// یکشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۱

خوب، بد، زشت شماره ۶

اتفاقات خوب، بد، زشت چند وقت اخیر از دید ما دور نماند و تازه، یک اتفاق خوشگل هم به جمع این سه پیوست! با زومجی همراه باشید.

هر ماه  اخبار مختلفی در دنیای سرگرمی منتشر می‌شوند که هر کدام برای مخاطب‌ها جنبه‌های مختلفی را در بر دارند. برخی از این اخبار گاها خوب هستند و برای خیلی از‌ مخاطبین جنبه مثبتی دارند. موفقیت یک بازی یا فیلم، موفقیت یک سازنده، اخباری که به نفع جمعی از مخاطبین باشد و حتی تایید ساخت یک بازی یا یک فیلم که سال‌ها منتظرش بودیم می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. برخی دیگر از وقایع سرگرمی را می‌توان در دسته اخبار بد قرار داد. این اخبار نیز ممکن است برای بسیاری از خوانندگان خبری تلخ و ناراحت کننده به شمار بروند. مرگ یک سازنده یا تعطیلی یک استودیو، تاخیر یا کنسل شدن ساخت یک فیلم یا بازی یا حتی اتفاقی که برای جمع کسیری از مخاطبین ناراحت کننده هستند در دسته اخبار بد قرار می‌گیرند. اما دسته آخری هم وجود دارد که ما آن را اخبار زشت می‌نامیم. توهین یک شخص به مخاطبین، ارایه یک فیلم یا بازی که اصلا در حد و اندازه خواسته طرفداران نیست و حتی معرفی محصول یا اعمال سیاست‌های خاصی که مخاطبین را به شدت ناراحت کنند، جزو اخبار زشت قرار خواهند گرفت.

ما در زومجی سعی داریم تا هر ماه، برترین اتفاقات خوب، بد، زشت را کنار هم قرار دهیم و نگاهی کوتاه به آن‌ها داشته باشیم.

 

فروشنده

فروشنده اسکار را به خانه برد

خب از همان اول مشخص بود گزینه خوب این قسمت برای چه اتفاقی اختصاص دارد: برای اصغر فرهادی، فروشنده، و تمامی دیگر اشخاصی که در ساخت آن دست داشته‌اند. فیلم فروشنده، جدیدترین اثر فرهادی که از همان ابتدای کارش با موفقیت‌های زیادی همراه بود و جوایز زیادی هم دریافت کرد، با اسکار 2017 تیر خلاص را زد و به یکی از مهم‌ترین افتخارات صنعت سینمای ایران تبدیل شد. فیلم فروشنده با کارگردانی اصغر فرهادی توانست در ۱۶ بخش مختلف در مراسم‌های بین‌المللی نامزد شود و جایزه ۱۲ بخش از این نامزدی‌ها را به خانه ببرد. اوج افتخار برنده شدن فیلم فروشنده در اسکار ۲۰۱۷ به این است که حالا اصغر فرهادی جزو معدود کارگردان‌هایی است که توانسته بیش از ۱ جایزه اسکار را در این مراسم کسب کند و در بین بزرگان سینمای جهان قرار بگیرد.

هرچند اسکار ۲۰۱۷ یکی از پرحاشیه‌ترین مراسم‌های چند سال اخیر خود را تجربه کرده است و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز یکی از سرآشپز‌های این حاشیه‌ها بوده است که با قانون منع مهاجرت ۷ کشور، چاشنی سیاست را بیش از پیش به این مراسم اضافه کرد، اما به هر حال برنده شدن در این مراسم، آن هم برای بار دوم، افتخاری است که نصیب هر شخصی نخواهد شد.

 

half-life

 گیب نویل: شماره ۳ از دهان‌ هیچ‌کس بیرون نیاد!

بعضی بازی‌ها به شدت پرطرفدار هستند، اما شدیدا نیاز به یک استراحت طولانی مدت دارند یا به هر حال به خاطر ایده‌های کهنه نمی‌توانند همانند گذشته طرفداران را راضی کنند. اما برخی از بازی‌ها هستند که هنوز پتانسیل فراوانی دارند که مدت‌هاست خبری از آن‌ها نیست و طرفداران پر و پاقرصشان، در تک تک مراسم‌ها و کنفرانس‌های گیمینگ چشم انتظار معرفی نسخه جدید آن‌ها هستند. یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثاری که همه برای نسخه جدید آن تشنه شده‌اند، چیزی نیست جز نسخه جدید سری Half-Life. اثری که همیشه به عنوان یک شاهکار در این صنعت از آن یاد شد و یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های تمامی نسل‌های صنعت گیم به شمار می‌رود. این مجموعه به قدری در تمامی جنبه‌‌های خود عالی بود که حتی هنوز که هنوزه می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید و با لذتی تمام و کمال به تجربه‌شان بپردازید.

Gabe Newell

اما متاسفانه ۱۰ سال از آخرین قسمت منتشر شده از سری Half-Life یعنی بازی Half-Life 2: Episode 2 می‌گذرد و هیچ خبری، حتی یک شایعه از یک منبع معتبر در رابطه با ساخت قسمت بعدی این اثر وجود ندارد. هر بار در هر مصاحبه‌ای که از سازندگان این سری انجام می‌شود، همه منتظر یک صحبت امیدوار کننده در مورد ساخت ادامه این سری هستند. اما زمانی این ماجرا به موضوعی بد و ناراحت کننده تبدیل می‌شود که گیم نیوول حتی کوچک‌ترین نور امید ما نسبت به ساخت شماره سوم این سری را خاموش کرد. او به طور قاطع در خصوص ساخت شماره سوم این سری گفت:

به هیچ وجه نباید در مورد شماره ۳ صحبت کرد

نمی‌دانیم او با عدد ۳ مشکل دارد یا یک آدم خرافاتی است که عدد ۳ برایش بدشانسی می‌آورد. هرچه که هست باید دور ساخت نسخه سوم این بازی را خط کشید یا شاید هم منتظر ساخت این بازی، با نامی دیگر به دور از هر گونه عدد ۳ باشیم! مصاحبه کامل صحبت‌های گیب نویل را حتما بخوانید.

 

کلاه قرمزی

صدا و سیما کلاه‌ قرمزی را تنها گذاشت!

اگر بخواهیم زشت‌ترین خبرهای سال را لیست کنیم، مطمئنا توفق تولید یکی از بهترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران، یعنی کلاه قرمزی در این لیست قرار خواهد کرد! آن هم نه به خاطر مشکلاتی از قبیله کارگردانان یا عروسک‌گردان‌ها و صداپیشگان، بلکه به خاطر کمبود بودجه و عدم حمایت صدا و سیما از این عروسک‌های دوست‌ داشتنی و صد البته، محبوب‌ترین آقای مجری دنیا!

سری جدید این مجموعه که برای چند روز تعطیلات اول سال در نظر گرفته شده بود، تا ۵۰ درصد از کار ساختش پیش رفت بود، اما باقی ماجرا با مشکلات مالی رو به رو شد و به لطف عدم دریافت هرگونه کمک مالی از سوی سیما این پروژه متوقف شد. ماجرا زمانی حالتی زشت‌تر به خود پیدا می‌کند که در طول ۳ سال گذشته هیچ‌گونه تسویه حسابی با عوامل این برنامه از سوی صدا و سیما انجام نشده است. با توجه به تمامی این مشکلات، تمامی دست‌اندرکاران این برنامه محبوب به خاطر علاقه شدید مردم به این عروسک‌ها باز هم سعی در تهیه برنامه‌ای جدید از آن را داشتند که خب، مشکلات مالی نتوانست آن‌ها را دیگر به هدف‌شان برساند. حمید مدرسی، تهیه کننده این برنامه در فاصله ۱۰ روز مانده به آغاز سال جدید، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد :

شخصیت محبوب و ملی کلاه قرمزی و دیگر شخصیت‌های این مجموعه که سیما خانه آنها تلقی می‌گردد و امروز بدون هیچگونه حمایت و پشتیبانی و دلگرمی تنها رها شده‌اند.

جای تأسف فراوان دارد که هنر این گروه ۹۵ نفره در راستای ساخت برنامه‌ای مفرح و آموزنده به دور از هرگونه حاشیه‌ای در شرایط امروز جامعه و با بیش ار ۲۰ میلیون بیننده ایرانی در سراسر دنیا نادیده گرفته شود و از سوی دیگر شرایط سخت تولید این مجموعه به دلیل بزرگ شدن ابعاد تولید چه از لحاظ دکور و چه از لحاظ بکارگیری هنرمندان جدید شخصیت‌های جدید عروسکی، متأسفانه منجر به ثبت یکی از تلخ‌ترین پشت صحنه‌های تولید این پروژه در سال‌های اخیر شد و شاهد از دست رفتن هرگونه انگیزه و ذوق هنرمندان این مجموعه در خلق هنر و ادامه تولید این مجموعه باشیم.

لذا ضمن تشکر صادقانه از گروه سازنده و کار و همت و هنرنمایی ۴ ماهه و بی‌وقفه و شبانه‌روزی این گروه هنرمند، خاضعانه از میلیون‌ها بیننده و تماشاگر منتظر این برنامه پوزش می‌طلبیم.

 

شما می‌توانید متن کامل بیانیه حمید مدرسی را در اینجا مطالعه کنید.

 

هورایزن

پذیرفتن ریسکی که کار هرکسی نیست

طبق روال هر سری، این بار هم یک بخش جداگانه، برای یک مطلب فرعی در نظر گرفتیم و قصد داریم آن را اتفاق خوشگل و قشنگ این چند وقت اخیر معرفی کنیم. یکی از بهترین اتفاقاتی که می‌توانست برای صنعت گیم رغم بخورد، شجاعت یک استودیو، در بیرون انداختن یک لباس کهنه و پوشیدن یک جامه تر و تازه است. شاید از نگاه شما چنین کاری ساده به نظر برسد، اما در صنعت گیم چنین اتفاقی میلیون‌ها دلار هزینه، هزاران ساعت وقت و تقویت نیروها و استعدادها نیاز دارد. به همین دلیل این کار یک ریسک بزرگ در صنعت گیم محسوب می‌شود که هر استودیویی قادر به قبول کردن آن نیست.

اما استودیو گوریلا گیمز چنین ریسک بزرگی را قبول کرد تا بتواند از یک زیرزمین کهنه و فرسوده، به بالای یک برج عظیم برسد. آن‌ها سازنده مجموعه تیراندازی اول شخص Killzone هستند که روند بازی‌های آن‌‌ها با عرضه هر سری سقوط کرد و جایگاهی را که توسط Killzone 2 به دست آورده بود از دست داد. اما آن‌ها طی این سال‌ها تصمیم گرفتند ریسکی بزرگ انجام دهند؛ کنار گذاشتن کامل و البته موقت بازی کیلزون و ساخت یک اثر کاملا جدید. آن‌ها در طول چند سال اخیر یک موتورگرافیکی جدید طراحی کردند، کانسپت‌ها و ایده‌های مختلفی را پیاده کردند و در نتیجه به اثری به نام Horizon Zero Dawn دست پیدا کردند.

موضوع کلی این نیست که آن‌ها یک بازی خوب طراحی کردند. موضوع این است که آن‌ها به همه نشان دادند که اگر یک بازی بی‌ریشه، بی‌نقص و درست کار شود، می‌توان اثری را تحویل داد که حتی از بازی‌های با ریشه نیز بهتر عمل کند. می‌توان به اثری که سال‌ها فقط حکم دستگاه پول‌ساز را دارد و طرفداران اصلی آن ازش زده شده‌اند استراحت داد و به سراغ اثری جدید رفت، روی آن درست کار کرد، ریسک‌ها را پذیرفت و با در نظر گرفتن چارچوب کیفیت، اثری را تحویل داد که خیلی‌ها عاشقش شوند. یادتون نره نقد بازی Horizon Zero Dawn را در سایت زومجی مطالعه کنید.

 نظر شما در مورد اتفاقات خوب بد زشت این قسمت چیست؟


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده