نویسنده: علی نوروزی
// جمعه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۲

کلیف بلزینسکی بازی‌ ها AAA را ناپایدار توصیف می‌ کند

به تازگی کلیف بلزینسکی در مورد وضعیت فعلی بازی‌های بزرگ و پرهزینه ابراز نگرانی و توسعه‌ی این بازی‌ها را تقریبا ناپایدار توصیف کرد.

کلیف بلزینسکی بنیانگذار استودیو Boss Key Productions در کنفرانس توسعه کشور دانمارک در مورد بازی‌های با کیفیت ساخت AAA ابراز نگرانی کرد و توسعه‌ی این بازی‌ها را ناپایدار عنوان کرد.

بلزینسکی سخنان خود را با مقایسه‌ی توسعه‌دهنگان بازی‌های با کیفیت AAA با رستوران‌های زنجیره‌ای ایالات متحده آغاز کرد. وی در این خصوص گفت:

مسیر بازی‌های با کیفیت ساخت AAA در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که حس و حال رستوران‌های امریکایی را تداعی می‌کند. ما رستوران‌های بسیاری را در اطراف محله خود مشاهده می‌کنیم؛ این رستوران‌ها بد نیستند ولی عالی هم نخواهند بود و تنها به نوعی وجود دارند.  

بلزینسکی در ادامه با مقایسه‌ی این رستوران‌ها با گروهی از بازی‌ های AAA نظیر سری بازی‌های Uncharted ،Call of Duty و Battlefield ادامه داد:

دسته‌ای از بازی‌ها وجود دارند که دائما تکرار می‌شوند و ما بار‌ها و بارها در حال تجربه‌ی آنها هستیم؛ آنها بازی‌های خوبی هستند ولی برای ساخت و بازاریابی آنها صدها میلیون دلار هزینه صرف خواهد شد.

کلیف بلزینسکی دلیل اصلی این امر را تثبیت و شناخته‌شدن نام و جایگاه بازی‌ها عنوان کرد. وی اذعان داشت که مجموعه‌ّایی نظیر Madden و Grand Theft Auto به خوبی خود را به ثبت رسانده و مشتری از آنها آگاهی دارد؛ کاربران به خرید این سری از بازی‌ها بصورت پی‌در‌پی اقدام می‌کنند و دلیل آن آشنایی با نسخه‌های پیشین است. کاربران به خرید آی‌پی‌های جدید کمتر اقدام می‌کنند زیرا پیش از این نامی از اثر به گوششان نخورده است و یا بازی هیچ خاطره‌ای را در ذهن آن‌ها تداعی نمی‌کند.

بلزینسکی با اشاره به بازی Horizon Zero Dawn عنوان کرد که کمپانی سونی به اندازه‌ای منابع و پول دارد تا در مدت ۵ سال در اختیار گوریلا گیمز (Guerrilla Games) قرار دهد و این استودیو بدون دغدغه‌ی مالی روی بازی ذکر شده کار کنند و این در حالی است که استودیوی ایرشنال گیمز (Irrational Games) پس از ساخت بازی Bioshock Infinite منحل می‌شود که تنها بخاطر عدم کسب سود مناسب نسبت به زمان صرف شده روی اثر اتفاق افتاد.

 درپایانی بلزینسکی گفت:

توسعه‌ی بازی‌هایی با کیفیت ساخت AAA یک مدل ناپایدار و بدون ثبات است مگر اینکه یکی از برند‌های مطرح یا کمپانی‌هایی نظیر سونی، اکتیویژن و توکی گیمز باشید.

برای حل این مشکل نیز بلزینسکی توسعه‌ی بازی‌هایی با کیفیت ساخت AA را پیشنهاد می‌کند که بازی‌هایی مانند Rocket League، Warframe و Rust در این دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال دیگری از این دسته‌بندی، بلزینسکی به بازی در حال ساخت خود اشاره کرد و حرکت کلیدی در این خصوص را ارائه‌ی تجربه‌ی بازی‌های AAA با قیمتی کمتر و در غالب بازی‌های AA به کاربران عنوان کرد. به هر صورت توسعه‌ی بازی‌هایی با قیمت کمتر که بلزینسکی از آنها با عنوان AA یاد می‌کند هم مخارج زیادی خواهند داشت و برای رفع این مشکل نیز همکاری کمپانی‌هایی نظیر تنسنت (Tencent) و نکسون (Nexon) با توسعه‌دهندگان غربی پیشنهاد شده است.

کلیف بلزینسکی علاوه بر صحبت راجع به بازی‌های با کیفیت ساخت AAA به مسائل دیگری نظیر واقعیت مجازی نیز پرداخته است.

بازی Lawbreakers که توسط استودیوی Boss Key و زیر نظر آقای بلزینسکی در حال توسعه است برای عرضه روی پی‌سی در نظر گرفته شده است.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده