// سه شنبه, ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

گزارش باکس آفیس: دومین صدرنشینی متوالی The Boss Baby و آغاز اکران انیمه Your Name

 در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی آغاز اکران انیمه Your Name در امریکا و عملکرد فیلم جدید مورگان فریمن صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با سومین فیلم از سری «اسمورف‌ها» (Smurfs)‌ شروع می‌کنیم که برخلاف دو فیلم قبلی که لایو اکشن/CGI بودند، یک انیمیشن کامل است و با گروه صداپیشگان و داستان جدیدش که ربطی به فیلم‌های قبلی ندارد، نقش ریبوت این مجموعه را برعهده دارد. «اسمورف‌ها: دهکده‌ی گم‌شده» (Smurfs: The Lost Village) کارش را با ۱۴ میلیون دلار آغاز کرد. این رقم خیلی کمتر از افتتاحیه‌ی ۳۵ میلیون دلاری قسمت اول «اسمورف‌ها» است و حتی کمتر از افتتاحیه‌ی ۱۷ میلیون دلاری قسمت دوم این مجموعه هم محسوب می‌شود. اگرچه «دهکده‌ی گم‌شده» از نظر واکنش منتقدان به مراتب در وضعیت بهتری نسبت به دوتای قبلی است، اما این چیزی از افتضاح این فیلم کم نمی‌کند. قسمت اول «اسمورف‌ها» به این دلیل از لحاظ تجاری به موفقیت دست پیدا کرد که مردم فقط از سر کنجکاوی برای تماشای آن به سینماها سرازیر شدند. در نتیجه فیلم اول ۱۴۲ میلیون دلار در خانه فروخت و رفت که به درآمد فوق‌العاده ۵۶۳ میلیون دلار در دنیا دست پیدا کند و بعد از درآمد ۶۶۵ میلیون دلاری «پاندای کونگ‌فوکار ۲» (Kung Fu Panda 3) در رده‌ی دوم پرفروش‌ترین انیمیشن سال ۲۰۱۱ قرار گرفت.

قسمت دوم که دو سال بعد روی پرده رفت اگرچه با بودجه‌ی ۱۰۵ میلیون دلار، ۳۴۷ میلیون دلار در دنیا فروخت، اما شکست فاجعه‌باری هم نخورد. خبر خوب برای سونی این است که ساخت «دهکده‌ی اسمورف‌ها» ارزان‌تر از دوتای گذشته درآمده است. در حالی که فیلم‌های قبلی ۱۰۰ میلیون دلار خرج برداشته‌اند، «دهکده‌ی گم‌شده» با ۶۰ میلیون دلار تهیه شده. این یعنی اگر فیلم بتواند دور و اطراف ۲۰۰ میلیون دلار در دنیا بفروشد، در حد و اندازه‌ی قسمت‌های قبلی ظاهر خواهد شد. «دهکده‌ی گم‌شده» ۴۲ میلیون دلار هم در سینماهای خارجی فروخته و تا حالا ۵۶ میلیون دلار از سرتاسر دنیا در بانک دارد.

resident evil the final chapter

دومین تازه‌اکران گسترده‌ی هفته اما «در اوج رفتن» (Going in Style) است که اکرانش را کمی بهتر از پیش‌بینی‌ها شروع کرد و با توجه به اینکه نمایش فیلمی با حضور ستاره‌های کارکشته‌ای از جمله مورگان فریمن، مایکل کین و آلن آرکین مثل یک رویداد سینمایی می‌ماند، غیر از این هم انتظار نمی‌رفت. این کمدی ۱۲ و نیم میلیون دلار به عنوان افتتاحیه فروخت که شاید رقم فوق‌العاده‌ای برای یک فیلم ۲۵ میلیون دلاری نباشد، اما با توجه به مخاطب هدف فیلم که افراد میانسال و مسنی هستند که معمولا روز اول برای تماشای فیلم به سینما نمی‌روند، انتظار می‌رود که فیلم در هفته‌‌های آینده در جدول باقی بماند؛ بالاخره همین جامعه‌ی آماری بودند که فیلم‌هایی مثل «زن طلاپوش» (Woman in Gold) و «چشمی در آسمان» (Eye in the Sky) را به موفقیت‌های جمع‌و‌جوری بدل کردند.

آخرین اکران جدید گسترده‌ی هفته هم «مورد حقوقی عیسی» (The Case for Christ) است. اقتباسی نه چندان وفادار از روی کتاب پرفروش لی استروبل که به خبرنگار تحقیقاتی حرفه‌ای و سرسختی می‌پردازد که بعد از اینکه همسرش مسیحی می‌شود، تصمیم می‌گیرد تا با جمع‌آوری دلیل و مدرک نظر وی را تغییر دهد. «مورد حقوقی عیسی» در یک هزار و ۱۷۴ سینما روی پرده رفت و چیزی حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخت. اما در بین اکران‌های محدودِ جدید باید به انیمه «نام تو» (Your Name) اشاره کنم که بالاخره این هفته در امریکای شمالی روی پرده رفت. ساخته‌ی شدیدا تحسین‌شده‌ی ماکوتو شینکای تاکنون ۳۲۸ میلیون دلار در کشورهای خارجی فروخته که شامل ۲۱۴ میلیون دلار در ژاپن و ۸۳ میلیون دلار در چین می‌شود. «نام تو» این هفته در ۲۹۴ سینما در امریکا به نمایش درآمد و چیزی حدود یک میلیون و ۶۵۴ هزار دلار کسب کرد. شروع قابل‌قبولی است، اما نباید انتظار داشت که این انیمه در امریکا هم به اندازه‌ی دیگر نقاط جهان غوغا کند. دیگر اکران محدود هفته «بااستعداد» (Gifted)، به کارگردانی مارک وب است که در ۵۶ سینما روی پرده رفت. محصول کمپانی فاکس سرچ‌لایت که کریس ایوانز و جنی اسلیت را به عنوان بازیگران اصلی‌‌اش دارد اولین فیلم مارک وب بعد از ساخت «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» و قبل از آن، «۵۰۰ روز با سامر» (500 Days of Summer) در سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شود. «بااستعداد» ۴۷۶ هزار دلار کسب کرد. اما یکی از مورد انتظارترین فیلم های علمی‌ تخیلی ۲۰۱۷ «غول‌آسا» (Colossal)، به کارگردانی ناچو ویگالوندوی اسپانیایی است که این هفته اکرانش را آغاز کرد. این فیلم که آن هاتاوی و جیسون سودیکیس را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد ۱۲۵ هزار و ۵۰۰ دلار به دست آورد.

resident evil the final chapter

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول اما بگذارید از یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های هفته‌های اخیر یعنی بازسازی لایو اکشن «شبح درون پوسته» (Ghost in the Shell‌) شروع کنیم که در هفته‌ی دومش با افت فروش شدیدی مواجه شد و از همین حالا پرونده‌ی اکران فاجعه‌بار خانگی‌اش را بست. این فیلم سایبرپانک که اسکارلت جوهانسون را به عنوان ستاره‌ی اصلی‌اش دارد، این هفته ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخت که به معنی ۶۱ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی قبل است. «شبح درون پوسته» بعد از ۱۰ روز، فقط ۳۱ میلیون و ۵۷۳ هزار دلار در گیشه‌ی امریکای شمالی فروخته است. اگر فیلم بعد از تجربه‌ی یک افتتاحیه‌ی بزرگ چنین سقوطی می‌کرد حرفی نبود، اما مشکل این است که افتتاحیه‌ی فیلم نیز خیلی کمتر از انتظارات بود. در حال حاضر محصول کمپانی پارامونت باید شانس بیاورد تا در پایان دوره‌ی اکرانش به ۴۴ میلیون دلاری که «لوسی» (Lucy) در آخرهفته‌ی اولش فروخته بود دست پیدا کند. «شبح درون پوسته» که با بودجه‌ی ۱۱۰ میلیون دلار ساخته شده با وجود افتتاحیه‌ی ۲۱ میلیون دلاری‌اش در چین نشان داد که در کشورهای خارجی هم توفیقی کسب نخواهد کرد. این فیلم تا حالا ۱۲۴ میلیون دلار در دنیا فروخته که اگرچه قابل‌قبول است، اما اصلا به اندازه‌ی کافی خوب است. دلیل این شکست هرچه هست، ظاهرا این فیلم چیزی که پارامونت در سر داشت از آب درنیامد.

صدرنشین این هفته اما انیمیشن «بچه رییس» (The Boss Baby) است که در دومین هفته‌ی نمایشش پس از تجربه‌ی ۴۸ درصد افت فروش، ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد تا برای دومین و آخرین هفته‌ی متوالی بر صدر جدول تکیه بزند؛ افت فروشی که کم و بیش برابر با «خانه» (Home)، «پاندای کونگ‌فوکار ۳» و «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۲» (How to Train Your Dragon 2) است. اگر فیلم عملکردی شبیه به دیگر دنباله‌های استودیوی دریم‌ورکس مثل «پاندای کونگ‌فوکار ۳» و قسمت دوم «چگونه اژدهایتان را تریبت کنید» داشته باشد، درآمد خانگی نهایی ۱۶۵ میلیون دلاری آن پیش‌بینی می‌شود. این در حالی بود که «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) همین‌طوری دارد به بالا رفتن در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا ادامه می‌دهد. موزیکال عاشقانه‌ی اِما واتسون و دن استیونز ۲۵ میلیون دلار دیگر در چهارمین هفته‌ی اکرانش فروخت. «دیو و دلبر» که با بودجه‌ی ۱۶۰ میلیون دلار ساخته شده، بعد از ۲۴ روز، ۴۳۲ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی به جیب زده و به رقم ۹۷۷ میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کرده است. هنوز اکران این فیلم در بازار ژاپن شروع نشده، ولی تا آن موقع فیلم از مرز یک میلیارد عبور خواهد کرد.

فیلم Beauty and the Beast

اکشن ابرقهرمانی «پاور رنجرز» (Power Rangers)، محصول لاینزگیت این هفته ۷۱۵‌تا از سالن‌هایش از دست داد و با کسب ۶ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار در هفته‌ی سومش، بعد از ۱۷ روزی که از اکرانش می‌گذرد به مجموع ۷۵ میلیون دلار دست یافت. «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» (Kong: Skull Island) در پنجمین هفته‌ی اکرانش ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دیگر فروخت و به مجموع درآمد خانگی ۱۵۶ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم هیولایی/تاریخی که با ۱۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تا حالا ۵۳۴ میلیون دلار در دنیا فروخته و بالاخره از مجموع جهانی ۵۲۹ میلیون دلاری «گودزیلا»ی گرت ادواردز عبور کرد. فیلم ابرقهرمانی «لوگان» (Logan) در ششمین هفته‌ی اکرانش ۴ میلیون دلار دیگر کسب کرد و به مجموع درآمد ۲۱۸ میلیون دلار دست پیدا کرد. «لوگان» تاکنون ۵۹۰ میلیون و اندی در دنیا فروخته و تحلیلگران فکر می‌کنند این فیلم دوره‌ی اکرانش را با عبور از مرز ۶۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی به پایان خواهد رساند. «لوگان» این هفته بدون در نظر گرفتن نرخ تورم از مجموع درآمد ۲۱۴ میلیون دلاری «ایکس۲: اتحاد افراد ایکس» (X2: X-Men United) عبور کرد.

فیلم ترسناک «برو بیرون» (Get Out) نیز ۴ میلیون دلار دیگر به دست آورد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۶۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار و مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۱۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رساند. پس آره باید منتظر باشیم تا «برو بیرون» به زودی با عبور از درآمد ۱۶۵ میلیون دلاری «هانیبال»، در جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک با درجه سنی R قرار بگیرد. رده‌ی اول متعلق به درآمد ۲۳۲ میلیون دلاری «جن‌گیر» است. دیگر فیلم استودیوی بلام‌هواس یعنی «آزمایش بلکو» (The Belko Experiment) هم ۱۸۹ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را بعد از ۲۴ روز به ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رساند. این در حالی بود که «گسست» (Split) تا آخر این هفته از مرز ۱۳۷ و نیم میلیون دلار عبور خواهد کرد و بالاخره فروش ۱۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری قسمت اول «احضار» (The Conjuring) در امریکای شمالی را پشت سر خواهد گذاشت.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Boss Baby۲۶/۳ میلیون دلار
۲Beauty and the Beast۲۵ میلیون دلار
۳Smurfs: The Lost Village۱۴ میلیون دلار
۴Going in Style۱۲/۵ میلیون دلار
۵Ghost in the Shell ۷/۳ میلیون دلار
۶Power Rangers۶/۲ میلیون دلار
۷Kong: Skull Island۵/۸ میلیون دلار
۸Logan۴ میلیون دلار
۹Get Out۴ میلیون دلار
۱۰The Case for Christ۳/۹ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

در اوج رفتن

Going in Style

این کمدی جنایی به کارگردانی زک بارف و نویسندگی تئودور ملفی که کمدی اسکاری موفقی مثل «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) را در کارنامه‌اش دارد، بازسازی فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۷۹ است و سه‌ بازیگر افسانه‌ای سینما را گرد هم آورده است؛ مورگان فریمن (ویلی)، مایکل کین (جو) و آلن آرکین (اَل) سه دوست قدیمی هستند که در حال گذراندن دوران بازنشستگی‌شان هستند که یک روز خبر می‌رسد، دولت حقوقشان را قطع کرده است و به این ترتیب، ویلی و جو و اَل تصمیم می‌گیرند تا دم پیری نگذارند تا کسی حق‌شان را بخورد و در نتیجه شروع به برنامه‌ریزی برای سرقت از همان بانکی می‌کنند که پولشان را نمی‌دهد. بعضی‌ از منتقدان «در اوج رفتن»‌ را با حال و هوای یکی دیگر از فیلم‌های قبلی تئودور ملفی یعنی «وینسنت مقدس» (St. Vincent) مقایسه کرده‌اند؛ کمدی‌ای کلیشه‌ای که با استفاده از بازی و پرداخت عالی رابطه‌های بین بازیگران حرفه‌ای‌اش موفق شده به سرگرمی جذابی تبدیل شود و البته عده‌ای دیگر باور دارند که فیلم هیچ غافلگیری‌ای در آستین ندارد و فاقد هرگونه خنده و تعلیقی است.

شیکاگو سان تایمز که از فیلم خیلی راضی است می‌نویسد: «بهترین بخش تمام اتفاقات فیلم تماشای تعاملاتِ حرفه‌‌ای‌های کارکشته‌ای مثل کین، آرکین و فریمن و ادای شوخی‌های بامزه‌‌ی تئودو ملفی نویسنده است که روند اتفاقات را به‌طرز بی‌نقصی به جلو هدایت می‌کند». نویسنده‌ی نیویورک تایمز که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «این فیلم خوراک سینمایی کاملا آسانی است که از ۹۹ درصد مواد قابل‌پیش‌بینی تهیه شده، اما همان یک درصدی هم که قابل‌پیش‌بینی نیست و وقتی با آن روبه‌رو شوید متوجه‌اش می‌شوید، با مهارت به اجرا درآمده است». منتقد سن‌فرانسیسکو کرانیکل در یادداشتش می‌آورد: «من هنگام تماشای "در اوج رفتن" از خنده روده‌بُر نشدم یا آن‌قدرها با صدای بلند نخندیدم. اما وقتی داشتم سینما را ترک می‌کردم متوجه شدم صورتم از بس که لبخند زده بودم درد می‌کرد. درست مثل کاراکترهای اصلی‌اش، "در اوج رفتن" هم به آرامی عبور می‌کند تا وقتی که تیتراژ نهایی بالا می‌رود، متوجه می‌شوید که زمان خوبی را سپری کرده‌اید». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۰ است.

 

اسمورف‌ها: دهکده‌ی گم‌شده

Smurfs: The Lost Village

جدیدترین انیمیشن کمپانی سونی، قسمت دیگری از مجموعه‌ی «اسمورف‌ها» است. اولین تجربه‌ی حضور این موجودات فسقلی آبی‌رنگ روی پرده‌ی سینما دو فیلم لایو اکشن/CGI بودند که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ عرضه شدند و حالا سونی تصمیم گرفته تا این مجموعه را که براساس کامیک‌بوک‌های پی‌یر کالیفورد بلژیکی است با «دهکده‌ی گم‌شده» ریبوت کند. در این فیلم اما برخلاف گذشته ماجراهای اسمورف‌ها را در دنیای فانتزی خودشان دنبال می‌کنیم و خبری از تعاملات کسانی مثل نیل پاتریک هریس با آنها در نیویورک نیست. در فیلم جدید کاراکترهای قدیمی مجموعه با صداپیشگان جدید ماجراجویی پرخطر و رنگارنگی را در جنگل‌های مرموز دنیایشان برای پیدا کردن دهکده‌ای گم‌شده آغاز می‌کنند. با توجه به تریلرهای فیلم به نظر می‌رسید که سونی با این فیلم قصد داشته انیمیشنی در حال‌ و هوای کودکانه و شاد و خندان «ترول‌ها» ارائه بدهد و طبق نظر منتقدان، بزرگ‌ترین نکته‌ی منفی و مثبت فیلم نیز همین است.

منتقد سایت ورایتی در نقدش می‌آورد: «"دهکده‌ی گم‌شده" کمدی انیمیشنی هیجا‌ن‌انگیزی که والدین هم در کنار فرزندانشان درگیر آن شوند نیست، بلکه بیشتر حکم یک حواس‌پرتی رنگارنگ را دارد». نویسنده‌ی سن فرانسیسکو کرانیکل هم می‌نویسد: «طراحی تولید، ضرب‌آهنگ و شوخی‌های فیلم همه حس و حال کارتون‌های نیم‌ساعته‌ی تلویزیونی را دارد که شامل صحنه‌های اکشن کلیشه‌‌ای و تصاویر ناامیدکننده هستند... "اسمورف‌ها: دهکده‌ی گم‌شده" شبیه فیلمی است که با شتاب‌زدگی و کمبود بودجه ساخته شده باشد. در بهترین حالت چیزی بیشتر از یک نگهدارِ بچه‌ی سینمایی قابل‌قبول نیست». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۰ است.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده