نگاهی عمیق به بی ام و M5 و مقایسه با مرسدس AMG E63 S

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
نسل جدید سدان بی‌ام‌و M5، برای اولین بار به سیستم تمام چرخ محرک مجهز شده است که به‌نظر می‌رسد بهترین تغییر ممکن برای مهار ۶۰۰ اسب بخار قدرت آن خواهد بود.
تبلیغات

احتمالاً نمی‌توان تصور کرد که با وجود پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل با قدرت ۶۰۰ اسب بخار، جالب‌ترین ویژگی نسل جدید بی‌ام‌و M5 سیستم xDrive و دو دیفرانسیل آن باشد. با فعال کردن حالت رانندگی اسپرت 4WD در تنظیمات M دینامیک، سیستم دو دیفرانسیل M5 همانند یک خودروی محور عقب در پیچ‌ها سُر می‌خورد و پس از آن با نهایت چسبندگی به سطح جاده، به جلو می‌تازد. 

بی ام و / BMW M5 2018

M5 و سیستم تمام چرخ محرک؛ بهترین پیوند ممکن

عملکرد سیستم دو دیفرانسیل M5 علاوه بر اینکه کاملا برازنده‌ی یک سدان بزرگ در رانندگی پیست است، بلکه خصلت همیشگی خودروهای کد M بی‌ام‌و را هم به همراه دارد. باید صادق باشیم؛ همه‌ی ما همیشه حاضریم تا کمی از سرعت را خرج نمایش انحراف بخش عقب خودرو در پیچ کنیم. اگر افرادی باشند که حالت رانندگی اسپرت 4WD به اندازه‌ی کافی برای آن‌ها راضی کننده نباشد، تیم مهندسی بی‌ام‌و حالت مستقل و سنتی محور عقب M را هم در نظر گرفته است. شاید وجود حالت‌های مختلف رانندگی در یک خودروی پیچیده، چندان به مذاق عاشقان رانندگی و دنیای خودرو خوش نیاید، ولی باید گفت که پتانسیل علمکرد خودرو را در زمینه‌های بیشتری شکوفا می‌کند. بطور کلی تنظیمات انتقال نیرو در M5 در سه حالت خلاصه می‌شود: تمام چرخ محرک، تمام چرخ محرک اسپرت و محور عقب.

بی ام و / BMW M5 2018
بی ام و / BMW M5 2018
بی ام و / BMW M5 2018
بی ام و / BMW M5 2018
بی ام و / BMW M5 2018

در حالت تمام چرخ محرک، توزیع نیرو در تمام چهار چرخ است و حتی در صورت نیاز تمام گشتاور به محور جلو منتقل می‌شود. در حالت اسپرت انتقال نیرو بیشتر متمایل به محور عقب است و در حالت محور عقب، تمام نیرو به دو چرخ عقب منتقل می‌شود. برای نمایش و مقایسه‌ی عملکرد M5 در دو حالت تمام چرخ محرک و محور عقب، مت واتسون و همکار وی از وب‌سایت Carwow مسابقه‌ی سرعت ۴۰۰ متر اجرا می‌کنند. واتسون در حال محور عقب رانندگی می‌کند که در تست صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زمان ۶.۸ ثانیه و در تست ۴۰۰ متر ۱۴.۴ ثانیه را ثبت می‌کند. این موضوع، ارزش بالای سیستم تمام چرخ محرک را ثابت می‌کند.

بی ام و / BMW M5 2018

قوای فنی و جعبه‌دنده‌ی عالی

M5 جدید بدون داشتن قوای فنی جالب توجه، گزینه‌ی خوبی برای ادامه‌ی میراث محصولات M بی‌ام‌و نخواهد بود؛ بنابراین تیم مهندسی دپارتمان M این شرکت آلمانی، با نصب پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل ۴.۴ لیتری با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن‌متر، عضو جدید خانواده‌ی M را سرافراز کرده‌اند. M5 جدید در کنار سوپراسپرت‌هایی نظیر محصولات مک‌لارن، در زمان ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بخشی از این شتاب اولیه‌ی قابل توجه، به لطف سیستم xDrive بی‌ام‌و ممکن شده است و نیازی به سرعت عمل فوق‌العاده‌ از سوی راننده ندارد.

مقاله‌های مرتبط:

سیستم XDrive در کنار جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته خودکار M استپ‌ترونیک، عملکرد بی‌نظیری ارائه می‌دهند. در هر حالت رانندگی، M5 آماده‌ی دریافت دستور و تعویض دنده‌های سریع است. در حالت جعبه‌دنده‌ی دستی، تعویض دنده‌ها به نرمی و سرعت بالایی انجام می‌شود؛ سیستم دو کلاچه‌ی M5، بدون شک یکی از بهترین‌ سیستم‌های موجود در انواع خودرو است.

بی ام و / BMW M5 2018

تست رانندگی؛ متمدن و سرکش

M5 که بر پایه مدل F90 سری 5 بی‌ام‌و ساخته شده است را می‌توان یک سدان لوکس و پرقدرت خطاب کرد؛ در سرعت‌های مجاز بزرگراه و دور موتور پایین، M5 کاملا متمدن است و صدای پیشرانه و کابین در کمترین حد ممکن قرار دارد. اما وقتی که دور موتور بالا می‌رود و سیستم اگزوز به‌صورت جدی وارد عمل می‌شود، نوای دلنشین پیشرانه‌ی V8، M بودن این سدان بزرگ بی‌ام‌و را به راننده و سرنشینان یادآوری می‌کند.

بی‌ام‌و M5 در جاده‌های ناهموار و حتی در حالت تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق با سرعت رانندگی معقول، سواری راحت و با کیفیتی را ارائه می‌دهد. در طرفی در سرعت‌های بالا و رانندگی پیست، سواری M5 تماماً چسبندگی و دقت فرمان و پیچیدن را به نمایش می‌گذارد. فراموش نکنیم که M5 یک سدان بزرگ، لوکس و سنگین (بیش از ۱.۹ تن وزن) است، ولی در پیچ‌های تند و ۱۸۰ درجه، علمکرد بسیاری جالب توجهی را ارائه می‌دهد.

بی ام و / BMW M5 2018

مسئولیت توقف بدنه‌ی بزرگ بی‌ام‌و M5، بر عهده‌ی ترمزهای ۶ پیستونی و البته آپشن دیستک‌های سرامیک کربن است. البته ترمزهای استاندارد M5 در تست‌های ترمز اضطراری و جاده‌های ناهموار، عملکرد قابل قبولی داشتند. شاید تنها جایی که در هنگام رانندگی با سرعت بالا ناامید کننده باشد، سیستم فرمان الکترونیکی M5 باشد. با اینکه این سیستم با تیونینگ ویژه‌ی تیم مهندسی دپارتمان M بی‌ام‌و همراه شده است، اما حس و ارتباط لازم بین راننده، فرمان و جاده وجود ندارد و این سیستم تمام کارها را در پشت پرده و بدون خودنمایی انجام می‌دهد. به‌طور کلی سیستم فرمان الکترونیکی، هنوز هم بی‌حس است و ارتباط لازم را بین چسبندگی تایرها با جاده و راننده را به وجود نمی‌آورد.

بی ام و / BMW M5 2018

کابین و طراحی داخلی؛ لوکس، مدرن و پیشرفته

M5 در دیگر بخش‌ها کاملا یک ارتقای مناسب از سری 5 بی‌ام‌و محسوب می‌شود. طراحی کابین و فضای داخلی M5 بسیار راحت و جادار است؛ حتی با وجود صندلی‌های اسپرت و رانندگی پر سرعت و مانور فراوان، راحتی کابین همچنان حفظ می‌شود. دید راننده به جلو و اطراف بسیار عالی است و به لطف وجود انواع دوربین و حسگرها، رانندگی در بین خطوط و ترافیک و پارک کردن با M5 کار طاقت فرسایی نیست.

بی ام و / BMW M5 2018
بی ام و / BMW M5 2018
بی ام و / BMW M5 2018
بی ام و / BMW M5 2018
بی ام و / BMW M5 2018

در کابین شاهد صندلی‌های اسپرت و راحت M، دوخت‌های قرمز و آبی، نشان M در بخش‌های مختلف فضای داخلی، تزئینات کنسول مرکزی و داشبورد از جنس فیبرکربن، دکمه‌های قرمز رنگ ذخیره‌ی تنظیمات رانندگی دلخواه در کنار فرمان و انواع دکمه‌های شخصی سازی سیستم تعلیق و فرمان هستیم.

نسل جدید بی‌ام‌و M5 از گجت‌ها و تجهیزات رفاهی فراوانی بهره می‌برد که ذکر تمامی آن‌ها مقاله‌ی مفصل و مستقلی را می‌طلبد. شاید جالب توجه‌ترین ویژگی‌های M5 را بتوان در نرم‌افزار iDrive  نسخه ۶ که از طریق نمایشگر مرکزی بزرگ، زیبا که با زمان پاسخ‌دهی سریع در دسترس است، شارژ بی‌سیم، نمایشگر بزرگ و لمسی بی‌ام‌و و آپشن‌هایی چون سیستم پارک از راه دور خلاصه کرد.

بی ام و / BMW M5 2018

بی‌ام‌و M5: سری 5+ قدرت و عملکرد بیشتر و بهتر

M5 در مقایسه با سری 5 بی‌ام‌و تغییرات زیر و درشتی در بدنه داشته است. درب کاپوت با خطوط بیشتر تزئین شده است که یادآور قدرت بیشتر زیر آن باشد. طرح سپر جلو با دریچه‌های هوای بزرگ‌تر همراه شده است؛ چراغ‌های فعال LED و رینگ‌های ۲۱ اینچی به‌صورت استاندارد با M5 ارائه می‌شوند، در حالی‌که ترمزهای سرامیک کربن در قالب آپشن در دسترس هستند. گلگیرهای برجسته‌ی M5 به دلیل فاصله‌ی بیشتر بین چرخ‌های آن در مقایسه با سری 5 هستند. سقف M5 از جنس فیبرکربن است تا مرکز ثقل پایین‌تر و ثبات بیشتر بر روی جاده ممکن شود. در بخش عقب، گلیگرهای برجسته و عضلانی، اسپویلر کوچک، چهار سراگزوز و دیفیوزر بزرگ جلب توجه می‌کنند.

رقیب اصلی M5؛ مرسدس AMG E63 S

مرسدس AMG E63 S
بی ام و / BMW M5 2018

احتمالا رقیب اصلی M5 مرسدس AMG E63 S است. مت واتسون زمان‌های ۳.۲ ثانیه در تست صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۱۱.۲ ثانیه در تست سرعت ۴۰۰ متر را با مرسدس ثبت کرده است. واتسون برای مقایسه این دو سدان، پشت فرمان M5 می‌نشیند و سیستم کنترل پایداری آن را غیرفعال می‌کند و با استفاده از سیستم کنترل شروع حرکت، افسار M5 را آزاد می‌کند. M5 در تست سرعت صفر تا ۱۰۰، زمان ۳.۱ ثانیه و در تست سرعت ۴۰۰ متر زمان ۱۱.۱ را ثبت می‌کند که از مرسدس سریع‌تر است.

نسل پیش M5 نسخه‌ی Jahre، با قدرت مشابه، در تست سرعت ۴۰۰ متر، زمان ۱۲.۶ ثانیه را ثبت کرده بود. اما چه چیزی باعث برتری نسل جدید M5 شده است؟ دلیل اصلی سرعت و شتاب اولیه‌ی بیشتر، سیستم تمام چرخ محرک است، درحالیکه مرسدس AMG E63 S با استفاده از پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل ۴ لیتری، ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که از M5 بیشتر است.

بی ام و / BMW M5 2018
مرسدس AMG E63 S

همانطور که انتظار می‌رود، پکیج‌های آپشن ارتقای فنی یا تجهیزات مختلف رفاهی، با قیمت بالایی در دسترس هستند. بی‌ام‌و M5 مدل ۲۰۱۸ با قیمت ۱۰۳ هزار و ۵۹۵ دلار در بهار سال ۲۰۱۸ عرضه می‌شود که در مقایسه با نسخه‌ی استاندارد نسل فعلی M5، حدود هشت هزار دلار افزایش قیمت خواهد داشت. رقبای M5 مانند مرسدس AMG E63S یا کادیلاک CTS-V محور عقب هر دو لوکس هستند و عملکردی عالی در اختیار می‌گذارند که به ترتیب با قیمت‌های ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ دلار و حدود ۹۰ هزار دلار در دسترس هستند که البته آئودی RS7 و پورشه پانامرا نیز در این محدوده‌ی قیمت قرار می‌گیرند.

بی ام و / BMW M5 2018

کلام آخر

مقامات بی‌ام‌و با معرفی نسل جدید M5 رویکرد رانندگی لذت‌بخش و عملکرد بالا را ترکیب کرده‌اند. با اینکه M5 جدید تغییراتی در بخش قوای فنی، نرم‌افزار و سخت‌افزار دیده است اما نباید در M بودن آن هیچ شکی کرد.

در پایان می‌توانید تست و بررسی مت واتسون از وب‌سایت Carwow را تماشا کنید که نشان می‌دهد، M5 دارای برتری‌های خاصی نسبت به مرسدس AMG E63 S دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات