نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Phantom Thread - رشته خیال

اگر تماشای آثار ژانر درام را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فیلم رشته خیال (Phantom Thread) با بازی درخشان دنیل دی لوئیس و لسلی منویل را اصلا از دست ندهید.

فیلم Phantom Thread یا رشته خیال، یکی از جدیدترین آثار درام کمپانی فوکس فیچرز (Focus Features) بوده که به‌دست پل توماس اندرسن، کارگردان مطرح هالیوود ساخته شده است. در فیلم رشته خیال، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون دنیل دی لوئیس در نقش رینولدز وودکاک، لسلی منویل در نقش سیرل وودکاک، ویکی کریپس در نقش آلما السون، ریچارد گراهام در نقش جورج رایلی، کامیلا رادرفورد در نقش جوهانا، هریت سنسوم هریس در نقش باربارا رز، برایان گلیسون در نقش دکتر رابرت هاردی، جولیا دیویس در نقش لیدی بالتیمور، نیکولاس مندر در نقش لرد بالتیمور، راجزا ریکتر در نقش پرنسس مونا براگانزا، جینا مک‌کی در نقش کنتس هنریتا هاردینگ، فیلیپ فرنکس در نقش پیتر مارتین، مارتین دوو در نقش جان اوانز، جین پری در نقش خانم وان، فیلیس مک‌ماون در نقش تیپی و سیلاس کارسن در نقش روبیو گوررو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم رشته خیال در تاریخ ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر ۱۳۹۶) سال جاری در مرکز هنرهای نمایشی لینکلن (Lincoln Center for the Performing Arts) نیویورک که یکی از مشهورترین مراکز فرهنگی ایالات متحده آمریکا است، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۹۲ را از بین ۳۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. همچنین لازم به ذکر است که این اثر تا به همین لحظه توانسته در مراسم گوناگون برنده یا نامزد جایزه بخش‌های مختلف شود. به‌عنوان مثال در میان این مراسم مختلف می‌توان به مراسم اهدای جایزه انجمن منتقدان فیلم بوستون اشاره کرد که فیلم توانسته هر سه عنوان بهترین فیلم، بهترین کارگردان و همچنین بهترین موسیقی فیلم (جانی گرینوود) را به دست آورد. از طرف دیگر هم می‌توان به دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی (پل توماس اندرسن) و جایزه ۱۰ فیلم برتر در مراسم هیئت ملی بازبینی فیلم و دریافت جایزه بهترین موسیقی (جانی گرینوود) در مراسم انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که این اثر در دو بخش بهترین بازیگر مرد فیلم درام (دنیل دی-لوئیس) و بخش بهترین موسیقی فیلم در مراسم گلدن گلوب، نامزد دریافت جایزه شده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان Phantom Thread را فیلم خیلی خوبی دانست که توانسته بخش اعظمی از بینندگان و منتقدان را راضی راهی خانه بکند. همچنین لازم به ذکر است که فیلم Phantom Thread برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷ (۴ دی ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده بود.

فیلمنامه اصلی فیلم رشته خیال توسط خود پل توماس اندرسن که کارگردانی آن را هم بر عهده داشته، نوشته شده است. پل توماس اندرسن همانند خیلی از هم‌دوره‌ای‌ها و هم سن و سال‌های خودش که در حال حاضر در عرصه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی فعالیت می‌کنند، نتوانسته رزومه پرباری را جمع‌آوری کند، اما باز هم با این حال، در میان همین کارهای کم او، می‌توانیم به آثار نسبتا خوبی هم اشاره کنیم. به‌عنوان مثال و برای معرفی آثار خوب پل توماس اندرسن می‌توان به سه کار برجسته او یعنی فیلم There Will Be Blood (خون به پا خواهد شد)، فیلم Magnolia (مگنولیا) و فیلم Boogie Nights (شب‌های خوش) اشاره کرد. در این پروژه علاوه بر پل توماس اندرسن، مگان الیسون، جوآن سلار و دنیل لوپی از جمله افرادی هستند که به‌عنوان تهیه‌کننده فعالیت کرده‌اند.

از آنجا که تقریبا ۲۰ روزی است که از رونمایی فیلم Phantom Thread در مرکز هنرهای نمایشی لینکلن برای منتقدان مطرح سینمایی و همچنین اکران عمومی و رسمی آن می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم رشته خیال از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی عرضه‌کننده Focus Features منتشر شده هم بخوانید:

اتفاقات داستان فیلم Phantom Thread در دوره طلایی دهه ۱۹۵۰ رخ می‌دهد که دیگر جنگ کشور انگلستان و شهر لندن در آن برهه زمانی به پایان رسیده است. خیاط معروف و مشهور آن زمان یعنی رینولدز وودکاک (با بازی دنیل دی-لوئیس) و خواهر او یعنی سیرل وودکاک (با بازی لسلی منویل) در رأس حرفه مد بریتانیای آن برهه زمانی بودند. این دو برای افراد مشهور سلطنتی، ستاره فیلم‌ها، وارثان زن مخصوصا ثروتمندان، افراد معروف جامعه، مدل‌هایی که تازه به عرصه مد پا گذاشته بودند و همچنین مادام‌ها لباس‌هایی می‌دوختند که سبک منحصربه‌فردی داشتند و هر کسی متوجه می‌شد که آن لباس مربوط به «خانه وودکاک» (The House of Woodcock) است. زنان مختلفی مدام به زندگی رینولدز وودکاک می‌آمدند و به طرق مختلف خارج می‌شدند و خود رینولدز هم به‌شخصه با هم‌صحبتی و معاشرت با هر کدام از این زنان، به نوعی برای دوخت و طراحی لباس بعدی خود الهاماتی می‌گرفت. این موضوع ادامه داشت تا اینکه او به یک زن جوان، قدرتمند و جسور به نام آلما السون (با بازی ویکی کریپس) برخورد کرد. آلما بعد از مدتی تبدیل به منبع الهام و عشق رینولدز شد؛ به طوری که دیگر یکی از افراد ثابت زندگی او شده بود. با اینکه رینولدز فکر می‌کرد که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود، اما زمانی که به خود آمد، متوجه شد که عشق، زندگی‌ای را که با خیاطی و دوخت لباس‌های مختلف می‌گذشت خیلی به هم ریخته است.

Phantom Thread

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

گلن کنی | RogerEbert.com

۱۰۰ از ۱۰۰

به جرئت می‌توان گفت که فیلم Phantom Thread خیلی خوش‌ساخت و بسیار زیبا ساخته شده است. سبک بصری‌ای که پل توماس اندرسن در این پروژه به کار برده واقعا عالی و جالب توجه است. حتی گفته شده که او علاوه بر کارگردانی، در زمینه فیلمبرداری هم در این پروژه فعال بوده و به همراه متخصص نورپردازی خود یعنی مایکل باومن توانسته تصاویری بسیار زیبا را با قاب‌بندی‌ای که شباهت خیلی زیادی به سبک کارهای استنلی کوبریک و آلفرد هیچکاک دارد، با دوربین خود فیلمبرداری کند.

پیتر بردشاو | گاردین

۱۰۰ از ۱۰۰

در این فیلم لذت خیلی خالص و دوست‌داشتنی‌ای وجود دارد که هر کسی را به خود جذب می‌کند. در عجیب و غریب بودن آن، در اتفاقات تند و سختی که در آن رخ می‌دهد، بالا و پایینی آن، مواقعی که حس پوچی در آن وجود دارد و همچنین در زیبایی و ظرافتی که با خود حمل می‌کند، این لذت و جذابیت همچنان وجود دارد.

جاستین چنگ | لس آنجلس تایم

۱۰۰ از ۱۰۰

چیزی که باعث می‌شود که شما تا انتهای فیلم از جای خود تکان نخورید و تا انتها تماشا کنید، تصاویر بسیار زیبا و در عین حال عجیبی نیستند که سازنده در ساخت آن تبحر خاصی دارد، بلکه به این خاطر است که در تمامی صحنه‌های آن احساس و انرژی خیلی خاصی وجود دارد که شما را به دیدن بخش‌های بعدی اثر کنجکاو می‌کند؛ حسی که این موضوع را به شما القا می‌کند که انگار شما تمامی این احساسات را قبلا تجربه کرده و اثری اینچنینی را تماشا کردید، در صورتی که مطمئنید این اتفاق هرگز قبلا رخ نداده است.

مایکل اسنایدل | فیلم استیج

۹۱ از ۱۰۰

فیلم Phantom Thread بیشتر شبیه به یک اثر است که نگاهی اجمالی به زندگی یک فرد، روند عالی اما در عین حال سخت و طاقت‌فرسای خلاقیتش، رسیدن به هدفی که دارد و همچنین تاثیر خیلی زیادی که هر یک از اعضای مهم زندگی‌اش بر روند آن می‌گذارند می‌اندازد و در بین راه، تمامی این موضوعات را بررسی می‌کند؛ نه اینکه بخواهد تنها یک فرد خاص را مورد بررسی قرار دهد.

جورج مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۹۰ از ۱۰۰

در ریتم‌هایی که در فیلم Phantom Thread وجود دارد هیچ عجله و شتابی حس نمی‌شود، دقت خیلی بالایی در این درام به کار رفته است، سبک و سیاق آن خیلی خودمانی است و کمی سبک هیچکاک هم در آن حس می‌شود.

Phantom Thread

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۸ از ۱۰۰

برای اینکه بخواهید این اثر را به طور دقیق و عمقی بررسی کنید، شاید نیاز باشد تا این فیلم را بیشتر از یک بار تماشا کنید؛ این چالشی است که هر سینما دوست و عاشق واقعی فیلم‌ها آن را با کمال میل قبول می‌کند و در نهایت انجام هم می‌دهد. در حال حاضر تنها پیشنهادی که ما به شما می‌کنیم این است که محکم بنشینید و فیلم را تا انتها تماشا کنید.

ویلیام بیبیانی | آی جی ان

۸۸ از ۱۰۰

فیلمی بسیار زیبا، جالب و غیرقابل پیشبینی؛ در عین حال شاید کمی هم افراطی. فیلم Phantom Thread یکی دیگر از آثار درام چشمگیر و فوق‌العاده جذاب پل توماس اندرسن است که دو بازیگر اصلی و محوری داستان آن یعنی دنیل دی-لوئیس و ویکی کریپس تمامی توجهات را به خود جلب کرده و در مرکز تمامی صحنه‌ها قرار دارند.

برایان ترویت | یو اس ای تودی

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم بیشتر بین اثری که سعی می‌کند شخصیت محوری خود را حفظ کند و کمدی رمانتیک و البته نامتعارفی در حال رفت و آمد است. از طرف دیگر هم می‌توان گفت که داستان فیلم بیشتر درباره کاراکتر آلما است؛ بازیگر زن لوکزامبورگی‌ای که در تمام بخش‌های مختلف فیلم پابه‌پای دنیل دی-لوئیس پیش می‌رود. با این اوصاف می‌توان گفت که اغلب صحنه‌هایی که او ایفا می‌کند، از بهترین بخش‌های فیلم است.

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۷۵ از ۱۰۰

می‌توان گفت که درست همانند بقیه آثار پل توماس اندرسن (که همچنان فیلم شب‌های خوش و فیلم مگنولیا از بهترین آنها محسوب می‌شود)، فیلم رشته خیال هم طراحی بسیار دقیق، بافت بصری باشکوه و مجلل، بازی‌هایی عالی که توسط بازیگران بااستعداد ارائه می‌شود و کارگردانی بسیار هنرمندانه و فوق‌العاده‌ای دارد. اما اینکه قرار باشد بیننده تا آخر فیلم، شخصیت اصلی داستان یعنی همان کاراکتر خیاط قصه را تا انتها دنبال کند، کار بسیار خسته‌کننده‌ای به نظر می‌رسد. این کاراکتر را می‌توان به‌عنوان شخصیتی با کنترل بالای عاطفی و کمی بیش از حد مکانیکی معرفی کرد.

استفانی زکراک | تایم

۵۰ از ۱۰۰

در این موضوع هیچ شکی نیست که تا به این لحظه، فیلم Phantom Thread یک اثر خیلی عالی درباره مد و فشن است و تا همیشه هم اینگونه از آن یاد خواهد شد، اما من فکر نمی‌کنم که حتی در بین آثار خوب هم بتوان آن را عنوان کرد. دیدگاه آن درباره اینکه این عرصه هنری چگونه به وجود آمده، خیلی بی‌احساس، خشک و بی‌روح است. داستان فیلم این دیدگاه را به بیننده القا می‌کند که لباس‌های زیبا و مجلل فقط برای افرادی که زیر گنبد ظلم و ستم به افراد دیگر حضور دارند، ساخته می‌شود.

لازم به ذکر است که فیلم Phantom Thread توانسته رتبه هشتم را در لیست مورد بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۷ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Phantom Thread نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و تقریبا بی‌نقص بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را دوست نداشته و نمره کمتری نسبت به منتقدین را به آن داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Phantom Thread


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده