نویسنده: کیان کاظمی
// دوشنبه, ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۱

نینتندو سوییچ از پردازنده Tegra X1 استاندارد استفاده می کند

بالاخره هویت آخرین قطعه ناشناخته سخت افزار کنسول نینتندو سوییچ هم مشخص شد.

در جدیدترین اخبار پیرامون کنسول‌های بازی، امروز آخرین قطعه از معمای سخت افزاری نینتندو سوییچ در جای خود گرفت. طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از وبسایت تحلیل سخت افزار Tech Insights، این وبسایت در بروزرسانی یکی از گزارشات خود در مورد بررسی قطعات نینتندو سوییچ، به عکس برداری دقیق از پردازنده تگرا (Tegra) کنسول که به صورت سفارشی طراحی شده پرداخته و به یک نکته جالب برخورده است: پیکربندی پردازنده با پردازنده Tegra X1 استاندارد مطابقت دارد و نه تنها سفارشی نیست، بلکه مدل مشابه با دستگاه Shield Android TV است.

ممکن است انتظار شنیدن این خبر را با در نظر گرفتن گزارشات و مدارک فراوان قبلی پیرامون طراحی تکراری پردازنده داشته باشید، چرا که وبسایت‌های معتبر دیگری مانند Eurogamer هم در گزارشات خود به این موضوع اشاره کرده بودند. پیکربندی چیپ کنسول نینتندو سوییچ در واقع مشابه با پردازنده نسخه بروز شده دستگاه Shield Android TV خود کمپانی انویدیا است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود و حتی مجموعه خازن‌های نصب شده در اطراف آن هم کاملا مشابه با نمونه اولیه است.

تمامی این نکات یک سوال کاملا مرتبط را مطرح می‌کنند: اگر پیکربندی فیزیکی چیپ کاملا با طراحی پیشین مطابقت دارد، سخنان کمپانی نینتندو و انویدیا مبنی بر سفارشی بودن پردازنده به چه چیزی مربوط می‌شود؟ تنها مدرکی که می‌توان برای پاسخ به این سوال پیدا کرد به پست منتشر شده در بلاگ انویدیا باز می‌گردد که در آن گفته شده:

۵۰۰ سال کاری تلاش مداوم از همه جوانب برای خلق یک پلتفرم بازی جدید صورت گرفته است.

با وجود ادعای بالا، مدارک فیزیکی نشان دهنده مطابقت کامل پردازنده با یک طراحی تکراری هستند، پس داستان از چه قرار است؟

خب صادقانه هم که در نظر بگیریم، پست بلاگ انویدیا در مورد چیزی فراتر از سخت افزار صحبت می‌کند؛ در مطلب مذکور به طراحی سیستم، نرم افزار سیستم، APIها، انجین‌های بازی و لوازم جانبی پرداخته شده است. ممکن است منظور آن‌ها از طراحی سفارشی تگرا، نتیجه سازگار کردن قطعه‌ای از تکنولوژی موجود جهت فعالیت به عنوان یک کنسول اختصاصی باشد و اگر بخواهیم از این دیدگاه قضاوت کنیم، مسلما نینتندو سوییچ دستاورد قابل توجه‌ای است.

Nintendo Switch

این هفته، وبسایت Eurogamer به بررسی پورت بازی Tomb Raider 2013 برای دستگاه Shield Android TV پرداخته است که نکات جالبی در آن نهفته است. اول از همه اینکه پورت مذکور توسط تیم داخلی انویدیا به نام لایت اسپید استودیوز (Lightspeed Studios) ساخته شده است. در مجموع پورت بازی بد نیست، اما اول اینکه در وضوح تصویر 720p اجرا می‌شود، دوما اینکه پورت بازی از مشکلات فراوان frame-pacing رنج می‌برد. با وجود اینکه بررسی‌های صورت گرفته نشان دهنده اجرا شدن بازی در نرخ فریم ۳۰ است، اما عدم ثبات در فریم بازی موجب می‌شود که اجرای آن بسیار کندتر از ۳۰ فریم به نظر رسد. بروز این مشکلات مسلما به علت کار کردن پردازنده Tegra X1 در محیط بسته سیستم عامل اندروید است. بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild که توسط خود نینتندو تولید شده است، در وضوح تصویر مشابه عملکرد بسیار بهتری دارد، آن هم در حالیکه در حالت موبایل، فرکانس پردازنده در رقم کمتری فعالیت می‌کند. در کنار بازی Fast RMX که ساخته درخشان استودیو Shin'en Multimedia محسوب می‌شود، هر دستور عمل سری که انویدیا و نینتندو در اینجا به کار برده‌اند، تاثیر دگرگون شونده‌ای روی سخت افزار مشابه داشته است.

در هر حال برای استفاده بهنیه از سخت افزار، نیازمند نرم افزار قدرتمندی هستیم و در اینجا سوییچ موفق می‌شود این پیش نیاز را فراهم کند. با این وجود، همچنان این احساس وجود دارد که در مورد سخت افزار، قول چیز متفاوتی به ما داده شده است، چیزی پیشرفته‌تر و اینجاست که به داستانی می‌رسیم که قصد داریم برای شما تعریف کنیم. هنگامی که نینتندو سوییچ رسما معرفی شد و صحت شایعات پیرامون استفاده کنسول NX (نام اولیه سوییچ) از تگرا ثابت شد. تیم دیجیتال فاندری (Digital Foundry) در یکی از ویدیوهای خود، براساس اطلاعاتی که از طریق نینتندو و انویدیا در اختیارش قرار گرفته بود به پتانسیل‌های موجود در این سیستم پرداخت.

انویدیا قاطعانه گفته بود که پردازنده سوییچ براساس معماری مشابه با کارت گرافیک‌های برتر GeForce ساخته شده است. معماری که انویدیا به آن اشاره می‌کند پاسکال است که وظیفه تامین نیروی مجموعه GTX 10 را برعهده دارد. با توجه به این سخنان و در آن زمان با در نظر گرفتن تمامی جوانب و یک نتیجه گیری منطقی می‌توان گفت که سوییچ از یک پردازنده Tegra X2 سفارشی استفاده می‌کند. در هنگام تهیه ویدیو مذکور از جانب دیجیتال فاندری، منابع فراوانی به آن‌ها گفته بودند که نینتندو همچنان به توسعه دهندگان، مشخصات سخت افزاری بسیار مشابه با Tegra X1 را ارایه می‌دهد.

Nintendo Switch

با این حال در زمان رونمایی، به واسطه اعلامیه انویدیا و نینتندو، ابهامات فراوانی در مورد سخت افزار سیستم به وجود آمد (معماری پاسکال در واقع نسخه ۱۶ نانومتری چیپ ۲۰ نانومتری Tegra X1 تکنولوژی گرافیکی معماری Maxwell است) که دیجیتال فاندری مجبور شد برای اطمینان از سخنان خود، انتشار ویدیو مربوط به Tegra X2 را متوقف کند. پس از گذشت چند ماه و انتشار اطلاعات جدید، هنوز هم مشخص نبود که چه بخشی از سخت افزار سفارشی شده است. با این وجود مشخص شده بود که مبنا طراحی پردازنده، مدل Tegra X1 خواهد بود. در حالیکه که طرفداران امیدوار بودند که اطلاعات لو رفته از X1 براساس کیت توسعه ناقص باشد و X1 فعلا به عنوان پردازنده ذخیره عمل کند، هیچگونه اطلاعاتی در مورد سخت افزار سوییچ به جز فرکانس نهایی پردازنده در اختیار سازندگان قرار نگرفت که فرکانس ارایه شده هم فقط با چیپ تگرا ۲۰ نانومتری مطابقت داشت.

اطلاعات و اخباری که امروز از طریق رسانه‌های بزرگ منتشر می‌شوند به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گرند و پیش از انتشار از نظر قانونی تایید می‌شوند، بنابراین می‌توان مطمئن بود که نینتندو و انویدیا هیچگاه بدون توجیه در مورد یک سیستم سفارشی صحبت نخواهند کرد. با این وجود تایید وجود پردازنده X1 در سوییچ توسط Tech Insights غیرقابل تردید به نظر می‌رسد و در حالیکه آخرین قطعه معما در جای خود قرار گرفته است، مسلما ویدیو تیم دیجیتال فاندری هرگز منتشر نخواهد شد. و اما جدا از سوییچ، ممکن است در آینده شاهد افزوده شدن پردازنده Tegra X2 به کنسول جدید نینتندو باشیم؟ همانطور که می‌دانید، سابقه کمپانی نینتندو در عرضه نسخه جدید کنسول‌های دستی‌اش به همراه سخت افزار قدرتمندتر در میانه‌های نسل درخشان است. پردازنده Tegra X2 مانند X1 به ۲۵۶ هسته کودا مجهز بوده و همچنین چهار هسته ARM Cortex-A57 دارد، اما از نسخه پیشین خود سریعتر است، دوبرابر پهنای باند حافظه دارد و به دو هسته Denver CPU مجهز است. ممکن است چند سال بعد، شاهد عرضه یک کنسول نینتندو سوییچ جدید با قدرت دوبرابر باشیم.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده