نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۲

بررسی عملکرد پی سی هم رده با پروژه اسکورپیو در بازی ها

اگر دوست دارید که بدانید یک پی سی هم رده با کنسول پروژه اسکورپیو چه عملکردی در بازی‌ها دارد، با زومجی همراه باشید.

مایکروسافت چندی پیش مشخصات سخت افزاری و فنی کنسول پروژه اسکورپیو را اعلام کرد که بر اساس آن‌ها، این کنسول قادر به اجرای اکثر بازی‌ها در رزولوشن 4K واقعی خواهد بود و حتی می‌تواند عملکرد بازی‌های فعلی را بهبود ببخشد. در حالی که رونمایی کامل از این کنسول به E3 2017 موکول شده، سایت گیم‌اسپات، در اقدامی جالب تصمیم گرفته تا پی‌سی هم رده با پروژه اسکورپیو ساخته و عملکرد آن را در بازی‌‌ها بسنجد. البته باید به این نکته توجه داشت که یک پی‌سی، حتی با وجود داشتن مشخصات سخت‌افزاری مشابه با کنسول روی کاغذ، ممکن است عملکردی متفاوت با آن در عمل داشته باشد. چرا که معمولا در کنسول‌ها از بهینه‌سازی‌های خاصی استفاده می‌شود.

البته اسکورپیو پردازنده‌ای با معماری x86 دارد که آن را بیش از پیش شبیه به یک پی‌سی می‌کند. به هر حال در ادامه قطعاتی را که گیم‌اسپات در سیستمش استفاده کرده معرفی می‌کنیم و سپس نگاهی به عملکرد این پی‌سی هم‌رده با اسکورپیو در بازی‌ها خواهیم داشت:

کارت گرافیک

کارت گرافیک:

پروژه اسکورپیو پردازنده گرافیکی با قدرت ۶ ترافلاپس دارد که مبتنی بر معماری پلاریس AMD است. نزدیک‌ترین کارت گرافیکی پی‌سی به چنین عملکردی، کارت اخیرا عرضه‌شده شرکت AMD یعنی RX 580 است که قدرتی معادل ۶.۱ ترافلاپس ارائه می‌دهد و مانند پردازنده اسکورپیو، مبتنی بر معماری پلاریس است. البته این دو تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند؛ برای مثال پردازنده اسکورپیو دارای ۲۵۶۹ shader است که این رقم در RX 580 برابر با ۲۳۰۴ است. از طرفی دیگر RX 580 کلاک هسته‌ای معادل با ۱۲۵۷ مگاهرتز دارد که بیش‌تر از کلاک ۱۱۷۲ مگاهرتزی پردازنده اسکورپیو است.

کنسول پروژه اسکورپیو ۱۲ گیگابایت رم از نوع GDDR5 دارد که البته هشت گیگابایت از آن را به پردازنده گرافیکی اختصاص می‌دهد. کارت گرافیک RX 580 نیز هشت گیگابایت از نوع GDDR5 دارد که باعث می‌شود از حیث حافظه نیز شاهد شرایط یکسانی باشیم. در پایان هر دو پردازنده‌های گرافیکی از 4K ،HDR و HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده مرکزی

پردازنده مرکزی (CPU):

اسکورپیو از یک پردازنده هشت هسته‌ای AMD استفاده می‌کند که البته تا حد زیادی شخصی‌سازی شده است. بنا به گزارش‌های منتشر‌شده، این پردازنده از سری رایزن AMD نبوده و از سری جگوار است. انتخاب پردازنده‌ای هم‌رده با این CPU برای پی‌سی، کار ساده‌ای نیست. با این حال سایت گیم‌اسپات سراغ پردازنده FX-8350 کمپانی ای‌ام‌دی رفته که مانند پردازنده کنسول، هشت هسته دارد. البته اکثر بازی‌های فعلی نهایتا برای استفاده از چهار هسته پردازنده بهینه شده‌اند.

سرعت کلاک هسته FX-8350، معادل ۴ گیگاهرتز است که آن را به پردازنده‌ای سریع‌تر از پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی اسکورپیو تبدیل می‌کند. ولی باید در نظر داشت که پی‌سی علاوه بر بازی، باید یک سیستم عامل را نیز (که در پی‌سی مورد تست ویندوز 10 است) اجرا کند و داشتن سرعت پردازنده بیش‌تر یک امر ضروری است.

خنک کننده

خنک‌کننده:

مایکروسافت معمولا سابقه خوبی در زمینه خنک‌کننده کنسول‌هایش نداشته و ایکس‌باکس 360 از این حیث دچار مشکلات زیادی شد. با این حال این شرکت با اینکه در اسکورپیو برای مثال از خنک‌کننده‌های مایع استفاده نمی‌کند، ولی وعده داده که خنک‌کننده معمولی این کنسول عملکرد خیلی خوبی داشته و هم وظیفه‌اش را به بهترین شکل انجام می‌دهد و هم اینکه صدای کمی تولید می‌کند. در حالی که FX-8350 دارای یک فن پیش‌فرض است، ولی عملکرد این فن تعریفی ندارد و به همین دلیل هم گیم‌اسپات سراغ فن‌های بالارده این شرکت و فن Wraith رفته و آن را در سیستمش استفاده کرده است.

مادربرد

مادربرد:

گیم‌اسپات از مادربرد Gigabyte 970A-UD3P در سیستم خود استفاده کرده که از سوکت AMD AM3+ پشتیبانی می‌کند. این مادربرد همچنین دارای کارت صوتی مجتمع با کیفیتی است. مایکروسافت اعلام کرده که اسکورپیو کیفیت صدای عالی را ارائه خواهد کرد و کارت صوتی این مادربرد نیز باعث می‌شود تا پی‌سی ساخته‌شده، از این حیث نیز کم و کسری نداشته باشد.

رم

حافظه رم:

رم قطعه‌ای است که انتخاب آن کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. چرا که مایکروسافت در اسکورپیو از ۱۲ گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5 بهره برده و این در حالی است که حافظه‌های GDDR در پی‌سی فقط مختص کارت‌های گرافیکی هستند و رم‌ها از حافظه‌های DDR استفاده می‌کنند.

پیش‌تر هم اعلام کردیم که ۸ گیگابایت از ۱۲ گیگابایت حافظه اسکورپیو، مختص پردازنده گرافیکی است و این یعنی ۴ گیگابایت از آن مربوط به فرایند‌های دیگر است. سایت گیم‌اسپات تصمیم گرفته در سیستمی که می‌سازد، از ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR 3 استفاده کند. شاید شما هم این عقیده را داشته باشید که بهتر بود از ۴ گیگابایت رم استفاده می‌شد، ولی واقعیت این است که معمولا بخشی از رم در پی‌سی به دیگر بخش‌های سیستم اختصاص پیدا می‌کند و علاوه بر آن، درست است که داشتن رم زیاد نمی‌تواند خیلی تاثیری در عملکرد بازی‌ها داشته باشد، ولی کافی است تا رم شما کم باشد تا شاهد بروز مشکلات زیاد و ایجاد گلوگاه باشیم. به همین دلیل هم ۸ گیگابایت حافظه رم که از قضا به دلیل بهره بردن از حافظه‌های DDR 3 کندتر از رم اسکورپیو نیز است، معقول به نظر می‌رسد.

هارد

هارد:

کنسول اسکورپیو یک هارد یک ترابایتی خواهد داشت و از آنجایی که مایکروسافت در ایکس‌باکس وان S از هاردی با دور 5,400rpm استفاده کرده بود، گیم‌اسپات هم یک هارد یک ترابایتی 5,400rpm را برای پی‌سی خودش در نظر گرفته است.

منبع تغذیه

منبع تغدیه:

مایکروسافت از اسکورپیو از یک منبع تغذیه ۲۴۵ واتی استفاده خواهد کرد که اعلام شده توان کافی را برای این کنسول فراهم می‌کند. با این حال گیم‌اسپات سراغ یک پاور قوی‌تر از شرکت EVGA رفته که توانی معادل ۵۵۰ وات دارد.

گیم‌اسپات قطعاتی را که معرفی کردیم در داخل یک کیس از شرکت دیپ‌کول قرار داده است. در حال حاضر اطلاعاتی از قیمت پروژه اسکورپیو ارائه نشده است ولی پی‌سی که گیم اسپات آن را آماده کرده، قیمتی معادل ۸۷۷.۴۴ دلار دارد که بعید به نظر می‌رسد اسکورپیو چنین قیمت بالایی داشته باشد. ولی به هر حال اگر بخواهید یک پی‌سی با قدرتی معادل این کنسول بسازید، باید چنین مبلغی را پرداخت کنید. در ادامه نگاهی به عملکرد این پی سی در بازی‌ها خواهیم داشت:

بنچمارک‌ها:

از آنجایی که اسکورپیو کنسولی برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن 4K است، گیم‌اسپات هم بازی‌ها را در این رزولوشن اجرا کرده و نرخ فریم آن‌ها را روی تنظیمات مختلفی به دست آورده است. این در حالی است که بازی‌هایی برای این منظور استفاده شده‌اند که هم روی پی‌سی و ایکس‌باکس وان منتشر شده‌اند.

بازی Forza Horizon 3

Forza Horizon 3

مایکروسافت هنگام رونمایی از مشخصات فنی اسکورپیو، یک دمو از بازی فورزا منتشر کرد که نشان می‌داد این بازی روی رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در اسکورپیو اجرا می‌شود. گیم‌اسپات از آنجایی که به این نسخه از بازی دسترسی ندارد، سراغ جدیدترین نسخه از سری فورزا یعنی Forza Horizon 3 رفته و از آن در بنچمارک سیستمش استفاده کرده است.

روی سیستم هم‌رده با اسکورپیو و در رزولوشن 4K، بازی Forza Horiozn 3 در تنظیمات Ultra با نرخ ۳۵ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. این سیستم تنها زمانی قادر به اجرای بازی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است که تنظیمات آن روی حالت Low باشد. همچنین یک سری مشکلات دیگر نیز در بازی دیده می‌شود که احتمال به دلیل مشکلات پورت پی‌سی این بازی یا درایور AMD است.

درست است که فورزا هورایزن 3 عملکرد خیلی خوبی روی این سیستم نداشته، اما باید در نظر داشت که اولن این بازی یک اثر جهان‌باز است و با دمویی که مایکروسافت از فورزای اجرا شده روی اسکورپیو نشان داد، متفاوت است. از طرفی دیگر سازندگان بازی در استودیو ترن 10 این توانایی را دارند که بازی را برای اجرا روی اسکورپیو بهینه‌تر کنند و در نتیجه به نرخ فریم بهتری دست یابند.

Gears of Wars 4

Gears of War 4

سری Gears of War یکی از اصلی‌ترین مجموعه بازی‌های انحصاری مایکروسافت است و به همین دلیل هم گیم‌اسپات تصمیم گرفته جدیدترین نسخه آن یعنی بازی Gears of War 4 را روی پی‌سی هم‌رده با اسکورپیو اجرا کند. این بازی دارای بنچمارک داخلی است و زمانی که تنظیمات بازی روی حالت Ultra قرار می‌گیرد، در رزولوشن 4K شاهد نرخ ۲۷ فریم بر ثانیه هستیم. از آنجایی که نرخ پایین‌تر از ۳۰ فریم بر ثانیه خیلی مورد قبول نیست، پس می‌توان گفت که این سیستم روی حالت Ultra عملکرد خوبی ندارد. اما زمانی که تنظیمات بازی روی حالت High قرار می‌گیرند، شاهد نرخ تقریبا ثابت ۳۷.۵ فریم بر ثانیه هستیم که قابل قبول و قابل بازی است. پس در صورتی که مایکروسافت نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را هدف نگرفته باشد، احتمالا بازی با چنین تنظیماتی روی اسکورپیو اجرا خواهد شد.

اما نکته جالب اینکه بازی Gears of War 4 تحت هیچ شرایطی و حتی روی پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی هم در نرخ پایدار ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا نمی‌شود و این بدین معنی است که مایکروسافت اگر بخواهد این بازی در رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در اسکورپیو اجرا شود، باید بهینه‌سازی‌های زیادی را روی آن انجام دهد.

Overwatch

Overwatch

بازی Overwatch با اینکه گرافیک هنری زیبایی دارد، اما برای اجرای آن نیاز به سیستم خیلی قدرتمندی نخواهید داشت. روی سیستم گیم‌اسپات این بازی در بالاترین تنظیمات گرافیکی با نرخ میانگین ۶۴ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و درست است که گاهی دچار افت فریم شده و حتی به ۴۴ فریم بر ثانیه می‌رسد، ولی در مجموع این بازی به بهترین شکل قابل بازی در رزوشولن 4K و تنظیمات گرافیکی بالا است. موردی که نشان می‌دهد اسکورپیو هم این بازی را به راحتی با گرافیک خوب اجرا خواهد کرد.

Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

بازی Rise of the Tomb Raider یکی از معدود بازی‌های فعلی پی‌سی است که از دایرکت‌ایکس 12 رسما پشتیبانی می‌کند. زمانی که این بازی در آخرین تنظیمات گرافیکی و با Anti-Aliasing تنظیم شده روی 4x اجرا شد، نرخ ۱۲.۲ فریم بر ثانیه را ثبت کرد!

با این حال زمانی که بازی در رزولوشن 4K اجرا می‌شود، دیگر خیلی نیازی به استفاده از Anti Aliasing نبوده و حتی در صورت غیرفعال بودن این تنظیمات بسیار سنگین هم شاهد لبه‌های زشت و ناصاف در بازی‌ها نخواهیم بود. از این رو پس از غیرفعال کردن این گزینه و قرار دادن تنظیمات روی High، شاهد نرخ ۳۶ فریم بر ثانیه هستیم که عملکرد خوب سیستم را نشان می‌دهد. در تنظیمات Medium هم نرخ فریم به ۴۰.۶ رسیده و حتی در پایین‌تر حالت نیز شاهد نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیستیم و بازی با نرخ ۵۰.۸ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود.

پس می‌توان پیش‌بینی کرد که Rise of the Tomb Raider قرار است روی اسکورپیو نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را هدف قرار دهد و ظاهر مشابه نسخه پی‌سی بازی در تنظیمات High داشته باشد.

Fallout 4

Fallout 4

بازی Fallout 4 یکی از بازی‌هایی بود که در ویدیو معرفی پروژه اسکورپیو در E3 2016 نشان داده شد و از این رو گیم‌اسپات تصمیم گرفته تا عملکرد آن را هم روی پی‌سی هم‌رده با این کنسول بسنجد. زمانی که بازی در بالاترین تنظیمات گرافیکی روی رزولوشن 4K اجرا می‌شود، شاهد نرخ میانگین ۳۹.۲ فریم هستیم. با این حال پس از غیرفعال کردن گزینه Anti Aliasing، این رقم به ۴۵.۳ فریم در حالت میانگین و ۳۹ فریم در بدترین حالت می‌رسد که نشان می‌دهد اسکورپیو قادر خواهد بود این بازی را با بهترین کیفیت گرافیکی‌اش اجرا کند.

حتی زمانی که تنظیمات بازی روی پایین‌تر حالت قرار می‌گیرند شاهد رسیدن نرخ فریم به ۶۰ هستیم که البته در این حالت ظاهر بازی چنگی به دل نمی‌زند.

واقعیت مجازی

بنچمارک واقعیت مجازی:

طبق اعلام مایکروسافت، اسکورپیو قادر به ارائه تجربه‌ای عالی از واقعیت مجازی است و گیم‌اسپات برای سنجش درست بودن این اظهارنظر، بنچمارک SteamVR را روی سیستم هم‌رده با اسکورپیو اجرا کرده و در این تست نمره ۷.۴ برای این سیستم ثبت شده است که نمره خوبی است و نشان می‌دهد که پی‌سی با این مشخصات کاملا آماده واقعیت مجازی است.

نتیجه‌گیری:

همان‌طور که در ابتدای متن هم اشاره شد، هرگز نمی‌توان با قطعیت یک کنسول و پی‌سی هم‌رده آن را مقایسه کرد. ولی قطعا این سیستم تا حدود زیادی می‌تواند چشم‌اندازی از عملکرد اسکورپیو در بازی‌ها ارائه کند و آنطور که به نظر می‌رسد، این کنسول قادر به اجرای بازی‌های روز با کیفیت خوبی است و با در نظر گرفتن بهینه‌سازی‌هایی که روی نسخه‌های کنسولی بازی‌ها اعمال می‌شود، انتظار می‌رود که شاهد عملکرد حتی بهتری هم از اسکورپیو در اجرای بازی‌ها باشیم.

نظرات خود را در مورد این مطلب و عملکرد احتمالی اسکورپیو با زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده