نویسنده: میثم سبحانی
// پنجشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۹

گور وربیسنکی از دلایل لغو شدن فیلم BioShock پرده برداشت

اخیرا گور وربیسنکی، کارگردان شناخته‌شده سینمای آمریکا در رویداد پرسش و پاسخ وب‌سایت ردیت، از دلایل لغو شدن فیلم BioShock پرده برداشت.

گور وربیسنکی، کارگردان مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean) در برهه‌ای برای کارگردانی فیلمی از مجموعه بازی‌های BioShock انتخاب شده بود. اما به دلایل مختلفی، آن فیلم هرگز ساخته نشد. وربیسنکی به تازگی اعلام کرده است که نسخه او از BioShock تنها هشت هفته قبل از آغاز مراحل فیلمبرداری لغو شد.

او این موضوع را این هفته در رویداد پرسش و پاسخ (Ask Me Anything) وب‌سایت ردیت که به مناسبت تبلیغ فیلم جدیدش درمانی برای سلامتی (A Cute For Wellness) ترتیب داده شده بود فاش کرد و درباره چرایی لغو فیلم BioShock صحبت کرد. طبق گزارش وب‌سایت گیمزرادار، او گفت:

من می‌خواستم فیلم را در درجه سنی R حفظ کنم، احساس می‌کردم اینگونه مناسب خواهد بود. و در ضمن این فیلم، فیلم بسیار پرخرجی بود، چرا که ما می‌خواستیم جهان بسیار بسیار بزرگی خلق کنیم. از آن دست دنیاهایی نبود که برای تصویربرداری آن به سادگی به لوکیشن‌ها برویم و کار را تمام کنیم. در فیلم درمانی برای سلامتی، برای ساخت دنیای مورد نظر فیلم، به راحتی می‌توانستیم از لوکیشن‌های مختلفی استفاده کنیم و فیلم را به پایان برسانیم. اما بایوشاک را نمی‌توان اینگونه ساخت. ما باید دنیای زیرزمینی یکپارچه و کاملی را می‌ساختیم.

او در ادامه با تکرار آنچه که در سال‌های گذشته گفته بود، عنوان کرد:

بنابراین فکر می‌کنم که ترکیب بودجه مورد نیاز و درجه‌بندی سنی‌ای که من در نظر داشتم، در نهایت [از جانب یونیورسال، کمپانی سازنده فیلم] از نظر مالی به صرفه احساس نشد.

BioShock

وربیسنکی در ادامه جلسه پرسش و پاسخ وب‌سایت ردیت (AMA) گفت که در آن زمان فیلم‌های درجه R دیگری وجود داشتند که در گیشه موفق عمل نکرده بودند. شاید این موضوع یونیورسال را برای دادن چراغ سبز به ساخت فیلم بایوشاک محتاط‌تر کرد.

با وجود اینکه هیچ نشانه‌ای از آغاز مجدد فیلم بایوشاک در برنامه‌های کمپانی یونیورسال وجود ندارد اما وربیسنکی گفت «شرایط تغییر کرده است» و با توجه به موفقیت‌های اخیر فیلم‌های درجه R همچون ددپول (Deadpool)، بنابراین «شاید شانس دوباره‌ای وجود داشته باشد» از آن‌جایی که وربیسنکی گفته بازگشت به این مجموعه از نظر احساسی برای او بسیار سخت است، شاید کارگردان دیگری وارد عمل شود و وظیفه ساخت فیلم را بر عهده بگیرد،. او در این ارتباط گفت:

خیلی سخت است، زمانی که شما تنها هشت هفته با آغاز مراحل فیلمبرداری فیلمی فاصله دارید، در واقع شما می‌توانید فیلم را در ذهن‌تان ببینید و تقریبا تمام صحنه‌های فیلم را در فکرتان فیلمبرداری کرده‌اید. بنابراین از نظر احساسی شما دقیقا در حال عبور از مرحله طراحی به مرحله ساخت هستید، در نتیجه این، مرحله بسیار سختی برای برگشت خواهد بود.

در سال ۲۰۱۱ وربیسنکی گفت که بودجه فیلم بایوشاک تنها برای ساخت فیلمی با درجه‌بندی سنی PG-13 از این مجموعه بازی‌ها تصویب شده است. و به این ترتیب او احساس کرد که دیگر توافقی در کنار نخواهد بود. پس از آن بود که وربیسنکی از کارگردانی فیلم کناره‌گیری کرد و کارگردان جدیدی به نام خوان کارلوس فرسنادیلو، کارگردان فیلم‌های ۲۸ هفته بعد (28 Weeks Later) و سالم (Intact) به پروژه آورده شد، اما او نیز در نهایت از این پروژه خارج شد.

کن لوین، خالق سری بایوشاک در سال ۲۰۱۳ گفت که تیک‌تو، دارنده حقوق مادی و معنوی مجموعه بازی‌های BioShock، حق بازبینی هنری (Creative Control یا Artistic Control حقی است که موجب آن شخص می‌تواند در مورد محصول نهایی تصمیم‌گیری کند) روی فیلم را به او داده است. به همین دلیل گفته می‌شود که متوقف ساختن دومین تلاش کمپانی یونیورسال برای ساخت فیلم بایوشاک با کارگردانی جدید، تنها تصمیم او بوده است. او به دلیل اینکه «قرابتی بین فیلم بایوشاک و کارگردان جدید نمی‌دید» این تصمیم را گرفت. احتمالا منظور او فرسنادیلو بوده است.

مجموعه بازی‌های BioShock توسط استودیو ایریشنال گیمز ساخته شد. استودیویی واقع در شهر بوستون که در سال ۲۰۱۴ بسته شد. هم‌اکنون استودیو توکی مارین واقع در کالیفرنیا وظیفه توسعه این مجموعه را بر عهده دارد. آخرین قسمت این مجموعه، بازی BioShock: The Collection بود. بسته‌ای که شامل بازی‌های بروزرسانی شده BioShock، BioShock 2 و BioShock Infinite بود.

البته هنوز قسمت جدیدی برای این مجموعه معرفی نشده است. سال پیش، استرائوس زلنیک، مدیرعامل تیک‌تو اعلام کرد که «هنوز BioShock به اوج موفقیت‌های تجاری و هنری خود نرسیده است»، بنابراین به نظر می‌رسد بالاخره بازی‌های بیشتری برای این سری ساخته خواهد شد. و اما در مورد لوین، او هم‌اکنون در حال کار بر روی یک بازی جدید و بسیار خلاقانه برای کمپانی تیک‌تو است که هنوز معرفی نشده است.

نظر شما درباره صحبت‌های گور وربیسنکی چیست؟ آیا او می‌توانست فیلم موفقی از مجموعه بازی‌های BioShock بسازد؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده