نویسنده: محسن وزیری
// یکشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۱

با نمایندگان ایران در اسکار 2017، انوشه انصاری و فیروز نادری، بیشتر آشنا شوید

در این مطلب با انوشه انصاری و فیروز نادری، نمایندگان ایران در اسکار 2017 به انتخاب اصغر فرهادی بیشتر آشنا می‌شویم.

اصغر فرهادی به دلیل قانون منع سفر شهروندان هفت کشور به خاک آمریکا،‌ اسکار 2017 را تحریم کرد و دو چهره‌ی سرشناس ایرانی ساکن آمریکا را به عنوان نماینده‌های خود و فیلم فروشنده به آکادمی معرفی کرد. انوشه انصاری، اولین فضانورد ایرانی و پرفسور فیروز نادری، مدیر کل سابق اکتشافات منظومه‌ی شمسی ناسا در اسکار حضور خواهند داشت. در ادامه با این دو چهره‌ی شاخص بیشتر آشنا می‌شویم.

انوشه انصاری زاده‌ی ۲۱ شهریور ۱۳۴۵ در مشهد است و در ۱۸ سالگی همراه خانواده‌ی خود به آمریکا مهاجرت کرد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی الکترونیک و علوم رایانه از دانشگاه جورج میسونِ ویرجینیا و مدرک کارشناسی ارشدش را در زمینه مهندسی الکترونیک از دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرده است. انصاری در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته‌ی ستاره‌شناسی در دانشگاه سوئین‌بورن است تا دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت.

انوشه انصاری

انوشه انصاری اولین فضانورد ایرانی، اولین زن گردشگر فضایی و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده است. در سال ۲۰۱۵ جامعه ملی فضای آمریکا جایزه‌ی «پیشگام فضا» را به انصاری اهداد کرد. او به همراه برادر همسر خود در سال ۲۰۰۳ جایزه‌ی ۱۰ میلیون دلاری سالیانه‌ای را به نام «انصاری اکس-پرایز» (Ansari X-prize) بنیان کرد. هدف این جایزه تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و ورود به بازار سفرهای فضایی است.

در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶، فضاپیمای سایوز حامل انوشه انصاری از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب و اقامت ۹ روزه‌ی انصاری در ایستگاه بین‌المللی فضایی آغاز شد. او در روی لباس خود دو پرچم ایران و آمریکا را الصاق کرده و دلیل این کار را اظهار دِین به خود و این دو کشور که در موفقیت وی نقش داشتند اعلام کرد.

انوشه انصاری

پس از بازگشت از فضا، انصاری تحصیل در زمینه‌ی ستاره‌شناسی را آغاز و بنیاد خیریه‌ی اهورا راه‌اندازی کرد. او همچنین شرکت Prodea Systems را با هدف راه‌اندازی یک سیستم پیشرفته برای آمیختن و استفاده‌ی آسان‌تر از محصولات و فایل‌ها و تولیدات ابزار خانگی دیجیتال مانند ویدیو، صدا و فیلم تأسیس کرد. انوشه انصاری کتاب زندگی‌نامه‌ی خود را با نام «رویاهای من برای ستارگان» تألیف کرده که در آن از سختی‌های مراحل آموزشی برای آمادگی سفر فضایی گفته است.

چهره‌ی شاخص دیگری که اصغر فرهادی به عنوان نماینده‌ی خود در اسکار 2017 انتخاب کرده، پرفسور فیروز نادری است. او متولد ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شیراز است و تا پایان تحصیلات متوسطه‌ی خود در ایران زندگی می‌کرد. نادری پس از مهاجرت به آمریکا، دوره‌ی کارشناسی خود را در رشته‌ی مهندسی برق در دانشگاه آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند.

فیروز نادری

او پس از اتمام تحصیلات خود به ایران بازگشت و ضمن گذارندن خدمت سربازی، مدتی در مرکز سنجش از راه دور ایران فعالیت کرد. اما عمده فعالیت فیروز نادری در سازمان ملی هوانوردی و فضایی یا به اختصار ناسا بوده و ۳۶ سال از عمر خود را در این سازمان گذرانده است. او مشاغل فنی و مدیریتی متعددی را در زمینه ماهواره‌های مخابراتی متحرک، رادارهای سنجش از دور، رصدخانه‌های تحقیقاتی اختر فیزیک، اکتشاف مریخ و سایر اجرام منظومه شمسی برعهده داشته است.

پرفسور فیروز نادری از سال ۲۰۰۰ مدیریت برنامه تازه تأسیس برنامه مریخ را بر عهده گرفت. وظیفه مرکز برنامه مریخ این است که تمام تحقیقات مربوط به مریخ را هدایت و برنامه‌ریزی کند. او، در آن سال به سمت مدیر پروژه‌های اکتشاف مریخ منصوب شد در پی موفقیت کاوشگرهای مریخ، نادری به سمت معاون و مدیر ارشد برنامه‌ریزی مرکز JPL (آزمایشگاه پیشرانش جت)، از مهمترین مراکز فضایی ناسا منصوب شد و در سمت جدید به عنوان مسئول طراحی برنامه‌ها و راهبردهای مرکز، تجاربش در ماموریت‌های مریخ را در مطالعه سایر بخش‌های جهان از زمین تا کهکشان‌های دور به کار بست.

نادری در شرایطی به مدیریت برنامه‌های اکتشاف مریخ منصوب شده که چندین مأموریت متوالی سازمان فضایی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود. او توانست در طول چهار سال، سه مأموریت مهم از جمله پرتاب دو کاوشگر مریخ‌نورد Spirit و Opportunity را با موفقیت به انجام برساند. او بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا را دریافت کرده و  به عنوان مؤثرترین فرد ایالات متحده آمریکا نیز شناخت شده است. ناسا در سال ۲۰۱۶ به افتخار بازنشستگی فیروز نادری، نام او را بر روی یکی از سیارک‌های منظومه‌ی شمسی گذاشت. این سیارک پیشتر با نام EL1 1989 شناخته می‌شود که حالا 5515 Naderi نام دارد.

اسکار 2017 بیش از هر سال دیگری با سیاست آمیخته شده و تصمیم اصغر فرهادی برای انتخاب دو ایرانی موفق و تأثیرگذار در آمریکا، واکنش مستقیمی به فرمان دونالد ترامپ است که برای مدتی، به دلایل گوناگون از ورود ایرانیان و شهروندان شش کشور دیگر به آمریکا جلوگیری کرد. بامداد فردا در مراسم اسکار خواهیم دید که جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی به چه فیلمی خواهد رسید و آیا انصاری و نادری بیانیه‌ای را قرائت خواهند کرد یا خیر. برای اطلاع از آخرین اخبار اسکار 2017، با زومجی همراه باشید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده