// دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

خوب، بد، زشت شماره ۷

با هفتمین قسمت از خوب بد زشت زومجی همراه باشید تا از مایکروسافت تشکر کنیم و اعتراضی هم به فیلم‌ ناامید کننده Ghost in the Shell داشته باشیم.

هر ماه  اخبار مختلفی در دنیای سرگرمی منتشر می‌شوند که هر کدام برای مخاطب‌ها جنبه‌های مختلفی را در بر دارند. برخی از این اخبار گاها خوب هستند و برای خیلی از‌ مخاطبین جنبه مثبتی دارند. موفقیت یک بازی یا فیلم، موفقیت یک سازنده، اخباری که به نفع جمعی از مخاطبین باشد و حتی تایید ساخت یک بازی یا یک فیلم که سال‌ها منتظرش بودیم می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. برخی دیگر از وقایع سرگرمی را می‌توان در دسته اخبار بد قرار داد. این اخبار نیز ممکن است برای بسیاری از خوانندگان خبری تلخ و ناراحت کننده به شمار بروند. مرگ یک سازنده یا تعطیلی یک استودیو، تاخیر یا کنسل شدن ساخت یک فیلم یا بازی یا حتی اتفاقی که برای جمع کسیری از مخاطبین ناراحت کننده هستند در دسته اخبار بد قرار می‌گیرند. اما دسته آخری هم وجود دارد که ما آن را اخبار زشت می‌نامیم. توهین یک شخص به مخاطبین، ارایه یک فیلم یا بازی که اصلا در حد و اندازه خواسته طرفداران نیست و حتی معرفی محصول یا اعمال سیاست‌های خاصی که مخاطبین را به شدت ناراحت کنند، جزو اخبار زشت قرار خواهند گرفت.

ما در زومجی سعی داریم تا هر ماه، برترین اتفاقات خوب، بد، زشت را کنار هم قرار دهیم و نگاهی کوتاه به آن‌ها داشته باشیم.

 

ایکس باکس

مایکروسافت پول خریداران بازی را پس می‌دهد!

درست است که سیاست‌های اشتباه باعث شد مایکروسافت در این نسل در بسیاری از بخش‌‌ها عقب بماند، اما آن‌ها هنوز هم در چند زمینه از رقیبان خود پیش هستند و به خوبی حواس‌شان به مشتری‌ها و کاربران خود هست. ارایه سرویس‌های وسوسه کننده و در عین حال ارزان قیمت، سرویس‌های آنلاین جذاب و حتی آسان و یک پارچگی نرم‌افزارها و روابط کاربری خانواده ایکس‌باکس، از جمله خدمات بسیار خوبی هستند که مایکروسافت برای بخش گیمینگ خود ترتیب داده. حال چند وقت پیش یک مورد دیگر به جمع این امکانات خوب ایکس باکس اضافه شد و آن هم بازگرداندن پول خریداران محصولات آنلاین فروشگاه ایکس‌باکس است. اگر بازیی را خریداری کرده‌اید که شدیدا از ریختن پول به حساب سازندگان و ناشرانش پشیمان شده‌اید، اگر اثری را خریداری کرده‌اید که بعد از تجربه ابتدایی آن با خود می‌گویید این بازی ارزش خرید نسخه فیزیکی و آرشیو کردن را دارد، یا حتی اگر یک بازی را اشتباه خریداری کرده‌اید، اصلا نگران نباشید؛ مایکروسافت شما را دوست دارد و تنهایتان نمی‌گذارد! مایکروسافت به زودی این امکان را به شما خواهد داد که پول خود را به لطف سرویس جدیدی به نام Self-Service Refund پس بگیرید.

البته قرار نیست کارمندان مایکروسافت زنگ در خانه‌تان را بزنند و پول را دو دستی تقدیم کنند، بلکه این پول به حساب الکترونیکی مایکروسافت شما بازخواهد گشت تا بتوانید بازی‌ها یا محصولات دیگری را از فروشگاه ایکس‌باکس خریداری کنید. البته فکر نکنید که شخص زرنگی هستید که با انواع و اقسام روش‌های زیرکانه می‌توانید آن‌ها را گول بزنید. مایکروسافت برای پس دادن پول شما شرط و شروط‌هایی گذاشته که زیاد هم سخت‌گیرانه نیستند. اولین نکته این است که اگر بیشتر از ۲ ساعت بازی خریداری شده را انجام دهید، قادر به پس دادن بازی و دریافت پول نخواهید بود. همچنین اگر از خرید شما بیشتر از ۱۴ روز گذشته باشد، مایکروسافت پولی به شما باز نخواهد گرداند.

هر شرطی که باشد، به هر حال این یک قابلیت فوق‌العاده است که برای اولین بار پا به پلتفرم‌های کنسولی گذاشته و خیال بسیاری از خریداران را راحت می‌کند. البته شما می‌توانستید توسط ارتباط با سیستم پشتیبانی مایکروسافت برای یکی دو بار خرید اشتباه پول خود را پس بگیرید، اما حالا با توجه به سیستم Self-Service Refunds به راحتی می‌توانید طبق شرایط درخواست شده بازی خریداری شده را بازگردانید و پول را پس بگیرید که به این کار Refund گفته می‌شود.

 

عارف لرستانی

درگذشت عارف لرستانی

عارف لرستانی، یکی از بازیگران طنز تلویزیون کشورمان که بیشتر وی را به دلیل حضور در آثار مهران مدیری مانند قهوه تلخ می‌شناسیم، صبح روز شنبه، ۲۶ فروردین ۹۶، به دلیل سکته قلبی در منزل خود درگذشت. عارف لرستانی، متولد ۱۵ بهمن سال ۱۳۵۰ در کرمانشاه است. وی بازیگر تئاتر و تلویزیون بود و به صورت رسمی از مجموعه جنگ ۷۷ به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و پس از آن در چندین مجموعه دیگر از جمله قهوه تلخ با وی همکاری داشت.

درگذشت این بازیگر جوان که خاطرات بسیار خوبی را برای‌مان رقم زده، خبری بد و ناراحت کننده‌ای برای جامعه هنر دوست‌مان بود. بیاید با هم در ویدیویی کوتاه خاطره این بازیگر دوست داشتنی را زنده نگه داریم:

 

ghost in the shell

عملکرد بسیار ضعیف فیلم Ghost In The Shell

برای زشت بودن فیلم Ghost in the Shell کافی است تا صحبت‌‌های رضا حاج محمدی در مورد این فیلم را باری دیگر مرور کنیم:

بازسازی‌های لایو اکشن انیمه‌ها، مخصوصا در هالیوود سابقه‌ی خوبی ندارند. برخی قابل‌تحمل هستند و برخی دیگر فاجعه‌بار. بنابراین دست درازی کمپانی پارامونت به آن و کارگردانی‌اش توسط روپرت سندرزی که این اولین ساخته‌ی بلندش محسوب می‌شود داد هواداران را بلند کرد. بالاخره داریم درباره‌ی انیمه/مانگایی حرف می‌زنیم که یکی از منابع الهام ژانر علمی-تخیلی است.

مقاله مرتبط

متاسفانه دست درازی کمپانی پارامونت به یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های تاریخ آن قدر فاجعه بود که هیچ‌کس، مخصوصا آن افرادی که انیمه‌های این سری را دنبال کردند، از این فیلم راضی نبودند و ما نیز حتی منتظر نسخه بلوری آن نیستیم. شاید این فیلم جلوه‌‌های ویژه خوبی داشته باشد و به عنوان یک فیلم یک بار مصرف و پر کردن زمان گزینه خوبی به نظر برسد، اما اگر انیمه‌های آن را دیده باشید، بعید است که حتی دل‌تان بخواهد برای پر کردن وقت هم سراغ این فیلم بروید. مسئله زشت‌تری که در هسته این فیلم وجود دارد این است که این فیلم بیشتر با هدفی تجاری تولید شده و خبری از آن معنا و مفهوم و آن باری که انیمه‌های Ghost in the Shell در خود جای داده بودند نیست.

سازندگان شاید با خود فکر کردند که اگر از اسکارلت جانسون در این فیلم استفاده کنند شاید بتوانند پول خوبی به جیب بزنند و طرفداران غربی و شرقی را راضی نگهدارند. اما خب فیلم با بودجه ۱۱۰ میلیونی‌اش نتوانست فروش جالبی رقم بزند و تنها در هفته اول اکرانش ۱۹ میلیون دلار و در هفته دوم ۷.۳ میلیون دلار فروش کرد تا پرونده این فیلم در باکس‌ آفیس بسته شود.

 

کالاف دیوتی

بازگشتی که خیلی از ما منتظرش بودیم

طبق معمول خوب بد زشت‌های گذشته، یکی دوتا بخش فرعی هم داریم که اسم این یکی را «بالاخره» این ماه گذاشتیم. شاید شما هم با من موافق باشید که این اسم شایسته بازگشت سری ندای وظیفه به جنگ جهانی است. پس از سال‌ها انتظار، پس از سال‌ها عذاب درصد زیادی از طرفداران، اکتیویژن از خر شیطان پایین آمد و کار ساخت نسخه جنگ جهانی را به استودیو اسلیج همر گیمز سپرد. البته نمی‌گویم نسخه‌های پیشین این سری که در آینده‌ جریان داشتند بازی‌های بدی بودند، اما واقعا طرفداران دل‌شان برای آن روز‌های سری Call of Duty تنگ شده بود. آن زمان که بخش کمپین یا همان داستانی این سری هیچ رقیبی در زمینه بازی‌های نظامی نداشت و از تک تک لحظات آن لذت می‌بردیم. البته اصلا نمی‌دانم اسلیج همر گیمز قادر است آن روزها را بازگرداند یا نه. اصلا نمی‌توان از حالا پیش بینی کرد که این استودیو قرار است صحنه‌های فوق‌العاده‌ای را همانند نسخه‌های اولیه این بازی خلق کند یا خیر. اما در حال حاضر همین که بالاخره این سری باز هم ما را به جنگ جهانی برده بسیار خوشحالیم. البته این بازی رقیب سرسختی در زمینه بخش چند نفره به نام Battlefield 1 دارد، اما خب راستش را بخواهید دایس نتوانست یک بخش تک نفره خاطره‌ ساز از جنگ جهانی را خلق کند. اما آیا اکتیویژن و اسلیج همر می‌توانند؟ امیدواریم.

 

اوت لست

نویسنده برتر این ماه زومجی: افشین پیروزی!

مقاله مرتبط

همان‌طور که می‌دانید بدون هیچ شکی بازی Outlast و بازی Outlast 2 جزو ترسناک‌ترین آثار ویدیو گیمی خلق شده تاریخ هستند. آثاری که شما در آن بدون هیچ پشتوانه‌ای، بدون هیچ دلگرمی، به مکانی فرو رفته در تاریکی و با ساکنینی عجیب سفر می‌کنید که کاری جز کشتن شما بلد نیستند. حال فکر کنید که یک شخص فقط شب‌ها وقت بازی کردن داشته باشد و آن شخص هم باید این بازی را برای سایت زومجی نقد کند! بله همانطور که می‌دانید افشین پیروزی با شجاعت تمام، بعد از ساعت‌ها بازی کردن، کابوس‌هایی که در خواب دید، چندین و چند بار تشنج، حمله‌های قبلی پی در پی و ساعت‌ها سردرد و بی‌خوابی‌هایی که به سرش زد، توانست این بازی را تمام کند و نقدش را بنویسد!

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده