نویسنده: حمید ملکی
// پنجشنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۱

مشخصات کارت گرافیکی RX 540 کمپانی AMD منتشر شد

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و شایعات سرانجام شاهد معرفی و عرضه محصولات سری 500 شرکت AMD بودیم.

چندی پیش کارت‌های گرافیکی سری ۵۰۰ AMD با چهار عضو RX 580،RX 570، RX 560 و RX550 به عنوان جایگزین‌های سری ۴۰۰ عرضه شدند. سه کارت گرافیکی اول از معماری پلاریس یکسانی بهره می‌برند. در بین کارت‌های معرفی شده تنها RX 550 از پلاریس ۱۲ بهره می‌برد اما  در لیست جدید منتشر شده شاهد عضوی دیگر از سری ۵۰۰ با نام RX 540 هستیم. این کارت گرافیکی نیز از معماری پلاریس ۱۲ بهره خواهد برد.

RX 540

این کارت گرافیکی با داشتن ۸ واحد محاسباتی و ۵۱۲ پردازنده جریانی (Stream processor) شبیه به RX 550 به نظر می‌رسد. همین شباهت احتمال استفاده از پولاریس ۱۲ را در این کارت گرافیکی قوت می‌بخشد. حداکثر فرکانس قابل دستیابی در RX 540 به مقدار ۱۲۱۹ مگاهرتز می‌رسد و پهنای باند نیز تا مقدار ۹۶ گیگابایت بر ثانیه کاهش یافته است. این کاهش به دلیل استفاده از GDDR5 با ۶ گیگابیت بر ثانیه به جای نمونه ۷ گیگابیت بر ثانیه‌ای RX 550 است.

RX 540 قادر است توان محاسباتی ۱.۲ ترافلاپس را تولید کند. این مدل کارت گرافیکی باس حافظه ۱۲۸ بیتی داشته و در دو مدل ۲ و ۴ گیگابایتی عرضه خواهد شد. به نظر می‌رسد AMD با تولید چنین کارت‌هایی به دنبال سهم‌خواهی از بازار لپتاپ‌ها است. گذر زمان و استقبال خریداران میزان موفقیت رویکرد ای‌ام‌دی در دنیای لپتاپ‌ها را نشان خواهد داد.


منبع eteknix
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده