// یکشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

پیش نمایش بازی Halo Wars 2

بازی Halo Wars 2 قصد دارد بواسطه ویژگی‌ها و المان‌های جدید خود، تجربه‌ای جدید در اختیار علاقه مندان این سبک قرار بدهد.

بازی‌های استراتژی همیشه از محبوبیت بالایی برخوردار هستند زیرا بر پشت این بازی‌ها فکر و اندیشه نهفته است. اگر در طول بازیهای استراتژی فاقد فکر و ایده جنگی باشید، به هیچ‌وجه نه می‌توانید موفق شوید و همچنین پس از چند روز به طور کامل از این سبک زده می‌شوید. از طرفی به دلیل وجود المان‌های خاص و استایل این ژانر، همیشه شاهد عرضه بازی‌های استراتژی بر روی رایانه‌های شخصی بودیم تا اینکه در سال ۲۰۰۹ بازی Halo Wars به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس 360 به عرضه درآمد. در آن زمان استودیو انسمبل (Ensemble Studios)، سازنده بازی، نشان داد که برای کنسول‌های خانگی هم می‌توان بازی استراتژی با کیفیت خوب توسعه داد و پس از این بازی، شاهد عرضه شدن سایر بازی‌های استراتژی همزمان بر روی کنسول‌های خانگی بودیم.

حال ۸ سال از اولین نسخه هیلو وارز می‌گذرد و تا مدتی دیگر، نسخه دوم این بازی با یک سری تغییرات روانه بازار خواهد شد. اولین تغییر اساسی بازی Halo Wars 2، تیم سازنده آن است. این بار وظیفه توسعه بر عهده استودیو کریتیو اسمبلی است که توسعه بازی‌های بزرگی همچون بازی Total War: Warhammer را در کارنامه خود دارد. البته در این راه استودیو ۳۴۳ اینداستریز نیز آن‌ها را همراهی کرده است. از این‌رو در اولین قدم می‌توان امیدهای زیادی به این بازی داشت. امیدهایی که این استودیو بتواند یک بازی انحصاری خوب را برای مایکروسافت و دارندگان ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی رقم بزند. آن هم زمانی که کنسول مایکروسافت در حواشی بسیاری از نظر بازی‌های انحصاری بسر می‌برد و قطعا یک بازی انحصاری خوش ساخت و با کیفیت آن هم در سبک استراتژی می‌تواند تا حدی جو را آرام کند.

Halo Wars 2

طبق گفته تیم سازنده، پس از بسته شدن استودیو انسمبل توسط مایکروسافت در همان سال ۲۰۰۹ و در ادامه آن انتخاب استودیو ۳۴۳ اینداستریز به عنوان سازنده نسخه‌های بعدی مجموعه هیلو، استودیو ۳۴۳ اینداستریز علاقه‌ای به ساخت نسخه دوم هیلو وارز نداشت. این در حالی بود که مایکروسافت زمانی ساخت نسخه اول را تایید کرد که داستان نسخه دوم تا حدی آماده بود. شاید دلیل همکاری ۳۴۳ اینداستریز و کریتیو اسمبلی را بتوان همین مورد دانست. استفاده از یک تیم با تجربه در زمینه بازی‌های استراتژی در کنار تیمی که به خوبی زیر و بم مجموعه هیلو را می‌داند.

در Halo Wars 2 دیگر خبری از کاوننت‌ها نخواهد بود

داستان بازی Halo Wars 2 در قرن ۲۶ میلادی و سال ۲۵۵۹ روایت می‌شود. به عبارتی داستان بازی وقایع ۲۸ سال بعد از هیلو وارز را روایت می‌کند. جایی که مدتی از وقایع Halo 5: Guardians می‌‌گذرد و حال سفینه جنگی UNSCC نسخه اول که Spirit of Fire نام داشت، وارد یک خواب ابررسانایی (Cryosleep) شده است. از طرفی با رخ دادن این رویداد، جنگ بین انسان‌ها و کاوننت‌ها نیز به پایان رسیده است و مهم‌تر از همه، مشخص شده سفینه Spirit of Fire با تمام خدمه‌اش گم شده است. داستان بازی دقیقا از جایی شروع می‌شود که کاپیتان جیمز کاتر به همراه پروفسور اندرز و تیمش ظاهرا مکان Spirit of Fire را پیدا کرده و این سفینه را از خواب ابر رسانایی بیرون می‌آورند. بازی Halo Wars 2 قرار است یکی از باهوش‌ترین آنتاگونیست‌های دنیای هیلو را در اختیار داشته باشد. شخصیتی به اسم اتریاکس از فرقه Bruteها که هدایت قبیله Banished را بر عهده دارد. قبیله‌ای جدید که در این نسخه به مخاطبین معرفی می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم اتریاکس جدا از باهوش بودنش، قدرت وی است. در یکی از نمایش‌های بازی شاهد این بودیم که وی سه عدد از اسپارتان‌ها را براحتی از پای در می‌آورد و قطعا رویارویی با این شخصیت منفی و تعاملش با کاپیتان کاتر می‌تواند دیدنی باشد.

| |

شاید با خود فکر کنید که کریتیو اسمبلی گیم‌ پلی بازی را جوری تعبیه خواهد کرد که به مجموعه توتال وار شباهت داشته باشد یا اینکه با در نظر گرفتن پی‌سی به عنوان پلتفرم اختصاصی بازی‌های توسعه داده شده کریتیو اسمبلی، این تیم نتواند بهینه سازی بازی بر روی کنسول ایکس‌باکس وان را بدرستی انجام دهد. نکته اینجاست که تیم سازنده قطعا با پیچ و خم ساخت بازی بر روی کنسول آشنا است. بالاخره اعضای تیم کسانی هستند که بازی Alien: Isolation را توسعه داده و به خوبی با مشکلات ساخت بازی بر روی کنسول‌های خانگی آشنایی دارند. از طرفی در ارتباط با المان‌های گیم‌پلی، تیم ۳۴۳ اینداستریز با کمک کردن به کریتیو اسمبلی زمینه را فراهم کرده است تا بازی حال و هوای مجموعه هیلو را برای مخاطبین فراهم کند. از طرفی آلیستر هوپ، کارگردان بازی Halo Wars 2، در جریان یک گفت و گو اعلام کرده بود که تیم سازنده با قرار دادن المان‌های جدید در بازی، تمامی تلاش خود را انجام داده که هم طرفداران جدیدی را با بازی‌های استراتژی آشنا کنند و هم اینکه طرفداران قدیمی این سبک، از انجام این بازی نهایت لذت را ببرند.

نکته مهم در گیم‌ پلی بازی Halo Wars 2 نحوه مبارزات و انتخاب لشکر مبارزه‌ای است. سیستم ضد حمله زدن به تیم دشمن و پیروزی در مبارزات یک جورایی مثل سنگ، کاغذ، قیچی است. به عبارتی وسایل نقلیه جنگی زمینی بهترین گزینه برای نابودی پیاده نظام است و از آن طرف هواپیما‌های جنگی بهترین گزینه برای نابودی وسایل نقلیه جنگی است و اگر می‌خواهید هواپیما‌های جنگی را به سادگی از بین ببرید، بهترین گزینه پیاده نظام است. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هیلو وارز ۲ که تیم سازنده شدیدا بر روی آن تمرکز کرده است، بخش چند نفره بازی است که در این نسخه با تعبیه شدن حالت‌های جدید، سعی بر این شده که مخاطبان بتوانند تجربه جدیدی در بازی کردن بازی‌های استراتژی آنلاین کسب کنند. در ادامه به معرفی حالت‌های مختلف بازی خواهیم پرداخت.

Halo Wars 2

Skirmish: این حالت در واقع بخش تمرینی بازی Halo Wars 2 است که می‌توانید با توجه به درجه سختی‌های متفاوت، با هوش مصنوعی به بازی کردن بپردازید. همچنین در این حالت می‌توانید با دوستان خود به صورت کوآپ یا در مقابل یکدیگر به بازی کردن پرداخته و استراتژی‌های مختلف جنگی را پیاده سازی کنید.

Strongholds: در اینجا دو تیم سه نفره در بازی می‌بایست پایگاه‌های کوچک داخل بازی را که به آن‌ها Strongholds گفته می‌شود در اختیار بگیرند. با در اختیار گرفتن هر Strongholds به نوار جمعیت تیم شما افزوده می‌شود و در آخر بازی، هر تیمی که مناطق بیشتری را از آن خود کرده باشد، پیروز میدان است.

Domination: حالت Domination دقیقا مطابق با نسخه پیشین بازی است با این تفاوت که در اینجا اتحادها و قبایل جدید بازی نیز اضافه شده‌اند. Domination یک حالت دو به دو است که در جریان آن هر تیمی که بتواند سهم بیشتری از نقشه بازی را از آن خود کند، برنده است. این کار از طریق ساخت و ساز ارتش و پایگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد. حال در این میان یک سری از نقاط بازی هستند که برای اینکه بخواهید آن‌ها را از آن خود کنید، باید با تیم مقابل وارد جنگ شوید. به عبارتی مناطقی فرضی تصور کنید که بر سر مالکیت آن جنگ می‌شود و هر تیم که تعداد تیکت‌هایش زودتر به صفر برسد، بازنده است.

حالت Blitz را می‌توان یکی از جالب‌ترین حالت‌های بازی‌های استراتژی دانست

Blitz: اصلی‌ترین حالت بازی هیلو وارز ۲ که سازندگان مانوور خاصی بر روی آن انجام داده‌اند. در واقع حالت Blitz متشکل شده از عناصر بازی‌های موبا، بازی‌های استراتژی همزمان و بازی‌های کارتی. در ابتدای بازی یک سری کارت در اختیار دارید که با توجه به انرژی که برای شما تعبیه شده است می‌توانید از این کارت‌ها استفاده کرده و یونیت‌های مختلفی نظیر پیاده نظام‌ها وسایل نقلیه و موارد دیگر را در بازی قرار بدهید. از طرفی در این میان یک کارت که بیشتر حکم کارت جایزه دارد تعبیه شده که از قدرت بالایی برخوردار بوده و در مواقع حساس می‌تواند نتیجه بازی شما را تعیین کند. از طرفی برای بدست آوردن انرژی‌های یبشتر در طول بازی جدای از مبارزات، یک سری منابع ظاهر می‌شود که با در اختیار گرفتن آن‌ها می‌توانید انرژی خود را پر کنید. البته باید حواستان جمع باشد زیرا تیم مقابل نیز برای دریافت این انرژی‌ها اقدام خواهد کرد.

نحوه کارت‌های شما نیز به این صورت است که هر بار ۴ کارت به صورت اتفاقی برای شما در نظر گرفته می‌شود و از بین این چهارتا با توجه به نیازتان یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنید. در آخر این حالت را می‌توان در دو حالت PvP و PvE تجربه کرد. قانون بازی تقریبا شبیه به Domination است و هر تیم تا دو بازیکن را پشتیبانی می‌کند.

Firefight: در واقع در اینجا با یک حالت شبیه به حالت Horde طرف هستیم. در Firefight به تنهایی یا به کمک یک بازیک می‌بایست در برابر موج‌هایی از دشمنان مقاوت کرده و امتیاز و کیل استریک بدست بیاورید.

| |

موردی که در گیم پلی بازی شدیدا جای آن خالی است، قابلیت کراس پلی بین رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس وان برای این بازی است که در ابتدا تیم سازنده آن را در نظر گرفته بود ولی طی یک خبر، اعلام شد که بازی هیلو وارز ۲ از قابلیت کراس پلی بین دارندگان این دو پلتفرم پشتیبانی نخواهد کرد. از سوی دیگر مورد خوب این بازی، نبود پرداخت‌‌های درون برنامه‌ای است که این روزها گریبان‌گیر اکثر بازی‌های اسم و رسم دار شده است.

از نظر طراحی تیم سازنده سعی کرده تا هم از نظر بصری و هم هنری بازی را در سطح مطلوبی قرار بدهد. جرمی کوک، کارگردان هنری بازی Halo Wars 2، در جریان یکی از گفت و گوهای خود اعلام کرده بود که واضح بودن صحنه‌های مبارزاتی و خوانایی نوشته و علائم بازی، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های تیم سازنده است که در جریان دومین نسخه‌ی بتای بازی، به خوبی این ویژگی‌ها رعایت شده بودند ولی با این حال باید منتظر ماند و دید در نسخه اصلی، تیم سازنده تا چه اندازه به وعده‌های خود عمل کرده است. نکته جالب دیگر بازی Halo Wars 2 مربوط به کات سین‌های بازی است که تمامی کات سین‌هایی که تا به حال منتشر شده و همچنین کات سین‌های داخل بازی، توسط استودیو انیمیشن سازی بلور ساخته شده است. البته این استودیو در ساخت صحنه‌های سینمایی و کات سین‌های نسخه قبلی و چند نسخه از سایر هیلو ها نیز همکاری‌هایی را انجام داده است. با تمام این تفاسیر، بازی Halo Wars 2  در تاریخ سه اسفند ماه (۲۱ فوریه) برای ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد تا مخاطبان این مجموعه زیبا و همچنین طرفداران بازی‌های استراتژی، بتوانند تجربیات جدیدی را کسب کنند.

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده