// سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۸

مستند جنجالی مایکل مور تحت تاثیر اختلاف وی با هاروی واینستین

مایکل مور پس از گذشت ۱۳ سال از نمایش فارنهایت ۹/۱۱، این روزها مشغول ساخت قسمت دوم این مستند است. با این حال حضور هاروی واینستین در جایگاه تهیه‌کنندگی این اثر او را نگران کرده است.

در سال ۲۰۰۴ بود که مایکل مور، فیلسماز منتقد آمریکایی، مستند Fahrenheit 9/11 را با محوریت نقد عملکرد جورج بوش در دوره‌ی اول ریاست جمهوری خود، حوادث پس از حمله‌ی تروریستی یازدهم سپتامبر، نقد پوشش رسانه‌ای در آمریکا و حمله‌ی نظامی به عراق با بهانه‌ی مبارزه با تروریسم ساخت که این اثر پس از نخستین نمایش خود در جشنواره‌ی کن ضمن استقبال گرم منتقدان، جایزه ی نخل طلا را از آن خود کرد و در ادامه، با فروش ۱۱۹ میلیون دلاری در آمریکا و ۲۲۲ میلیون دلاری در سطح جهان، به پرفروش‌ترین مستند سیاسی تاریخ سینما بدل شد.

حالا پس از گذشت ۱۳ سال از نمایش مستند مور، او این روزها مشغول ساخت قسمت دوم این اثر تحت عنوان Fahrenheit 11/9 است و سال ۲۰۱۸ نیز به عنوان زمان رونمایی از این مستند ضد ترامپی معرفی شده است. با این حال چیزی که باعث نگرانی مایکل مور شده، حضور هاروی واینستین در جایگاه تهیه‌کنندگی این مستند است. حقیقت این است که پس از رسوایی اخلاقی هاروی، مور دیگر حاضر به همکاری با کمپانی برادران واینستین نیست و همین مسئله به جدالی حقوقی تبدیل شده است.

Michael Moore

کمپانی برادران واینستین که پیش از این، تهیه کنندگی مستند فارنهایت ۹/۱۱ را نیز بر عهده داشته است، رقم ۶ میلیون دلار را برای تولید اثر جدید مایکل مور کنار گذاشته بود و تا به امروز نیز رقم ۲ میلیون دلار را برای این پروژه هزینه کرده است. واینستین‌ها مدعی هستند که مور در صورتی می‌تواند امتیاز مستند را به کمپانی دیگری واگذار کند که ۲ میلیون دلار رقم هزینه شده را به آنها برگرداند. چیزی که مورد قبول مور نیست و او اعلام کرده که در صورت اثبات اتهامات هاروی واینستین، از وی به دلیل فریبکاری و سوءرفتار شکایت خواهد کرد. در این شرایط، باب واینستین، برادر هاروی اعلام امیدواری کرده که با توجه به رابطه‌ی صمیمانه مور با کمپانی واینستین، این ماجرا در نهایت ختم به خیر شود. برای تایید صحبت باب، می‌توان به پیام منتشر شده از مور در صفحه‌ی توییترش در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد که او در آن از هاروی واینستین به عنوان یکی از بهترین انسان‌هایی که با وی همکاری داشته نام برده است. البته مور و کمپانی واینستین یک مرتبه در سال ۲۰۱۱ بر سر مسائل مالی دچار اختلاف نظر شدند ولی دعوای حقوقی آنها پس از یک سال حل و فصل شد. در واقع این موضوع٬ یکی از درگیری‌های کوچک هاروی واینستین به حساب می‌آید چرا که در شرایط حاضر٬ هر چند روز یک بار شکایتی جدید از طرف بازیگران سینما و تلویزیون علیه این غول دنیای هالیوود مطرح شده و وضعیت وی٬ هر روز بدتر از روز قبل می‌شود.

مایکل مور که پیش از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، به صورت علنی در برابر وی به موضع‌گیری پرداخته بود، در مستند جدید خود از اسراری تازه علیه جنجالی‌ترین سیاستمدار حال حاضر جهان رونمایی خواهد کرد. هر چند که مور اشاره کرده که هیچ چیزی نمی‌تواند تاثیری روی نحوه‌ی کار ترامپ بگذارد و او دوباره رفتارهای عجیب و بحث‌برانگیز خود را ادامه خواهد داد.

نام مستند فارنهایت ۹/۱۱ به حوادث روز یازدهم ماه سپتامبر اشاره داشت و مستند جددید وی، فارنهایت ۱۱/۹ نیز به روز نهم ماه نوامبر ۲۰۱۶ اشاره دارد یعنی زمانی که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا معرفی شد.

Michael Moore

مایکل مور ۶۴ ساله از آغاز دوران مستندسازیش در سال ۱۹۸۹ تا به امروز، به هر نحوی که می‌توانسته به سیاست‌های دولتمردان آمریکایی و سرمایه‌داران این کشور تاخته است. از انتقاد درباره‌ی سیاست‌های بوش و جنگ با تروریسم در فارنهایت ۹/۱۱ گرفته تا حمله به سیستم ناکارآمد بهداشت و درمان کشور در سیکو (Sicko) و درافتادن با گردن کلفت‌های آمریکایی و به طور کلی نظام سرمایه‌داری در کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه (Capitalism: A Love Story). مور در سال ۲۰۰۲ به واسطه‌ی ساخت بولینگ برای کلمباین (Bowling for Columbine) برنده‌ی جایزه اسکار بهترین مستند شده است. از سایر آثار مطرح کارنامه‌ی وی می‌توان به مستندهای راجر و من (Roger & Me)، بعد به کجا حمله کنیم (Where to Invade Next)  و مایکل مور در ترامپلند (Michael Moore in TrumpLand)٬ فیلم داستانی سوسیس کانادایی (Canadian Bacon) و مجموعه ی مستند حقیقت وحشتناک (The Awful Truth) اشاره کرد.

 


منبع /Film
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده