیدن برخی فیلم‌ها با اینکه می‌دانید همه‌چیز یک فیلم است ولی ضربان قبل‌تان از دیدن اتفاقی که برای کاراکتر اصلی می‌افتد بیش‌تر می‌شود. یا در برخی بازی‌های دیگر با اینکه می‌دانید همه چیز فقط یک بازی است، ولی سازندگان کاری می‌کنند که آن حس تنش شدید در شما ایجاد شود. Hacknet نیز دقیقا چنین شرایطی دارد با اینکه می‌دانید فقط با یک بازی با محوریت هک روبرو هستید، ولی شرایط به شکلی پیش می‌رود که حس واقعی یک هکر بودن به‌تان دست می‌دهد. برای مثال هر از گاهی سیستم متوجه تلاش شما برای نفوذ به آن می‌شود و در این حالت یک ثانیه‌شمار آغاز به کار می‌کند که باید تا پیش از تمام شدن آن، کارتان را تمام کنید. در چنین قسمت‌هایی از بازی استرس عجیبی به سراغ‌تان می‌آید و با اینکه معمولا زمان کافی را برای انجام کار‌تان دارید، ولی ناخودآگاه حس می‌کنید که اگر موفق نشوید اتفاق خیلی بدی خواهد افتاد و همین امر باعث شده تا بازی حالت واقع‌گرایانه‌ای داشته باشد که واقعا هم عالی است.

بررسی بازی Hacknet

با اینکه شاید بازی یک اثر گیم‌پلی محور صرف به نظر برسد، ولی خب اینچنین نیست و در داخل بازی شاهد روایت یک داستان نیز هستیم. داستانی که به مرور زمان پرداخت می‌شود و قطعات مختلف آن مانند پازل در کنار هم قرار می‌گیرند. البته که برای پی بردن به این داستان، باید حوصله خواندن متن‌های مختلف را داشته باشید. داستان بازی شاید فوق‌العاده نباشد، اما شروع و پایان خوبی دارد. مخصوصا که سازندگان نه داستان را فدای گیم‌پلی کرده‌اند و نه برعکس و همین امر هم باعث می‌شود تا بازی از یکنواختی خارج شود و مخاطب بتواند از هر دو جنبه آن لذت کافی را ببرد.

به هر حال شخصا نه تجربه هک کردن را دارم و نه حتی می‌دانم که این کار به چه شکلی صورت می‌گیرد، ولی این را می‌دانم که در هک کردن با برنامه‌ای گرافیکی با ظاهری خیلی زیبا طرف نخواهید بود. سازندگان بازی Hacknet رابط کاربری بازی‌شان را با در نظر داشتن چنین موردی طراحی کرده‌اند و با اینکه شاید گاهی همه‌چیز کمی سردرگم‌کننده به نظر برسد و مخصوصا زمانی که تعداد نقاط پایین صفحه بیش‌تر می‌شود، همه‌چیز کمی گیج‌کننده شود، ولی این را هم باید در نظر داشت که اگر رابط کاربری بازی گرافیکی‌تر می‌شد، شاید آن حس و حال واقع‌گرایانه بازی که به آن اشاره کردیم ضربه می‌خورد.

با اینکه شخصا لذت بسیار زیادی از تجربه Hacknet بردم، اما بازی بدون ایراد هم نیست. یکی از مشکلات بازی، وجود یک سری ماموریت‌های هک تکراری و حتی می‌توان گفت زاید در آن است. البته هیچ‌یک از این ماموریت‌ها بدون پاداش نمی‌مانند و برای مثال سطح شما را بهبود می‌بخشند، ولی خب یک سری از کار‌هایی که در بازی انجام می‌دهید تکراری هستند و شما را با چالش جدیدی روبرو نمی‌کنند. شاید اگر سازندگان یک سری از این کار‌ها را از بازی حذف کرده و مثلا گیم‌پلی آن را یک ساعتی کاهش می‌دادند، بازی تجربه منسجم‌تر و متنوع‌تری ارائه می‌کرد ولی خب حتی در شرایط فعلی هم می‌توان این ماموریت‌های تقریبا تکراری را به دلیل قسمت‌های جذاب‌تر بازی تحمل کرد و در پایان هم از تجربه کلی بازی، لذت برد.

بررسی بازی Hacknet

اما نمی‌شود بازی Hacknet را بررسی کرد و اشاره‌ای به یکی از بهترین جنبه‌های بازی نداشت. منظورم موسیقی این اثر است که به معنی واقعی شاهکار است و ضیافتی شدیدا لذت‌بخش از موسیقی‌های الکترونیک را ارائه می‌دهد. موسیقی‌هایی که به مرور زمان و با پیشروی در بازی عوض می‌شوند و بدون اغراق می‌توان گفت که همگی آن‌ها بی‌نهایت گوش‌نواز و شنیدنی هستند. موسیقی‌های بازی آنقدر عالی هستند که اگر حتی نمی‌خواهید بازی را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنم موسیقی‌های آن را به طریقی پیدا کرده و از گوش دادن به آن‌ها لذت ببرید.

در مجموع شاید Hacknet در ابتدا بازی‌ای جذاب به نظر نرسد، ولی کافی است کمی با آن سر و کله بزنید و با مکانیزم‌هایش آشنا شوید تا در دنیای پر از کد و صفر و یک‌های آن غرق شوید. همان‌طور که اشاره کردم تجربه‌ای در زمینه هک ندارم و نمی‌دانم که بازی تا چه حد از این نظر شبیه به واقعیت است، ولی این را می‌دانم که پس از تمام کردن بازی، مزه آن تا مدت‌ها زیر زبانم باقی خواهد ماند. همان‌طور که پس از بازی کردن یک سری از بازی‌های سبک ماشین‌سواری حس می‌کنید که یک راننده تمام‌عیار شده‌اید، پس از تمام کردن Hacknet هم حس خواهید کرد که یک هکر حسابی هستید و این حس به لطف تنش موجود و حس واقع‌گرایانه موجود در بازی القا می‌شود. از طرفی دیگر با تجربه Hacknet صرفا از یک گیم‌پلی ناب لذت نبرده‌اید و در کنار آن داستانی نیز برای‌تان روایت شده است که به خودی خود برای جذاب بودن بازی کافی است.

 


منبع زومجی

Hacknet

Hacknet تلفیقی ناب از گیم پلی و داستان است. بازی‌ای که به ظاهرش نمی‌خورد که بتواند داستان خوبی روایت کند به لطف مهارت سازندگانش در این زمینه عالی عمل می‌کند و علاوه بر آن در زمینه گیم‌پلی هم لذتی بی‌بدیل را ارائه می‌دهد. به طوریکه پس از تمام کردن بازی، حس خواهید کرد که یک هکر حرفه‌ای و درجه یک هستید و این در حالی است که همه چیز فقط یک بازی است ولی هنر سازندگان آن در تبدیل کردن یک بازی به اثری چنین واقع‌گرایانه، بی‌نهایت قابل تحسین است. پس خود را از تجربه این بازی لذت‌بخش محروم نکنید.
افشین پیروزی

9

نقاط قوت

  • - گیم پلی بسیار درگیر‌کننده
  • - موسیقی‌هایی فوق‌العاده گوش‌نواز و شنیدنی
  • - داستانی غنی با روایتی خاص
  • - واقع‌گرایانه بودن بازی و ارائه حس واقعی یک هکر بودن

نقاط ضعف

  • - تکراری بودن برخی ماموریت‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده