نویسنده: کیان کاظمی
// یکشنبه, ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۱

کلیفتون جیمز، کلانتر فیلم های جیمز باند در سن ۹۶ سالگی درگذشت

کلیفتون جیمز، کلانتر یه یادماندنی فیلم‌های جیمزباند، در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

کلیفتون جیمز، یکی از افراد حرفه‌ای صنعت سینما امروز در حالی در سن ۹۶ سالگی در گذشت که با بازی در فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های مختلف، آثار قدرتمندی را در حرفه‌ای که نزدیک به ۶۰ سال در آن مشغول بود، از خود به جای گذاشت. اولین نقش او در سال ۱۹۵۴ و آخرین نقش او در یکی از فیلم‌های سال ۲۰۱۶ است. احتمالا بیشتر خوانندگان کلیفتون جیمز را در نقش شخصیت Sheriff J.W. Pepper، کلانتر به یادماندنی دو فیلم جیمز باند با بازی راجر موور به خاطر دارند؛ فیلم Live and Let Die و فیلم The Man with the Golden Gun. جیمز به ایفای نقش کلانترهایی مشابه در فیلم‌های قابل توجه‌ای مانند Superman II و Silver Streak نیز معروف است.

جیمز متولد ۲۹ می، ۱۹۲۰ (۸ خرداد ۱۲۹۹) در شهر اسپوکین، واشنگتون است. او بزرگترین فرزند و تنها پسر خانواده محسوب می‌شود. مادر وی معلم و پدرش روزنامه نگار بوده است. او کودکی خود را در شهر پورتلند ایالت اورگان و در اوج رکود بزرگ اقتصاد جهانی سپری کرد. جیمز یکی از کهنه سربازان جنگ جهانی دوم بود که مدال‌های فراوانی را در خدمت پنج ساله‌اش در اقیانوس آرام جنوبی دریافت کرد. مدال Silver Star، Bronze Star و دو مدال Purple Heart از افتخارات وی در جنگ محسوب می‌شوند.

پس از جدایی از ارتش، جیمز به کلاس‌های بازیگری رفته و در نمایشنامه‌هایی که در دانشگاه اورگان برگذار می‌شد بازی کرد. مقصد بعدی وی نیوورک بود که جیمز برای شروع حرفه بازیگری خود این شهر را برگزید. اولین حضور او در صحنه نمایش به The Time of Your Life باز می‌گردد و پس از آن در چندین نمایش دیگر تئاتر Broadway به ایفای نقش پرداخت.

کلیفتون جیمز

با وجود اینکه او از ساکنان شمال آمریکا محسوب می‌شد و علاقه فراوانی به تئاتر داشت، نقش معروف او در سینما به فیلم Live and Let Die، محصول سال ۱۹۷۳ باز می‌گردد که نقش کلانتر جنوبی از ایالت لوئیزیانا را بازی می‌کرد. تضاد میان شخصیت شوخ کلانتر و شخصیت سرد و پیچیده جیمزباند راجر مور، موجب محبوبیت فراوان آن در میان مخاطبین شد، طوری که نویسندگان این شخصیت محبوب را به فیلم بعدی جیمزباند یعنی فیلم The Man with the Golden Gun، محصول سال ۱۹۷۴ اضافه کردند. کلانتر فیلم دوم موجب افزوده شدن طنز بیشتری به فیلم شده و کلانتر جنوبی از جنوب آمریکا به تایلند رفت. کشیدن سیگار برگ و جویدن تنباکو از عناصری بودند که از شخصیت کلانتر جیمزباند به فیلم‌های دیگر جیمز مانند نقش Carr در فیلم Cool Hand Luke انتقال پیدا کردند. جمیز در فیلم The Bonfire of the Vanities در نقشی مقابل بروس ویلیس بازی کرد و نقش یک بازپرس بخش قضایی را در فیلم The Untouchables که رابرت دنیرو هم در آن حضور داشت، ایفا کرد.

در تلویزیون، جیمز در سریال‌های Gunsmoke، Bonanza، The Dukes of Hazard، Lewis & Clark، The A-Team، Dallas و غیره ایفا نقش کرده است. به عنوان شخصی که عاشق جشن گرفتن تعطیلات همراه با همسرش لوری بود، جیمز یکبار هم در نقش کریس کرینگل در قسمت سال ۱۹۹۶ سریال All My Children ایفای نقش کرد. می‌توان گفت مهمترین نقش وی در تلویزیون، شخصیت Striker Bellman، وکیل قدرتمند هوستون در سریال Texas از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۲ است.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده