نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۲

کمپانی ولو در حال ساخت سه بازی واقعیت مجازی بزرگ است

کمپانی ولو اخیرا اعلام کرده که سه بازی واقعیت مجازی بزرگ در دست ساخت دارد.

کمپانی ولو را می‌توان یکی از پیشگامان فناوری واقعیت مجازی دانست. حال گیب نیوول، بنیان‌گذار این کمپانی، در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده که این کمپانی در حال ساخت سه بازی واقعیت مجازی بزرگ است:

در حال حاضر ما سه بازی واقعیت مجازی در دست ساخت داریم. البته زمانی که من اعلام می‌کنم سه بازی در دست ساخت داریم، منظورم سه بازی بزرگ و کامل است و نه تجربه‌های کوچک و آزمایشی.

نیوول بدون اینکه اشاره‌ای به نام بازی‌ها بکند، اعلام کرد که آن‌ها با استفاده از موتور‌های یونیتی و سورس 2 ساخته می‌شوند. همچنین زمانی که از وی در مورد توسعه سخت‌افزار‌های واقعیت مجازی چون HTC Vive (که با همکاری HTC ساخته شده) سوال شد، در پاسخ گفت:

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که ولو به چه دلیلی به توسعه سخت‌افزار‌ها علاقه نشان می‌دهد؟ در پاسخ می‌توان گفت که ما می‌خواهیم همزمان با توسعه بازی‌ها، روی ساخت سخت‌افزار نیز کار کنیم. این دقیقا همان روشی است که میاموتو همواره اتخاذ کرده است. وی قادر بود تا علاوه بر طراحی بازی‌ها، در حوزه طراحی کنسول نیز فعالیت کند و ما نیز اعتقاد داریم که فعالیت در حوزه سخت‌افزار، باعث خواهد شد تا بازی‌‌های بهتری نیز خلق کنیم.

مدیر ولو در ادامه صحبت‌هایش اعلام کرد که واقعیت مجازی فقط یک فناوری برای جلب توجه مردم نیست. بلکه یک زبان جدید در حوزه تجربیات مجازی به شمار می‌رود:

به نظرم ما مدت زمان خیلی طولانی خودمان را محدود به خلق تجربیات قابل اجرا با ماوس و کیبورد کرده بودیم. ولی کافی است تا کمی حوزه فعالیت‌مان را گسترش دهیم تا بتوانیم تجربیات هیجان‌انگیزترین برای گیمر‌ها خلق کنیم. البته برای رسیدن به این مقصود فقط سخت‌افزار‌های جدید کافی نیستند و باید بتوانیم بازی‌های بهتری نیز خلق کنیم که تجربه‌ای جدید به حساب می‌آیند.

HTC Vive / اچ تی سی وایو

نیوول در ادامه توضیح داد که منظورش این است که واقعیت مجازی باید تجربه‌ای برای مخاطب فراهم کند که حوزه‌های دیگر از خلق آن عاجز هستند:

اگر توسعه‌دهندگان فقط سعی کنند که بازی‌ها و تجربیات فعلی را به واقعیت مجازی تبدیل کنند، این فناوری هرگز موفق نخواهد شد. یکی از اولین کار‌هایی که ما انجام دادیم، تبدیل کردن آزمایشی بازی‌های Half Life 2 و Team Fortress 2 به تجربیات واقعیت مجازی بود. این برای ما یک اتفاق عظیم و مانند هدفی بزرگ بود که به آن دست پیدا کرده بودیم. ولی خب واقعیت این است که نسخه واقعیت مجازی این بازی‌ها یک تجربه شگفت‌انگیز و دلیلی قانع‌کننده برای جذب مخاطب به این فناوری نبود. همان‌طور که مخاطب برای تماشای فیلم هدست واقعیت مجازی خریداری نمی‌کند، برای تجربه بازی‌های تکراری نیز چنین کاری نخواهد کرد.
واقعیت مجازی فقط یک فناوری برای جلب توجه مردم نیست. بلکه یک زبان جدید در حوزه تجربیات مجازی به شمار می‌رود

پس آنطور که از صحبت‌های نیوول مشخص است، ولو قصد ندارد صرفا نسخه واقعیت مجازی بازی‌های پیشین خود را عرضه کند و بیشتر در پی خلق تجربیاتی بلندپروازانه است که به احتمال زیاد قیمت بالایی نیز خواهند داشت. این مساله در بُعد سخت‌افزاری نیز صدق می‌کند و ولو قصد ندارد هدست‌های ارزان‌قیمت ولی به دردنخور را روانه بازار کند. چرا که نیوول اعتقاد دارد این هدست‌ها قادر نیستند تجربه خارق‌العاده‌ای برای مخاطب فراهم کنند که آن‌ها را به خرید هدست تشویق کند:

به نظر من شما حتی اگر قیمت هدست‌های فعلی را ۸۰ درصد کم‌تر کنید هم باز شاهد فروش خیلی خوب آن‌ها نخواهیم بود. چرا که سطح کیفی این محصولات و تجربیات آن‌ها به حدی نیست که کاربر را متقاعد کند که آن‌ها را بخرد و مثلا روزی ۲۰ ساعت از هدست استفاده کند. هر زمان که توانستیم از نظر کیفی یک محصول فوق‌العاده هیجان‌انگیز بسازیم، می‌توانیم در مورد کاهش قیمت هم صحبت کنیم.

نیوول در بخشی از صحبت‌های خود همچنین پیش‌بینی کرد که طی یکی دو سال آینده، رزولوشن تصویر هدست‌های واقعیت مجازی ارتقا زیادی پیدا کرده و از دیگر نمایشگر‌ها پیشی بگیرد:

الان افراد زیادی اعتقاد دارند که رزولوشن تصویر هدست‌های واقعیت مجازی بسیار پایین است. هدف ما این است که بتوانیم کیفیت و رزولوشن تصویر را به حدی برسانیم که بهتر و بیشتر از هر چیز دیگری باشد. همچنین هدف ما افزایش رفرش ریت نیز هست و قصد داریم در این زمینه هم از نمایشگر‌های پی‌سی و موبایل‌ها پیشی بگیریم. شاید رسیدن به چنین سطح کیفی در حال حاضر غیر قابل تصویر باشد، ولی من یقین دارم که در سال‌های ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ به چنین سطح کیفی دست پیدا خواهیم کرد.

HTC Vive / اچ تی سی وایو

البته نیوول در ادامه صحبت‌هایش اعلام کرد که ممکن است پیش‌بینی‌های وی از آینده درست نباشند. همان‌طور که یک بار در مورد کنسول نینتندو پیش‌بینی اشتباه کرده است:

من قبلا هم پیش‌بینی‌های اشتباه داشته‌ام. برای مثال زمانی که نینتندو کنسول دستی DS را معرفی کرد، من فکر می‌کردم که این یک ایده احمقانه است و سونی خیلی راحت قادر خواهد بود در زمینه کنسول‌های دستی نینتندو را شکست بدهد. ولی خب DS در نهایت تبدیل به یک کنسول عالی شد.

ولی خب عکس این موضوع هم صادق است و گاهی هم پیش‌بینی‌های من درست از آب درآمده‌اند. مثلا وقتی اولین بار بازی Wii Sport را تجربه کردم گفتم که این یک بازی عالی خواهد بود و در نهایت هم شاهد بودیم که بازی به اثری موفق تبدیل شد.

رییس ولو در پایان نیز اعلام کرد که هرگز از شکست خوردن نمی‌ترسد:

واقعیت این است که اگر شما شکست نمی‌خورید، شاید به این دلیل باشد که آنطور که باید برای پیشرفت و کشف موارد جدید تلاش نمی‌کنید. وقتی که قدم در مسیر کشف ناشناخته‌ها بگذارید، طبیعی است که گاهی هم شکست بخورید. همچنین ما همیشه به آینده امیدوار هستیم و به همین دلیل امید داریم که واقعیت مجازی در آینده موفق باشد. ولی خب این مورد را هم در نظر گرفتیم که شاید این فناوری در نهایت یک شکست کامل باشد. ولی خب قرار نیست به خاطر اینکه که احتمال می‌دهیم این فناوری شکست بخورد، هرگز سراغ آن نرویم. اگر قرار باشد به دلیل ترس از شکست کاری را انجام ندهید، پس می‌توان گفت که شما اصلا کار هیجان‌انگیزی در زندگی‌تان انجام نداده‌اید.

نظر شما در مورد صحبت‌های نیوول چیست؟


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده