// سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۲

بیوگرافی وایولا دیویس

در این مطلب به معرفی وایولا دیویس، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون می‌پردازیم که اخیرا برنده جایزه اسکار نیز شده است.

وایولا دیویس را می‌توان به عنوان با استعدادترین بازیگر زن سیاهپوست سینمای معاصر معرفی کرد. بازیگری که اگر چه دیر در این عرصه مطرح شده اما در همین زمان کوتاه، با ارائه‌ی نقش آفرینی‌های تأثیرگذار و به یادماندنی، به یکی از چهره‌های برتر هنری، چه در زمینه‌ی سینما و تلویزیون و چه در دنیای تئاتر بدل شده است و اخیرا هم جایزه اسکار را در اسکار 2017 دریافت کرده است.

وایولا دیویس در یازدهم آگوست سال ۱۹۶۵ در خانه‌ی پدربزرگش در مزرعه‌ی سینگلتون، واقع در کارولینای جنوبی به دنیا آمد. پدرش دن دیویس، مربی اسب سواری بود و مادرش مری آلیس لوگان نیز، در کنار مبارزه‌های مدنی، به عنوان خدمتکار و همینطور کارگر کارخانه فعالیت می‌کرد. وایولا فرزند دوم یک خانواده‌ی هشت نفره است. دو ماهه بود که خانواده‌اش به سنترال فالز در رود آیلند نقل مکان کردند و او کودکیش را در این منطقه به عنوان عضوی از تنها خانواده‌ی سیاهپوست شهر، در فقر مطلق و در فضایی نژادپرستانه گذراند.

با اینکه عاشق خانواده‌ام هستم ولی ما در کودکی هیچ چیز نداشتیم. فقر یک بیماری ذهنی و روحی است.

 او که با استفاده از قانون فرصت‌های برابر تحصیلی و کمک‌های اقتصادی موفق به ادامه‌ی تحصیل شده بود، هنگام گذراندن دوران دبیرستانش در سنترال فالز، متوجه علاقه‌اش به هنر و خصوصاً بازیگری تئاتر شد.

اوایل به خودم می‌گفتم که بازیگر شدن یک دختر سیاهپوست خجالتی فقیر، فقط یک رویای احمقانه است. کسانی که در تلویزیون، در سینما یا در تئاتر می‌دیدم، کوچکترین شباهتی به من نداشتند.

young viola davis

وایولا در ادامه، در مدرسه‌ی هنرهای نمایشی جوانان وست وارویک ثبت نام کرده و استعدادش توسط کارگردانی به نام برنارد مسترسون کشف شد. پس از اتمام دوران دبیرستان، به کالج رود آیلند رفته و در سال ۱۹۸۸، در رشته‌ی تئاتر فارغ التحصیل شد. در ادامه برای تکمیل تحصیلاتش، به مدت چهار سال به مدرسه‌ی هنرهای نمایشی جولیارد رفت. در این مدت او سختی‌های فراوانی را تحمل کرد و به گفته‌ی خودش، با اینکه به سرعت همه چیز را می‌آموخت و در مسیر پیشرفت گام بر می‌داشت، اما بسیاری از از اطرافیانش، چشم دیدن موفقیت وی را به عنوان یک سیاهپوست نداشتند.

در مدرسه‌ی جولیارد، نیازی نبود نحوه‌ی بیان لهجه‌ی ایرلندی یا اسکاتلندی را بیاموزم. نهایت چیزی که به درد بازیگرانی همچون من می‌خورد، زبان ابونیکس (زبان انگلیسی سیاهپوستان) و زبان جامائیکایی است.

وایولا در دهه‌ی اول بازیگریش، با وجود موفقیت در دنیای تئاتر و حضور مستمر در سریال‌های تلویزیونی، در سینما چهره‌ی ویژه‌ای به حساب نمی‌آمد و با وجود بسیار پرکار بودن، بازی‌های وی به نقش‌های کوتاه و کم اهمیت محدود میشد

وایولا در سال ۱۹۹۶، با یک روز حضور در تصویربرداری فیلم The Substance of Fire در نقش یک پرستار، اولین حضور سینمایی خود را تجربه کرد و در ادامه، علاوه بر دریافت کارت انجمن صنف بازیگران، مبلغ ۵۲۸ دلار نیز به وی پرداخت شد. او در همین زمان، با حضور در نمایش هفت گیتار (Seven Guitars) از آگوست ویلسون، برای نخستین بار در برادوی روی صحنه رفت که به واسطه‌ی آنُ نامزد جایزه‌ی تونی و برنده ی جایزه‌ی جهانی تئاتر شد. دیویس در فیلم خارج از دید (Out of Sight) برای اولین بار با  استیون سودربرگ همکاری کرد و در ادامه، با حضور در فیلم‌های فاچاق (Traffic) و سولاریس (Solaris)، همکاریش را با این کارگردان سرشناس ادامه داد. او در سال ۱۹۹۹، با شرکت در نمایش Everybody's Ruby، در نقش روبی مک کالوم، زنی سیاهپوست که به قتل یک پزشک سفید پوست سرشناس متهم است، موفق به دریافت جایزه‌ی اوبی بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد. افتخاری که در سال ۲۰۰۴ و پس از بازی در نقش یک خیاط چیره دست، دوباره آن را تکرار کرد.

سریال شهر فرشتگان (City of Angels) محصول شبکه‌ی CBS، نخستین حضور مهم وایولا در قاب کوچک تلویزیون بود. او در این درام بیمارستانی، نقش پرستاری به نام نیلت پیلر را بازی می‌کرد که از بازیگران ثابت هر قسمت بود. او در ادامه، با بازی در نمایش کینگ هدلی دوم (King Hedley II) در نقش مادری که برای تثبیت قانون سقط جنین به مبارزه می‌پردازد، ضمن همکاری دوباره با آگوست ویلسون، جایزه‌ی تونی و دراما دسک را در شاخه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن، از آن خود کرد.

وایولا در دهه‌ی اول بازیگریش، با وجود موفقیت در دنیای تئاتر و حضور مستمر در سریال‌های تلویزیونی، در سینما چهره‌ی ویژه‌ای به حساب نمی‌آمد و با وجود بسیار پرکار بودن، بازی‌های وی به نقش‌های کوتاه و کم اهمیت محدود میشد. از مطرح‌ ترین فیلم‌های دیگری که وی در نقش‌های مکمل در آن ظاهر شد می‌توان به کیت و لئوپولد (Kate & Leopold)، دور از بهشت (Far from Heaven) و مرکز تجارت جهانی (World Trade Center) اشاره کرد.

از زمان نمایش فیلم تردید (Doubt) در سال ۲۰۰۸ به بعد بود که ناگهان زندگی برای وایولا شیرین شد

از زمان نمایش فیلم تردید (Doubt) در سال ۲۰۰۸ به بعد بود که ناگهان زندگی برای وایولا شیرین شد. این فیلم بود که او را در دنیای سینما، به عنوان بازیگری بسیار با استعداد و با احساس مطرح کرد و تحسین گسترده‌ی منتقدان را برانگیخت. دیویس در این فیلم، نقش مادری درد کشیده را بازی می کند که پسرش، مورد هتک حرمت یک کشیش قرار گرفته است. اینگونه بود که وی، برای بازی تأثیرگذارش، نامزد دریافت جوایز اسکار و گلدن گلوب، در شاخه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

viola davis the help

نمایی از فیلم The Help

اگرچه نخستین نامزدی اسکار دیویس، نتوانست وی را به سمت گرفتن نقش‌های اصلی فیلم‌های سینمایی رهنمون کند اما در کیفیت نقش‌های پیشنهادی به وی تأثیر بسزایی گذاشت و در ادامه، زمینه ساز حضور وی در نقش اصلی فیلم خدمتکاران (The Help) شد که این اثر نیز دومین نامزدی جوایز اسکار و گلدن گلوب وی و البته اولین نامزدیش در بخش بهترین بازیگر نقش اول را به همراه داشت که در نهایت این رقابت را به مریل استریپ واگذار کرد. دیویس در این فیلم در نقش خدمتکاری به نام آبیلین کلارک ظاهر می‌شود که به تازگی، تنها پسرش را طی حادثه‌ای از دست داده  و حالا به بزرگ کردن فرزندان یک خانواده‌ی سفید پوست مشغول است.

شخصیت آبیلین در فیلم، مثل مادر خودم بود. مادرم از چهار سالگی در حال مراقب از بچه‌ها و پرورش دادن آنها بود تا الان که شصت و هشت ساله است و همزمان از هفده بچه، شامل نوه‌ها و بچه های فامیل مراقبت می‌کند. من خودم نیز پیش مادربزرگم پرورش یافته‌ام. آبیلین نیز به همین روش، به صورت غریزی بچه‌ها را پرورش می‌دهد.

 وایولا در زمینه‌ی تئاتر نیز همچنان به درخشیدن ادامه داد و با نقش آفرینی در نمایشی بر اساس یکی دیگر از نوشته های آگوست ویلسون، تحت عنوان حصارها (Fences)، با تصاحب جوایز تونی و دراما دسک، دوباره توانایی‌هایش را به عنوان بازیگری درجه‌ی یک به اثبات رساند. او در این نمایش، در نقش همسر فداکار و صبوری ظاهر می‌شود که در تمام لحظات زندگی مشترک خود با همسر بدشانسش و شکست خورده اش (دنزل واشنگتن)، همواره کنار وی بوده و از او حمایت کرده است.

viola davis denzel washington

وایولا دیویس و دنزل واشنگتون در نمایش Fences

پس از موفقیت‌های متعدد دیویس در دنیای تئاتر و سینما، مجله‌ی تایم در سال ۲۰۱۲، نام وی را در فهرست یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های جهان قرار داد

پس از موفقیت‌های متعدد دیویس در دنیای تئاتر و سینما، مجله‌ی تایم در سال ۲۰۱۲، نام وی را در فهرست یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های جهان قرار داد. مجله‌ی گلامور نیز به طور همزمان، او را به عنوان برترین بازیگر سال خود انتخاب کرد. دیویس در مرحله‌ی جدیدی از دوران بازیگریش، این بار در کنار نقش‌های مکمل تأثیرگذار، در فیلم‌هایی نظیر عقب نشینی نکن (Won't Back Down) و لیلا و حوا (Lila & Eve) در نقش‌های اصلی ظاهر شد. در همین زمان، او به عنوان مهم‌‌ترین تجربه‌ی تلویزیونیش، در سریال چگونه از مجازات قتل فرار کرد (How to get Away with Murder) در نقش شخصیت مرکزی داستان ظاهر شد. وایولا در این مجموعه، به واسطه‌ی بازی فوق العاده‌اش در نقش یک وکیل مدافع و استاد حقوق با تجربه که درگیر ماجرای قتل می‌شود، علاوه بر نامزدی در گلدن گلوب، نخستین زن سیاهپوستی لقب گرفت که موفق به دریافت جایزه‌ی امی در بخش بهترین بازیگر زن مجموعه‌ی درام شده است.

تنها تفاوت میان زنان رنگین پوست با سفیدپوستان، میزان فرصتی است که به آنها داده می شود.

 دیویس با بازی در فیلم جوخه انتحار (Suicide Squad)، برای اولین بار حضور در اثری با فضای ابرقهرمانان را تجربه کرد. او در این فیلم نقش آماندا والر، یکی از ماموران دولتی آمریکا را ایفا می‌کند که گروهی از جنایتکاران را برای انجام ماموریت‌های خطرناک گرد هم جمع می‌کند. دیویس در ادامه، با بازی خیره کننده‌اش در نقش رز مکسون در نسخه‌ی سینمایی حصارها (Fences) به کارگردانی دنزل واشنگتون، دوباره نظرها را به خود جلب کرده و با تصاحب انبوهی از جایزه‌ها از جمله جوایز گلدن گلوب، بفتا و اسکار در شاخه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن تبدیل به یکی از ستارگان فصل جوایز می‌شود.

رز در حصارها، زنی است که سعی می‌کند علاوه بر نگهداری خانواده‌اش، خشم و نا امیدی همسرش را در خود فرو ببرد و از بی‌گناهی و بلندپروازی‌های پسرش محافظت کند. او تمام احساسات، خواسته ها و رویاهایش را درون سینه‌ی خود به خاک سپرده است. رز در جامعه‌ای که بیشترین آمار افراد معتاد و همچنین افسرده را دارد، تمام زندگیش را وقف خوشحال نگه داشتن دیگران می‌کند.

viola davis meryl streep

وایولا در حال دریافت ستاره‌اش از دستان مریل استریپ، پنجم ژانویه‌ی ۲۰۱۷

وایولا در ژوئن ۲۰۰۳ با بازیگر سینما، جولیوس تنن ازدواج کرد که حاصل این پیوند، دختری به نام جنسیس است که در اکتبر ۲۰۱۱ به دنیا آمد. او همچنان شهر کودکیش را فراموش نکرده و دائماً برای بهبود وضعیت کسانی که همچون گذشته‌ی او، در فقر به سر می‌برند در حال تلاش است. او مرکز بهداشت و درمانی را در سنترال فالز تأسیس کرد و همچنین بسیاری از مدارس و همینطور کتابخانه‌های شهر از جمله کتابخانه‌ی آدام مموریال را از خطر ورشکستگی نجات داد.در پنجم ژانویه‌ی ۲۰۱۷، ستاره‌ای به نام دیویس در پیاده روی مشاهیر هالیوود نصب شد تا بدین ترتیب، وی به عنوان دو هزار و پانصد و نود و هفتمین ستاره‌ی هالیوود لقب بگیرد.

فهرست فعالیت‌های هنری وایولا دیویس:

زمینهنامسال
تئاترAs You Like It۱۹۹۲
فیلم سینماییThe Substance of Fire۱۹۹۶
سریالNYPD Blue۱۹۹۶
سریالNew York Undercover۱۹۹۶
تئاترSeven Guitar۱۹۹۶
تئاترGod's Heart۱۹۹۷
فیلم تلویزیونیThe Pentagon Wars۱۹۹۸
فیلم سینماییOut of Sight۱۹۹۸
فیلم تلویزیونیGrace & Glorie۱۹۹۸
فیلم سینماییMiss Apprehension and Squirt۱۹۹۸
تئاترPericles۱۹۹۸
تئاترEverybody's Ruby۱۹۹۹
تئاترThe Vagina Monologues۱۹۹۹
سریالJudging Amy۲۰۰۰
فیلم سینماییTraffic۲۰۰۰
سریالCity of Angels۲۰۰۰
فیلم تلویزیونیAmy & Isabelle۲۰۰۱
فیلم سینماییThe Shrink Is In۲۰۰۱
سریالProvidence۲۰۰۱
سریالThe Guardian۲۰۰۱
سریالThird Watch۲۰۰۱
فیلم سینماییKate & Leopold۲۰۰۱
تئاترKing Hedley II۲۰۰۱
سریالLaw & Order: Criminal Intent۲۰۰۲
سریالThe Division۲۰۰۲
فیلم سینماییFar from Heaven۲۰۰۲
فیلم سینماییAntwone Fisher۲۰۰۲
فیلم سینماییCSI: Crime Scene Investigation۲۰۰۲
فیلم سینماییSolaris۲۰۰۲
فیلم تلویزیونیFather Lefty۲۰۰۲
سریالHack۲۰۰۳
سریالThe Practice۲۰۰۳
سریالCentury City۲۰۰۴
تئاترIntimate Apparel۲۰۰۴
فیلم تلویزیونیJesse Stone: Stone Cold۲۰۰۵
سریالThreshold۲۰۰۵
فیلم سینماییGet Rich or Die Tryin'۲۰۰۵
فیلم سینماییSyriana۲۰۰۵
سریالLaws of Chance۲۰۰۶
فیلم تلویزیونیJesse Stone: Night Passage۲۰۰۶
فیلم سینماییThe Architect۲۰۰۶
فیلم تلویزیونیJesse Stone: Death in Paradise۲۰۰۶
سریالWithout a Trace۲۰۰۶
فیلم سینماییWorld Trade Center۲۰۰۶
فیلم تلویزیونیLife Is Not a Fairytale: The Fantasia Barrino Story۲۰۰۶
فیلم سینماییDisturbia۲۰۰۷
فیلم تلویزیونیJesse Stone: Sea Change۲۰۰۷
سریالTraveler۲۰۰۷
فیلم تلویزیونیFort Pit۲۰۰۷
مینی سریالThe Andromeda Strain۲۰۰۸
سریالBrothers & Sisters۲۰۰۸
فیلم سینماییNights in Rodanthe۲۰۰۸
سریالLaw & Order: Special Victims Unit۲۰۰۸
فیلم سینماییDoubt۲۰۰۸
فیلم سینماییMadea Goes to Jail۲۰۰۹
فیلم سینماییState of Play۲۰۰۹
فیلم سینماییLaw Abiding Citizen۲۰۰۹
فیلم کوتاهBeyond All Boundaries۲۰۰۹
سریالUnited States of Tara۲۰۱۰
فیلم سینماییKnight and Day۲۰۱۰
فیلم سینماییEat Pray Love۲۰۱۰
فیلم سینماییTrust۲۰۱۰
تئاترFences۲۰۱۰
فیلم سینماییIt's Kind of a Funny Story۲۰۱۰
فیلم کوتاهThe Unforgiving Minute۲۰۱۰
فیلم سینماییThe Help۲۰۱۱
فیلم کوتاهTouch of Evil۲۰۱۱
فیلم سینماییExtremely Loud & Incredibly Close۲۰۱۱
فیلم سینماییWon't Back Down۲۰۱۲
سریالSofia the First۲۰۱۳
فیلم سینماییPrisoners۲۰۱۳
فیلم سینماییThe Disappearance of Eleanor Rigby: Him۲۰۱۳
فیلم سینماییThe Disappearance of Eleanor Rigby: Her۲۰۱۳
فیلم سینماییEnder's Game۲۰۱۳
فیلم سینماییThe Disappearance of Eleanor Rigby: Them۲۰۱۴
فیلم سینماییGet on Up۲۰۱۴
سریالHow to Get Away with Murder۲۰۱۴
فیلم سینماییBlackhat۲۰۱۵
فیلم سینماییLila & Eve۲۰۱۵
فیلم سینماییCustody۲۰۱۶
فیلم سینماییSuicide Squad۲۰۱۶
فیلم سینماییFences۲۰۱۶
فیلم سینماییWidows۲۰۱۸


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده