نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۳۷

فیلم فروشنده اصغر فرهادی برنده اسکار 2017 بهترین فیلم خارجی زبان شد

فیلم فروشنده اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار 2017 بهترین فیلم خارجی زبان شد.

در جریان مراسم اسکار 2017 که هم اکنون در حال برگزاری است، فیلم فروشنده اصغر فرهادی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کند. دیگر نامزد‌های این بخش فیلم Land of Mine از دانمارک، فیلم A Man Called Ove از سوئد، فیلم Tanna از استرالیا و فیلم Toni Erdmann از آلمان بودند که در نهایت فیلم فروشنده موفق به دریافت این جایزه شد.

اصغر فرهادی پس از اینکه دونالد ترامپ قانون منع مهاجرت مردم ۷ کشور از جمله ایران را تصویب کرد، از حضور در مراسم اسکار 2017 انصراف داد. وی چند روز پیش انوشه انصاری و پروفسور فیروز نادری را به عنوان نمایندگان خود در اسکار معرفی کرد و پس از انتخاب شدن فیلم فروشنده، انصاری این جایزه را دریافت و در سخنرانی خود اعلام کرد که هنر هیچ مرزی ندارد:

فیلمسازان می‌توانند با دوربین‌هایشان کیفیت انسانیت را به تصویر بکشند و کلیشه ملیت و مذهب را در هم شکنند.

انصاری همچنین متنی را که توسط اصغر فرهادی نوشته شده بود خواند که به شرح زیر است:

افتخار بزرگی‌ست که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌-گی و پخش‌کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی.

متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم.

تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.

سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی را که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی‌ست که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.

شما می‌توانید نقد فیلم فروشنده را در زومجی بخوانید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده