نویسنده: آرش عیاری
// پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۵

۵ راهی که پروژه اسکورپیو بازی های ایکس باکس وان و ایکس باکس 360 را بهتر اجرا می‌کند

با اعلام مشخصات سخت‌افزاری پروژه اسکورپیو، حالا نوبت شمردن راه‌هایی است که اسکورپیو بازی‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس 360 را بهتر اجرا می‌کند. 

ایکس‌باکس بعدی که با اسم رمز پروژه اسکورپیو شناخته می‌شود، به طور کامل و ۱۰۰ درصدی با هر نرم‌افزاری که روی ایکس‌باکس وان عرضه شده یا خواهد شد، سازگار است.

واقعیت این است که همه چیز بهتر خواهد بود و این همه ماجرا نیست. قدرتی که در موتور و هسته‌های پردازشی اسکورپیو وجود دارد، همه بازی‌های شما را بهبود می‌بخشد. بر اساس صحبت‌هایی که امروز از طرف تیم سخت‌افزاری ایکس‌باکس شنیدیم، بازی‌های شما روی اسکورپیو نرم‌تر اجرا می‌شوند، ظاهر بهتری دارند و سریع‌تر بارگذاری می‌‌شوند. 

این یک دستاورد قابل توجه است؛ در حالی که این کنسول برای اجرای همه محتواها از ابتدا طراحی و ساخته شده اما تصمیم‌های مختلفی در طول پروسه ساخت آن گرفته شده و همین موضوع،‌ ساخت اسکورپیو و اجرای بازی‌ها روی آن را به دستاوردی مشکل‌تر تبدیل می‌کند. در واقع و به زبانی ساده‌تر دو راه وجود داشته؛ راهی که توسط تیم طراحی پلی‌استیشن 4 پرو پیاده شده و راه سخت‌تر که بیایید به آن راه و روش اسکورپیو بگوییم. 

اندرو گوسِن از تیم طراحی اسکورپیو، این واقعیت را این‌گونه بیان می‌کند:

در طراحی که قرار است به سازگاری منجر شود، از نقطه نظر فنی برای ما دو راه وجود داشت؛ راه اول طراحی سخت‌افزار برای شبیه‌سازی قابلیت‌های کنسول اصلی تا جای ممکن بود. اما راه دوم، این بود که ما همه قابلیت‌های فنی را پیاده کنیم و البته با مشکلات سر راه هم مجادله کنیم و در صدد رفع کردن آن‌ها برآییم. 

چیزی را که گوسِن از آن به عنوان شبیه‌سازی یاد می‌کند می‌توان در طراحی پلی‌استیشن 4 پرو مشاهده کرد؛ آخرین کنسول سونی که از تکنیک پروانه‌ای برای طراحی واحد پردازشی گرافیکی یا GPU آن استفاده کرده اما این تکنیک به چه معنا است؟ سونی برای ارتقا قدرت پلی‌استیشن 4 پرو از همان واحد پردازشی در کنسول اصلی به اضافه ۱۸ واحد پردازشی جدید استفاده کرده است، بهبود سخت‌افزاری که در نهایت منجر به دو برابر شدن قدرت نسبت به کنسول پایه شد. به این ترتیب، سونی می‌تواند با خاموش کردن آن واحدهای پردازشی اضافه شده، به راحتی هر چه تمام‌تر از همخوانی کامل پلی‌استیشن 4 پرو اطمینان حاصل کند. از گفته‌ها مشخص است که راه انتخابی سونی برای افزایش قدرت کنسول میان‌نسلی خود، راه هوشمندانه و آسان‌تری است اما واضح است که قاببلیت تازه معرفی شده Boost Mode در پلی‌استیشن 4 پرو نمی‌تواند تمام توان این کنسول را برای اجرای بازی‌های پایه پلی‌استیشن 4 به خدمت بگیرد. 

اما مایکروسافت راه سخت‌تر را انتخاب کرده است. این راه اجازه افزایش توان پردازشی به وسیله دوبرابر کردن سخت‌افزار را نمی‌دهد و به همین دلیل، نوسازی توان پردازشی برای گذار به یک کنسول میان‌نسلی در اسکورپیو، راهی تند و تیزتر است. اینجا اما سازنده این طراحی باید با مشکلات همخوانی با بازی‌ها و نزم‌افزارهای قبلی دست و پنجه نرم کند،‌ با این حال، روبه‌رو شدن با این مشکل، بدون مزد هم نخواهد بود. برعکس قابلیت Boost Mode پلی‌استیشن 4 پرو، اسکورپیو از نظر تئوری می‌تواند تمام توان پردازشی‌اش را در خدمت اجرای بهتر بازی‌هایی بگذارد که پیش از این برای ایکس‌باکس وان عرضه شده‌اند. 

در حقیقت، اسکورپیو از ۵ راه مختلف تمرکز خود را روی اجرای هر چه بهتر بازی‌های ایکس‌باکس وان و البته بازی‌های قابل اجرای کنسول نسل هفتمی ایکس‌باکس 360 قرار می‌دهد:

پروژه اسکورپیو

۱. عملکرد روان‌تر بدون پارگی تصویر

با توجه به این‌که بسیاری از محتواها روی رزولوشن 1080p اجرا می‌شوند، ما می‌توانیم از منفعت‌هایی که کدک HECV دارد بهره‌مند شویم، منفعیت‌هایی مانند بیت‌-ریت فوق‌العاده بالا که منجر به ضبط تصاویر بسیار باکیفیتی می‌شوند

اندرو گوسِن از تیم طراحی اسکورپیو از به‌کارگیری تمام توان ۴۰ واحد پردازشی و همه ۱۱۷۲مگاهرتز فرکانس کاری این کنسول می‌گوید. این که حالا همه قدرت اسکورپیو در خدمت اجرای هر چه بهتر بازی‌ها خواهد بود. 

نتیجه حاصل از به کارگیری چنین پتانسیلی،‌ اجرای بازی‌ها به بهترین شکل ممکن است، بازی‌هایی که نتوانستند به نرخ فریمی که هدف قرار داده بودند،‌ برسند. اما از طرف دیگر این را هم باید اضافه کرد که اسکورپیو نمی‌تواند بازی‌هایی را که به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شدند روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند و این توانایی را برای حذف محدودیت‌های بازی‌ها ندارد. 

با این حال، تمام ۶ ترافلاپسی که واحد پردازش گرافیکی اسکورپیو، توان تولید آن را دارد،‌ روی تمام بازی‌های ایکس‌باکس شما موثر است. در حقیقت، اینجا مایکروسافت با مقدار زیادی از قدرت خام مواجه است که می‌تواند به اجرای بهتر و روان‌تر بازی‌ها منجر شود. گوسِن در این‌باره به نحوه اجرای بازی‌های ایکس‌باکس 360 روی ایکس‌باکس وان اشاره می‌کند، اینکه به خاطر اطمینان از میزان قدرتی که وجود دارد، هیچ وقت شاهد مشکلات نرخ فریم در این بازی‌ها نبودیم و نخواهیم بود. 

۲. بیشترین رزولوشن ممکن در بازی‌هایی با رزولوشن پویا

رزولوشن پویا همان تکنیک مورد علاقه و محبوب استودیوهای بازی‌سازی در پروسه ساخت بازی‌ها برای پویا کردن رزولوشن بازی است. ایده ساده است: وقتی یک بازی برای قفل شدن روی هدف پردازشی‌اش - چه اجرا در ۳۰ فریم بر ثانیه باشد چه ۶۰ فریم - با خطر مواجه شود، موتور بازی رزولوشن تصاویر اجرایی را تا حدی پایین می‌آورد که بازی روان و بدون مشکل اجرا شود. بازی‌های زیادی با این قابلیت عرضه شده‌اند، Doom، Halo 5، Gears of War 4، Battlefield 1، Call of Duty: Infinite Warfare و The Divison. این‌ها مثال‌هایی هستند که از تکنیک رزولوشن پویا استفاده کرده‌اند. 

گوسِن دراین‌باره می‌گوید:

با قدرت بیشتری که اسکوپیو در اختیار دارد، ما انتظار اجرای بازی‌هایی را که از این تکنیک استفاده می‌کنند در بالاترین رزولوشن داریم که محصول مورد نظر می‌تواند آن را رندر کند. همانطور که می‌دانید ما نمی‌توانیم آن‌ها را به سمت اجرا در رزولوشن 4K سوق دهیم، اما به طور قطع می‌توانیم بازی‌ها را در بالاترین رزولوشنی که پشتیبانی می‌کنند اجرا کنیم.

برای اینکه این موضوع مشخص شود، ما قطعا اشتیاق زیادی برای آزمایش آن روی بازی مانند The Witcher 3 داریم. بازی که به گفته سازندگان آن، از رزولوشن پویا پشتیبانی می‌کند و البته روی کنسول‌های فعلی، رزولوشن آن هیچگاه از 900p فراتر نرفته است. با افزایش قدرت ۴.۶ برابری اسکورپیو، می‌توانیم شاهد اجرای این بازی روی رزولوشن 1080p باشیم. فقط کافی است تا روز عرضه صبر کنیم. 

پروژه اسکورپیو

۳. بهبود تکسچرها

رزولوشن مهم است و در واقع تعریف‌کننده کیفیت تصویری است که شما از یک بازی مشاهده می‌کنید اما تنها چیزی نیست که اهمیت دارد. برای یک بازی و لذت بردن از آن در بهترین حالت، تکسچرها هم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. در واقع، تکسچرها چیزی هستند که ما متوجه تفاوت بین اجرای بازی‌ها روی کنسول‌های خانگی و رایانه‌های شخصی می‌شویم،‌ جایی که فیلترینگ آنیسوتروپیک 16x تفاوت خیلی زیادی را ایجاد می‌کند. 

گوسِن دراین‌باره از قابلیت سخت‌افزار اسکورپیو برای جایگزینی همه پردازش‌های دوخطی و سه‌خطی به آنیسوتروپیک صحبت کرده است، این که همه بازی‌هایی که روی اسکورپیو اجرا می‌شوند دارای تکسچرهایی با آنیسوتروپیک کامل خواهند بود. 

فیلترینگ باکیفیت تکسچرها می‌تواند تفاوت زیادی را در بازی‌های پرشماری از ایکس‌باکس وان ایجاد کند، جایی که استودیوهای سازنده بازی به صورت معمول از آنیسوتروپیک 4x برای بازی‌های‌شان استفاده می‌کنند. تبدیل فیلترینگ تکسچرها از 4x به 16x می‌تواند تفاوت چشمگیری را در کیفیت تکسچرهای بارگذاری شده ایجاد کند. البته، این قابلیت جدید شامل بازی‌های ایکس‌باکس 360 هم می‌شود. 

پروژه اسکورپیو

۴. ضبط گیم‌پلی بازی در اسکورپیو

اگر بازی‌های ایکس‌باکس وان به ۵ گیگابایت رم احتیاج دارند، ما ۳ گیگابایت را هم به طور اضافه بر سازمان در اختیار داریم

برنامه‌های مایکروسافت برای ضبط گیم‌پلی بازی‌ها در اسکورپیو تاثیرگذار است. تیم سخت‌افزاری اسکورپیو توانایی ضبط گیم‌پلی بازی در رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را فراهم کرده است،‌ آن هم بدون هیچ افت کیفیت یا عملکردی. ضبط این تصاویر با کدک HEVC باعث می‌شوند تا کیفیت گیم‌پلی‌هایی که با اسکورپیو ضبط می‌شوند،‌ همیشه تازه و تماشایی باشند. این قابلیت البته برای بازی‌های ایکس‌باکس 360 هم وجود دارد که شامل بهبودهای کلیدی می‌شود. 

با توجه به این‌که بسیاری از محتواها روی رزولوشن 1080p اجرا می‌شوند، ما می‌توانیم از منفعت‌هایی که کدک HECV دارد بهره‌مند شویم، منفعیت‌هایی مانند بیت‌-ریت فوق‌العاده بالا که منجر به ضبط تصاویر بسیار باکیفیتی می‌شوند. 

یکی دیگر از قابلیت‌هایی جدیدی که اسکورپیو در این بخش دارد، قابلیت اسکن کردن تصاویر ضبط شده با دقت بسیار بالا و فریم به فریم است. این قابلیت امکان عکس گرفتن از ویدیوها با دقت بسیار بالا را به کاربران می‌دهد. برای محتواهایی با رزولوشن 1080p، ضبط تصاویر در رزولوشن 4K معنایی ندارد و شما نمی‌توانید این تصاویر را با رزولوشن 4K ضبط کنید اما به لطف پردازش تصویر اسکورپیو و پهنای باندی که در اختیارتان قرار می‌دهد، نتیجه، ضبط تصاویر فول اچ‌دی با کیفیت بهتر است. 

پروژه اسکورپیو

۵. بارگذاری سریع‌تر

در دنیایی که بارگذاری یک مرحله از Battlefield 1 می‌تواند تا دو دقیقه هم طول بکشد، لودینگ سریع‌تر بازی‌ها قطعا خوش‌آیند خواهد بود. 

ما می‌توانیم به طور قطع از بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها در اسکورپیو صحبت کنیم. این لود شدن سریع‌تر بازی‌ها را می‌توان از سه جهت بررسی کرد. اولی که سریع‌تر شدن پردازنده است باعث می‌شود تا به لطف افزایش ۳۱ درصدی سرعت پردازنده، بازی‌هایی که مبتنی بر CPU پردازش می‌شوند،‌ بسیار سریع‌تر بارگذاری شوند. 

گاهی اوقات داده‌ها به صورت فشرده از هارد دیسک ارسال می‌شوند که پردازنده مجبور به غیرفشرده‌سازی آن‌ها می‌شود. اینجا است که فرکانس کاری بیشتر می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند. به عنوان مثال بازی The Division روی رایانه‌های شخصی می‌تواند فقط برای بارگذاری بازی، همه ۶ هسته و ۱۲ ترِد (Thread) یک پردازنده Core i7 3930 اورکلاک شده را به کار گیرد. 

دومین راه برای بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها، افزایش سرعت هارد دیسک است. ما به سازنده‌های بازی قول افزایش ۵۰ درصدی در پهنای باند کلی برای پردازش تصاویر در رزولوشن 4K را دادیم اما این افزایش پهنای باند می‌تواند در اجرای بازی‌های موجود ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس 360 هم کارساز باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند از یک هارد سریع‌تر هم بهره‌مند شوند. 

این یک مثال از بهره‌گیری افزایش توان پردازشی اسکورپیو در جایی دیگر از سیستم است. سومین فاکتوری که می‌‌تواند به بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها در اسکورپیو کمک کند این است که کنسول جدید ۸ گیگابایت رم را در اختیار سازنده‌ها قرار می‌دهد اما بازی‌های موجود برای ایکس‌باکس وان فقط برای استفاده از ۵ گیگابایت رم طراحی شده‌اند. 

اگر بازی‌های ایکس‌باکس وان به ۵ گیگابایت رم احتیاج دارند، ما ۳ گیگابایت را هم به طور اضافه بر سازمان در اختیار داریم. استفاده از کَشِ سیستمی که ما روی اسکورپیو اعمال کردیم باعث می‌شود تا ورود و خروج‌های شما در بازی به صورت سریع‌تر انجام و بارگذاری شوند.

پروژه اسکورپیو

جمع‌بندی

همه مواردی که از آن‌ها یاد کردیم، مثبت و درجهت اجرای هر چه بهتر بازی‌ها هستند،‌ اما این موضوع خالی از نکته منفی و مشکل هم نیست. بعضی از این بهبودها ممکن است در تعداد بسیار کمی از بازی‌ها با مشکل سازگاری مواجه شوند و در آن‌ها اعمال نشوند. این بسیار مشابه با حالت Boost Mode پلی‌استیشن 4 پرو است، جایی که اگرچه در مجموع سازگاری بالایی دارد اما در تعداد کمی از بازی‌ها با مشکل مواجه می‌شود. اما تفاوت جایی ایجاد می‌شود که مایکروسافت در حال اطمینان پیدا کردن از اجرای بهبودیافته همه بازی‌ها است تا موارد گفته شده بتواند در آن‌ها اعمال شود. این بدین معنا است که بعضی از این ۵ مورد گفته شده ممکن است در برخی از بازی‌ها اجرا نشوند. 


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده