پیش نمایش بازی Mass Effect: Andromeda

پیش نمایش بازی Mass Effect: Andromeda

سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

در فاصله چند روز مانده به انتشار بازی Mass Effect: Andromeda، مروری بر اطلاعات و ویژگی‌های این بازی خواهیم داشت.

در حالی که برخی از استودیو‌های بازیسازی ترجیح می‌دهند تا بازی‌هایی در سبک‌های مختلف بسازند، برخی از بازیسازان هم هستند که تمرکز اصلی‌شان را فقط روی یک سبک خاص از بازی‌ها قرار می‌دهند و همین امر هم باعث می‌شود تا در تمامی آثاری که توسط آن‌ها ساخته می‌شود، یک مهر و امضای خاص را شاهد باشیم و حس و حالی را تجربه کنیم که فقط بازی‌های آن استودیو قادر به ارائه‌اش هستند. استودیو بایوور یکی از همین استودیو‌ها است که به خاطر بازی‌های نقش‌آفرینی‌اش در خاطر گیمر‌ها حک شده است.

بایوور فعالیتش را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرد و تا به امروز مجموعه‌های نقش‌آفرینی بزرگی چون Neverwinter Nights، Dragon Age و سه گانه Mass Effect را خلق کرده است و امروز در این مقاله، قصد داریم از جدیدترین نسخه مس افکت بگوییم و مروری بر ویژگی‌هایش داشته باشیم. راستش را بخواهید، به شخصه علاقه چندانی به دنیا‌های علمی‌تخیلی و فضایی ندارم. ولی حتی علی‌رغم این مساله، باز هم Mass Effect یکی از بهترین بازی‌هایی است که تا به امروز تجربه کرده‌ام. دلیل این امر هم این است که بایوور در دل این دنیای علمی تخیلی، داستانی به واقع انسانی را به بهترین شکل ممکن روایت کرد و حتی اگر مکانیزم‌های گیم‌پلی عالی و کامل بازی را هم کاملا کنار بگذاریم، داستان سه‌گانه مس افکت خود کافی است تا گیمر را شیفته این بازی کند. بایوور در طول این سه گانه کاری کرد تا کاپیتان شپرد به عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی جاودانه شود.

وقتی که شما یک چنین سه‌گانه فوق‌العاده‌ای را ساخته‌اید، خیلی سخت است که بخواهید آن را کاملا کنار گذاشته و در نسخه جدید بازی سراغ روایتی جدید با شخصیت‌های جدید بروید. چرا که گیمر از همان ثانیه اولی که بازی جدید را آغاز می‌کند، آن را با نسخه‌های قبلی مقایسه خواهد کرد و بازی جدید باید ابتدا بتواند از زیر سایه نسخه‌های پیشین خود خارج شود تا بتواند خود را مطرح کند. این دقیقا چالشی است که بایوور از زمان معرفی بازی Mass Effect: Andromeda با آن روبرو بوده است.

پیش نمایش Image result for mass effect andromeda cora Mass Effect Andromeda

اولین مساله‌ای که شاید در ابتدا کمی طرفداران را آزار می‌داد، نبود شخصیت‌های قدیمی سری مس افکت در آندرومدا بود. این قضیه به حدی جدی بود که برخی از طرفداران نبود شپرد در این بازی را شرم‌آور خواندند و در آن زمان کریس وین، کارگردان بازی، به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که سری مس افکت برای موفق شدن به شخصیت شپرد وابسته نیست و از طرفداران خواست تا به نسخه جدید این بازی خوش‌بین باشند. اما جدا از وعده وعید‌های سازندگان، باید ببینیم که آیا کاراکتر‌های جدید پتانسیل تبدیل شدن به شخصیتی در حد و اندازه‌های شپرد را دارند یا خیر. بایوور برای آندرومدا تصمیم گرفته تا به سراغ خانواده رایدر برود. گیمر‌ها در این بازی می‌توانند شخصیت خود را از بین خواهر و برادری دوقلو به نام‌های سارا و اسکات رایدر انتخاب کنند (که قابل شخصی‌سازی هستند) و الک، پدر آن‌ها هم نقش مهمی در بازی خواهد داشت.

داستان بازی در سال ۲۱۸۵ آغاز می‌شود؛ یعنی جایی بین وقایع نسخه دوم و سوم مس افکت. در این زمان هنوز کسی از تهدید ریپر‌ها اطلاع نداشت و همه به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می‌کردند. در این زمان گروهی به نام Andromeda Initiative تشکیل می‌شود که هدف آن‌ها، پیدا کردن مکانی خارج از کهکشان راه شیری است که بتوان از آن به عنوان خانه‌ای جدید استفاده کرد. خانواده رایدر به عنوان یکی از افراد عضو این گروه، سفری را به سمت کهکشان آندرومدا آغاز می‌کنند که بنا به گزارش‌‌ها و تحقیقات، برخی سیاره‌های آن می‌توانند برای زندگی انسان‌ها مناسب باشند. راید‌ر‌ها به مدت ۶۰۰ سال به خواب انجمادی فرو می‌روند و در نهایت در آندرومدا چشم باز می‌کنند. پس با اینکه داستان بازی از سال ۲۱۸۵ آغاز شده است، ولی در اصل ما کنترل رایدر را زمانی به دست خواهیم گرفت که سال ۲۸۱۹ شده است.

Image result for mass effect andromeda cora Mass Effect Andromeda

داستان بازی در سال ۲۱۸۵ آغاز می‌شود ولی گیمر اولین بار کنترل شخصیت اصلی بازی را در سال ۲۸۱۹ به دست می‌گیرد

یکی از ویژگی‌های جالب آندرومدا که می‌تواند عمق خوبی به داستان آن بدهد، روابط بین شخصیت‌ها است. به این صورت که در اولین قدم فرقی ندارد که شما رایدر مونث یا مذکر را انتخاب کنید، در هر صورت برادر یا خواهر شما هم در بازی حضور و نقش خواهد داشت و می‌توان انتظار داشت که روابط بین اعضای یک خانواده، نقش مهمی در بُعد احساسی بازی ایفا کنند. از طرفی شخصیت‌های بسیار زیاد دیگری نیز در بازی حضور خواهند داشت که به سبک بازی‌های پیشین بایوور، می‌توانید با آن‌ها رابطه دوستانه برقرار کنید و به‌شان نزدیک شوید. به نظر می‌رسد که با وجود اینکه دیگر خبری از شخصیت‌های محبوب و خاطره‌انگیز این سری در بازی جدید نیست، ولی سازندگان کاراکتر‌های جدید بسیار زیادی مثل رایدر، پی‌بی، لیام و کورا را برای بازی خلق کرده‌اند که قرار است داستانی جدید روایت کنند و به نظرم بهتر است خیلی به این قضیه بدبین نباشیم؛ چرا که اولا بایوور آن‌قدر استودیو کاربلدی هست که بتواند مانند نسخه تجربیات پیشین‌اش باز هم یک بازی غنی از حیث داستانی و شخصیت‌پردازی خلق کند و دوم هم اینکه آندرومدا به دلیل روابطی که بین شخصیت‌هاش حاکم است و به آن‌ها اشاره کردیم، پتانسیل ارائه یک داستان خوب را دارد. همچنین داستان این بازی قرار نیست آغازگر یک سه‌گانه جدید باشد. بلکه داستان در همین نسخه آغاز شده و به پایان خواهد رسید و البته سازندگان کاری نخواهند کرد که نتوانند برای بازی دنباله احتمالی بسازند.

اما از بحث داستان که بگذریم، مهم‌ترین المان یک بازی نقش‌آفرینی قطعا گیم‌پلی آن است. بایوور در مورد آندرومدا یک حرکت انقلابی و صد البته جذاب انجام داده است که می‌تواند در صورت درست پیاده شدن در بازی، آن را به اثری فوق‌العاده از حیث گیم‌پلی تبدیل کند. این مساله کنار گذاشتن دسته بندی کلاس‌ها به سبک سنتی است و در بازی جدید شما می‌توانید به صورت آزادانه و بدون هیچ محدودیتی قابلیت‌های مختلف را برای شخصیت‌تان به مرور زمان باز کنید و او را تبدیل به شخصیتی کنید که واقعا خودتان دوست دارید. این ویژگی از این جهت جالب است که دیگر شما در قید و بند کلاس‌ها نخواهید بود و در عوض می‌توانید کاراکتری بسازید که با کاراکتر دیگر گیمر‌ها کاملا متفاوت بوده و فقط مختص به خودتان است.

پیش نمایش Image result for mass effect andromeda cora Mass Effect Andromeda

مورد بعدی که تغییر زیادی در آندرومدا کرده، سیستم مبارزات است. در این نسخه دیگر خبری از قابلیت متوقف کردن گیم‌پلی نیست و گان‌پلی بازی دقیقا به شکل یک بازی اکشن سوم شخص جریان خواهد داشت. این مورد قطعا باعث خواهد شد تا گیم‌پلی بازی سریع‌تر از گذشته شود. رایدر با اینکه تجربه زیادی ندارد و یک شخصیت جوان است، ولی به خوبی آموزش‌های نظامی مختلف را پشت سر گذاشته است و در نتیجه مهارت بالایی در استفاده از سلاح‌ها و قابلیت‌های دیگر خواهد داشت. همچنین شما توانایی استفاده از قابلیت‌ها (Skill)‌ مختلفی را در بازی خواهید داشت که استفاده به موقع از آن‌ها می‌تواند پیروزی یا شکست شما در یک نبرد را تعیین کند. به‌علاوه هم‌تیمی‌هایی نیز شما را در طول بازی همراهی خواهند کرد که ممکن است انسان بوده یا از نژاد‌های دیگر باشند.

از حیث ماموریت‌ها، در بازی شاهد ماموریت‌های اصلی و فرعی مانند تمامی بازی‌های نقش‌آفرینی خواهیم بود. ماموریت‌های اصلی بازی برای پیشبرد داستان آن مهم هستند و ماموریت‌های فرعی نیز بنا به اعلام سازندگان، صرفا برای طولانی‌تر کردن بازی در آن گنجانده نشده و همگی هدفمند هستند. همچنین پس از تمام کردن بازی، می‌توانید به حالت New Game+ دسترسی داشته باشید که به‌تان اجازه می‌دهد بازی را از نو با یک سری مزایای جدید یا در درجه سختی بالاتر آغاز کنید. حتی می‌توانید جنسیت شخصیت خودتان را در دور جدید تغییر دهید. البته این امکان را نیز دارید که بازی را با شخصیت فعلی‌تان ادامه داده و ماموریت‌هایی را که تمام نکرده‌اید، به پایان برسانید.

 
در Mass Effect: Andromeda سفینه تمپست را به جای نرماندی داریم که هنگام تردد در داخل آن، شاهد هیچ صفحه لودینگی نخواهید بود

بخش چندنفره بازی Mass Effect 3 به گونه‌ای بود که می‌توان گفت گیمر‌ها به تجربه آن مجبور می‌شدند. چرا که باعث می‌شد تا پایان بهتری را در بخش داستانی شاهد باشند. این امر اعتراض برخی کاربران را در پی داشت که ترجیح می‌دادند این دو بخش کاملا جدا از هم باشند. بایوور اما در آندرومدا، تصمیم گرفته تا دوباره بخش چندنفره و تک‌نفره بازی را به نوعی به هم ربط دهد و البته سعی کرده این کار را به شکلی انجام دهد که گیمر‌ها مجبور به انجام دادن کاری که دوست ندارند، نشوند. عامل ارتباط دهنده این دو بخش در بازی، Strike Teams است.

بنا به گفته یان فریزر، طراح ارشد بازی، در همان بخش‌های اول داستان آندرومدا، شما با گروهی از سرباز‌ها آشنا خواهید شد که از خواب انجمادی بیدار شده و با نام Strike Teams شناخته می‌شوند. زمانی که رایدر مشغول انجام ماموریت‌های مهم‌تر است، می‌تواند این نیرو‌ها را به بخش‌های دیگری بفرستد تا آن‌ها هم ماموریت خاص دیگری را در آنجا انجام دهند. حتی شما توانایی ارتقای سطح و تجهیزات این نیرو‌ها را نیز خواهید داشت و ماموریت‌های آن‌ها ممکن است از یک تا چندین ساعت طول بکشند. اما برخی از این ماموریت‌ها به اسم Apex Missions هستند که درجه سختی بالایی دارند و سرباز‌های شما فقط در صورتی که سطح بالایی داشته باشند شانس موفقیت در آن‌ها را خواهند داشت. اما زمانی که بخواهید این ماموریت‌ها را انجام دهید، می‌توانید خودتان دست به کار شده و شخصا وارد عمل شوید. در این صورت بازی بدون هیچ وقفه‌ای به بخش چندنفره سوییچ می‌کند و می‌توانید این ماموریت‌ها را در حالت چندنفره تجربه کنید و هم از این بخش لذت ببرید و هم اینکه مزایایی را در بخش داستانی بازی هم به دست بیاورید. البته که اگر فقط دنبال تجربه کردن بخش چندنفره بازی هستید، می‌توانید از همان منو این قسمت را انتخاب کنید.

پس اگر می‌خواهید فقط بخش داستانی بازی را تجربه کنید، هیچ لزومی به شرکت در بخش چندنفره ندارید. اگر دوست دارید فقط سراغ بخش چندنفره بروید، می‌توانید از منو این قسمت را انتخاب کنید و اگر هم دوست دارید تجربه‌ای ترکیبی از این دو حالت داشته باشید، می‌توانید به شکلی که توضیح دادیم عمل کنید و بدین ترتیب بازی آزادی عمل خوبی به شما در انتخاب سبک بازی دلخواه‌تان خواهد داد.

پیش نمایش mass effect andromeda

نرماندی را به یاد دارید؟ سفینه‌ای که در نسخه‌های پیشین بازی از آن استفاده می‌کردید؟ خب در این قسمت خبری از نرماندی نیست و در عوض سفینه‌ای به اسم تمپست را در بازی شاهد خواهیم بود. تمپست به عنوان پایگاه شما در بازی عمل خواهد کرد و در آن می‌توانید قابلیت‌های شخصیت خودتان را ارتقا بدهید. در آندرومدا همچنین دیگر خبری از نقشه نخواهد بود و در عوض شما روی سکوی مخصوصی در تمپست قرار خواهید گرفت و از آن می‌توانید از بین سیاره‌های مختلفی که پیش‌رویتان قرار دارند، یکی را انتخاب کرده و به آن سفر کنید. تمپست همچنین یک گاراژ هم دارد که محل نگه‌داری نومد است. اگر اخبار بازی را دنبال نکرده باشید، شاید بپرسید که نومد چیست؟ جواب این سوال این است که نومد وسیله نقلیه‌ای است که با آن می‌توانید در سطح سیاره‌ها گردش کنید و سریع‌تر خود را به مقصد برسانید. نکته جالب در مورد این وسیله نقلیه هم این است که تیم سازنده بازی در استودیو بایوور، برای اینکه فیزیکی رانندگی با نومد طبیعی باشد، از سازندگان بازی Need for Speed کمک گرفته‌اند و این افراد نقش زیادی در طراحی مکانیزم‌های رانندگی در بازی ایفا کرده‌اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب تمپست این است که بر خلاف نرماندی، دیگری زمانی که بخواهید در داخل این سفینه از قسمتی به قسمت دیگر بروید، خبری از صفحه لودینگ نخواهد بود و همه چیز بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای صورت خواهد گرفت.

پیش نمایش Mass Effect Andromeda

کهکشان آندرومدا سیاره‌های مختلفی دارد که شرایط بومی و محیطی هریک از این سیاره‌ها با دیگری متفاوت است و می‌توانید به همه آن‌ها سفر کنید

در توضیحات سفینه تمپست، به شیوه انتخاب سیاره‌ها اشاره کردیم و حال بد نیست تا توضیحات بیشتری در مورد سیاره‌های بازی بدهیم. در کهکشان آندرومدا، سیاره‌های بسیار زیادی وجود دارند که مخصوصا سیاره‌های داستانی بازی، وسعت بسیار بالایی دارند. به گونه‌ای که فابریس کندومیناس، تهیه‌کننده بازی، اعلام کرده که Mass Effect: Andromeda بزرگ‌ترین بازی‌ای است که بایوور تا به امروز ساخته است و برخی سیاره‌های داستانی این بازی حتی ابعادی در حد و اندازه‌های جهان Dragon Age: Inquistion دارند. به همین دلیل هم گاهی باید برای رسیدن به مقصد، چندین دقیقه با وسیله نقلیه بسیار سریع نومد رانندگی کنید.

اما سوالی که این وسط پیش می‌آید این است که آیا سیاره‌ها صرفا فقط بزرگ خواهند بود یا اینکه در عین بزرگی، غنی هم هستند؟ کندومیناس در مصاحبه اخیر خود با گیم‌اسپات، اشاره‌ای به این موضوع داشته و گفته که تیم سازنده بازی، همواره کیفیت را اولویت اصلی خود در طراحی سیاره‌ها قرار داده است. به این صورت که آن‌ها شخصا بازی را روی سیاره‌ها تجربه کرده و برای مثال گفته‌اند که رانندگی با نومد در این سیاره پس از چند دقیقه خسته‌کننده می‌شود. در نتیجه دوباره سراغ آن سیاره رفته و سعی کرده‌اند محیط آن را از بایر بودن خارج کرده یا محتویات دیگری روی آن قرار دهند. در نتیجه ممکن است هنگامی که با نومد در حال طی کردن یک مسیر برای رسیدن به مقصد هستید، مورد حمله موجودات بیگانه و وحشی قرار بگیرید. یا اینکه ممکن است اسکنر نومد یک معدن را در نزدیکی شما تشخیص بدهید و سپس می‌توانید برای استخراج مواد معدنی اقدام کنید. حتی ممکن است برای مثال یک محیط نظرتان را به خودش جلب کند و بی‌خیال ماموریت شده و سراغ آن بروید و در نهایت این محیط شما را به یک ماموریت فرعی جالب برساند. همچنین هریک از سیاره‌های بازی بیوم خاص خود را خواهند داشت و این باعث می‌شود تا محیط‌های بازی پس از مدتی تکراری نشوند. حتی ممکن است در برخی از آن‌ها، عوامل محیطی نیز یک تهدید به حساب بیایند.

بررسی بازی No Man

مورد بعدی درباره جهان بازی، این است که آیا آندرومدا یک بازی جهان باز است؟ در اصل گیمر می‌تواند در محیط سیاره‌های این بازی با وسیله نقلیه خود حرکت کند و به دلخواه سراغ ماموریت‌های اصلی یا فرعی برود و این‌ها باعث می‌شوند تا حس کنیم که نسخه جدید مس افکت یک بازی جهان‌باز است. ولی خب سازندگان بازی خودشان چنین ایده‌ای ندارند و مایکل گمبل، تهیه‌کننده بازی، در مصاحبه با مجله رسمی ایکس‌باکس شماره ماه مارس، اعلام کرده که سازندگان ترجیح می‌دهند تا به جای استفاده از واژه جهان‌باز برای توصیف بازی، آن را یک بازی «مبتنی بر اکتشاف» معرفی کنند. چرا که در سری مس افکت، همواره ارائه یک داستان غنی اهمیت داشته و این موضوع در نسخه جدید هم صادق خواهد بود و سازندگان اجازه نخواهند داد تا آزادی عمل بالای گیمر در بازی، به روایت داستانی آن صدمه بزند. از طرفی هم بایوور قصد دارد تا حس یک اکتشاف و ماجراجویی واقعی در محیطی جدید را به گیمر منتقل کند و از این رو در بسیاری از محیط‌های سیاره‌های بازی قادر خواهید بود تا محیط را برای پیدا کردن آیتم‌ها و موارد دیگر بگردید و بازی هم پاداش این کنجکاوی شما را خواهد داد.

فاصله زمانی بازی در قیاس با نسخه‌های پیشین، باعث می‌شود تا در این نسخه انتظار روبرو شدن با موجودات کاملا جدیدی را داشته باشیم. سازندگان هم به همین دلیل گونه‌های مختلفی از موجودات را طراحی کرده‌اند که برخی از آن‌ها رفتاری دوستانه با شما خواهند داشت، برخی نسبت به‌تان بی‌تفاوت خواهند بود و برخی از آن‌ها هم دشمن شما به حساب می‌آیند. یکی از گونه‌های جدید بازی و در اصل آنتاگونیست‌های اصلی آن، کِت‌ها (Kett) هستند. این موجودات ظاهری خشن داشته و قرار است کاری کنند که آب خوش از گلو‌یتان در آندرومدا پایین نرود! سازندگان اعلام کرده‌اند که کِت‌ها قرار نیست فقط ظاهر خفنی داشته باشند و در اصل پیش‌زمینه داستانی غنی‌ای نیز دارند و در کل هدف از خلق آن‌ها، فقط صرفا خلق یک دشمن برای گیمر نبوده است و این نژاد نقش مهمی در بازی خواهند داشت.

| |

در جریان نمایشگاه CES 2017، تریلر جدیدی از بازی Mass Effect: Andromeda منتشر شد که درست است اولین نگاه‌مان به گیم‌پلی بازی نبود، ولی در این ویدیو گرافیک بسیار زیبای بازی کاملا به چشم می‌آمد. در این تریلر بازی روی یک پی‌سی مجهز به کارت گرافیک GTX 1080 و با نهایت جزییات گرافیکی اجرا شده بود و بر اساس آن می‌توان گفت که استفاده از موتور قدرتمند فراست‌بایت 3، گرافیک بسیار زیبایی را در جدیدترین نسخه مس افکت خلق کرده است. طراحی محیط‌های بازی بسیار عالی به نظر می‌رسد و شخصیت‌ها نیز طراحی طبیعی‌ای داشته و حتی جزییات چهره و صورت آن‌ها نیز به خوبی صورت گرفته است. در کل از نظر بصری، هیچ نگرانی خاصی در مورد آندرومدا نداریم و سازندگان هم وعده داده‌اند که بازی قرار است روی تمامی پلتفرم‌ها به شکلی بهینه و با گرافیکی عالی اجرا شود.

بازی مس افکت: آندرومدا در تاریخ یک فروردین برای پی‌سی، ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که این بازی نقش‌آفرینی موفق خواهد شد تا موفقیت‌های سه‌گانه مس افکت را تکرار کرده یا حتی بهتر از آن‌ها عمل کند یا اینکه زیر سایه این بازی‌های خاطره‌انگیز خواهد ماند؟ نظر شما در این مورد چیست؟

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده