نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۶

مقایسه پروژه اسکورپیو با پلی استیشن 4 پرو

دیجیتال فاندری ضمن رونمایی از مشخصات فنی پروژه اسکورپیو، این کنسول را با پلی‌استیشن 4 پرو نیز مقایسه کرده است. 

دیجیتال فاندری همانطور که وعده داده بود، امروز از مشخصات فنی کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو رونمایی کرد و می‌توانید جزییات فنی این کنسول را در زومجی بخوانید. اما این وب‌سایت علاوه بر رونمایی از مشخصات فنی اسکورپیو، آن را در حالت تئوری با پلی‌استیشن 4 پرو مقایسه کرده است. 

دیجیتال فاندری اعلام کرده که با وجود مشخص شدن جزییات فنی اسکورپیو، هنوز نمی‌توان به طور قطعی گفت که این کنسول در مقایسه با پلی‌استیشن 4 پرو چه عملکردی در بازی‌های مولتی‌پلتفرم خواهد داشت. با این حال به لطف حافظه ۱۲ گیگابایتی از نوع GDDR5، رزولوشن بافت‌ها در ایکس‌باکس اسکورپیو می‌تواند بهتر از پلی‌استیشن 4 پرو باشد. 

از حیث پردازنده گرافیکی، دیجیتال فاندری اعلام کرده که مایکروسافت با شخصی‌سازی معماری پردازنده، کاری کرده که پردازنده گرافیکی اسکورپیو شبیه به پردازنده‌های پی‌سی باشد و این کار مایکروسافت قابل تحسین است. در نتیجه و با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها، انتظار می‌رود که بازی‌های مولتی پلتفرم گرافیک بهتری روی اسکورپیو داشته و در رزولوشن بالاتری اجرا شوند. البته هنوز در مورد اینکه این تفاوت بین دو کنسول تا چه حد خواهد بود نمی‌توان نظر داد و تا زمانی که بازی‌ها عرضه نشده و روی دو کنسول تست نشوند، نمی‌توان با قطعیت در این مورد نظر داد. با این حال مایکروسافت با در نظر داشتن و بررسی موتور‌های بازیسازی فعلی پردازنده اسکورپیو را شخصی‌سازی کرده است و این می‌تواند باعث عملکرد عالی بازی‌ها روی این کنسول شود. 

با این حال مایکروسافت بیانیه‌ای در این مورد منتشر و اعلام کرده بازی‌هایی که در ایکس‌باکس وان معمولی با رزولوشن 1080p اجرا می‌شدند، روی اسکورپیو با رزولوشن 4K واقعی اجرا خواهند شد. دیجیتال فاندری اجرای بازی Forza 6 در رزولوشن 4K را روی این کنسول مشاهده کرده است که اسکورپیو می‌تواند آن بازی را در رزولوشن 4K واقعی با ۶۰ فریم ثابت اجرا کند. 

اما در مورد بازی‌هایی که روی ایکس‌باکس وان معمولی با رزولوشن 900p اجرا می‌شدند، مایکروسافت اعلام کرده که این آثار نیز در اکثر موارد با رزولوشن 4K واقعی روی اسکورپیو اجرا خواهند شد. دلیل اینکه مایکروسافت از عبارت «اکثر موارد» استفاده کرده این است که مسائل نرم‌افزاری و نحوه پورت بازی‌ها برای اسکورپیو نیز در عملکرد آن‌ها تاثیرگذار خواهند بود. از طرفی چند بازی محدودی که روی ایکس‌باکس وان معمولی با رزولوشنی پایین‌تر از 900p اجرا می‌شدند، احتمالا روی ایکس‌باکس اسکورپیو به صورت آپ‌اسکیل شده اجرا خواهند شد.

در مجموع دیجیتال فاندری پیش‌بینی کرده که در رقابت ایکس‌باکس اسکورپیو و پلی‌استیشن 4 پرو، شاهد اجرای بازی‌ها در رزولوشن بالاتر و نرخ فریم بهتر روی اسکورپیو خواهیم بود و این بار نوبت مایکروسافت است که صاحب کنسول قدرتمند‌تر بازار باشد. با این حال اینکه آیا این تفاوت‌ها در حد بسیار محسوسی خواهند بود یا خیر، مساله‌ای است که دیجیتال فاندری پاسخ آن را به زمان عرضه کنسول جدید مایکروسافت و تجربه عملی بازی‌ها موکول کرده است. 


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده