نویسنده: محسن ظهرابی
// سه شنبه, ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۶

آخر هفته فیلم چی ببینیم: Big Fish

در معرفی فیلم این هفته سراغ یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های دنیای فانتزی یعنی فیلم Big Fish محصول سال ۲۰۰۳ و ساخته تیم برتون رفتیم. با زومجی و معرفی این فیلم همراه باشید.

فیلم پیشنهادی زومجی برای این آخر هفته، Big Fish (ماهی بزرگ) ساخته تیم برتون است. قصه‌‌ها خیالاتی هستند که از کودکی تا مرگ با انسان همراه می‌شوند. حتما همه ما تجربه شنیدن قصه از زبان بزرگ‌ترها را داشته‌ایم. چه تجربه‌ای بهتر از اینکه پدرت یکی از بهترین راویان قصه باشد. اما ویل از همه قصه‌هایی که پدرش در زندگی برای او ساخته خسته شده‌ است. او در رویاهای پدرش بزرگ شده و امروز به دنبال واقعیت است. ماهی بزرگ با جدال یک پدر رویاباف با پسر واقع نگرش شروع می‌شود و در مسیر داستان ما را به شناخت هر دو فرد (عقیده) دعوت می‌کند.

ماهی بزرگ پانزدهمین فیلم بلند تیم برتون نابغه سینمای فانتزی است. فیلم فهرستی‌ است از عجیب‌ترین موجودات و اتفاقاتی که می‌تواند در سینما رخ دهد و محصول سال ۲۰۰۳ است که بر اساس کتابی با همین نام نوشته دانیال والاس ساخته شده است. بازیگران فیلم اوان‌ مک‌ گروگر، آلبرت‌ فینی، هلنا بونهام کارتر و متیو مک گروری هستند. جالب است بدانید که این فیلم یکی از اولین هنرنمایی‌های ماریون کوتیار در دنیای سینما به حساب می‌آید.

ادوارد بلوم یک فروشنده دوره‌گرد قدیمی در جنوب ایالات متحده که بسیار شنیدنی قصه تعریف می‌کند، در چند قدمی مرگ قرار گرفته است. پسر جدا افتاده‌اش ویل، پس از سال‌ها به خانه برمی‌گردد تا رابطه از دست رفته با پدر ماجراجویش را ترمیم کند و در این میان به دنبال حقیقت قصه‌هایی است که تا امروز شنیده است تا بتواند کتابی از زندگی پدرش چاپ کند. این خلاصه داستان ماهی بزرگ است اما داستان اصلی به جذابیت ماجراجویی‌های ادوارد بلوم در زندگی‌اش بازمی‌گردد.

فیلم Big Fish

در شروع فیلم صحنه جالبی نشان داده می‌شود. یک ماهی غول آسا در برکه‌ای در حال شنا کردن است. او از کنار همه طعمه‌ها می‌گذرد و در سیاهی فرو می‌رود. راوی که بعدتر می‌فهمیم که ادوارد بلوم افسانه‌ای است جمله‌ای دوست داشتنی می‌گوید: «یه ماهی‌هایی هستند که نمیشه گرفتشون، نه اینکه از ماهی‌های دیگه سریع‌تر یا قوی‌تر باشن. بلکه تحت تأثیر یک قدرت فوق‌العاده هستند.» این فیلم مسیری است برای کشف خود و محور این کشف تجربه زیستی دنیا است. ماهی نشان داده شده در تصویر هم نمادی برای این نوع تفکر است. یک ماهی بزرگ که به هیچ کدام از طعمه‌ها اعتنایی نمی‌کند.

شکل روایت فیلم بسیار خلاقانه‌ است و با رفت و برگشت هنرمندانه‌ای بین واقعیت و قصه مخاطب را در خیالات ادوارد بلوم شریک می‌کند. مونولوگ ابتدایی ویل که بهانه‌اش نوشته شدن کتاب زندگی پدر است به مقصود اصلی نویسنده و فیلمساز اشاره دقیقی دارد: « اگه بخوام داستان زندگی پدرم رو تعریف کنم، جدا کردن حقیقت از تخیلات و انسان از اسطوره محاله.» با پذیرش این عبارت لذت بردن از فیلم دو چندان خواهد شد.

فیلم Big Fish

تیم برتون از کودکی ذهن مغشوشی داشته و نقاشی‌های عجیب و غریبی می‌کشیده است. خیلی از شخصیت‌های فیلم‌های او همچون ادوارد دست قیچی (Edward Scissorhands) ، بیتل جویس (Beetlejuice) و یا مجموعه عجیب‌الخلقه حاضر در ماهی بزرگ از همین نقاشی‌ها سر بیرون آورده اند. بعضی از نقاشی‌های او را در کتاب مرگ غم‌انگیز پسرک صدفی می‌توان دید. آنچه مسلم است او استاد سینمای فانتزی است. سینمایی که در آن فیلمساز با زمان، فضا و دنیای فیزیکی بازی می‌کند و قوانین طبیعی را با قوانین فراطبیعی تلفیق و ترکیب می‌کند.

جالب است بدانید در ابتدا قرار بر آن بود که این فیلم را استیون اسپیلبرگ بسازد و قصد داشت برای نقش ادوارد بلوم، از جک نیکلسون استفاده کند. اما اسپیلبرگ درگیر ساخت فیلم «اگه میتونی منو بگیر - Catch Me if You Can» شد و ماهی بزرگ به دست تیم برتون و اوان مک گروگر رسید. پیش‌بینی آنکه اسپیلبرگ چگونه این فیلم را تمام می‌کرد سخت است اما دنیای ماهی بزرگ با جهان ذهنی برتون آنقدر انطباق داشت که بعید است که ماحصل فیلم اسپیلبرگ تا این اندازه خلاقانه و جذاب از آب دربیاد. زومجی دیدن فیلم ماهی بزرگ را در آخر هفته به شما توصیه می‌کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده