بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI GE62 7RE

بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI GE62 7RE

سه شنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۱

با بررسی لپ تاپ گیمینگ نسل جدید و خوش قیمتِ MSI GE62 7RE همراه زومجی باشید.

سال گذشته سال پرباری برای عرضه کنندگان محصولات گیمینگِ پی‌سی بود، چرا که تراشه‌های گرافیکی قدرتمند پاسکال در ابتدای سال عرضه شدند و راه را برای عرضه‌ی تولیداتِ گوناگون و امکانات متفاوت با راندمان بسیار بالاتر از نسل گذشته هموار کردند. این محصولات ابتدا با تراشه‌های گرافیکی رده بالا و گران‌قیمت GTX 1080 و GTX 1070 معرفی شدند و اندکی بعد با مدل‌های خوش قیمت‌ترِ GTX 1060 تکمیل شدند که بسیاری از این مدل‌ها از سازندگان مطرح را در زومجی بررسی کردیم. اما امسال مدل‌های رده میانی و شاخصی مانند GE62 7RE APACHE PRO محصول جدید MSI هم به بازار عرضه شده‌اند که با داشتن برچسب قیمتی پایین‌تر از مدل‌های بررسی شده در سال گذشته، دایره‌ی انتخاب محصولات مخصوص بازی را به طیف وسیع‌تری از جامعه‌ی گیمرها گسترش داده‌اند.

GE62 7RE از سری APACHE PRO از یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های نسل هفتمی اینتل در رده‌ی موبایل با مدل Core i7 – 7700HQ بهره گرفته و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 هم روی آن نصب شده است. از همه مهمتر تراشه‌ی گرافیکی رده دسکتاپی GTX 1050 Ti بدون پسوند m روی بردِ آن تعبیه شده و به ۴ گیگابایت رم گرافیکی پر سرعتِ GDDR5 هم دسترسی دارد. ذخیره ساز پرسرعت هم برای کاستن از قیمت در این مدل حذف نشده و یک SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت برای سیستم عامل در کنار یک هارددیسک مکانیکی دور بالا، فضای مناسب برای نصب و اجرای بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی را فراهم کرده‌اند.

طراحی و بدنه

مطابق رویه‌ی ام‌اس‌آی در سری مدل‌های گیمینگِ اخیر، بدنه و شاسی دستگاه از استحکام مناسبی برخوردار است. از پوشش آلومنیومی برس خورده‌ی مشکی رنگ در پشت بدنه و اطراف صفحه کلید و تاچ‌پد استفاده شده و قابِ دور نمایشگر و محفظه‌ی زیرین دستگاه و محل تعبیه‌ی خروجی‌های هوا و پورت‌های ارتباطی نیز از جنس پلاستیک مقاوم هستند. در پشت دربِ دستگاه و پشت نمایشگر هم زیر نامِ برند، لوگوی شیشه‌ای و قرمز رنگِ Dragon Gaming و تصویر اژدها خودنمایی می‌کند که با پوششی شیشه‌ای از جنسِ Gorilla Glass محافظت می‌شود و در برابر خش مقاوم است. در لبه‌ی جلویی دستگاه نیز سه نشانگر‌ با LED های آبی رنگ برای باتری، ذخیره سازها و ارتباطات بی سیم (وایرلس و بلوتوث) قرار گرفته‌اند و در لبه‌ی عقبی هم خروجی‌های دو گانه‌ی سیستمِ تهویه با تیغه‌های فشرده‌ی آلومنیومی در داخل، در دو سوی نامِ این سری لپ‌تاپ‌ها یعنی APACHE جاسازی شده‌اند.

MSI GE62 7RE ZoomG

ضخامت بدنه در این مدل نزدیک به ۳ سانتی‌متر است که در دست گرفتن، جابجایی و قرار دادنِ آن را در کیف‌های دستی آسان می‌کند. نمایشگرِ با کیفیت این محصول هم بسیار باریک است و کناره‌های آن هم با وجود پلاستیکی بودن مقاومت خوبی دارند. بقیه‌ی اجزای بدنه هم استحکام بالایی دارند و مشکلی از نظر ایجاد فشار ناخواسته یا قرار گرفتن دست‌ها هنگام کار روی آن وجود ندارد. در مجموع ام‌اس‌آی اجزای GE62 را در یک شاسی با طراحی متداول و بدون زواید اضافی، اما کیفیت ساخت و پایداری بالا قرار داده است. ابعاد دستگاه برای یک مدل ۱۵ اینچی کاملا مناسب است و حمل و نقل آن هم با توجه به وزن ۲.۴ کیلوگرمی نسبت به مدل‌های مشابه و مخصوصا مدل‌های گیمینگ نسبتا آسان‌تر است.

سیستم خنک کننده هم  از دو عدد فن توربینی بزرگ مشترکا برای CPU و GPU تشکیل شده که با ۶ لوله‌ی ناقل حرارتِ مسیِ مجزا، حرارت را از طریق فن‌ها و خروجی‌های پنجره‌ایِ هوا دفع می‌کنند. ام‌اس‌آی برای این سیستم خنک کننده نام Cooler Boost 4 را برگزیده است.

مشخصات سخت افزاری

کد محصول MSI GE62 7RE APACHE PRO
سیستم عاملWindows 10 Home - 64 bit
پردازندهIntel® Core™ i7 Kaby lake -7700HQ - 2.8 GHz
نمایشگر15.6″ FHD, (1920*1080)  TN Type - IPS Level Panel
حافظه2x 8GB DDR4 = 16GB Total
سرعت حافظه2400MHz
حداکثر ظرفیت حافظه32GB - 2 Slots
تراشه ی گرافیکیINTEL HD 630 / NVIDIA GeForce GTX1050 Ti 4GB
ذخیره ساز256GB M.2 SSD (SATA 3.0 6G AHCI) + 1TB 7200RPM
دیسک نوریDVD Super Multi
صفحه کلیدSteelSeries FULL back lit keyboard with SteelSeries Engine
کارت صداNahimic 2 Sound, Support 7.1 channel with Woofer
اتصال کابلیKiller Gb LAN with Killer Shield
اتصال بی سیمIntel 802.11ac
بلوتوثBluetooth V4.1
وب کمHD type 30fps@720p
باتری6-Cell 51 Whr Li-Ion
ابعاد383(W) x 260(D) x 27~29(H)mm
وزن2.4kg(w/ battery)
گارانتی2 Years From MSI

نمایشگر

دستگاه مورد بررسی دارای نمایشگری از نوع TN اما از رده‌های کیفیت بالای آن است و سرعت نوسان ۶۰ هرتزی دارد. نوسازیِ تصویر با سرعت‌های بالا مثل ۱۲۰ هرتز به گیمرها امکان می‌دهد که با بهره گیری از توان بالای تراشه‌ی گرافیکی، بازی‌های خود را با نرخ فریمِ بالاتر از سقف ۶۰ فریم بر ثانیه‌ی رایج اجرا کنند و محیط پویاتر و تصاویرِ بسیار روانتری را در بازی‌ها شاهد باشند. اما می‌شود درک کرد در مدلی که از یک کارت گرافیکی رده میانی مثل GTX 1050 Ti در قلب خود استفاده کرده باشد، معمولا داشتن فریم‌های بالاتر از ۶۰ در بازی‌های جدید آنچنان انتظار معقولی نیست و به همین علت هم داشتن پنل ۶۰ هرتزی در این مدل را نمی‌توان و نباید یک نقطه ضعف محسوب کرد .

MSI GE62 7RE ZoomG

این پنل از نقطه نظر دقت نمایش رنگ‌ها کیفیت مناسبی در سطح مدل‌های مشابه از برندهای ایسوس و ایسر دارد، اما نگاه کردن به نمایشگر از زوایای بسته تصاویر را کمی رنگ پریده و غیر طبیعی جلوه خواهد داد که نقطه ضعف معمولِ پنل‌های TN است. یکنواختی روشناییِ پس زمینه هم یکی از شاخصه‌‌های کیفی نمایشگر است که در این مورد هم بررسی‌های ما ایرادی را نشان نداد. تاخیر پاسخ‌گوییِ این پنل هم در مشخصات سازنده عنوان نشده، اما در حین بازی اثری از دنباله‌های آزار دهنده‌ی تصاویر متحرک یا شبح اشیا را رصد نکردیم. عدم استفاده از تراشه‌ی G-Sync هم در مدلی در این رده‌ی قیمتی امری کاملا طبیعی است.

 

پردازنده و حافظه‌ی اصلی

MSI GE62 7RE CPU-Z 1

اصلی‌ترین قطعه‌ی ارتقا یافته در این مدل پردازنده است. در این محصول از جدیدترین نسل پردازنده‌های کبی لیک ساختِ اینتل و یکی از قوی‌ترین مدل‌های آن استفاده شده است و به راحتی می‌توان در پردازش‌های سنگین هم روی آن حساب باز کرد. پردازنده‌ی Core i7 -7700HQ با ۶ مگابایت حافظه‌ی کش و حداکثر فرکانس توربوی ۳.۸ گیگاهرتز قادر است تا در حالت ذخیره‌ی انرژی یا همان Power Saver Mode در هنگام کار روی باتری، سرعت ساعت کاری خود را به ۸۰۰ مگاهرتز کاهش دهد. توان حرارتی در نظر گرفته شده برای آن هم ۴۵ وات است، هر چند که امکان اورکلاک این پردازنده نیز مهیا شده است. در مقایسه با نسلِ قبلی اسکای لیک و پردازنده‌ی Core i7 - 6700HQ، فرکانسِ کاری ۲۰۰ مگاهرتز افزایش یافته ولی TDP همچنان یکسان باقی مانده است. معماری پردازنده نیز تفاوتی نکرده و بنابراین نباید انتظار افزایشِ راندمان قابل ملاحظه‌ای را داشت، اما به گفته‌ی ام‌اس‌آی در کارکرد عمومی 7700HQ حدود ۸ درصد سریع‌تر از مدل قبلی است. در اجرای چند رسانه‌ای‌ها بهبودِ راندمان ۱۰ درصد و در تبدیل و رمزگشایی فرمت‌های ویدیویی 4K هم ۱۵ درصد برآورد شده است.

MSI GE62 7RE CPU-Z 2

حافظه‌ی اصلی هم ارتقا پیدا کرده و به جای مدل‌های معمول ۲۱۳۳ مگاهرتزی، دو ماجول رم ۸ گیگابایتی DDR4 با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز و ساخت Kingston (سفارش MSI) انتخاب شده و همان‌طور که در تصاویر ثبت شده از CPU-Z شاهد هستید، تایمینگ آن هم 39-17-17-18 است، اما روی بایوس این مدل با زمان‌بندی سریع‌ترِ 39-17-17-17 تنظیم شده است. فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز برای پردازنده‌های نسل هفتمیِ کبی لیکِ اینتل به استاندارد تبدیل شده‌ است و بنابراین از این پس شاهد بکارگیری ماجول‌های ۲۱۳۳ مگاهرتزی در مدل‌های جدید نخواهیم بود. همچنین این لپ‌تاپ امکان نصب ماجول‌های DDR4 تا سقفِ حداکثر ۳۲ گیگابایت را فراهم می‌سازد.

کارت گرافیک

MSI GE62 7RE GPU-Z 1

تراشه‌ی گرافیکی این لپ‌تاپ GTX 1050 Ti با استاندارد BGA است که روی برد اصلی قرار می‌گیرد. این تراشه‌ با نام GP107 با پروسه‌ی ساخت ۱۴ نانومتری توسط سامسونگ و بر اساس معماری Pascal ساخته شده و دارای ۷۶۸ هسته‌ی پردازشی با فرکانس ۱۴۹۳ مگاهرتز در حالت پایه و ۱۶۲۰ مگاهرتز در حالت بوست است (در عمل به بالای ۱۷۰۰ مگاهرتز هم می‌رسد و ما فرکانس ۱۷۰۸ مگاهرتز را هم با آن ثبت کردیم). تراشه‌های GDDR5 هم با فرکانسِ ۷ گیگاهرتزی خود روی رابط ۱۲۸ بیتیِ این تراشه می‌توانند پهنای باند کلی ۱۱۲ گیگابایت بر ثانیه را فرآهم کنند.

این دقیقا همان تراشه‌ی گرافیکی استفاده شده در  کارت‌های گرافیکی GTX 1050 Ti پی‌سی‌ است که بدون کم و کاست در محصول موبایلی استفاده شده و حتی از فرکانس کاری بالاتری نسبت به نسخه‌ی مرجعِ پی‌سی استفاده می‌کند و دیگر پسوندِ m هم در نام این تراشه قرار ندارد. تنها تفاوت بین مدل رومیزی و موبایلی، فرکانسِ کاری تعیین شده از سوی سازنده برای GPU و حافظه‌ی گرافیکی آن است که بر حسب توانایی سیستم خنک کننده و بازه‌ی دمای تعیین شده برای آن می‌تواند محافظه کارانه یا برعکس بسیار بالا و نزدیک به سقفِ توانایی تراشه در نظر گرفته شود.

ذخیره‌ سازی

MSI GE62 7RE MZNLN256HMHQ PM871

در اینجا یک ذخیره ساز ۲۵۶ گیگابایتی با مدل MZNLN256HMHQ و نام PM871 تولید شرکت سامسونگ را داریم که یکی از با کیفیت‌ترین مدل‌‌های موجود در بین مدل‌های SATA است و با بهره گیری از حافظه‌ی NAND-Flash از نوع TLC می‌تواند سرعتی بالاتر از رقبای همرده را برای عملیات ذخیره سازی رقم بزند. در واقع PM871 برای سازنده‌های بزرگ به صورت OEM تولید می‌شود و نام تجاری آن برای مشتریان نهایی SAMSUNG 850 EVO با برخی تغییرات جزیی در مشخصات است. مدل فعلی در استاندارد M.2 تولید شده، اما همان‌گونه که گفته شد با رابط SATA 3.0 و AHCI کار می‌کند و از انواع سریع‌تر NVMe نیست.

با این حال مادربرد این لپ‌تاپ و مدل‌های مشابه از آخرین استاندارد PCIe NVMe برای SSD های نسلِ جدید بهره گیری می‌کنند و بنابراین محدودیتی در بکارگیری سریع‌ترین مدل‌ها ندارند. همان‌طور که می‌دانید بیشینه‌ی سرعتِ ترتیبی NVMe SSD ها تا ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه هم می‌رسد، در حالی که مدل‌های M.2 SATA  با استادارد AHCI در همان رده‌ی SSD های دارای کابل SATA سرعتی حدود ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه را عرضه می‌کنند و این تفاوت سرعت بسیار محسوس خواهد بود. دقت داشته باشید که ملاک اصلی و تاثیرگذارِ سرعت SSD در پی‌سی‌های با کارکرد عمومی و گیمینگ نه در سرعت ترتیبی، بلکه در زمانِ پاسخگویی و سرعتِ آنها در عملیات نوشتن داده‌های تصادفی و مخصوصا در بلاک‌های کوچک مثل 4K است که در این زمینه حتی SSD های معمولی SATA هم چندین برابر بهتر از هارددیسک‌ها عمل می‌کنند و در نتیجه بسیار سریع‌تر از آنها هستند.

ذخیره سازِ دوم دستگاه هم یک هارد‌دیسک مکانیکیِ ۱ ترابایتی ۷۲۰۰ دور بر دقیقه و ساخت HGST (هیتاچی سابق که توسط وسترن دیجیتال خریداری شد) و با مدل HTS721010A9E630 است که با توجه به قیمت‌های کنونی SSD ها و میزان فضایی که بازی‌های جدید اشغال می‌کنند، برای یک محصول گیمینگ کاملا ضروری به نظر می‌رسد. ترجیحِ ما این است که برای دستگاه‌های مخصوص بازی همیشه یک مدل دور بالای ۷۲۰۰ دور بر ثانیه را شاهد باشیم، چرا که در بارگذاری بازی‌ها قدری سریع‌تر عمل خواهد کرد که خوشبختانه ام‌اس‌آی در این مدل این مهم را رعایت کرده است.

درگاه‌‌ها

در این محصول شاهد طیف متنوعی از درگاه‌های ورودی/خروجی هستیم که MSI آنها را در دو طرفِ دستگاه پیاده سازی کرده است.

در جلوی دستگاه به جز نشانگرهای LED برای کارکرد باتری، ذخیره سازی و ارتباطاتِ رادیویی هیچ پورت ارتباطی جای داده نشده است. در سمتِ راست از عقب ورودی آداپتور برق، یک درگاه کارت SD ، یک پورت USB 2.0 و درایو نوری قرار دارد. در سمت چپ نیز به ترتیب Kensington lock، پورت‌ شبکه یا LAN گیگابیت از مدل Killer E2500، یک پورت USB 3.0، یک پورت HDMI، یک Mini DisplayPort، یک پورت USB 3.0 دیگر، یک پورت USB 3.1 Type-C Gen 2 و سرانجام خروجی هدفون و ورودی Line-in یا میکروفون با روکش‌های طلایی تعبیه شده است.

صفحه کلید و تاچ‌پد

MSI GE62 7RE ZoomG

برند SteelSeries این بار هم صفحه کلید فوق العاده‌ای برای محصول ما فراهم کرده و از هر زاویه به آن نگاه کنید، چه از نظر عملکرد کلیدها، چه بازخورد فشرده شدن آنها و چه نور پردازی پس زمینه کلیدها و حتی تنظیمات‌ در نظر گرفته شده برای افکت‌های مختلف نور که در قالب نرم افزار مخصوص آن در دسترس هستند، همگی بی نقص هستند و تجربه‌ای غیر تکراری و خلاقانه را در کار روزمره و دائمی با دستگاه مهیا می‌سازند. کلیدی سخت‌افزاری مخصوصِ تغییر حالت نور پس زمینه در بالای صفحه کلید و در کنار کلید Power وجود دارد. شفافیت کلیدها و لبه‌های سفید ابری آنها باعث می‌شود که بازتاب مناسب نورهای رنگی را شاهد باشیم که عموما آزاردهنده هم نیست و شدت متعادلی دارد. تنها کمبود غیر ضروری هم نبود کلید‌های ماکرو برای تعریف کلیدهای اختصاصی در بازی‌ها است. فاصله‌ی کم کلیدها از یکدیگر شاید کار را برای تایپ کردن‌های طولانی مدت یا تایپیست‌های حرفه‌ای کمی مشکل کند، اما احتمالا پس از مدتی کوتاه به آن عادت خواهند کرد.

تاچ‌پد دستگاه ابعاد مناسبی دارد و از قابلیت‌های چند لمسی هم پشتیبانی می‌کند. کلیک‌های راست و چپ در گوشه‌های پایینی نسبتا مناسب عمل می‌کنند و در مجموع بازخوردِ خوبی دارند و طوری طراحی شده‌اند که بصورت تصادفی و با فشار ناخواسته‌ی دست‌ها هم عمل نکنند.

اسپیکر

MSI GE62 7RE ZoomG

بلندگوهای دستگاه در بخش سخت افزاری از فناوری Dynaudio استفاده کرده‌اند که مشتمل بر چهار درایور با قدرت دو وات در دو طرف جلوی دستگاه و یک ساب‌ووفرِ سه واتی در زیر آن هستند و می‌توانند به کمک بخش نرم افزاری خود یکی از بهترین سیستم‌های صوتی ممکن در این ابعاد را فرآهم کنند. در مجموع از خروجی صدای این مدل بسیار راضی بودیم، هر چند که سیستم صوتی در صداهای Bass کمی ضعیف‌تر از طیف‌های صوتی دیگر عمل می‌کرد. البته استفاده از هدست گیمینگ هم برای شنیدن صدای بی نقص تولیدی کارت صدا هم امکان پذیر است و دستگاه با کمک فناوری Audio Boost 2 می‌تواند جزییات و کیفیت بهتری را روی خروجی استریوی هدست قرار داده و صدا را تقویت کرد.

ارتباطات

ارتباط بی‌سیم دستگاه توسط یک ماژول  802.11ac M.2 تامین می‌شود که دو بانده و با استاندارد MU-MIMO طراحی شده است.  قابلیت اولویت دادن به بسته‌های بازی‌های آنلاین در هنگام ارسال و دریافت را دارد و قرار است تا سقف تئوری ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه در استاندارد ac سرعت داشته باشد. بلوتوث نیز از استاندارد ۴.۱ برخوردار است.

لوازم جانبی

MSI GE62 7RE ZoomG

دیسک‌های درایور و نرم افزارهای کاربردی، راهنمای شروع سریع و راهنمای بازگرداندن دستگاه به حالت پیش فرض محتویات اضافی همراه لپ‌تاپ گیمینگ ما هستند. آداپتور  برق و ماوس گیمنگِ قرمز رنگ عرضه شده با برند Steel Series هم از لوازم جانبی این محصول هستند که همیشه باید در کیف مخصوص آن به همراه داشته باشید.

 

امکانات نرم افزاری

نرم افزارهای کاربردی MSI همان نسخه‌های بروز شده‌ از برنامه‌های معرفی شده در بررسی قبلی هستند و از لحاظ کارکرد تفاوتی نداشته‌اند.

MSI Dragon Gaming Center -۱

این محصول مهمترین و پر کاربردترین نرم افزار سیستمی است که ام‌اس‌آی برای لپ‌تاپ گیمینگش تدارک دیده است و شامل ۶ بخش کلی می‌شود.

MSI GE62 7RE Dragon Center

  • App Portal

یک واسط کاربری مجتمع برای اجرای برنامه‌ها تنها با یک کلیک ساده است. در اینجا می‌توانید برنامه‌هایتان را در دسته بندی‌های مختلف قرار دهید و مرتب کنید. اضافه کردن تمام برنامه‌های اجرایی با پسوند EXE به این قسمت امکان پذیر است.

  • System Monitor

در این بخش می‌توان در آن واحد میزان استفاده از توان پردازنده، کارت گرافیک و دیسک  و مقدار شارژ باتری را رصد کرد. همین‌طور دور فن‌ها و توان تخمینی مصرفی هم در این قسمت نشان داده می‌شود. بررسی دمای CPU و GPU و میزان انتقال داده‌ها روی شبکه‌ هم برای عیب‌یابی یا ردگیری برخی مشکلات در بسیاری مواقع راه گشا است. این گزینه قابلیتی دارد که می‌تواند اطلاعات کلیدی سیستم را به صورت گرافیکی برای کاربر ترسیم کند تا بررسی تمام این مولفه‌ها با سهولت بیشتر و زمان کمتری فرآهم شود. گزینه‌ی Mini View هم ‌می‌تواند اطلاعات کاملی را تنها در یک پنجره‌ی کوچک برای کاربر نمایش دهد.

  • LED Wizard

از طریق این گزینه می‌توان افکت، رنگ و روشنایی LED های موجود در دستگاه را تنظیم کرد. حتی می‌توان این تنظیمات را به اجرای سناریوهای قابل تعریف مجزا در سیستم مرتبط کرد. سپس می‌توان این سناریوها را از طریق نرم افزار موبایلی MSI Dragon Dashboard App سوییچ کرد و تظیمات آن را از راه دور تغییر داد.

  • System Tuner

برخی گزینه‌های سیستمی را می‌توان در اینجا تغییر داد و پروفایل‌هایی تعریف کرد که به صورت خودکار و تنها با فشار یک کلید برنامه یا بازی خاصی که تعریف کرده‌اید به همراه آن اجرا شود.

  • Mobile Center

پارامترهای سیستمی را روی گوشی هوشمند شما نمایش می‌دهد و پروفایل‌های از قبل تعریف شده را منتقل یا اجرا می‌کند. تغییر نورپردازی LED‌ها هم از طریق اپلیکیشن موبایلی مقدور است.

  • Tools & Help

دسترسی به خدمات و پشتیبانی MSI، اطلاعات محصول خریداری شده برای ارائه در صورت نیاز و همچنین برخی ابزارهای مفید برای پشتیبان گیری از ویندوز و نرم افزارهای نصب شده و بازیابی در صورت وقوع مشکل از این قسمت مقدور شده است.

۲- MSI True Color

MSI True Color

در این ابزار اختصاصی به راحتی می‌توان با استفاده از برخی پروفایل‌های پیش فرض وضعیت نمایشگر را برای حالت‌های مختلف مثل بازی، فیلم، متن و برنامه‌های اداری تغییر داد تا بهترین تجربه در آنها فرآهم شود. شاخصه‌های رنگ، روشنایی، کنتراست و گامای نمایشگر به صورت مجزا در هر یک از پروفایل‌ها قابل شخصی سازی هستند.

۳- Killer Network Manager

بخش نرم افزاری تجهیزات شبکه‌ی GE62 7RE هم با ابزار Killer Network  Manager و در بخش‌های Application، Performance، WiFi Manager، Network  و گزینه‌های مخصوص Killer در دسترس است.

به کمک این ابزار می‌توان به برخی نرم افزارها یا بازی‌ها اولویت دسترسی و ارجحیت در ارتباطات شبکه‌ای را داد و در واقع با ادعای سازنده، زمان پاسخ‌گویی و پینگ تایم مربوطه را به حداقلِ ممکن کاهش داد.

۴- SteelSeries ENGINE

MSI Steel series Engine

این برنامه ابزار اختصاصی SteelSeries برای شخصی سازی نور پس زمینه‌ی صفحه کلید است. این شخصی سازی می‌تواند بر اساس کلید خاص یا گروهی از کلیدهای خاص انجام شود، حتی می‌توان کلیدها را به منطقه‌های مجزا به نام Zone تقسیم کرد و برای هر منطقه رنگ متفاوتی را تخصیص داد. امکان ایجاد پروفایل‌های جدید با این ترکیبات وجود دارد و در هر ترکیب می‌توان تا ۴ لایه‌ی مجزا را برای ترکیب و افکت نورپردازی تعیین کرد و به راحتی با فشردن کلیدهای مستقیم بین آنها سوییچ کرد. حتی این توانایی را دارید که اجرای پروفایل نور پردازی‌تان را به اجرای بازی یا برنامه‌ای خاص منوط کنید. برای بازی‌های پشتیبانی شده می‌توان میزان قدرت و سلامتی و برخی پارامترهای دیگر را هم با افکت یا رنگ خاصی روی صفحه کلید تعیین کرد. در این صورت با تغییر میزان این پارامترها نورپردازی مربوطه هم به صورت خودکار تغییر خواهد کرد.

۵- XSplit Gamecaster

Xsplit 1500 ZoomG

گیمرهای حرفه‌ای می‌دانند که هیچ دستگاه گیمینگی بدون داشتن یک ابزار استریم و ضبط بازی کامل نیست. کار این نرم افزار هم همین است و بر خلاف تصور ابتدایی، یک نرم افزار رایگان نیست، ولی اشتراک یک‌ساله‌ی آن در اولین اجرای نرم افزار روی لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی فعال شده است. این نرم افزار بیشتر سایت‌های معروف استریم و پخش زنده‌ی بازی را هم پشتیبانی می‌کند.

۶- Norton Security

نرم افزار ایمنی دستگاه را هم شرکت سیمانتِک تامین کرده و نسخه‌ای از آنتی‌ویروس Norton Security با آبونمان رایگان ۶۰ روزه روی آن نصب شده است. این نرم افزار به تناوب شما را به خرید اشتراک پولی خود ترغیب می‌کند. البته این نرم افزار در اولین اجرای خود هنگامی که آدرس آی پی ایران را تشخیص داد بلافاصله اخطاریه‌ای را نمایش داد که طبق آن و برای پیروی از قوانین دادن هر گونه خدمات و پشتیبانی برای ما ممنوع است، هر چند که ظاهرا بعد از آن بدون مشکلِ خاصی فعال بود. طبق روال گذشته هنوز تحریم‌ها مانع دسترسی و استفاده‌ی کامل به برخی نرم افزارهای امنیتی معتبر است.

بررسی راندمان

عملکرد پردازنده و رم

CPU-Z

MSI GE62 7RE CPU Z Bench ZoomG

در اینجا راندمانِ پردازنده را در مقایسه با پردازنده‌های موبایلی و دسکتاپیِ همرده محک می‌زنیم. در پردازشِ تک نخی، امتیاز ۱۷۰۲ را در برابر امتیاز ۱۴۷۳ از پردازنده‌ی نسل قبلی Core i7 – 6700HQ داریم که ۱۵ درصد سریع‌تر است. در چند نخی یا Multi Thread هم تفاوت راندمان کمتر و حدود ۶ درصد با نسل قبلی برآورد شده است. همچنین بر اساس نتایج بالا پردازنده‌ی Core i7 - 7700HQ در پردازش تک نخی هنوز ۱۹ درصد پایین‌تر از پردازنده‌ی رومیزی Core i7 - 6700K عمل می‌کند. در مقایسه با پردازنده‌های موبایلی هم بعد از 6820HK، این پردازنده سریع‌ترین مدلی است که تاکنون بررسی کرده‌ایم.

CineBench R15.0

MSI GE62 7RE Cinebench AC

این بسته‌ی نرم افزاریِ تست چند پلتفرمه بر اساس موتور پردازش و ساخت انیمیشن CINEMA 4D بنا شده و ابزار خوبی برای مقایسه‌ی راندمان پردازنده‌ها است. پردازنده‌ی این لپ‌تاپ امتیاز ۷۳۵ را بدست آورده که در برابر امتیازِ ۶۶۱ از پردازنده‌ی Core i7 - 6700HQ قرار می‌گیرد و ۱۱ درصد سریع‌تر است، بنابراین آن را در نمودارِ برنامه بالاتر از پردازنده‌ی دسکتاپی Core i7 3770 و پایین‌تر از 4770K رده بندی می‌کند. حالا با اطمینان می‌توان گفت پردازنده‌ی موبایلی ما در کلاسِ پردازنده‌های قدرتمند دسکتاپی قرار گرفته و با آنها رقابت می‌کند، هر چند که ممکن است با یک یا دو نسل قبلیِ شانه به شانه حرکت کند. راندمانِ 7700HQ در مقایسه با پردازنده‌ی 6820HK استفاده شده در برخی مدل‌های قدرتمند قبلی هم تقریبا برابری می‌کند.

AIDA64 Cache & Memory Benchmark

MSI GE62 7RE AIDA64 Memory

در آزمایش حافظه نیز پهنای باند ۳۲۸۷۰ مگابایت بر ثانیه را در عملیات خواندن ثبت کردیم و سرعت ۳۵۱۹۴ مگابایت بر ثانیه را هم حین نوشتن داده‌ها بدست آوردیم که برای یک لپ‌تاپ گیمینگِ مدرن رکورد بسیار خوبی محسوب می‌شود و بیش از آن چیزی است که بخواهد در باز‌ی‌ها گلوگاه باشد. در این مدل با توجه به این که فرکانسِ ماجول‌های جدید از ۲۱۳۳ مگاهرتز به ۲۴۰۰ مگاهرتز ارتقا پیدا کرده، پهنای باند هم کمی بهتر از مدل‌های پیشین و حتی کمی بالاتر از لپ‌تاپ‌های مشابه با همین پردازنده ثبت شده است. در مجموع امتیاز بدست آمده در هر ۴ بخش خواندن، نوشتن، کپی و تاخیرِ دسترسی همرده با مدل‌های رومیزی 6700K یا 7700K هستند.

MSI GE62 7RE AIDA64 Cache and Memory

عملکرد ذخیره سازی

CrystalDiskMark

MSI GE62 7RE CrystalDiskMark

PM871 در هر دو عملیات خواندن و نوشتنِ یکپارچه به سقفِ پنهانی ۵۵۳ و ۵۳۳ مگابایت در ثانیه رسیده که نشان از گلوگاه بودن استاندارد SATA برای کنترلر این SSD دارد. از طرفی در مقایسه با سرعت‌های ثبت شده در بررسی قبلی از مدلِ جدیدتر SM951 با ۲۲۲۷ و ۱۲۹۰ مگابایت در ثانیه برای خواندن و نوشتن هم بسیار کندتر جلوه می‌کند. در واقع در تئوری، سرعت مدلِ پرچمدار SM951 با استاندارد NVMe حدودا چهار برابر بیشتر از مدل‌ِ فعلی با رابط SATA در هنگام خواندنِ داده‌ها است.

البته نباید انتظار داشت تمام برنامه‌ها قابلیت استفاده از این سرعت بالا را داشته باشند یا در راندمانشان افزایشی به همین نسبت ایجاد شود، اما در هر حال در افزایشِ سرعت پاسخ‌گویی و عکس العمل سیستم عامل در  اجرای آنها و همچنین در اجرای برنامه‌های کاربردی و حرفه‌ای سنگین و کپی فایل‌های بزرگ تاثیر بسزایی خواهد داشت. نکته‌ی حائز اهمیتِ دیگر در داده‌های بدست آمده هم سرعت ۳۴ مگابایت بر ثانیه‌ای این مدل در هنگام خواندن بلاک‌های ۴ کیلوبایتی و ۱۳۳ مگابایتی در هنگام نوشتن آنها است که در مقایسه با راندمان هارددیسک مکانیکی ما در همین گزینه‌ی بنچمارک، ده‌ها برابر سریع‌تر عمل کرده و در راندمان و بازدهی بالاتر سیستمِ عامل نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.

Anvil's Storage Utilities

MSI GE62 7RE CrystalDiskMark

این ابزار بلاک‌های داده‌ای با اندازه‌های مختلف را روی دیسک آزمایش می‌کند تا تصویر دقیق‌تری از عملکرد دیسک ارائه کند و قابلیتی که بیشتر از آزمایش قبلی دارد، سنجش میزان تاخیر در هر یک از درخواست‌های مورد بررسی و ثبت شاخص IOPS ( تعداد عملیات خواندن/نوشتن در ثانیه) است.

مقایسه بین آمار هر دو دیسکِ ما نشان‌دهنده این مطلب است که دیسک مکانیکی علاوه بر سرعت کمتر به میزان بسیار زیادی هم درخواست‌ها را با تاخیر انجام می‌دهد و باعث کندی کلی سیستم و ایجاد گلوگاه می‌شود. در اینجا امتیاز ۴۹۹۳ را برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی SSD لپ‌تاپِ ام‌اس‌آی بدست آوردیم که در مقایسه با مدل‌های ساتای مشابه با همین محدودیت در رتبه‌های بالاییِ جدول رده بندی جای می‌گیرد. این امتیاز در مدل MSI GS73VR  برابر با ۵۳۳۷ و در لپ‌تاپِ گیمینگ Predator G9-793 از ایسر با SSD مدلِ Liteon CV1-8B256 برابر با ۳۷۲۰ بود که این آخری هم یک مدل ضعیف در بین SSD ها با رابطِ SATA 3.0 محسوب می‌شد.

عملکرد گرافیکی و بازی‌ها

در اینجا آزمون‌های سنجش سرعت بخش گرافیکی دستگاه را انجام می‌دهیم که شامل یک بنچمارک استاندارد 3DMark 2013 و تست Fire Strike و چهار بازی منتخب از بازی‌های روز است که روی دستگاه‌های دیگر هم به اجرا درآمده است. امتیازات در نهایت با نتایجِ حاصل از بررسی‌های قبلی هم مقایسه می‌شوند تا دید بهتری نسبت به راندمان محصول حاصل شود.

3DMark 2013

MSI GE62 7RE 3DMark 2013 Firestrike

آزمایش Fire Strike اولین محکِ جدی کارت گرافیکی این مدل و در واقع مهم‌ترین قسمت از دیدگاه گیمرها است. امتیاز ۶۶۷۶ بدست آمده در مقابلِ امتیاز ۹۸۴۹ در کارت گرافیک GTX 1060 در یکی از مدل‌های بررسی شده‌ی قبلی نشان می‌دهد که راندمان GTX 1050 Ti به میزان ۳۳ درصد از تراشه‌ی مذکور پایین‌تر است. اما در مقامِ مقایسه با تراشه‌ی نسل قبلی GTX 960m اوضاع خیلی بهتر است و افزایشِ راندمان نسبت به آن به حدود ۶۴ درصد می‌رسد و در کمال تعجب با تراشه‌ی گرافیکی GTX 970m از نسل قبلی هم پهلو به پهلو حرکت می‌کند، تراشه‌‌ای که تا حدودِ همین ۱۸ ماه پیش آن را فقط در مدل‌های گران قیمت و بسیار پر زرق و برق شاهد بودیم و از بودجه‌ی بسیاری از کاربران خارج بود. با افزایش امکانات گرافیکی بازی‌ها و ملزومات مورد نیازشان، حالا می‌توان با اعتماد به نفس بیشتری سراغ بازی‌های جدید رفت و مهم‌تر از همه این که مثل گذشته در مورد سازگاری بازی‌ها با تراشه‌های موبایلی، مشکلات جسته و گریخته‌ای را تجربه نخواهیم کرد.

Fallout 4

در فال آوت 4 بالاترین تنظیمات با این کارت گرافیکی قابل بازی خواهد بود و به راحتی می‌توان به طور متوسط ۵۷ فریم را در ثانیه تجربه کرد. این میزان فریم در قیاس با کارت گرافیکی GTX 970m در گذشته کمی بهتر است، اما هنوز با راندمان GTX 1060 فاصله‌ی زیادی دارد. با کاهشِ تنظیمات از Ultra به High هم به میانگین ۶۶ فریم در ثانیه خواهیم رسید که بیش از توان نمایشِ نمایشگر بوده و در صورت استفاده از V-Sync در اغلب اوقات روی همان ۶۰ فریم ثابت خواهد ماند.

AC: Syndicate

این بازی در رزولوشن 1080p و آخرین تنظیمات گرافیکی روی تراشه‌ی GTX 1050 Ti در تمامِ صحنه‌ها قابلِ بازی نیست و ناچاریم به تنظیمات گرافیک High که هنوز کیفیتِ بالایی دارد اکتفا کنیم. با این تنظیم میانگین فریم به حدود ۴۸ فریم بر ثانیه خواهد رسید و در نتیجه می‌توانید این بازی را در شرایط مناسب تجربه کنید. راندمان نسبت به مدل قبلی با GTX 1060 به میزان ۱۶ فریم بر ثانیه یا ۴۰ درصد پایین‌تر و نسبت به GTX 960m هم ۴۷ درصد بالاتر است. موتور گرافیکی این بازی فشار زیادی روی پردازنده می‌گذارد و معمولا درصد زیادی از آن در حین اجرای بازی اِشغال است.

COD: Black Ops 3

به نظر می‌رسد که با این لپ‌تاپ می‌توان سری بازی‌های Call of Duty و احتمالا نسخه‌ی جدیدش Infinite Warfare را هم با بهترین تنظیماتِ گرافیکی ممکن و نرخ فریم نسبتا مناسب تجربه کرد. راندمان از زیر ۳۰ فریم در ثانیه و تجربه‌ی غیر قابل بازی در GTX 960m به حالت قابل بازی و مناسب در GTX 1050 Ti ارتقا پیدا کرده است. هنوز به طور متوسط ۲۱ فریم پایین‌تر از GTX 1060 دریافت می‌کنیم، ولی در عوض در حال اجرای بازی با بالاترین تنظیمات هستیم.

راندمان دایرکت ایکس 12: Ashes of Singularity

 برای اولین بار یک بازی واقعی تحت دایرکت ایکس 12 را هم در مجموعه ابزارهای سنجش راندمان خود جای دادیم تا دست کم بتوانیم یک برداشت کلی در مقایسه‌ی راندمانِ این API با محصولات دیگر بدست آوریم. تنظیماتِ پیش فرض ما در این بازی حالت Crazy است که بسیار سنگین است و تنها برای مقایسه و سنجشِ Overhead ایجاد شده استفاده می‌شود. در حالتِ عادی باید تنظیمات Standard را بر روی این لپ‌تاپ استفاده کرد تا فریم متوسط قابلِ بازی دریافت شود.

MSI GE62 7RE Ashes of Singularity

عملکرد روی باتری

3DMark 2013

این بنچمارک را این بار در حالت کار روی باتری و بدون تغییر دستیِ هیچ یک از تنظیمات انجام دادیم.  امتیاز تست Fire Strike از ۶۶۷۶ به ۵۸۲۹ تقلیل پیدا کرد که فقط حدود ۱۳ درصد افت راندمان گرافیکی در هنگامِ کار بدون آداپتور را نشان می‌دهد. با این اوصاف نباید انتظارِ کاهش راندمان زیادی را در بازی‌ها هنگامی که در حال استفاده از باتری هستید داشته باشید، ولی باز هم ممکن است همین افتِ راندمان ناچیز به قیمت غیر قابل بازی شدن یک بازی جدید و نسبتا گرافیکی منجر شود. مثل همیشه توصیه‌ی خود را تکرار می‌کنیم که بازی‌های سنگین فقط برای اجرا روی برق شهری مناسب هستند، ولی بازی‌های سبک را می‌توان برای مواقع عدم دسترسی به منبع تغذیه‌ی خارجی هم با دوامِ بیشتر باتری اجرا کرد.

Fallout 4

برای سنجش بهتر ماندگاری باتری با اولویت بازی، ابتدا شارژِ آن را به ۱۰۰ درصد رساندیم و سپس با قطع منبع برق آداپتور بلافاصله به اجرای بازی پرداختیم. مدت زمانی که به خاموش شدن کامل دستگاه منتهی شد ۴۷ دقیقه اندازه گیری شده است که با وجود کاهشِ فرکانس کاری قطعات (و در نتیجه افت نسبی راندمان) و فعال شدن گزینه‌های کاهش مصرف انرژی، برای یک تراشه‌ی پر قدرت گرافیکی و یک پردازنده‌ی سریع راندمانی قابل انتظار است. در واقع این باتری 51Wh است که به بازدهی نسبتا ضعیف در حالت اجرای سه بعدی منجر شده است.

همین آزمایش را با پخش فیلم ۱۰۸۰ هم تکرار کردیم و به زمان دو ساعت و ۶ دقیقه رسیدیم. نتیجه این که عملکرد باتری دستگاه از سطح نتایج بدست آمده با محصولاتِ قبلی پایین‌تر است، اما اگر تراشه‌ی گرافیکی مجزای انویدیا را غیر فعال کرده و به گرافیک مجتمع پردازنده سوییچ کنیم دوام باتری بهتری خواهیم داشت، ولی باید قید اجرای بازی‌های سنگین را هم بزنیم. در حالت کار با مرورگرها و اتصال اینترنتی از طریق وایرلس هم می‌توان حدود ۳ ساعت بدون اتصال به برق از دستگاه استفاده کرد.

دما و نویز

برای سنجش بیشینه‌ی دمای تولیدی سعی کردیم دو سناریوی متفاوت را روی آن اجرا کنیم، ابتدا آزمون  Cinebench R15.0 را در نظر گرفتیم که بار کاریِ زیادی روی پردازنده می‌گذارد تا بتوانیم همزمان بیشترین دمای پردازنده را ثبت کنیم. در پایان بالاترین دمای ثبت شده در یکی از هسته‌ها ۸۶ درجه‌ی سانتی‌گراد بود که هنوز در محدوده‌ی طبیعی کارکرد پردازنده و کمتر از سقفی است که نیاز به کاهشِ مکرر فرکانس کاری پردازنده باشد، اما عالی هم نیست و ممکن است منجر به داغ شدن بخش فلزی بدنه شود. در نظر داشته باشید که دمای پکیج پردازنده یا دمای سوکت همیشه پایین‌تر از میزان ثبت شده روی هسته‌ها است.

MSI GE62 7RE Cinebench Temp ZoomG

برای GPU هم به کمک ابزار خود ام‌اس‌آی یعنی MSI AfterBurner حرارت تراشه‌ی GP107 را در تمام مدتِ بررسی زیر نظر داشتیم و در پایان بیشترین میزان ثبت شده در حین بازی ۷۲ درجه تعیین شد که دمای کاملا مناسبی در این سطح محسوب می‌شود و در محدوده‌ی پایینی استاندارد متعارف تراشه‌های گرافیکی است. این دما آنقدر پایین است که باعث کاهش فرکانس کاری GPU برای کنترل حرارت نخواهد شد. البته در میان مدت و حین بازی متوجه‌ی حرارتِ زیاد بخش بالای صفحه کلید و زیر بلندگوها خواهید شد که کاملا قابلِ احساس است و ممکن است تا دمای حدود ۴۵ درجه در منطقه‌ی اطراف Touch Pad و استراحت‌گاهِ دست‌ها برسد، اما آنچنان هم آزار دهنده نیست. کارآمدی Cooler Boost 4 با بکارگیری ۶ لوله‌ی مسی افزایش یافته و قابل پذیرش است و البته این بازدهی باعث افزایش دور فن و تولید نویز بیشتر هم می‌شود که گاهی اوقات صدای تولیدی بلندگوهای دستگاه را هم تحت تاثیرِ خود قرار می‌دهند.

جمع بندی

شاید در نگاه اول این تصور برای برخی تداعی شود که مدلی مانند GE62 7RE با این ابعاد را نمی‌توان یک لپ‌تاپ گیمینگ با توانایی کافی در اجرای بازی‌ها تصور کرد. اما تمامِ این آزمایش‌ها و بررسی شاخص‌های کمی و کیفی مختلف را انجام دادیم تا بتوانیم به پاسخی دقیق برای این پرسش برسیم، پاسخی که قبل از این بررسی برای خود ما نیز آنچنان مشخص و قاطع روشن نبود. بر خلاف پیش بینی‌ها، لپ‌تاپ GE62 7RE Apache Pro بالاتر از انتظار ظاهر شد و گاهی مواقع راندمانی بالاتر از مدل‌های رده بالای نسل پیشین داشت.

این محصول از نظر کیفیت بدنه و استحکام جای انتقادی باقی نگذاشت و همان امضای همیشگی MSI روی سری‌های مخصوص بازی در این مدل هم قابلِ تشخیص است. کیفیت نمایشگر هم در سطح بالایی در بین مدل‌های همرده قرار دارد و از نظر دقت نمایش رنگ‌ها و روشنایی بسیار خوب عمل می‌کند و تنها کمی در زاویه‌ی دید غیر مستقیم و بسته تغییراتی دارد که قابل توجیه است. با این که در بسیاری از مدل‌های بررسی شده‌ی قبلی استفاده از پنل‌های ۱۲۰ هرتزی را هم شاهد بودیم، اما در این محصول توانِ تراشه‌ی گرافیکی برای تولید و نمایش نرخ فریم بالاتر از ۶۰ هرتزِ معمولی در بیشتر بازی‌های جدید کافی نیست و بنابراین توجیهِ زیادی را برای گله گذاری در این مورد باقی نمی‌گذارد.

اما در بخش سیستم صوتی عملکردی فراتر از انتظار را شاهد بودیم. صدای تولیدی از نظر حجم و شفایت به راحتی با بسیاری از محصولات گران‌قیمت‌تر و رده بالاتر از برندهای دیگر هم قابل قیاس بود و حتما رضایتِ بسیاری از کاربران را برای دیدن فیلم و بازی جلب خواهد کرد. صفحه کلید حرفه‌ای و با کیفیت SteelSeries هم مثل همیشه بازخوردِ خوبی داشت و چه از نظر شخصی سازی و نورپردازی و چه سرعت پاسخ‌گویی کمترین نقطه ضعفی را نشان نداد، مخصوصا این که نرم افزار اختصاصی Steelseries Engine 3 هم نسبت به نسخه‌های قبلی کاملا تکامل یافته و ایراداتش برطرف شده است.

MSI GE62 7RE

مرکز پردازشی محصول ما در اینجا از Core i7-7700HQ ساخته شده که همان‌گونه که قبلا هم دیده بودیم یکی از مدل‌های رده بالای پردازنده‌ها است و فاصله‌ی زیادی با پردازنده‌های پرچمدارِ پی‌سی‌های رومیزی مانند Core i7-6700K ندارد و حتی اگر به فکر بازی هم نباشید، از لحاظ اجرا و پردازش در کاربردهای سنگین تا حدی زیادی می‌توان روی بازدهی عالی آن حساب کرد. اما از تراشه‌ی گرافیکی GTX 1050 Ti و راندمانِ بالاتر از برآوردِ اولیه‌ی آن هم نباید گذشت؛ راندمانی که در سطح تراشه‌ای مانند GTX 970m ظاهر شد که در زمان خودش روی محصولات رده بالا و گران‌قیمت استفاده می‌شد و حالا به فاصله کمی و با معماری قدرتمند پاسکال به تراشه‌ی رده میانی انتقال داده شده است. در بنچمارک‌ِ بازیِ‌ها دیدید که این تراشه توانست در بیشتر موارد بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی‌های اخیر را هم با فریم قابل بازی به اجرا درآورد و تنها در یک اثر پایین‌تر از ۳۰ فریم ظاهر شد که برای آن هم با تغییر به تنظیمات High توانستیم فریم کاملا مناسبی را در این بازی روی رزولوشن 1080p بدست آوریم که در مجموع بازدهی کاملا مناسبی برای محصولی در این رده‌ی قیمتی محسوب می‌شود.

ذخیره سازِ اصلی به کار رفته در این محصول هم خوشبختانه یکی از  با کیفیت‌ترین SSD های با استاندارد SATA است و می‌تواند کارکردِ کلی سیستم را پاسخ‌گو، بی درنگ و بی وقفه جلوه دهد و گاهی اوقات در اجرای بدون لگ و تغییرِ بی نقص صحنه در بازی‌ها هم موثر باشد. در هنگام بوت و خاموش شدن نیز سرعت عمل بسیار بالایی را نسبت به مدل‌هایی که فقط از دیسک مکانیکی بهره گرفته‌اند شاهد خواهید بود.

اما از نظر باتری این دستگاه با نگاهِ خوشبینانه در سطح متوسط و با نگاه آماری نسبت به مدل‌های همرده در سطحِ پایین قرار می‌گیرد و تنها مزیتش در هنگام استفاده از باتری این خواهد بود که افت راندمان محسوسی را تجربه نخواهید کرد، امری که به قیمت خالی شدن سریعِ باتریِ نه چندان پر ظرفیت دستگاه تمام می‌شود. سیستم خنک کننده و فن‌های دستگاه هم برای کنترل دما و تنظیم فرکانس کاری مناسب در هنگام اجرای برنامه‌ها یا بازی‌های سنگین نسبتا پرصدا و دور بالا کار می‌کنند که شاید بخشی از آن نتیجه‌ی اجتناب ناپذیر محدودیت در ابعاد این دستگاه و نیاز به خنک کننده‌های فشرده‌تر باشد.

در پایان و با در نظر گرفتن اولویت‌های موجود که برای هر کاربر متفاوت است، اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ در رده‌ی بودجه‌ای متوسط را داشته باشید MSI GE62 7RE می‌تواند یکی از گزینه‌های شاخص و مدنظر شما قلمداد شود.

 در پایان از شما دعوت میکنیم برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و مشخصات فنی آن به دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید. مشخصات فنی کامل لپ تاپ ایسوس، لنوو، ایسر، دل، اپل، HP و دیگر برندهای مطرح به همراه گالری تصاویر، مقایسه و لینک فروشگاههای عرضهکنندهی آنها در بخش لپتاپ دیتابیس محصولات زومیت در اختیار شما خواهد بود.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده