نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴

حواشی نامزدهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

پس از معرفی نامزدهای جشنواره فیلم فجر، صدای بسیاری از سینماگران به خاطر ناداوری در اعلام نامزدها درآمد و با حواشی زیادی همراه بود.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از ابتدا با سر و صدای زیادی همراه بود و حالا در روزهای پایانی خود نیز باعث اعتراض گسترده‌ی سینماگران و منتقدان سینمایی شده است. جشنواره امسال قبل از شروع هم با مشکلاتی همراه بود و عملکرد ضعیف وبسایت پیش‌فروش بلیت اولین لطمه را به جشنواره زد. در ادامه با معرفی فیلم‌های انتخاب شده و کنار گذاشتن آثاری چون «کاناپه» ساخته‌ی کیانوش عیاری، بحث‌ها بالا گرفت اما هیچکدام به اندازه‌ی لیست نامزدها اعتبار جشنواره فجر را زیر سوال نبرد.

هیئت داوران نظر کاملاً متفاوتی نسبت به تماشاگران و منتقدان داشتند و فیلمی بیشترین نامزدی را دارد که تقریباً نظر هیچ منتقدی را جلب نکرده است. حتی فیلمی در بخش بهترین موسیقی نامزد شده که به گفته‌ی کارگردانش اصلاً موسیقی متن ندارد. این مورد در مورد جایزه جلوه‌های ویژه‌ی بصری و میدانی نیز اتفاق افتاده، فیلم‌ها در نقاط قوت‌شان نامزد نشده‌اند و بهترین‌های جشنواره نادیده گرفته شدند. به نظر می‌رسد اعتبار جشنواره فیلم فجر با عملکرد برگزارکنندگان و داوران آن زیر سوال رفته باشد.

مسعود فراستی منتقد پرحاشیه‌ی سینما ایران در برنامه‌ی هفت انتقاد شدیدی از نامزدهای جشنواره فجر کرد و داوری امسال را «ناقص‌الخلقه» خواند. او در این مورد گفته است:

داوری ضعیف یک معنی دارد. یعنی داوری و ضعیف، اما آن‌چیزی که دیده شد، عجیب است. شبیه مورد عجیب بنجامین باتن بود. یعنی واقعا ناقص الخلقه! واقعا در ۱۵ سال اخیر جشنواره‌ای این‌چنین بد را به خاطر نمی‌آورم. جشنواره بد به این معنا که فیلم‌هایی آنقدر بد دارد. در این جشنواره تعداد فیلم‌های بد، توهین‌آمیز، نابلد و مبتذل رکورد دارد. سینمای ایران کجای کار است؟ واقعا در چنین وضعیت استیصال و اضمحلالی قرار دارد؟ منتقدی که همواره مخالف من بود نیز می‌گفت جشنواره قابل تحمل نیست. به اکران نیز فکر کنید که غیرقابل فروش هستند. البته دو فیلم قابل اعتنای «ویلایی ها» و «ماجرای نیمروز» محصول این جشنواره و این سیاست گذاری و اوضاع نیستند. با جشنواره به شدت ترسویی امسال روبرو هستیم. بسیاری از فیلم‌ها را به اشتباه وارد بخش مسابقه کرده‌اند مثل گشت ۲ و خوب، بد، جلف.با این ترکیب اگر بخواهیم «تابستان داغ» را الگوی سال آینده سینمای ایران قرار دهیم، چه سینمایی خواهیم داشت؟ به شدت محافظه کار، خنثی و ترسو.

ماجرای نیمروز

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» که نامزد ۸ سیمرغ شده، در یادداشتی به داوری‌های عجیب جشنواره امسال واکنش نشان داد و به دست‌اندرکاران فیلم خود گفت: «زحمات شما را اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزیز و عاشقان سینما دیدند. سیمرغ کیلویی چند. همه جا حرف شماست.» محمدرضا منصوری مجری طرح فیلم «ویلایی‌ها» نیز از هیئت انتخاب فیلم‌ها انتقاد کرد و گفت: «بعضی از همکاران سینمایی من سال‌هاست که نه فیلمی ساختند و نه در حوضه تخصصی خودشان کاری کرده‌اند. اما قرار است حاصل یک سال سینمای ایران را قضاوت کنند. ای کاش می‌شد مدیران سینمایی برای حفظ آبروی خود، برای این دوستا جشن تکلیف می‌گرفتد تا اصول برای آن‌ها یادآوری شود.»

اعتراضات تا جایی پیش رفته است که مسعود سلامی و محسن نصراللهی، فیلمبردار گشت ارشاد ۲ و طراح صحنه‌ی بدون تاریخ بدون امضا با انتشار نامه‌ای، به دلیل دیده نشدن فیلم خفه‌گی از جشنواره فجر انصراف دادند. منیر قیدی کارگردان فیلم تحسین‌شده‌ی ویلایی‌ها نیز سومین کسی است که از نامزدهای جشنواره فیلم فجر انصراف داده و در بخشی از نامه‌ی خود آورده است:

حضور در هر رقابتى و تن دادن به قواعد داورى بخشى مهم از روحيه كمال طلبى و حتى جاه طلبى هر هنرمندى است. اما اين حضور هنگامى ارزش دارد كه در مواجهه با حسادت و جهالت و بلاهت  و حذف، قربانى نشود.

فیلم خفه گی

خفه‌گی، فیلم متفاوت فریدون جیرانی تنها در بخش جلوه‌های ویژه نامزد شده است و به همین دلیل او اظهار کرده که خوشحال است که داوران جشنواره، حداقل برف‌های پشت پنجره فیلم خفگی را دیده‌اند. الناز شاکردوست نیز به عنوان بازیگر اصلی زن این فیلم، از انصراف سلامی و نصرالهی طرفداری کرده و گفته است:

دستمریزاد به این جسارت و انسانیت، به خدا قسم که این سیمرغ است که در دستان توانمند شما اعتبار و ارزش پیدا می‌کند. متأسفم برای مدیرانی که با بی‌کفایتی‌شان تا این حد موجب نزول تزلزل جشنوراه سی و پنج ساله‌مان شدند.

علی معلم هم در برنامه هفت از وضعیت داوری جشنواره سی و پنجم انتقاد کرده و گفته:

برخی فیلم‌ها را در جشنواره امسال دیدیم که در جشنواره آغوزتپه هم نشان نمی‌دهند! گویا داوران دو بین بوده‌اند؛ بازیگر در یک فیلم خوب است اما برای بازی در فیلم دیگری کاندید شده است. مسائلی که از آرای مردمی شنیده می‌شود واقعا نگران‌کننده است. من در سال های گذشته شاهد ده‌ها مورد تقلب در آرای مردمی جشنواره بوده‌ام و در صورت لزوم مدارکش را هم برای انتشار در اختیار دارم. رای‌گیری چرخشی یعنی چی؟ یا اعلام ۱۰ فیلم چه معنی‌ای دارد؟ ما یک فیلم اول داریم و یک فیلم دوم که باید روز پایانی جشنواره اعلام شوند.

مشکلات فجر اما همینجا به پایان نمی‌رسد و دیشب بود که برخی جوایز جشنواره لو رفت و مشخص شد لیلا حاتمی و امیر آقایی برندگان سیمرغ بهترین بازیگر زن و مرد خواهند بود. سی و پنجمین جشنواره از همان ابتدای آغازش با حواشی زیاد همراه بود و باید ببینیم تا یکی دو روز آینده و پایان یافتن آن، دیگر چه خبرهای منحصر به فردی منتشر خواهد شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده