نویسنده: محسن وزیری
// یکشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۲

گزارش اختتامیه ششمین جشنواره بازی های رایانه‌ای تهران

شب گذشته اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران برگزار شد و زومجی هم پوشش کاملی از این مراسم داشت.

یکشنبه ۲۱ اسفند ماه آیین اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد و بهترین بازی‌های ایرانی در هر سبک انتخاب شدند. بازی شتاب در شهر ۲ به عنوان برترین بازی سال ایران انتخاب و از آن تقدیر شد. سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم حضور داشت و صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران را در آستانه‌ی جهشی بزرگ توصیف کرد.

صالحی با بیان اینکه بازی دیگر صرفا یک اوقات فراغت نیست، با مقایسه بازی‌های رایانه‌ای با فوتبال و والیبال گفت آن‌ها بستری برای تعاملات اقتصادی و سیاسی هستند و بسیاری از پیام‌ها امروز از طریق بازی به دنیا مخابره می‌شود. صالحی با بیان آماری از میزان بازی ایرانیان بیان کرد:

در سبد مصرف فرهنگی با تنوع کالاها مواجهیم و نسل جوان و نوجوان ما به طور متوسط ۷۰ دقیقه در روز در فضای بازی‌ها حضور دارند. از این منظر  اهمیت کار شما بازی‌سازان مشخص می‌شود که می‌توانید انتقال دهنده فرهنگ کشور به نسل جوان باشید.

ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

یکی از موارد مهم برای بازی‌سازها، عدم رعایت قانون کپی‌رایت در کشور است. وزیر ارشاد در این زمینه گفت با تصویب قانون کپی‌رایت در مجلس بسیاری از چالش‌های ما در این حوزه مرتفع خواهد شد. این قانون در انتظار تصویب در مجلس است. او در پایان تصریح کرد وظیفه آن‌ها در وزارت ارشاد و بنیاد بازی‌های صرفا تولی‌گری است. سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت. وظیفه بنیاد بازی‌ها در این سه مفهوم خلاصه می‌شود و باقی امور باید به بخش‌ خصوصی واگذار شود.

سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رئیس جمهور نیز با انتقاد از رواج اقتصاد «بچه پولداری» تنها راه نجات اقتصاد ایران را حمایت از فعالان جوان اقتصادی مانند بازی‌سازان توصیف کرد. او اظهار کرد کشوری که چندهزار سال تاریخ تجارت و کارآفرینی در دنیا دارد در ۱۰۰ سال اخیر به خاطر پول نفت تمام مزایای خود را ازدست داده است. او ادامه داد:

امروز افتخار می‌کنم به شما جوانانی که اراده کرده‌اید روی پای خود بیایستید و زیر بار خفت و خواری استخدام نرفته‌اید. ما مدیران نفتی زمانی آنقدر ذلیل و خار می‌شویم که فکر می‌کنیم اگر پست‌مان را از ما بگیرند وسط تهران از گشنگی می‌میریم و این آن چیزی است که شما هراسی از آن ندارید.

ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

متین ایزدی که برای دومین بار به عنوان دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران انتخاب شده بود، به رکوردشکنی تعداد آثار ارسالی به ششمین دوره جشنواره اشاره کرد و گفت امسال ۲۰۶ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که این تعداد چشم‌گیر، راوی دو مسئله است:‌ اعتماد کامل بازیسازان به جشنواره و اینکه بازی، امری جدی است. جشنواره‌ی امسال در سطح ملی با کمک نمایندگان مراکز استان‌ها برگزار شد و حامیان رسانه‌ای مانند زومجی، صدای بازی و بازی‌سازی ایرانی را به گوش همگان رساندند.

به گفته‌ی ایزدی، داوری امسال روندی بسیار شفاف داشت و بازی‌های برنده از تجمیع ۱۳ داور داخلی و ۱۶ داور بین‌المللی معرفی شدند. در ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، بازی شتاب در شهر ۲ عنوان بهترین بازی سال ایران را از آن خود کرد و بهترین بازی از نگاه مردمی نیز Quiz of Kings شد که غزال زرین این بخش را دریافت کرد. لیست کامل برندگان و نامزدگان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران را می‌توانید در زومجی مطالعه کنید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده