نویسنده: میثم سبحانی
// جمعه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹

انجمن های گفتگوی سایت IMDb به زودی غیرفعال می‌شوند

وب‌سایت IMDb به تازگی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که به زودی انجمن‌های گفتگوی خود را خواهد بست.

وب‌سایت پایگاه اطلاعاتی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی (IMDb) که از زیرمجموعه‌های کمپانی پرآوازه آمازون است، امروز اعلام کرد که به زودی و تا پایان این ماه، انجمن‌های گفتگوی خود را تعطیل خواهد کرد. این وب‌سایت همچنین اعلام کرد که توانایی افراد در ارسال پیام‌های خصوصی به یکدیگر را نیز به زودی از دسترس خارج خواهد کرد. IMDb مدعی شده است که این تصمیم به این دلیل اتخاذ شده است که انجمن‌های گفتگو دیگر توانایی تامین تجربه‌ای مفید و مثبت برای اکثریتِ کلانِ جامعه ۲۵۰ میلیون نفریِ کاربرانِ این سایت را نداشتند.

افرادی که با این تالارهای گفتگو آشنا هستند و با آن‌ها کار کردند، می‌گویند که IMDb به خوبی از قابلیت‌های آن استفاده نکرد. مثل خیلی از مکان‌های عظیم تجمع افراد در اینترنت، که بدون فراهم‌آوری امکانات نظارتی مشخص در آن مکان فعالیت می‌کنند، تالارهای گفتگوی وب‌سایت IMDb نیز نتوانستند به عنوان انجمن‌هایی که از قبل در نظر گرفته شده بودند، عمل کنند‌. به عبارت دیگر، آن‌ها (کارشناسان IMDb) در ارائه مکانی که در آن، گفتگوهای سازنده‌ای پیرامون فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، بازیگران محبوب و دیگر ارکان صنعت سرگرمی شکل بگیرد، عاجز ماندند.

در عوض، اکنون، این تالارهای گفتگو به عنوان مکانی برای میزبانی برخی از بی‌ارزش‌ترین، احمقانه‌ترین، نفرت‌انگیزترین و مغرضانه‌ترین نظراتی که در سطح اینترنت وجود دارد، تبدیل شده است. از بسیاری از جهات، این دیدگاه‌ها با نظراتی که بر روی وب‌سایت یوتیوب (که به نوعی به برندِ بی‌قیدی در کامنت‌گذاری در کل اینترنت تبدیل شده) قرار می‌گیرند، مقایسه می‌شود، که روش دیگری برای اعلام این موضوع است که که این انجمن‌های گفتگو پر از ترول شده است. در حقیقت حتی صفحه‌ جامعی نیز در وب‌سایت ردیت برای این موضوع وجود دارد.

اغلب به نظر می‌رسد که این تالارهای گفتگو تنها به این دلیل همچنان پا بر جا هستند که افرادی برای حمله به عقاید مخالف کاربران، یا تخریب فیلم یا سریالی که در حال بحث است، (فارغ از اینکه آن فیلم یا سریال تا چه اندازه محبوب است یا منتقدین چه تعریف و تمجیدهای از آن کرده‌اند) به آن مراجعه کنند. بدتر از همه این موارد، گاهی اوقات این تالارهای گفتگو تبدیل به مکانی برای ابراز نظرات توهین‌آمیز و یا حتی گاهی اوقات دیدگاه‌های نژادپرستانه می‌شود.

مشخص است که حتی IMDb هم دیگر باز نگه داشتن این انجمن‌های گفتگو را ارزشمند نمی‌بیند. بر طبق اطلاعیه‌ IMDb در ارتباط با این موضوع، این تصمیم پس از بررسی دقیق موضوع که بر اساس میزان اطلاعات و ترافیک مصرفی انجام گرفت، اتخاذ شد. یا اگر بخواهیم این اعلامیه را به زبان ساده بیان کنیم:

ما (کارشناسان IMDb) متوجه شدیم که آن‌ها (تالارهای گفتگو) چقدر افتضاح هستند، ما دریافتیم که آن‌ها به اندازه ترافیکی که مصرف می‌کنند، خواسته‌های سایت (خواسته‌های ما) را تامین نمی‌کنند، بنابراین تصمیم گرفتیم که برای همیشه و به طور قطعی به کارشان پایان دهیم.

IMDb massage board abuse policy

این تعطیلی همچنین تا حدودی از این حقیقت نشات می‌گیرد که به واقع دیگر مثل گذشته، کامنت‌گذاری بر روی وب‌سایت‌ها، روش ترجیحی اکثر کاربران برای شرکت در گفتگوها و بحث‌ها نیست، چرا که هم‌اکنون، بحث‌ها و گفتگوها به شبکه‌هایی اجتماعی بزرگ‌تری همچون توییتر، فیسبوک و ردیت منتقل شده‌اند. در گذشته هم دیده بودیم که برخی از سایت‌های اینترنتی بزرگ، انجمن‌ها و تالارهای گفتگوی خود را بسته‌اند، چرا که تمیز نگاه داشتن آن‌ها از اسپم‌ها (پیام‌های بی‌ربط به موضوع) و نظارت و مدیریت بر آن‌ها، ارزش زمانی را که برای آن صرف می‌شد نداشت.

کارشناسان IMDb هم متوجه این موضوع شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که «کاربران IMDb در این چند وقت اخیر بیشتر از اینکه در انجمن‌های گفتگوی سایت نظر دهند، بر روی صفحات رسمی فیسبوک و توییتر IMDb که هم‌اکنون در مجموع نزدیک به ده میلیون فالوئر دارد، کامنت می‌گذارند. این وب‌سایت که هم‌اکنون علاوه بر فیسبوک و توییتر در اینستاگرام هم اکانت دارد، اعلام کرده که به زودی در سرویس‌های اسنپ‌چت، پینترست، یوتیوب و تامبلر نیز اکانت رسمی خواهد ساخت.

علاوه بر این، ارزش IMDb برای کمپانی مادر یعنی آمازون به وجه اجتماعی این کسب و کار نیست، چرا که IMDb یک دیتابیس عظیم است که برای پشتیبانی سرویس‌ها و خدمات گوناگون وب‌سایت آمازون همچون ویژگی X-ray در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی X-ray برای فیلم‌ها سینمایی و سریال‌ها تلویزیونی به شما اجازه دسترسی مستقیم و در لحظه به اطلاعاتی همچون زندگینامه بازیگران و دیگر اطلاعات جانبی (در مورد آن فیلم یا سریالِ در حال پخش) را می‌دهد. این اطلاعات از وب‌سایت IMDb جمع‌آوری می‌شود و در لحظه بر روی نرم‌افزار پخش‌کننده نمایش داده می‌شود. در حال حاضر این ویژگی تنها برای برخی از فیلم‌ها و سریال‌های گزینش شده سرویس ویدیویی آمازون (Amazon Video) و بر روی پلتفرم‌های و دستگاه‌های زیر در دسترس است:

۱- وب‌سایت Amazon Video (از طریق پخش‌کننده وب HTML5)

۲- تلویزیون‌های Amazon Fire

۳- تبلت‌های Fire

۴- گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل iOS یا اندروید

۵- کنسول Wii U

در حالی که اعلامیه IMDb درباره تعطیلی انجمن‌های گفتگو دیروز منتشر شد، اما این انجمن‌ها، قبل از بسته شدن کامل در ۱۹ فوریه ۲۰۱۷، به مدت بیشتر از دو هفته آنلاین باقی خواهند ماند. این مدت زمان دو هفته‌ای، در صورتی که کاربران مایل باشند، به آن‌ها برای ذخیره‌سازی مکالمات‌شان، زمان خواهد داد. همچنین کاربران وب‌سایت IMDb می‌توانند با کسانی که در ارتباط هستند و دوست دارند که در آینده نیز در ارتباط باشند، از طریق پیام خصوصی تماس بگیرند. هر چند که کمپانی IMDb هیچ‌گونه ابزاری برای استخراج اطلاعات از وب‌سایت‌شان را ارائه نکرده است.

نظر شما درباره بسته شدن انجمن‌های گفتگوی وب‌سایت IMDb چیست؟ آیا مسئولان این وب‌سایت کار دستی انجام داده‌اند؟


منبع TechCrunch
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده