نویسنده: کیان کاظمی
// پنجشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۹

کمپانی AMD پردازنده های سری Ryzen 7 را رسما معرفی کرد

کمپانی AMD امروز به طور رسمی پردازنده‌های سری Ryzen 7 را با سه مدل 1800X، 1700X و 1700 معرفی کرد.

در تازه ترین اخبار سخت افزار، کمپانی AMD که یکی از دو قطب اصلی تولید چیپ‌های پردازنده محسوب می‌شود، امروز در جریان رویداد Tech Day را شهر سان فرانسیسکو، از پردازنده‌های جدید خود به طور رسمی رونمایی کرد. لیزا سو (Lisa Su)، مدیرعامل شرکت AMD در جریان معرفی سری پردازنده‌های Ryzen 7 در رابطه با این پردازنده‌ها سخنرانی کرد. سری Ryzen 7 یک خانواده مجهز به هشت هسته و ۱۶ رشته پردازشی بوده و سه مدل از آن‌ به نام‌های 1800X، 1700X و 1700 تاکنون معرفی شده است.

پردازنده Ryzen 7 1800X همانطور که از نامش پیداست قرار است قدرتمندترین پردازنده ساخته شده توسط AMD تاکنون باشد. این پردازنده با فرکانس پایه ۳.۶ گیگاهرتز عرضه خواهد شد و امکان ارتقای آن تا رقم ۴ گیگاهرتز وجود دارد. طبق نتایج بنچمارک‌های تهیه شده توسط AMD، این پردازنده در تست Cinebench R15 nT موفق شده است پردازنده هشت هسته‌ای i7-6900K را با ۹ درصد اختلاف شکست دهد. در حالی که پردازنده i7-6900K کمپانی اینتل (Intel) به قیمت ۱۰۴۹ دلار به فروش می‌رسد، پردازنده Ryzen 7 1800X در هنگام عرضه با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش خواهد رسید و تبدیل به یک پردازنده هشت هسته‌ای مقرون به صرفه خواهد شد.

در محدوده قیمت ۳۹۹ دلار، شرکت AMD پردازنده Ryzen 7 1700X را ارایه می‌دهد که با فرکانس هسته پایه ۳.۴ گیگاهرتز عرضه خواهد شد و امکان ارتقای آن تا ۳.۸ گیگاهرتز وجود دارد. AMD ادعا می‌کند این پردازنده توانایی شکست پردازنده i7-6800K اینتل را با اختلاف ۳۹ درصد دارد و i7-6900K را با اختلافی چهار درصدی در تست Cinebench R15 nT شکست خواهد داد. هر دو پردازنده 1700X و 1800X توان طراحی گرمایی (TDP) معادل با ۹۵ وات دارند که کارآمدتر از پردازنده‌های هشت هسته خانواده Broadwell-E است که توان طراحی گرمایی آن‌ها ۱۴۰ وات است.

لقب خوش قیمت‌ترین پردازنده جدید AMD معرفی کرده است به Ryzen 7 1700 می‌رسد که ۳۲۹ دلار قیمت خواهد داشت. این پردازنده هم به هشت هسته مجهز است اما تنها به ۶۵ وات نیاز دارد. فرکانس هسته پایه این پردازنده ۳ گیگاهرتز بوده و تا ۳.۷ گیگاهرتز قابل ارتقا است. این پردازنده برای رقابت به پردازنده چهار هسته Core i7-7700K کمپانی اینتل قیمت گذاری شده و طبق گفته AMD، با اختلاف ۴۶ درصدی می‌تواند پردازنده مذکور را در تست Cinebench R15 nT شکست دهد که دلیل اصلی آن هسته و رشته بیشتر پردازنده AMD است. از نظر قیمت هم در مجموع قیمت CPU های جدید AMD نسبت به جدیدترین سری CPU اینتل مناسب‌تر است.

AMD Ryzen 7 CPU Price

در ضمن لازم است توضیح دهم که Cinebench R15 یک ابزار بنچمارک است که رندر و انیمیشن سه بعدی را شبیه سازی می‌کند و از مزیت هسته‌های بیشتر پردازنده بهره می‌برد. نتایج عملکرد پردازنده‌های جدید AMD در دیگر ابزارهای بنچمارک در دسترس نیستند، بنابراین بایستی برای مشاهده نتایج دقیق رقابت میان پردازنده‌های AMD و اینتل صبر کنید.

پردازنده‌های سری Ryzen کمپانی AMD براساس معماری Zen طراحی شده‌اند که به مدت چهار سال در دست ساخت بوده‌اند. هدف شرکت از تولید این معماری رسیدن به ۴۰ درصد دستورالعمل بیشتر در هر نرخ زمانی (IPC) در مقایسه با معماری قبلی یعنی Excavator است. با این وجود AMD می‌گوید معماری جدید موفق شده از هدف خود عبور کند و طبق بررسی‌های داخلی، به رقم ۵۲ درصد IPC بیشتر نسبت به معماری قبلی برسد.

پیش خرید این پردازنده‌ها از امروز آغاز خواهد شد و تاریخ شروع عرضه آن‌ها به بازار سرتاسر جهان برابر با ۲ مارس (پنج شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۵) خواهد بود. اطلاعات تکمیلی در رابطه با پردازنده‌های Ryzen در آینده منتشر خواهد شد، بنابراین زومجی را برای آگاهی از عملکرد جدیدترین پردازنده‌های کمپانی AMD دنبال کنید.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده