نویسنده: نادر امرایی
// پنجشنبه, ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۹

چه چیزهایی از فیفا 18 می‌ خواهیم؟

یکی از بازی‌های بسیار مورد انتظار سال ۲۰۱۷، نسخه بعدی فیفا با نام فیفا 18 است. اما چه انتظاراتی از نسخه بعدی این مجموعه محبوب داریم؟

مقاله مرتبط

سالیان بسیار زیادی است که دیگر عادت کرده‌ایم اواخر تابستان، منتظر عرضه نسخه جدیدی از مجموعه فیفا باشیم. امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و در ماه سپتامبر باید منتظر عرضه فیفا 18 باشیم. از طرف دیگر، رقیب سنتی فیفا یعنی PES نیز نشان داد که آرام آرام با اعمال کردن نوآوری‌های مختلف قصد دارد که جایگاه قدیمی خود را از فیفا پس بگیرد و به همین دلیل، FIFA 18 برای اینکه بتواند کماکان طرفداران خود را نگاه دارد،‌ باید تغییراتی را در نسخه سال آینده خود اعمال کند.

سال پیش و در فیفا 17 بود که الکترونیک آرتز تصمیم گرفت استفاده از موتور ایگنایت را کنار بگذارد و به جای آن از موتور فوق‌العاده قدرتمند فراست‌بایت برای بازی فیفا استفاده کند. با اینکه استفاده از این موتور باعث شد از لحاظ بصری با یک اثر فوق‌العاده مواجه شویم و فراست‌بایت امکانات بسیار زیادی را به بازی اضافه کرد، اما به دلیل اینکه این موتور ذاتا برای بازی‌های ورزشی توسعه نیافته بود، شاهد ایرادات و مشکلات عجیبی در بازی بودیم که البته مقدار قابل توجهی از این مشکلات با بروزرسانی‌های متعددی که برای فیفا 17 ارائه شد، حل شد. به هر حال امسال هم اواخر تابستان، باید منتظر نسخه جدیدی از فیفا باشیم. اما فیفا 18 با اضافه شدن و تغییر یافتن چه مواردی می‌تواند به یک بازی فوق‌العاده تبدیل شود؟ با ما همراه باشید تا برخی از این موارد را برای شما فهرست کنیم.

فیفا ۱۸ / FIFA 18 / فیفا 18

۱ - داوری بهتر

مطمئنا برای شما هم در فیفا 17 پیش آمده که در موقعیتی تک به تک قرار گرفته‌اید و بازیکن حریف با یک تکل خشن از پشت، مانع از شوت زدن شما می‌شود و در کمال تعجب شما و در حالیکه انتظار دارید ضمن اعلام پنالتی به نفع شما،‌ بازیکن تکل کننده اخراج شود، بازی ادامه پیدا می‌کند! یا در سناریو دیگری، مدافع شما شانه به شانه در حال حرکت با مهاجم حریف است و برای گرفتن توپ،‌ تکل را می‌زنید و در حالیکه شما توپ را در اختیار خود درآورده‌اید، داور نه تنها خطای شما را می‌گیرد، بلکه بازیکن شما را اخراج می‌کند! الکترونیک آرتز، باید مشکلات بی‌شمار داوری را که نه تنها در فیفا 17 بلکه در فیفاهای قبلی نیز وجود داشت، در فیفا 18 تا حد بسیار زیادی حل کند تا تجربه بازی، با خرد کردن گیم‌پد همراه نباشد!

۲ - گزارشگری

آلن اسمیت و مارتین تایلر، دو گزارشگری هستند که وظیفه گزارشگری بازی‌ها در فیفا 17 را بر عهده داشتند. با اینکه گزارشگری فیفا همیشه یکی از نکات قوت آن بوده و این دو آمار جالبی را در بازی اعلام می‌کنند، اما نمی‌توان کتمان کرد که پس از مدتی، گزارشگری این دو بسیار تکراری می‌شود و تقریبا در تمام بازی‌ها، جملات یکسانی را می‌شنوید. الکترونیک آرتز می‌تواند در فیفا 18، با عرضه بروزرسانی‌هایی برای بازی،‌ گزارشگری را بروز نگاه دارد و کاری کند که از تکراری بودن آن کاسته شود.

۳ - لایسنس‌های بیشتر

یکی از نقاط قوت سری فیفا، تعداد تیم‌های لایسنس شده در آن بوده است و در چند سال اخیر با اضافه شدن رابط کاربری رسمی لیگ انگلستان و بوندس لیگا ( به طور مثال نحوه نمایش دادن نتیجه و زمان بازی، دقیقا مانند تلویزیون رسمی لیگ برتر و بوندس لیگا است)، بازی کردن در این لیگ‌ها لذت دو چندانی به گیمر می‌دهد. اضافه شدن چنین مواردی برای لیگ‌های دیگر مانند سری آ و لا لیگا، می‌تواند به جذاب‌تر شدن بازی کمک کند. همچنین اگر الکترونیک آرتز بتواند به نحوی لایسنس مسابقات اروپایی مانند لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را به دست آورد (که در حال حاضر در اختیار کونامی و مجموعه Pro Evolution Soccer است) می‌تواند در جذب مخاطبان بیشتر، بهتر عمل کند و تجربه فراموش نشدنی‌ای را برای بازیکنان رقم بزند. همچنین EA باید سعی کند تا آنجا که می‌تواند فهرست تیم‌های لایسنس شده را بیشتر از سال قبل بکند. البته اضافه شدن لیگ‌های جدید مانند لیگ ژاپن به بازی در سال‌های اخیر، نوید این را می‌دهد که امسال هم می‌توانیم منتظر این باشیم که تیم‌ها و لیگ‌های جدیدی به بازی اضافه شوند.

۴ - ضربات آزاد

با فیفا 17، الکترونیک آرتز با پیاده‌سازی یک سیستم کاملا جدید برای ضربات آزاد، کرنرها و پنالتی‌ها، این نوع ضربات را به صورت کلی دستخوش تغییرات اساسی کرد. با اینکه این تغییرات در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسیدند، اما پس از مدتی، به یکی از نکات بسیار خوب فیفا 17 تبدیل شدند زیرا به شما به عنوان یک بازیکن، کنترل بسیار کاملی را روی توپ می‌دادند. با این حال مانند هر تغییر بزرگ و جدید، این سیستم دارای مشکلاتی بود و حتی باعث می‌شد که شما در مقام تیم مدافع، گل‌های غیر قابل باوری دریافت کنید. Electronic Arts نیاز دارد که تغییرات اساسی ضربات آزاد را در فیفا 17، برای نسخه بعدی این مجموعه بهینه‌سازی کند و اگر با موفقیت این عمل را انجام بدهد، می‌توانیم بالاخره شاهد پیاده‌سازی ضربات آزاد بی‌نقص در یک بازی فوتبال باشیم.

فیفا ۱۸ / FIFA 18 / فیفا 18

۵ - تغییرات در بخش Journey

برای اولین بار در تاریخ فیفا، در نسخه سال ۲۰۱۷ این مجموعه، شاهد یک بخش داستانی به نام Journey بودیم. بازیکنان در این بخش، در نقش بازیکنی به نام آلکس هانتر قرار گرفتند که باید مسیر تبدیل شدن به یک ستاره فوتبال را طی می‌کرد. الکترونیک آرتز تمام تلاش خود را انجام داد تا فیفا 17 را از یک شبیه‌ساز صرف بودن تبدیل به یک بازی داستانی کند و تا حدی در این امر موفق بود. اما عواملی مانند نداشتن عمق زیاد بخش داستانی و عدم توانایی در شخصی‌سازی بازیکن، از نکات منفی این بخش به حساب می‌آمدند. اگر الکترونیک آرتز این موارد را در نسخه بعدی فیفا پیاده‌سازی کند، می‌توانیم امید داشته باشیم که با یک بخش داستانی بسیار هیجان‌انگیز در فیفا 18 روبه‌رو باشیم.

۶ - حالت‌های بیشتر بازی

هرگز یادم نمی‌رود، در فیفا ۹۸، حالت فوتبال سالنی وجود داشت و واقعا یکی از لذت‌بخش‌ترین حالت‌های فوتبالی بود که من تا به حال در بازی‌های ویدیویی دیده و تجربه کرده‌ام. از آن زمان تا به حال با هر نسخه جدید فیفا،‌ آرزو دارم که چنین بخشی در آن وجود داشته باشد که متاسفانه تا الان که حدود ۲۰ سال از آن زمان می‌گذرد، چنین اتفاقی نیفتاده است. به غیر از فوتبال سالنی، حالت‌های جذاب دیگری نیز می‌تواند به بازی اضافه شود که تجربه آن را جذاب‌تر کند و بازی را از یکنواختی در بیاورد. 

۷ - گرافیک

بدون شک استفاده از موتور فراست‌بایت به الکترونیک آرتز این اجازه را داد که چهره بازیکنان معروف را با جزئیات فوق‌العاده‌ای در فیفا 17 پیاده‌سازی کند و واقعا چهره برخی از بازیکنان به قدری به واقعیت شبیه بود که برخی اوقات، تشخیص دادن واقعی یا مجازی بودن بازیکنان، واقعا دشوار می‌شد. اما این گرافیک فوق‌العاده و جزئیات بالا، فقط در چهره بازیکنان درجه اولی مانند رویس، هازارد، مسی، رونالدو و بازیکنان معروف دیگری مشهود بود و در جبهه مقابل، بازیکنان غیر ستاره، چهره‌های فوق‌العاده معمولی داشتند و امید داریم که در نسخه بعدی فیفا، این مشکلات بر طرف شود. یکی دیگر از مشکلات فیفا، طرفدارانی هستند که در هنگام بازی در استادیوم حضور دارند. با اینکه در فیفا 17 شاهد استفاده از موتور فراست‌بایت در بازی بودیم، اما تغییر چندانی در ظاهر تماشاگران اعمال نشد و با همان طرفدارهای نسبتا دو بعدی تکراری طرف بودیم. حال که الکترونیک آرتز از موتور قدرتمندی در فیفا استفاده می‌کند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که حداقل طرفداران واقعی‌تری را در بازی شاهد باشیم.

فیفا ۱۸ / FIFA 18 / فیفا 18

۸ - اسطوره‌ها در پلی‌استیشن 4

سال‌ها است که بازیکنان ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس 360، به بازیکنان افسانه‌ای که فیفا به آنها لقب Legends را داده است، دسترسی دارند و می‌توانند از این بازیکنان در بخش آلتیمیت تیم فیفا استفاده کنند. اما متاسفانه بازیکنان پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 3 از این مزیت برخوردار نیستند. هنوز مشخص نیست که آیا قرار است که این بازیکنان به کنسول‌های سونی اضافه شوند یا خیر اما طرفداران پلی‌استیشن می‌توانند امید داشته باشند که این اتفاق رخ دهد.

۹ - بهبودهای بخش آلتیمیت تیم

بخش آلتیمیت تیم فیفا، محبوب‌ترین و پر بازیکن‌ترین بخش این بازی است که سال به سال بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. سال گذشته الکترونیک آرتز با معرفی FUT Champions، حس یک رقابت واقعی را به این بخش وارد کرد و امسال نیز برای اینکه بتواند در فیفا 18 کماکان این بخش را جذاب نگاه دارد باید سعی کند موارد جدیدی را به بخش آلتیمیت تیم اضافه کند. یکی دیگر از مواردی که الکترونیک آرتز باید در آلتیمیت در نظر بگیرد، نظارت بیشتر روی قیمت بازیکنان مختلف است. بارها شاهد هستیم که به دلیل یک اتفاق در دنیای واقعی، قیمت برخی از بازیکنان معمولی به شدت بالا می‌رود و EA باید چاره‌ای برای این مساله بیندیشد. از طرف دیگر، SBC یا چالش‌های ساخت ترکیب که از سال گذشته اضافه شده‌اند، بسیار جذاب هستند اما برای انجام برخی از آنها، به پول بسیار زیادی نیاز دارید. به طور کلی الکترونیک آرتز می‌تواند با اعمال تغییرات جزئی در آلتیمیت تیم فیفا 18، این بخش را فوق‌العاده جذاب نگاه دارد. نکته‌ دیگری که باید الکترونیک آرتز در این بخش انجام دهد، بهبود سرورهای بازی در بخش آلتیمیت تیم هستند. بارها برای خود من پیش آمده که یک بازی برده را به دلیل ضعف سرورها و پینگ بالا، ببازم و همین مساله باعث اعصاب خردی بسیار زیادی شده است. یکی دیگر از مواردی که اضافه شدن آن می‌تواند به بازی کمک شایانی کند، انصراف دوطرفه از بازی است. به این صورت که اگر شما وارد بازی شدید و مشاهده کردید که بازی به دلیل مشکلات سرور، لگ دارد، بتوانید با توافق دو طرفه، بازی را لغو کنید بدون اینکه از قرارداد بازیکنان شما کم شود.

۱۰ - پیشرفت‌های کریر مود

اگر از کسانی باشید که فیفا را به صورت مداوم بازی می‌کنید و اهل بازی آنلاین نباشید، به احتمال بسیار زیاد اکثر اوقات خود را در بخش کریر مود می‌گذرانید. این بخش در سال‌های گذشته جزو بخش‌هایی بوده که کمترین تغییرات را به خود دیده است و هر چند الکترونیک آرتز در چند سال گذشته سعی کرده با اضافه کردن مواردی کریر مود را از یکنواختی در بیاورد، با این حال این بخش نیازمند تزریق یک روح تازه است. پنجره نقل و انتقالات واقعی‌تر، اضافه کردن شیمی (مانند چیزی که در آلتیمیت تیم وجود دارد) به بازی، رفتارهای واقعی‌تر بازیکنان، کنترل بیشتر روی تمرینات، بزرگ‌تر کردن استادیوم، امکان تغییر اسپانسر و لباس تیم پس از اتمام فصل از مواردی هستند که با اضافه شدن به بخش کریر فیفا 18 می‌توانند این بخش را بیش از پیش جذاب‌تر کنند.

فیفا ۱۸ / FIFA 18 / فیفا 18

۱۱ - مربیان واقعی بیشتر

در فیفا 17، برای اولین بار شاهد حضور مربیان واقعی در بازی بودیم اما متاسفانه این مربیان فقط مربیانی بودند که در لیگ انگلستان شاغل بودند و امیدوار هستیم که در فیفا 18، شاهد این باشیم که مربیان لیگ‌های برتر اروپایی مانند لا لیگا، بوندس‌لیگا، سری آ و دیگر لیگ‌های معتبر مانند زیدان،‌ الگری،‌ سیمئونه، توخل در بازی حضور داشته باشند.

۱۲ - ویرایش

سال‌ها است که بخش ویراش در بازی PES وجود دارد و بسیاری از طرفداران مجموعه فیفا خواهان حضور این بخش جذاب در آن هستند. یکی از دلایلی که کونامی بخش ویرایش لباس‌ها را در بازی خود قرار داده است، این است که به دلیل نداشتن لایسنس برخی از لیگ‌ها مانند لیگ برتر انگلستان،‌ بازیکنان بتوانند لباس‌ها و لوگوهای این تیم‌ها را به صورت دستی بسازند اما با این که فیفا از این نظر مشکل آنچنانی ندارد، دیدن یک بخش ویرایش در این مجموعه می‌تواند فوق‌العاده باشد. از طرف دیگر، فیفا باید به شما اجازه دهد در هنگام انتخاب لباس پیش از شروع بازی، بتوانید رنگ پیراهن، شورت ورزشی و جوراب را به صورت جداگانه (دقیقا مانند PES) انتخاب کنید. 

۱۳ - انیمیشن‌های بیشتر

مطمئن هستم که برای شما هم پیش آمده که در هنگام انجام یک بازی، شاهد انیمیشن‌های تکراری زیادی باشید. از انیمیشن‌های تکراری کارت دادن داور (که کماکان برای دادن کارت، آن را به صورت جادویی ظاهر می‌کند و الکترونیک آرتز باید این نکته را هم رفع کند) تا انیمیشن‌های تکراری تعویض، همه و همه باعث شده‌اند که در هنگام به نمایش در آمدن این انیمیشن‌ها، شما نیز با زدن پشت سر هم دکمه پاس سعی در رد کردن آنها داشته باشید! برای بازی‌ای که توسط استودیو بزرگی به اسم الکترونیک آرتز ساخته شده است و از موتور قدرتمند فراست‌بایت استفاده می‌کند، واقعا اضافه کردن تعدادی انیمیشن متنوع، نباید کار سختی باشد و امید داریم که در فیفا 18 شاهد تنوع انیمیشن‌ها باشیم.

در بالا ۱۳ مورد (که هرچقدر سعی کردیم بیشتر از ۱۳ مورد شود تا نحس نباشد و موفق نشدیم!) از مواردی که دوست داریم به نسخه بعدی فیفا اضافه شود، فهرست کردیم. شما دوست دارید که چه مواردی به نسخه بعدی فیفا اضافه شود؟ می‌توانید این موارد را در بخش نظرات زومجی با ما به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده