نویسنده: محسن ظهرابی
// یکشنبه, ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۹

معرفی مستند «پردیس‌های خیال»

در این مطلب به معرفی مستند «پردیس‌های خیال» ساخته هادی آفریده خواهیم پرداخت که تولید شبکه مستند است و قرار است برای اولین بار در روز طبیعت از این شبکه پخش شود.

هادی آفریده از مستند‌سازان جوان و باسابقه است که تا کنون در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز متعددی کسب نموده است. او تا به حال سه فیلم کوتاه داستانی با نام‌های نارنجی، سوت و پدر ساخته و همچنین شانزده فیلم کوتاه و بلند مستند نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود: فرزندان باغچه‌بان، زیر درختان کاج، مراسم صبحگاهی، نقل گرد‌آفرید، خاطره نی‌آوران، کودکی رنگ پریده، درخت فراموش‌شده، نوزود، کهنه‌سوار، مقام نوروز، صورت‌خوانی، چنارستان، آفر، نوروز به وقت تهران، باغ‌های گمشده و پردیس‌های خیال.

پردیس‌های خیال مستندی است درباره باغ‌های ایرانی در سراسر کشور پهناور ایران که به گفته فیلمساز حدود ۶ ماه زمان تحقیق و نزدیک به یکسال پروسه فیلمبرداری زمان برده است. آفریده پیش از این نیز در اغلب مستند‌هایش نشان داده که دغدغه تاریخ، طبیعت و محیط زیست دارد. یکی از مهمترین فیلم‌های او «چنارستان» از منظر تاریخی خیابان ولی‌عصر را به عنوان بلندترین چنارستان جهان بررسی می‌کند. او روایت‌اش را از میدان راه‌اهن آغاز و در میدان تجریش به پایان می‌برد. در این میان با هنرمندان، متفکران و شخصیت‌های برجسته‌ای که به شکلی به خیابان ولی‌عصر مرتبط شده‌اند گفتگو می‌کند.

به گفته آفریده: «در ستایش باغ‌های ایرانی زیاد شنیده و گفته شده است اما مستند «پردیس‌های خیال» تلاش می‌کند با درهم‌آمیختن تصاویر و روایتی تصویری با زبان شاعرانه مخاطب را به اهمیت و شناختی متفاوت از باغ‌های ایرانی در فلات خشک ایران که به مثابه «بهشت زمینی» است نزدیک کند. در ستایش باغ‌های ایرانی سفرنامه‌های متعددی توسط گردشگران ایرانی و خارجی موجود است اما فکر می‌کنم شایسته‌ترین روایت ایرانی از باغ ایرانی را سهراب سپهری به رشته تحریر درآورده است. او در کتاب اتاق آبی می‌نویسد: «قالی ما را به باغ ایرانی می‌برد که خود جانشین باغ ایرانی بوده است. گویند پادشاهان ساسانی را این خیال پیش آمد که در زمستان نیز چشم از صورت باغ برندارند. پس فرمان دادند قالی بزرگی به پا کنند به نقشه باغ و با رنگ و نگار آن. بجاست که پادشاه کنار خود باغی نگه دارد که نگاره عالم است و نماد توانایی او بر طبیعت. شاه بی باغ شاه حقیقی نیست.» برای ساخت مستند پردیس‌های خیال ما به سراغ باغ‌های خاص و مشهور ایرانی که در نقاط مختلف ایران پراکنده هستند رفتیم و به کاشان، مهریز، ابرکوه، اصفهان، یزد، کرمان، ماهان، شیراز، بیرجند، طبس و ... سرزدیم و از باغ فین، هشت بهشت، چهلستون، پهلوان‌پور، عباس آباد، صدری، نمیر، جهان‌نما، دلگشا، عفیف‌آباد، نارنجستان، پاسارگاد، ماهان، گلشن، اکبریه و ... سراغ گرفتیم و در این راه از راهنمایی‌های باغ‌شناسان و پژوهشگران بنام ایرانی همچون ناصر مشهدی زاده، فریار جواهریان، ترانه یلدا، ثریا بیرشک و بهرام صدری بهره بردیم.

ما دیدیم که گذشتگان‌مان حرمت آب و خاک را پاسداری می‌کردند و با مهندسی منحصر به فرد ایرانی آب را از قنات‌های طولانی از دامنه کوهستان به دل کویرهای خشک هدایت می‌کردند و به سبب این تلاش‌ها باغ، یکی از شاهکارهای انسان به‌وجود آمد. پردیس‌هایی هستند که انسان بهشت موعود را با آن‌ها تخیل می‌کند.»

این مستند در روز یکشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۳۹۶ مصادف با روز طبیعت از شبکه مستند در ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می‌رود و روز دوشنبه ۱۴ فروردین ساعت ۱۲ ظهر تکرار می‌شود. بهناز جعفری بازیگر با سابقه سینما و تئاتر گفتار متن این مستند را به عهده دارد. دیگر عوامل این مستند عبارتند از فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین‌گر: بابک بهرام بیگی، صداگذاری و طراحی صدا: مهرشاد ملکوتی، صدابردار: احمدرضا طائی و دستیار کارگردان و عکاس: روشنک اهرابی.

در ادامه می‌توانید تیزر این مستند را تماشا کنید. زومجی تماشای این مستند را در روز طبیعت به شما پیشنهاد می‌کند. 

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده