نویسنده: حسین صدری
// دوشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۱

بتسدا بابت مشکلات DOOM VFR روی آکیولس ریفت عذرخواهی می‌کند

بازی DOOM VFR برای هدست آکیولس ریفت منتشر نشده، اما آپدیت استیم اجرای بازی را (با مشکلات فراوان) روی این هدست ممکن کرده. حال بتسدا با بیانیه‌ای از دارندگان ریفت عذرخواهی می‌کند.

زمانی که کمپانی Bethesda بازی DOOM VFR را برای پی سی و پلی استیشن VR منتشر کرد، این بازی توانایی اجرا شدن روی هدست Oculus Rift را نداشت. کسانی که در روز اول این بازی را روی آکیولس ریفت تجربه کردند، مشکلات بسیار زیادی داشتند و باگ‌ها و مشکلات فنی فراوان، عملا تجربه‌ای وحشتناک را برایشان پدید آورده بود. برخی از رسانه‌ها این اتفاق را حاصل اختلافات حقوقی کمپانی زنیمکس و آکیولس دانستند. می‌دانیم که بتسدا، ناشر این بازی در واقع یکی از زیر مجموعه‌های Zenimax است و Oculus نیز مبلغی به اندازه‌ی پانصد میلیون دلار به Zenimax بدهکار است.

در هنگام عرضه، کمپانی ولو آپدیتی را روی SteamVR منتشر کرد که هدست ریفت را قادر می‌ساخت تا تمامی بازی‌های انحصاری HTC Vive را نیز اجرا کند. آن‌ها بخش API سرویس SteamVR را طوری تنظیم کردند که تمام بازی‌های HTC Vive برای دیگر هدست‌های واقعیت مجازی نیز قابل اجرا باشند.

با انتشار این آپدیت و فراهم آمدن مشکلات بسیار برای دارندگان Oculus Rift، بتسدا بیانیه‌ای را منتشر کرد و در آن گفت که هدف اصلی بازی DOOM VFR، دو پلتفرم HTC Vive و PSVR بوده‌اند. اما تیم سازنده هیچ‌گاه به صورت رسمی تصمیمی برای پشتیبانی از دو هدست Oculus Rift و Windows 10 Mixed Reality نداشته است. بخش تبلیغات بازی نیز هیچ‌گاه از پشتیبانی از این دو هدست سخن نگفته است. در واقع اصلا قرار نبوده این بازی روی هدست Oculus Rift اجرا شود، اما آپدیتی که ولو منتشر کرده موجب اجرای بازی روی ریفت شده است.

امروز بازی DOOM VFR به صورت رسمی برای HTC Vive و PSVR منتشر شد. تیم توسعه‌ی ما وظیفه داشت مطمئن شود که بازی روی این دو پلتفرم به صورت عالی و بی نقص کار می‌کند. همانطور که همیشه گفته‌ایم، هدف ما از توسعه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی آن است که این بازی‌ها را روی بیشترین پلتفرم‌های ممکن پراکنده کنیم. اگر از ممکن بودن عرضه‌ی بازی روی دیگر پلتفرم‌ها نیز اطمینان حاصل کردیم، مطمئن باشید که شما را در جریان خواهیم گذاشت.

محصول ما در هنگام عرضه صرفا از پلتفرم‌های Vive و PSVR پشتیبانی خواهد کرد، ولی ما شنیده‌ایم که استیم با انتشار آپدیتی اجرای بازی روی Oculus Rift را نیز ممکن ساخته. تیم توسعه هنوز تصمیمی برای تست کردن بازی روی این پلتفرم و بهینه‌سازی آن ندارد. این دلیلی است که بازی هنوز برای ریفت عرضه نشده است. ما دوست نداریم که کسی از بازی کردن چیزی که هنوز حتی آن را تست هم نکرده‌ایم تجربه‌ی بدی داشته باشد.

ما درک می‌کنیم که این برای دارندگان هدست ریفت بسیار ناامید کننده است و بابت سوءتفاهم پیش‌آمده نیز معذرت‌خواهی می‌کنیم. اما هدف ما این است که همواره در هر پلتفرمی، پایدارترین تجربه‌ی ممکن را برای طرفدارانمان به ارمغان آوریم.

توسعه‌ی بازی برای هدست‌های واقعیت مجازی، فرایند بسیار پیچیده و دشواری است. هر یک از این هدست‌ها متد‌های کنترل خاص خودشان را دارند و از تنظیمات و نرم‌افزارهای مخصوص به خود پشتیبانی می‌کنند. بتسدا با انتشار DOOM VFR، تمرکز خود را روی SteamVR و HTC Vive گذاشته. این باعث شده تا کسانی که قصد دارند بازی را روی هدست‌های دیگری از جمله ریفت تجربه کنند، با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند.


منبع Overclock3D
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده