نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۱

جزییات فیلم نامه اولیه فیلم Justice League

ویل بیل یکی از افرادی بود که در چند سال اخیر فیلمنامه‌ای برای فیلم Justice League (لیگ عدالت) به قلم خود نوشت، اما این فیلم به مرحله ساخت نرسید. حال این فیلمنامه پخش شده است.

در سال ۲۰۱۱، ویل بیل، نویسنده انتخابی فیلم Aquaman (آکوامن) نسخه‌ای از داستان فیلم Justice League (لیگ عدالت) را به قلم خود نوشته بود که براساس برنامه‌ریزی‌ها، بن افلک برای کارگردانی آن انتخاب شده بود. حال در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، بخش‌هایی از این فیلمنامه در فضای اینترنت منتشر شده و جزئیاتی ریز و مرحله به مرحله‌ای از مبارزه‌ای را که قرار بود بین تیم و دارک ساید اتفاق بیفتد به ما نشان می‌دهد. پیش از همه باید گفت که فیلمنامه واقعا زیبا و فوق‌العاده چشمگیر است.

ممکن است شما هم به یاد بیاورید که چند سال پیش، ویل بیل، نویسنده بااستعداد فیلم Gangster Squad (جوخه گانگستر)، توسط کمپانی برادران وارنر استخدام شد تا در آن زمان روی فیلمنامه اصلی پروژه تولید فیلم لیگ عدالت کار کند. در واقع این اتفاق مربوط به سال ۲۰۱۱ است و او در زمانی این فیلمنامه را به رشته تحریر درآورد که هنوز نه فیلم The Dark Knight Rises (شوالیه تاریکی برمی‌خیزد) و نه فیلم The Avengers (انتقام جویان) به اکران عموم درنیامده بود. اما زمانی که زک اسنایدر برای کارگردانی فیلم Man of Steel (مرد پولادین) توسط کمپانی برادران وارنر و کمپانی دی سی استخدام شد، خیلی چیزها تغییر کرد و این پروژه برای چند سال در قفسه این دو کمپانی قرار گرفت تا بعدا به آن رسیدگی شود و اگر فرصتی برای ساخت آن پیش آمد، به سراغش بروند.

اما اوضاع به همین منوال پیش نرفت. بعد از این جریانات، کریس تریو که نویسندگی فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) را در رزومه کاری خود به‌عنوان آخرین پروژه داشت، برای نویسندگی فیلمنامه این اثر به تیم تولید آورده شد تا فیلمنامه به او محول شود. به همین ترتیب، فیلمنامه ویل بیل هم تقریبا در ذهن طرفداران به فراموشی سپرده شد و دیگر کسی خبر آن را نگرفت؛ البته تا به امروز که بخش‌هایی از آن در فضای اینترنت پخش شده است.

تجزیه و تحلیل کوتاهی از فیلمنامه‌ای که به دست ویل بیل نوشته شده، در فضای اینترنت منتشر شده است که شما کمی پایین‌تر در همین پست می‌توانید به طور کامل این تجزیه و تحلیل و بررسی را مطالعه کنید. این نسخه از داستان و البته فیلم، می‌توانست دارای بخش‌های خیلی زیادی که طرفداران عاشق آن می‌شدند و همچنین تصمیمات بحث‌برانگیز زیادی باشد که با هم آنها را مرور می‌کنیم. به طور مثال یکی از این مسائل این بود که در این نسخه از داستان، واندر وومن و بتمن صاحب فرزند پسری شده‌اند و تا آخرین لحظه‌ها ما اسمی از آکوامن نمی‌شنویم (لازم به ذکر است که این موضوعات را ویل بیل قبل از اینکه در کتاب New 52 و توسط جف جانز نوشته شود، در فیلمنامه خود آورده بود).

همچنین همانطور که بالاتر هم اشاره شد، بن افلک قبل از اینکه قراردادی مبنی بر ایفای نقش شخصیت بروس وین/بتمن در دنیای سینمایی دی سی امضا کند، در مذاکره و گفتگو بود تا بتواند کارگردانی این نسخه از فیلم لیگ عدالت را بر عهده بگیرد. همین موضوع نشان می‌دهد که او چقدر استعداد و توانایی داشته و از همان زمان هم مشخص بود که پتانسیل این را دارد تا تبدیل به فرد خیلی مهم و خاصی شود.

بخش اول

Batman - Wonder Woman - Justice League

در این نسخه ار فیلم لیگ عدالت قرار بود که دارک ساید شخصیت منفی و شرور اصلی داستان باشد و مهم‌ترین و خطرناک‌ترین فردی باشد که در این اثر، تیم با آن مبارزه خواهد کرد. بعد از صحنه‌های مقدماتی و معارفه کوتاهی که از سیاره آپوکالیپس نمایش داده شد، ما به‌سرعت شاهد این هستیم که صحنه جابه‌جا شده و اتفاقات مهم‌تر در کمپانی LexCorp در حال رخ دادن است. در این میان ما شاهد حضور شخصیت‌هایی مانند بتمن، سوپرمن، KGBeast، کیلر کراک و در آخر لکس لوتر هستیم که قرار است در آینده‌ای نزدیک اتفاقات نه چندان خوشی بینشان رخ دهد. در این نسخه از داستان لکس لوتر به قصد خرید کریپتونات نزد کی‌جی بیست می‌رود و بعد از اینکه کیلر کراک طبق معمول خراب‌کاری‌هایی کرده و کوسه‌ای را که در مخزن کوسه لکس قرار داشت بیدار می‌کند، شخصیت دساد (Desaad) ظاهر شده و کریستال کریپتونات را می‌دزدد تا برای ارباب خود ببرد؛ ارباب او هم کسی نیست جز دارک ساید.

علاوه بر اینکه در این نسخه از داستان اعضای لیگ عدالت کمی با اعضای فعلی آن تفاوت دارند، در این نسخه سوپرمن هم زنده بوده و به خاطر شستشوی مغزی‌ای که افراد دارک ساید روی او انجام داده بودند قرار بود تا حدودی در حمله‌شان به زمین به این افراد خبیث کمک کند

این نسخه از لیگ قرار بود متشکل از دوستان بسیار نزدیکی باشد که هر کدام از هویت مخفی و پنهانی دیگری خبر دارند و هر از چند گاهی در رستوران متروپلیس یکدیگر را به صرف قهوه ملاقات می‌کنند. در این نقطه زمانی، شخصیت فلش هنوز به استخدام تیم درنیامده بود و عضو اصلی تیم نبود. اما این اوضاع به همین منوال باقی نماند و اعضای لیگ عدالت بعد از مدت خیلی کوتاهی به شهر سنترال سیتی سفر کردند تا بری آلن را به حضور در تیم و مبارزه در کنار بقیه اعضا دعوت کنند. 

سازمان امور مرتبط با فراانسان‌ها (Department of Metahuman Affairs) که توسط آماندا والر و کینگ فارادی اداره می‌شد، بدن کیلر کراک را پس گرفت تا دوباره بتوانند زیر نظر خود او را نگه دارند. همین موضوع باعث می‌شود که کمی بعد ما فرصت روبه‌رو شدن با شخصیت‌های دیگری را که شباهت خیلی زیادی به کیلر کراک دارند داشته باشیم؛ شخصیت‌هایی مانند Tattooed Man، کاپرهد (Copperhead)، چیتا و سالومون گراندی. دیگر مشخص نیست که آیا این نسخه از داستان، قصد معرفی نسخه ابتدایی و اولیه جوخه انتحار را داشته است یا خیر اما این موضوع کاملا واضح است که در این اثر قرار بود شخصیت‌های خیلی زیاد و متنوعی ظاهر شوند که بهانه‌ای برای معرفی آنها به طرفداران دنیای کمیک و سینما دوستان بود.

جان استوارت (از اعضای ارتش گرین لنترن) به همراه هاوک‌من (Hawkman) در فضاها و دوره‌های مختلف در حال سفر کردن است که قرار بود در همین حین ما شاهد یک صحنه اکشن فوق‌العاده زیبا و خوب در یک کلاب شبانه فضایی باشیم که این دو ابرقهرمان با دشمنانی که در مقابل آنها قرار گرفته‌اند به مبارزه می‌پردازند. این دو به شدت سعی دارند تا با کنجر رو (Kanjar Ro) مبارزه کرده و او را از کمک کردن به دساد که می‌خواهد کریستال کریپتوناتی که از لوتر دزدیده را تبدیل به یک سلاح کرده و به دارک ساید تحویل دهد، بازدارند. درست در همین حین و در روی زمین قرار بود سوپرمن/کلارک کنت توسط اسپتن ولف و پارادمون‌های او دزدیده شده و به آپوکالیپس منتقل شود.

بخش دوم

Green Lantern Corps

در این نسخه از داستان قرار بود بروس وین/بتمن در برهه‌ای از زمان به تمیسکیرا رفته و پرنس دایانا/واندر وومن را راضی کند تا دوباره به تیم بازگردد و ما در آنجا است که متوجه می‌شویم آنها گذشته رومانتیکی را با یکدیگر گذرانده‌اند. بعد از این صحنه ما دوباره به بت کیو بازمی‌گردیم و در آنجا است که فلش، گرین لنترن و واندر وومن را می‌بینیم که به همراه شوالیه تاریکی در حال کشیدن نقشه‌ای هستند تا بتوانند توسط آن با دشمنان خود مبارزه کنند. در همین حین هم ما شاهد لباس‌های مختلف و متنوعی هستیم که همه آنها متعلق به بتمن هستند و در کنار Batsuit‌ها یادگاری‌هایی وجود دارد که بتمن از هر یک از مبارزه‌هایش با مجرمان شهر گاتهام (به طور مثال ماسک اسکرکرو و چتر پنگوئن) برداشته است. 

دارک ساید تنها به حمله و تجاوز به زمین و مردم آن قانع نشده و سیاره Oa هم حمله کرده و افراد خیلی زیادی از ارتش گرین لنترن را هم به قتل رسانده است

جان استوارت بار دیگر به سیاره Oa بازمی‌گردد اما آنجا همانند جایی نیست که ترکش کرده بود و این بار با جنازه‌هایی روبه‌رو می‌شود که می‌تواند چهره شخصیت‌هایی مانند کیلووگ (Kilowog)، گای گاردنر (Guy Gardner) و تامار - ر (Tomar-Re) را که جزئی از دوستان و ارتشش بودند در میان بقیه اجساد تشخیص دهد. همه آنها توسط موجود خبیثی به نام دارک ساید به قتل رسیده‌اند و حالا این شخصیت منفی و شرور داستان قصد دارد که هر جوری که شده به زمین حمله کند؛ حتی در این پروسه حمله خود (بالاتر هم به دزدیده شدن سوپرمن اشاره شده بود)، کلارک کنت را شستشوی مغزی داده و او را به همراه خود به زمین خواهد برد.

درست همانند صحنه مبارزه بتمن و سوپرمن در فیلم بتمن علیه سوپرمن، در این اثر هم قرار بود مبارز شنل پوش، لباس رزم به تن کرده و به مبارزه با مرد پولادین بپردازد اما در این میان این واندر وومن است که با اقدامات خود موفق می‌شود تا سوپرمن را از زیر سلطه دارک ساید و کنترل ذهنی‌ای که روی ذهن و فکر کلارک قرار داده بود، رها کند. بعد از این اتفاق هم سوپرمن دوباره به تیم برگشت و بار دیگر جزئی از لیگ عدالت شد و به همراه هم‌تیمی‌های خود در مبارزه علیه دارک ساید شرکت کرد.

بخش سوم

Lex Luthor

سوپرمن که تقریبا به رفت و آمد در بوم تیوب (Boom Tube) عادت کرده بود، این بار در سفر زمان خود در بوم تیوب به یازده سال آینده سفر کرد. او در این سفر خود متوجه شد که تقریبا ۸۰ درصد جمعیتی که روی زمین ساکن هستند، توسط دارک ساید و ارتش خبیث و تجاوزگرش از بین رفته‌اند. از طرف دیگر او در یازده سال آینده بروس وین سالخورده و نسبتا پیری را دید که در کنار دایانا پرینس جنبش مقاومت انسانی را به راه انداخته و به کمک یکدیگر آن را رهبری می‌کنند؛ البته این دایانا است که اغلب حرف اول و آخر را می‌زند. با کمال تعجب متوجه نکته دیگری می‌شود و آن هم این است که در آن زمان واندر وومن و بتمن صاحب فرزند پسری به نام کلارک وین شده‌اند که او هم به وسیله لکس لوتر به این جنبش پیوسته است!

در این فیلم نه تنها بروس وین و دایانا پرینس صاحب فرزند پسری شده بودند، بلکه بتمن هم دارای تیم جدیدی متشکل از شخصیت‌های به ظاهر شرور بود که در قلعه سوپرمن ساکن شده بودند

در این نسخه از داستان و زمانی که سوپرمن به آینده سفر می‌کند، بتمن دارای تیم جدیدی به نام بزرکر‌های بتمن (Batman's Bezerkers) بوده که متشکل از شخصیت‌های زیادی مانند دث استروک، کاپیتان بومرنگ، هانترس و چیتا و امثال این کاراکترها است. آیا می‌پرسید که مقر و مرکز فرماندهی آنها دقیقا در کجا قرار دارد؟ آنها در Fortress of Solitude یا همان قلعه نظامی و یخی سوپرمن حضور داشتند.

از طرف دیگر لکس لوتر هم متوجه شده بود که چگونه باید بری آلن/فلش را در زمان به عقب فرستاده و قبل از حمله و تجاوز دارک ساید به زمین برگرداند تا در آغوش نسخه کم سن و سال‌تر و جوانتر خود جانش را از دست بدهد. با این حال لیگ از تک و تا نیوفتاده و بعد از جمع و جور کردن اعضای خود، راه آپوکالیپس را پیش گرفتند تا بتوانند با دارک ساید و ارتش خبیث و وحشی‌اش در همان سیاره به مبارزه بپردازند. همچنین قرار بود آنها سوپرمن را پیش از آنکه توسط افراد دارک ساید به خصوص دساد شستشوی مغزی داده شود، نجات بدهند. در این نسخه از فیلمنامه قرار بود تمامی اعضای ارتش گرین لنترن و آمازون‌های ساکن در سرزمین تمیسکیرا به لیگ بپیوندند تا بتوانند با کمک هم این شخصیت شرور و ارتش تجاوزگرش را نابود کنند.

در نهایت این تیم با سختی‌ها و موانع زیادی که بر سر راهشان قرار داشت توانستند دشمن بزرگ و بسیار قدرتمند خود را شکست داده و پیروزمندانه به زمین بازگردند. بعد از به اتمام رسیدن تمامی این جریانات، قرار بود ما شاهد این باشیم که مرسی گریوز در حال برپایی کمپینی برای نامزدی لکس لوتر به عنوان رئیس جمهور آینده است. لوتر که درگیر کمپین ریاست جمهوری خود بود، به طریقی پیامی را از نسخه آینده خود دریافت می‌کند که در آن پیام به موضوع مهمی اشاره شده است: کلارک کنت همان سوپرمن است!

به چه دلیل این نسخه از فیلم لیگ عدالت به مرحله ساخت و اکران نرسید؟

هنوز که هنوز است دلیل این موضوع مشخص نیست. اگرچه این فیلم به مرحله تولید و اکران نرسید اما باعث شد که موقعیت‌های خیلی بهتری برای ویل بیل به وجود بیاید. او بعد از این پروژه برای دو فیلم دیگر با کمپانی برادران وارنر قراردادی را امضا کرد. حال ممکن است کمپانی وعده‌ای که زک اسنایدر با پروژه تولید فیلم مرد پولادین خود داده بود را ترجیح داده باشد یا اینگونه تصور می‌کردند که این فیلم با داستان اینچنینی خود می‌تواند برای آنها خیلی آسیب‌پذیر و خطرناک باشد. به هر حال، فیلمی با چنین داستان پر باری نیازمند یک بودجه خیلی زیاد و هنگفت برای ساخت خود بود که خب همین مسئله نگرانی خیلی زیادی برای کمپانی‌ای که به‌تازگی دو مجموعه پر زحمت خود یعنی سری فیلم Harry Potter (هری پاتر) و سری فیلم The Hobbit (هابیت) را به اتمام رسانده بود، ایجاد می‌کرد. در پایان اگر بخواهیم نظر خود را صادقانه درباره این داستان بگوییم این است که فیلمنامه واقعا زیبایی بود و اگر دست سرنوشت با او یار بود و می‌توانست خود را به مرحله اکران برساند، شاید می‌توانست چند برابر نسبت به نسخه اکران شده موفق شود.

نظر شما درباره این فیلمنامه چیست؟ به نظرتان این نسخه می‌توانست از نسخه فعلی و اکران شده فیلم لیگ عدالت موفق‌تر باشد؟


منبع ComicBookMovie
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده