// یکشنبه, ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Dream - رویا

این هفته به معرفی انیمیشن کوتاه Dream (رویا) با موضوع حیوانات در حال انقراض می‌پردازیم. با زومجی همراه باشید.

انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی مدت‌هاست که در حال افزایش بوده و انسان به عنوان عامل تسریع‌کننده، به بهترین نحو نقش خود را ایفا می‌کند. شکار بی‌رویه، آلوده کردن آب‌ها به‌واسطه فعالیت‌های صنعتی و تجارت‌های غیر‌قانونی تنها تعدادی از فعالیت‌های انسانی هستند که نتیجه‌ای جز نابودی حیات وحش و طبیعت کره زمین ندارند. انیمیشن کوتاه Dream شرایط این دسته از حیوانات را به نمایش می‌گذارد.

سر‌آغاز این انیمیشن با زندگی آرام و عادی چهار حیوان یعنی وال، کرگدن، فک و پلیکان همراه است. هر‌یک از آن‌ها زندگی شاد و تو‌ام با آزادی خود را دارند، اما تمامی این لحظات با ورود عنصری نا‌مطلوب و نابود‌گر به نام انسان رنگ می‌بازند؛ تاریکی دنیای حیوانات را در بر می‌گیرد و سر‌نوشتی شوم برای آن‌ها رقم می‌خورد...

انیمیشن کوتاه Dream

انیمیشن کوتاه Dream با استفاده از تکنیک استاپ‌-‌موشن ساخته شده است

فستیوال فیلم حفاظت از حیات وحش (به اختصار WCFF) چندین سال است که در حال بر‌گزاری است. هدف از برگزاری این فستیوال آگاهی بخشی در مورد گونه‌های در حال انقراض و آموزش عموم مردم نسبت به حفاظت از حیات وحش است. انیمیشن کوتاه رویا، یکی از آثار به نمایش در‌آمده در این جشنواره، محصول مشترکی از کمپانی DDB و استودیو برزیلی زامبی از زیر‌مجموعه‌های کمپانی پشن پیکچرز (Passion Pictures) است. سازندگان برای خلق انیمیشن کوتاه Dream از ترکیب جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و تکنیک ایست‌-‌حرکت (Stop-motion) بهره برده‌اند که باعث شده است این اثر از لحاظ هنری غنی و از بعد فنی بی‌نقص باشد. طراحی تمامی شخصیت‌ها با بالا‌ترین دقت و با جزئیات کامل صورت گرفته است. با این‌حال هر‌چه چهار حیوان اثر به صورت کاملا واقع‌گرایانه ساخته شده‌اند، شخصیت‌های انسانی دارای طراحی اغراق‌آمیز در نمایش نیمه شیطانی به‌واسطه المان‌هایی نظیر چشمان سرخ‌رنگ هستند. این ویژگی باعث شده که حیوانات حس ترحم و انسان‌ها حس نفرت را وجود مخاطبان بر‌انگیخته کنند. افکت‌های بصری از جمله موج‌های در‌یا، شلیک گلوله و بک‌گراند‌های متنوع اثر که فیلتر‌های رنگی متعددی بر روی آن‌ها اعمال شده، همگی در بالا‌ترین درجه کیفی بوده و به خوبی در کنار سکانس‌های ایست‌-‌حرکت قرار گرفته‌اند.

انیمیشن کوتاه Dream

موسیقی نقش مهمی در روایت داستان انیمیشن کوتاه رویا دارد

سازندگان با استفاده از نما‌های متفاوت، شیوه‌های تصویر‌برداری مختلف و حفظ ریتم، انیمیشن کوتاه رویا را به اثری مثال‌زدنی در زمینه کار‌گردانی تبدیل کرده‌اند. نمای دور کر‌گدن‌ها و کلوزآپ پلیکان تنها دو مدرک برای اثبات این ادعا هستند. این انیمیشن به جای استفاده از دیالوگ، داستان و درونیات شخصیت‌های خود را از طریق شعر و موسیقی باز‌گو می‌کند. شخصیت‌های این اثر بخش‌هایی از شعر کلاسیک I Dreamed a Dream متعلق به تئاتر موزیکال بینوایان را می‌خوانند که شدیدا مناسب حس و حال انیمیشن و وقایع در جریان است. نا‌تالی برگمن، رایان مرچنت، کینان اومیرا و تل آلتمن به ترتیب به عنوان صدا‌پیشه‌های کرگدن، وال، پلیکان و فک و لیندا برس به عنوان آهنگ‌ساز به زیبایی هر‌چه تمام‌تر از پس وظیفه خود بر‌آمده‌اند. در کنار موسیقی، جلوه‌های صوتی دیگر نکته مثبت اثر است که نه تنها در روند موسیقی اختلال ایجاد نمی‌کند، بلکه با همراهی یکدیگر گوش‌نوازی اثر را دو‌چندان می‌کنند. از بین این جلوه‌ها می‌توان به صدای رعد و برق و شکسته شدن یخ در زیر کشتی اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد، شخصیت‌های انسانی کاملا شیطانی تر‌سیم شده و جز حس‌های نفرت و خشم در چهره آن‌ها مشاهده نمی‌شود. اما در مقابل چهار حیوان اثر نمایشگاهی از احساسات هستند. شادی ناشی از بازی فک در قطب و کرگدن کوچک در گرم‌دشت به عنوان نمونه قابل اشاره هستند.

|

تصاویر زیادی از مرگ پرنده‌ها به دلیل آلودگی نفتی، کشته شدن کر‌گدن‌ها برای عاج‌شان، شکار وال‌ها برای فروش گوشت و از بین بردن فک‌ها برای پوست‌شان سال‌هاست که از منابع مختلف منتشر و رسانه‌ها بار‌ها آن‌ها را نشان داده‌اند، اما نه تنها حجم این نا‌ملایمات کاهش نیافته، بلکه روز‌به‌روز در حال افزایش است. در نهایت روزی فرا خواهد رسید که از حیات وحش چیزی جز همین تصاویر دلخراش به جا نخواهد ماند. به امید روزی که انسان‌ها نه برای نابودی بلکه برای حفظ طبیعت کره زمین متحد شوند.


منبع Youtube / WCFF
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده