نویسنده: آرش رستمی
// پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۹

مقایسه پروژه اسکورپیو با رایانه های شخصی

کنسول پروژه اسکورپیو چه تفاوت‌هایی با پی‌سی یا همان رایانه‌های شخصی دارد؟ شما را به خواندن این نوشتار دعوت می‌کنیم.

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، جزئیاتی از پروژه اسکورپیو (Project Scorpio)، کنسول بازی بعدی مایکروسافت، در اخبار کنسول‌های بازی برای‌مان مشخص شد. در این میان، یکی از پرسش‌ها این است که پلتفرم جدید در مقایسه با پی‌سی چه جایگاهی دارد؟

از لحاظ عملکرد می‌توان گفت که در دنیای رایانه‌های شخصی، نزدیک‌ترین معادل‌ها برای پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن 4 پرو، رقیب اسکورپیو، کارت‌های گرافیک متداول Radeon RX 470 و Radeon RX 480 (البته از نوع آندرکلاک‌شده‌اش) هستند. در این میان، RX 480 عملاً می‌تواند با اورکلاک شدن، به قدرتی برابر با توان پردازشی ۶ ترافلاپسی اسکورپیو دست پیدا کند؛ هرچند که مقایسه کردن ترافلاپس‌ها روی کاغذ با نتایج واقعی تفاوت دارد.

به‌جز چند استثناء، «نسلِ جدیدِ» تکنیک‌های Upscaling که در پلی‌استیشن 4 پرو استفاده شده است، در دنیای رایانه‌های شخصی جایی ندارد؛ ضمن اینکه در پی‌سی، آن دسته از روش‌های نرم‌افزاری Upscaling که می‌توانند خروجی بسیار خوبی داشته باشند، در بازی‌های کمی به کار گرفته می‌شوند. البته شرایط دائما دستخوش تغییر می‌شود؛ اما در حال حاضر، کنسول‌ها توانایی‌اش را دارند که بعضا خروجی‌های بسیار خوبی با رزولوشن 4K داشته باشند؛ هرچند لازم باشد که ترفندهای تکنیکی خاصی برای دستیابی به آن‌ها به کار گرفته شود. طبیعتاً در اینجا منظور ما رزولوشن Ultra HD از نوع Native و «واقعی‌اش» نیست؛ اما به‌هرحال با خریداری کنسول، رزولوشن‌های بالا با هزینه‌ی کمتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در آن‌سو تقریباً می‌توان مطمئن بود که اسکورپیو با توان ۶ ترافلاپسی‌اش، نسبت به یک پی‌سی با کارت گرافیک معادل، حرف‌های بسیار بیشتری برای گفتن خواهد داشت. در این زمینه، وب‌سایت یوروگیمر مستقیماً جزئیات را از مایکروسافت جویا شده و بنا به شنیده‌های‌اش و به‌ویژه با توجه به چند مورد خاص، بسیار به این موضوع امیدوار است. مورد اول اینکه Shader Compiler یا کامپایلرِ شیدرِ اسکورپیو نسبت به همتاهای‌اش در پی‌سی، کارایی بسیار بالاتری دارد (شیدرها را می‌توان به‌عنوان کد داخلی GPU در نظر گرفت). دوم آنکه امکان آدرس‌دهی مستقیم سخت‌افزار (با استفاده از APIهای مایکروسافت، ضمن دسترسی داشتن به افزونه‌های پردازنده‌ی گرافیکیِ مختصِ کنسول) کفه‌ی ترازو را به‌سوی پلتفرم جدید سنگین می‌کند. مورد سوم هم به PIX (یا Performance Inspector for Xbox)، نرم‌افزار بهینه‌ساز تیم ایکس‌باکس، بازمی‌گردد. مایکروسافت از PIX به‌عنوان ابزاری یاد می‌کند که راه را برای بهینه‌سازی بهتر بازی‌ها روی اسکورپیو هموار می‌کند؛ نوعی بهینه‌سازی که ظاهراً پی‌سی نمی‌تواند به آن دست پیدا کند.

پروژه اسکورپیو

به‌گفته‌ی یوروگیمر، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اسکورپیو با رزولوشن 4K واقعی‌اش می‌تواند کارت‌هایی هم‌تراز با Nvidia GTX 1070 و AMD Fury X را به چالش بکشد. نویسنده‌ی این وب‌سایت کنسول جدید را در حال اجرای بازی Forza Motorsport 6 مشاهده کرده و نتیجه را با اجرا شدن آن روی یک پی‌سی با سطح جزئیات Ultra، درحالی‌که بازی روی رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه قفل شده، برابر دانسته است. درواقع استودیو ترن 10، سازنده‌ی فورتزا 6، پس از پورت کردن مستقیم نسخه‌ی ایکس‌باکس وان آن روی کنسول جدید، دریافته که هنوز بخشی از توان پردازشی اسکورپیو بلااستفاده مانده و از این‌رو با همین قدرت اضافی، کیفیت و جزئیات گرافیکی بازی را افزایش داده است. یوروگیمر بازی Forza 6: Apex را هم با تنظیماتی مشابه روی سیستمی با کارت گرافیک GTX 1060 و سپس 1070 و 1080 اجرا کرده است. در این میان، کارت 1060 (به‌ویژه حین رندر کردن آب‌وهوای بارانی) با افت فریم‌هایی روبه‌رو شده، GTX 1070 در شرایط بارانی بسیار سنگین افت عملکرد داشته و GTX 1080 از تمام تست‌ها کاملاً سربلند بیرون آمده است. البته این مقایسه تنها با یک معیار انجام شده و نتیجه‌گیری آن قابل بحث است؛ اما در نهایت نمی‌توان قدرت اسکورپیو را نادیده گرفت؛ به‌ویژه که تا امروز پورت Forza 6:  Apex روی رایانه‌های شخصی با تعریف و تمجیدهای فراوان روبه‌رو شده است.

با این حساب، بازی‌های پی‌سی باید رویکردهای تازه‌ای در پیش بگیرند تا بتوانند به‌شکلی موثرتر از رزولوشن 4K بهره ببرند؛ رویکردهایی که به آن‌ها امکان دهد تا هزینه‌ی ساخت و قیمت پردازنده‌های گرافیکی را کاهش دهند؛ طوری که با آن‌ها بتوان جدیدترین بازی‌ها را به‌شکلی مؤثر و پایدار روی نمایشگرهای اولترا اچ‌دی اجرا کرد. در این زمینه، باید بازی‌های مطرح و درجه یک کنسول‌ها را پیشتاز دانست؛ روندی که انتظار می‌رود با پروژه‌ی اسکورپیو ادامه پیدا کند. چنانچه بازی‌های ترد-پارتی بتوانند از این لحاظ در حد و اندازه‌های آثار فرست-پارتی پیش‌تر دیده‌شده ظاهر شوند (یعنی فرضاً بازی‌های 900p و 1080p بتوانند به رزولوشن 4K واقعی برسند)، نتایج به‌دست‌آمده در مقایسه با پی‌سی و سخت‌افزارهای‌اش (با توجه به ملزومات آن) حقیقتاً شگفت‌انگیز خواهد بود. اگر پردازنده‌ی گرافیکی اسکورپیو بتواند به‌درستی از پس 4K واقعی بربیاید و خروجی‌اش در سطحی بالاتر یا برابر با GTX 1070 قرار بگیرد، باید گفت که اسکورپیو، به‌عنوان یک کنسول، به نتیجه‌ی واقعاً خوبی دست پیدا کرده است.


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده