نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۸

رونمایی انویدیا از Tesla V100، اولین پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری ولتا

کمپانی انویدیا از Tesla V100، اولین پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری جدیدش یعنی ولتا رونمایی کرد.

پس از موفقیت‌هایی که انویدیا با کارت‌های گرافیکی خانواده پاسکال خود به دست آورد، به نظر می‌رسد که باید کم کم منتظر رونمایی این کمپانی از کارت‌های گرافیکی نسل بعدی مبتنی بر معماری ولتا باشیم. جن سون هوانگ، رییس انویدیا، در جریان کنفرانس GPU Technology از اولین پردازنده گرافیکی (GPU) مبتنی بر معماری ولتا با نام Tesla V100 رونمایی کرد. وی اعلام کرد که Tesla V100 پیشرفته‌ترین پردازنده‌ای است که تا به امروز ساخته شده است و دارای ۵۱۲۰ هسته CUDA، بیش از ۲۱ میلیارد ترانزیستور و ۱۶ گیگابایت حافظه از نوع HBM2 با پهنای ۹۰۰ گیگابایت بر ثانیه خواهد بود.

Tesla V100 به طور دقیق ۲۱.۱ میلیارد ترانزیستور دارد و با معماری ۱۲ نانومتری TSMC ساخته شده است. در کل طبق اعلام انویدیا، این پردازنده گرافیکی پیشرفت عظیمی از حیث قدرت پردازشی در قیاس با پردازنده‌های پاسکال دارد. علاوه بر این پردازنده جدید با وجود داشتن قدرت بسیار بیش‌تر، ۵۰ درصد هم مصرف انرژی کم‌تری در مقایسه با پردازنده‌های پاسکال دارد. به‌علاوه این پردازنده به Tensor Cores جدیدی مجهز شده است که قادر به ارائه توان بالاتری هستند که برای برنامه‌های یادگیری عمیق (Deep Learning) بسیار مفید خواهد بود.

در پایان طبق اعلام انویدیا، استفاده از حافظه‌های HBM2 در پردازنده جدید، باعث شده تا این پردازنده پهنای باندی یک و نیم برابر بیش‌تر در مقایسه با پردازنده GP100 از نسل پاسکال داشته باشد. در ادامه می‌توانید تصویری از مقایسه مشخصات فنی پردازنده جدید با پردازنده‌های نسل قبلی انویدیا را مشاهده کنید:

انویدیا

نظرات خود را در مورد پردازنده جدید انویدیا با زومجی در میان بگذارید.


منبع KitGuru
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده