نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۲

بررسی بازی Yooka-Laylee از دید وبسایت‌های معتبر دنیا

نمره‌های Yooka-Laylee، دنباله معنوی بازی Banjo-Kazooie، خبر از یک بازی متوسط می‌دهند. 

بازی Yooka-Laylee، ساخته استودیو پلی‌تونیک گیمز است که در تاریخ ۲۲ فروردین برای پی‌سی، ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد. از این بازی اکشن پلتفرمر سه‌بعدی، به عنوان دنباله معنوی بازی خاطره‌انگیز Banjo-Kazooie یاد می‌شود و در آن با دو شخصیت یوکا و لیلی همراه می‌شویم. هریک از قهرمان‌های بازی قابلیت‌های خاص خودشان را دارند و وظیفه شما در بازی این است که در جهان بزرگ و رنگارنگ بازی، با این دو شخصیت گردش و موارد مختلفی را کشف کنید. 

حال در فاصله چند روز مانده به انتشار این بازی، نمره‌های آن توسط سایت‌های معتبر نقد دنیا منتشر شده است که بر اساس آن‌ها، می‌توان گفت که با یک بازی متوسط روبرو هستیم. بازی‌ای که از برخی سایت‌ها نمره‌های خیلی خوبی دریافت کرده و البته نمره ۴۰ از ۱۰۰ نیز در بین امتیازاتش دیده می‌شود. 

در ادامه مروری بر نمره‌ها، نقدها و بررسی‌های بازی Yooka-Laylee از دید وبسایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت:

Yooka-Laylee

  • سازنده: پلی‌تونیک گیمز
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4، پی‌سی
  • سبک: پلتفرمر/اکشن سه‌بعدی
  • تاریخ عرضه: ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل)

yooka-laylee

دیستراکتیود: ۸۰ از ۱۰۰

بدون شک بازی‌هایی مثل Banjo-Kazooie هرگز تکرار نخواهند شد ولی Yooka-Laylee باعث شد تا پس از ۱۷ سال بتوانم بازی‌ای حداقل شبیه به آن آثار را تجربه کنم. درست است که ساخته استودیو پلی‌تونیک گیمز مشکلاتی دارد، ولی کلیت بازی بسیار خوب بوده و باعث می‌شود از تجربه آن لذت ببرید. 

گیم‌اینفورمر: ۸۰ از ۱۰۰

بازی Yooka-Laylee با پذیرش اینکه یک بازی ویدیویی است، مدام دیوار چهارم را می‌شکند. هر بار که دیالوگی بین کاراکتر‌های بازی رد و بدل می‌شد، من منتظر جوکی در مورد بازی‌های دیگر بودم! برخی از این جوک‌ها باعث شدند تا من واقعا بخندم و این بسیار عالی است. همچنین در برخی قسمت‌های بازی هم یک سری پازل تعبیه شده است که خوشبختانه مانعی برای لذت بردن شما از گیم‌پلی بازی نمی‌شوند و علاوه بر آن از حیث داستانی نیز بازی لحظه‌های بسیار خوبی دارد. 

آی‌جی‌ان: ۷۰ از ۱۰۰

Yooka-Laylee شامل تمامی المان‌های بازی‌های قدیمی سبک پلتفرمر سه‌بعدی است. کاراکتر‌های بازی جالب هستند و شاهد تعداد زیادی قابلیت ویژه نیز هستیم که استفاده از آن‌ها لذت‌بخش است. همچنین چهار مورد از پنج جهان بازی طراحی خوبی داشته و گردش در آن‌ها سرگرم‌کننده است. با این حال بازی یک سری مشکلات نیز داشته و هسته کلی آن در مقایسه با آثار موفق این سبک ضعف‌هایی دارد. ولی علی‌رغم این موضوع، Yooka-Laylee نشان می‌دهد که سبک پلتفرمر سه‌بعدی هنوز زنده است و می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. 

گیم‌اسپات: ۶۰ از ۱۰۰

نقاط قوت و ضعف بازی Yooka-Laylee از آثاری نشات می‌گیرند که این بازی از آن‌ها الهام گرفته است. با اینکه سازندگان سعی کرده‌اند کلیت بازی را شبیه آثار مدرن کنند، ولی گیم‌پلی بازی کماکان قدیمی و تاریخ‌گذشته است؛ در نتیجه نمی‌تواند برای طولانی‌مدت سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باقی بماند. با این حال اگر بازی Banjo-Kazooie را دوست داشتید و می‌خواهید اثری شبیه به آن را تجربه کنید، Yooka-Laylee انتخاب خوبی است و با داشتن موسیقی‌های عالی و همچنین آیتم‌های متعددی که می‌توانید جمع‌آوری کنید، کارش را به عنوان یک دنباله معنوی به خوبی انجام می‌دهد. 

پالی‌گان: ۵۵ از ۱۰۰

Yooka-Laylee در اصل یک بازی پلتفرمر جدید و بروز‌شده است ولی واقعیت این است که یک سری از مکانیزم‌های این بازی تاریخ‌گذشته هستند. دلیل اینکه این روزها بازی‌های پلتفرمر سه‌بعدی خیلی کمی ساخته می‌شود، این نیست که دیگر استودیو ریر سابق وجود ندارد؛ بلکه دلیل اصلی این است که آثاری مثل Banjo-Kazooie، یک سری ویژگی‌های مختص به خودشان داشتند که در آن زمان جذاب بودند و شاید امروزه دیگر خیلی مورد استقبال قرار نگیرند. درست است که Yooka-Laylee موارد مثبتی مثل شکستن دیوار چهارم در دیالوگ‌ها، کاراکتر‌های جذاب و همینطور گرافیک رنگارنگ دارد، ولی کلیت این بازی قدیمی و تاریخ‌گذشته است و این موارد مثبت هم نمی‌توانند باعث شوند تا از این موضوع چشم‌پوشی کنیم. 

نمره های Yooka-Laylee

نمره های Yooka-Laylee


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده