نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Molly's Game - بازی مالی

فیلم Molly's Game چندی پیش به روی پرده سینماها رفت و ما در این پست قصد داریم مروری بر نقد‌های آن از دید سایت‌های معتبر دنیا و منتقدان مختلف داشته باشیم.

فیلم Molly's Game یا در زبان فارسی «بازی مالی»، یکی از جدیدترین آثار اختصاصی بیوگرافی و درام کمپانی اینترتینمنت وان یا ای وان (Entertainment One یا به اختصار eOne) بوده که به‌دست آرون سورکین، کارگردان مطرح هالیوود ساخته شده است. در فیلم بازی مالی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون جسیکا چستین در نقش مالی بلوم، سامانتا ایسلر در نقش جوانی‌های مالی بلوم، پایپر هاول در نقش هفت سالگی مالی بلوم، ادریس البا در نقش چارلی جفری (وکیل مالی بلوم)، کوین کاستنر در نقش لری بلوم (پدر مالی و یک روانشناس بالینی)، مایکل سرا در نقش پلیر ایکس (شخصیتی که از ترکیب لئوناردو دی‌کاپریو، توبی مگوایر، بن افلک و بقیه سلبریتی‌هایی که بازی پوکر انجام می‌دهند ساخته شده است)، برایان دارسی جیمز در نقش برد (مدیر و مسئول بخش پوشش سرمایه) و جی. سی. مک‌کنزی در نقش هریسون ول‌استون و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم بازی مالی در تاریخ ۸ سپتامبر سال جاری (۱۷ شهریور ۱۳۹۶) در چهل و دومین مراسم سالانه جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو (Toronto International Film Festival یا به اختصار TIFF) رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۷۱ را از بین ۴۱ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. همچنین لازم به ذکر است که این اثر تا به همین لحظه توانسته در مراسم اهدای جایزه گلدن گلوب در دو بخش بهترین بازیگر زن فیلم درام (جسیکا چستین) و همچنین بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی (آرون سورکین) نامزد دریافت جایزه این مراسم شود. همچنین علاوه بر گلدن گلوب، این فیلم توانسته در مراسم مختلف از جمله فستیوال فیلم دنور (Denver Film Festival)، جشنواره بین‌المللی فیلم پام اسپرینگز (Palm Springs International Film Festival) و خیلی موارد دیگر موفق به دریافت یا نامزد جایزه بخش‌های مختلف شود. با توجه به این امتیاز، می‌توان Molly's Game را فیلم خیلی خوبی دانست که بخش خیلی زیادی از منتقدان و بینندگان را راضی و خشنود راهی خانه کرده است. همچنین لازم به ذکر است که فیلم Molly's Game برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷ (۴ دی ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده بود.

فیلمنامه اصلی این فیلم به قلم خود آرون سورکین که وظیفه کارگردانی را هم برعهده داشته، نوشته شده است. آرون سورکین ایده فیلمنامه فیلم Molly's Game را از کتاب «Molly's Game: From Hollywood's Elite to Wall Street's Billionaire Boys Club, My High-Stakes Adventure in the World of Underground Poker» که توسط خود مالی بلوم نوشته شده، الهام گرفته است. او علاوه بر کارگردانی و نویسندگی این اثر، در رزومه کاری خود نویسندگی فیلمنامه آثاری همچون فیلم Steve Jobs (استیو جابز)، فیلم Moneyball (مانیبال) و فیلم The Social Network (شبکه اجتماعی) را دارد. او علاوه بر فیلمنامه‌نویسی و ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی، در اجراها و تئاترها هم نقش داشته و نمایش‌نامه چندین اجرا را هم نوشته است. همچنین لازم به ذکر است که فعالیت‌های او به همین سه مورد ختم نشده و او در برخی از آثار خود، به‌عنوان بازیگر در قالب نقش‌های کوتاهی هم ظاهر شده است. مارک گوردون، ایمی پاسکال و مت جکسون افرادی هستند که در این تیم نقش تهیه‌کنندگی را بر عهده دارند.

از آنجا که چند ماهی است که از رونمایی فیلم Molly's Game در مراسم سالانه Toronto International Film Festival برای منتقدان مطرح سینمایی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Molly's Game از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی عرضه‌کننده Entertainment One منتشر شده هم بخوانید:

فیلم Molly’s Game داستان زندگی زنی جوان و زیبا به نام مالی بلوم، عضو سابق تیم اسکی ایالات متحده آمریکا در مسابقات المپیک را روایت می‌کند. در این فیلم به بخشی از زندگی مالی بلوم پرداخته شده است که وی در آن درگیر مسابقات پوکر می‌شود و در واقع او گرداننده اصلی مسابقات زیرزمینی پوکر است. در این مسابقات افراد مختلفی شرکت می‌کنند؛ از ستارگان مطرح سینمای هالیوود گرفته تا ورزشکاران معروف، تاجران قدرتمند و حتی مافیای روسی. در ادامه ماجرا سازمان FBI به فعالیت‌های مالی بلوم مشکوک می‌شود و را زیر نظر می‌گیرد. مالی بلوم پس از پی بردن به این موضوع با تمام وجود سعی می‌کند هویت بازیکنانی را که در مسابقات تحت نظر وی شرکت کرده‌اند مخفی نگه دارد. اما این موضوع تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که توسط سازمان FBI شبانه با ۱۷ مامور خود، در حالی که مسلح به سلاح خودکار بودند دستگیر شد. در این میان، تنها یار و یاور مالی، وکیل مدافع جنایی او یعنی چارلی جفری بود. این فیلم بر اساس سرگذشت واقعی مالی بلوم ساخته شده است.   

Molly

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

روی این کره خاکی بازیگران خیلی کمی هستند که می‌توانند همانند جسیکا چستین، به‌راحتی پوشش خود را تغییر دهند و خیلی زود با نقشی که به او سپرده شده ارتباط برقرار کنند. او به طرز فوق‌العاده خوبی توانست در نقش مالی غرق شود، خود را با شرایط به وجود آمده در هر لحظه وفق دهد و در هر لحظه بدترین رفتار خود را به طرز عاقلانه‌ای به نمایش بگذارد.

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۹۱ از ۱۰۰

فیلم Molly’s Game یک اثر فوق‌العاده زیبا، جذاب، بسیار موفق و دلگرم‌کننده بود. نکته مهم دیگری که درباره این اثر وجود دارد این است که همانند خیلی کارهای دیگر به فهم و شعور بیننده توهین نمی‌کند و سعی می‌کند هوش او را هم به چالش بکشد. به نظر می‌رسد که ما در عرصه فیلم و سینما، کم کم در حال نزدیک شدن به معجزه کریسمس هستیم و قرار است وضع آثار سینمایی خیلی بهتر از قبل شود.

پیتر دبروژ | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

فیلم Molly’s Game توانست با داستان خود، یکی از بهترین و عالی‌ترین عملکردهایی را که یک بازیگر زن می‌تواند به نمایش بگذارد روی پرده نقره‌ای سینماها بیاورد. این فیلم، یک اثر بسیار زیبا، پویا و سرگرم‌کننده بود. شخصیت محوری و اصلی آن به‌گونه‌ای بود که جسیکا چستین به‌خوبی توانست استعدادهای پنهان خود را در قالب آن به نمایش بگذارد و عملکرد چشمگیری را به طرفداران خود نشان دهد.

تاد مک کارتی | هالیوود ریپورتر

۸۰ از ۱۰۰

آرون سورکین با جدیدترین اثر خود قادر است هم شما را سرگرم کند و هم شما را به این سمت متمایل می‌کند که نسبت به هر جزئیات کوچک و بزرگی که در این داستان وجود دارد، جذب شوید. البته نکته خیلی مهم هم این است که او با انتخاب بازیگران فوق‌العاده خوب و بااستعداد، این روند را سرعت بخشیده و به خود کمک بسیار زیادی کرده است.

دیوید ادلستاین | مجله نیویورک (ولچر)

۸۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم Molly’s Game، عمیق‌ترین اثر سینمایی‌ای نخواهد بود که شما روی پرده نقره‌ای سینماها تماشا خواهید کرد، اما هم ریتم و لحن خیلی خوبی دارد و هم بسیار صمیمانه و خودمانی ساخته شده است. این اثر واقعا مایه حیرت است.

ویلیام بیبیانی | آی جی ان

۷۷ از ۱۰۰

فیلم Molly’s Game به گونه‌ای نبود که بتواند آرون سورکین را به‌عنوان یکی از کارگردانان عالی‌ای که تازه به این حرفه پا گذاشته معرفی کند، اما می‌توان گفت که کارگردان خوبی از آب درخواهد آمد. این فیلم یک اثر تولیدی خوب به همراه بازیگران بااستعداد و عملکرد بسیار خوبی که آنها داشتند، بود؛ اما مشکلی که در آن وجود دارد این است که به نظر می‌رسد این اثر کمی در زمینه تمرکز و نمایش روابط بین شخصیت‌ها لنگ می‌زند و با تماشای آن این حس به بیننده القا می‌شود که روی این موارد باید بیشتر کار شود.

مایک دانجلو | ای وی کلاب

۷۵ از ۱۰۰

تقریبا همان نقاط قوت و ضعف اساسی و پایه‌ای، به صورت کم و زیاد در تمامی آثار او مشاهده می‌شود؛ این موضوع هم اصلا به اینکه چه کسی مسئول اصلی پروژه است هیچ ربطی ندارد. حتی ممکن است استادی مانند دیوید فینچر مسئول اصلی پروژه باشد، اما او تنها می‌تواند مقداری انرژی و گرمای بصری به اثر اضافه کند؛ در حالی که آهنگ و ریتم همچنان همانگونه باقی می‌ماند و تغییر خاصی در آن ایجاد نمی‌شود.

هلن اوهارا | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

فیلم Molly’s Game با طرز نگاه خود و با بازی و عملکرد بسیار زیبای جسیکا چستین توانست ظاهر خیلی خوبی از این دنیای پنهانی را به نمایش بگذارد. اما مشکلی که در این میان وجود دارد این بود که آرون سورکین در اولین تجربه کارگردانی خود نتوانست با استعدادهایش، یک فیلم خوب با محوریت پوکر را تبدیل به یک اثر سینمایی خیلی خوب بکند.

جاناتان کوریل | سان‌فرانسیسکو کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

از یک نقطه و برهه زمانی خاص به بعد، هر فردی که در حال تماشای فیلم Molly’s Game است این سوال در ذهن او مطرح می‌شود: «چرا من باید اهمیتی برای هر کدام از این اتفاقات قائل باشم؟ اصلا چه اهمیتی دارند؟» این سوالی است که آرون سورکین باید به‌عنوان یک کارگردان و نویسنده آن را پیشبینی می‌کرد و متاسفانه نتوانسته با داستان پاسخ خیلی خوبی به بیننده ارائه کند.

راجر موور | مووی نیشن

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Molly’s Game دارای کیفیتی بسیار خوب و جذاب است، اما آنقدر محتوای آن زیاد است که برخی اوقات باعث می‌شود بیننده از تماشای آن خسته شود که خب این موضوع اصلا برای یک مخاطب خوشایند و زیبا نیست.

بنجامین لی | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که آرون سورکین به‌عنوان کارگردان و نویسنده فیلمنامه این پروژه، موضوع خیلی جالبی را برای ساخت جدیدترین اثر خود انتخاب کرده و به طرز خیلی خوبی هم توانسته جزئیات و صحنه‌های مختلف آن را در ذهن خود تجسم و درک کند. اما به نظر می‌رسد مشکل در آنجایی وجود دارد که او نتوانسته به همان خوبی‌ای که موضوع و جزئیات را درک کرده، این موارد را به صورت واقعی تجسم و ترجمه کند و روی پرده سینماها بیاورد.

جیک کول | مجله اسلانت

۳۸ از ۱۰۰

فکر می‌کنم که در بخش اصلی فیلم Molly’s Game، حفره‌ای وجود دارد که شخصیت اصلی و محوری آن نتوانست این جای خالی را پر کند؛ زیرا به نظر می‌رسد که او قادر نیست چیزی فراتر از فیلمنامه‌ای را که به او دادند در معرض نمایش قرار دهد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Molly’s Game نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و نسبتا بی‌نقص بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا خوب و زیبایی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن راضی خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را بیشتر دوست داشته و نمره بیشتری نسبت به منتقدین را به آن داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Molly’s Game Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده