نویسنده: میثم سبحانی
// پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۲

استیم پشتیبانی از بیت کوین را متوقف کرد

کمپانی ولو به دلیل نوسانات اخیر بازار بیت کوین و افزایش بی‌سابقه هزینه تراکنش در این شبکه، پشتیبانی از این ارز دیجیتالی را در پلتفرم استیم متوقف کرد.

خبرهای جدید حاکی از آن است که Bitcoin دردسرهای بسیاری برای کمپانی ولو ایجاد کرده است و به همین دلیل این کمپانی اعلام کرده است که دیگر پرداخت از طریق ارزهای دیجیتالی را پذیرش نخواهد کرد. کمپانی Valve گرداننده استیم است که بزرگ‌ترین پلتفرم توزیع دیجیتالی بازی‌های رایانه‌ای در خارج از چین محسوب می‌شود که در آوریل ۲۰۱۶ پرداخت از طریق بیت کوین را به گزینه‌های خود اضافه کرده بود. اما هزینه‌های بالا و بازار پر فراز و نشیب بیت کوین ولو را متقاعد کرد که اعطای بیت کوین را به لقایش ببخشد و به روش‌های پرداخت سنتی روی بیاورد.

در پستی در انجمن Steam، کورتیس چین، یکی از مهندسین این کمپانی از دلایل ولو برای حذف بیت کوین از سامانه پرداخت استیم پرده برداشت. او نوشت:

در چند ماه گذشته ما نوسان بسیاری را در ارزش خالص بیت کوین و همچنین افزایش قابل ملاحظه‌ای را در مقدار حق‌الزحمه مورد نیاز برای انجام تراکنش در شبکه بیت کوین مشاهده کردیم. به‌عنوان مثال امسال هزینه تراکنشی که توسط شبکه بیت کوین به مشتری تحمیل می‌شود، جهش سرسام‌آوری داشت و هفته پیش به میزان قابل توجه ۲۰ دلار به ازای هر تراکنش رسید. مقایسه کنید با هزینه تراکنش تقریبا ۲۰ سنتی‌ این ارز دیجیتالی، آن زمانی که ما تازه این روش پرداخت را فعال کرده بودیم.

هزینه‌های تراکنش‌ها بخش مهمی در معاملات تجاری هستند. ویزا و مستر کارت معمولا به ازای هر خریدی که با یکی از کارت‌هایشان انجام می‌شود، هزینه‌ای به کسب و کارهای تجاری تحمیل می‌کنند و آن هزینه‌ها هرگز بیشتر از چند دلار نمی‌شود. اما در مورد بیت کوین، شبکه گرداننده این ارز دیجیتال، زمانی که دارنده بیت کوین تراکنش را آغاز می‌کند، حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کند و این موضوع می‌تواند هزینه اضافی قابل ملاحظه‌ای را بر روند خرید یک بازی دیجیتال اعمال کند. چین درباره این موضوع نوشت:

متاسفانه ولو هیچ گونه کنترلی بر میزان این حق‌الزحمه ندارد و این حق‌الزحمه‌ها زمانی که پرداخت‌ها از طریق بیت کوین صورت گیرند به شکل ناعادلانه و نامعقولی منجر به افزایش بسیار زیاد هزینه خرید بازی‌ها می‌شوند. هزینه بسیار بالای تراکنش‌ها زمانی که ارزش خود بیت کوین به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد مشکلاتی حتی به مراتب بزرگ‌تر را موجب می‌شود.

اخیرا ارزش بیت کوین نوسانات بسیار زیادی را به خود دیده است. تنها در هفته گذشته قیمت این ارز دیجیتالی از ۹۵۰۰ دلار به ازای هر بیت کوین به بالای ۱۳ هزار دلار رسید. اما به هیچ وجه یک صعود مستمر را تجربه نکرد؛ چرا که بعد آن ارزش این ارز دیجیتالی از ۱۱ هزار دلار دوباره به حوالی ۹۵۰۰ دلار سقوط کرد. این فراز و فرودها مشکلات لجستیکی چشمگیری را برای شرکتی که در امر فروش محصولات دیجیتالی فعال است ایجاد می‌کند. چین در این ارتباط نوشت:

از لحاظ تاریخی ارزش بیت کوین همیشه بی‌ثبات بوده است، اما در چند ماه گذشته میزان این بی‌ثباتی بسیار شدید شده است؛ به طوری که در چند روز گذشته بیت کوین چیزی نزدیک به ۲۵ درصد ارزش خود را از دست داده است. این موضوع مشکلات بسیاری را برای مشتریانی که می‌خواهند از طریق بیت کوین بازی خود را خریداری کنند ایجاد می‌کند. 

زمانی که مشتریان استیم بازی‌های خود را از طریق بیت کوین خریداری می‌کنند، مقدار مشخصی را به‌عنوان هزینه خرید بازی و سپس مقدار دیگری را به عنوان حق‌الزحمه تراکنش پرداخت می‌کنند، اما در اغلب موارد این تراکنش‌ها می‌توانند بسیار بیشتر از مدت زمانی که شبکه بیت کوین می‌تواند قیمت لحظه‌ای این ارز دیجیتالی را تضمین کند، طول بکشند. او در ادامه نوشت:

مقدار ارزش دلاری که این مابه‌التفاوت می‌تواند تغییر کند اخیرا به حدی افزایش یافته است که می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند. راه‌حل ساده برای حل این مشکل این است که یا پول پرداختی کاربر را به او برگردانیم یا کاربر برای پوشش این مابه‌التفاوت پول بیشتری پرداخت کند. در هر دوی این راه‌حل‌ها کاربر دوباره باید حق‌الزحمه تراکنش از طریق شبکه بیت کوین را بپردازد. امسال ما با مشتریان بسیاری روبه‌رو شدیم که در اینچنین شرایطی گرفتار شدند.

تصمیم کمپانی ولو در واکنش به این مشکل شبکه بیت کوین، حذف این گزینه است. این موضوع محدودیت‌های ارزهای دیجیتالی را بیشتر از پیش برجسته می‌کند و کمپانی ولو نیز در حال حاضر هیچ راه‌حل جایگزینی را قبول نمی‌کند. اما این بدان معنا نیست که تراکنش‌های این کمپانی از طریق بیت کوین برای همیشه به پایان رسیده است. چین در این ارتباط نوشت:

اگر در آینده استفاده از بیت کوین دوباره برای ما و جامعه استیم منطقی و معقول باشد، شاید دوباره آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اما تا آن زمان کاربران استیم باید از کارت‌های اعتباری بانکی‌شان برای خرید بازی‌های کامپیوتری استفاده کنند.

نظر شما درباره این اقدام کمپانی ولو چیست؟ 

 


منبع VentureBeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده