نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم All the Money in the World - تمام پول های جهان

فیلم All the Money in the World چندی پیش به روی پرده سینماها رفت و ما در این پست قصد داریم مروری بر نقد‌های آن از دید سایت‌های معتبر دنیا و منتقدان مختلف داشته باشیم.

فیلم All the Money in the World یا در زبان فارسی «تمام پول های جهان»، یکی از جدیدترین آثار اختصاصی بیوگرافی، درام، تاریخی، هیجان‌انگیز، اسرارآمیز و جنایی کمپانی سونی پیکچرز (Sony Pictures Entertainment Inc یا به اختصار SPE) بوده که به‌دست ریدلی اسکات، کارگردان مطرح هالیوود ساخته شده است. در فیلم تمام پول‌های جهان، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون میشل ویلیامز در نقش گیل هریس (مادر جان)، کریستوفر پلامر در نقش جی. پل گتی (پدربزرگ جان)، مارک والبرگ در نقش فلچر چیس (مشاور گیل و گتی، نیروی سابق سازمان سیا)، چارلی پلامر در نقش جان پل گتی سوم (نوه جین پل)، چارلی شاتول در نقش جوانی‌های جان پل گتی سوم، رومن دوریس در نقش سینکوانتا (یکی از ربایندگان جان پل گتی سوم)، تیموتی هاتون در نقش آزوالد هینج (وکیل گتی) و اندرو بوچان در نقش پسر گتی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم تمام پول‌های جهان در تاریخ ۱۸ دسامبر سال جاری (۲۷ آذر ۱۳۹۶) در تئاتر ساموئل گلدوین (Samuel Goldwyn Theater) که یک سالن نمایش فیلم است و در حال حاضر در شهر بورلی هیلز ایالت کالیفرنیا واقع است، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۷۳ را از بین ۴۱ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان All the Money in the World را فیلم خیلی خوبی دانست که بخش خیلی زیادی از منتقدان و بینندگان را راضی و خشنود راهی خانه کرده است. همچنین لازم به ذکر است که فیلم All the Money in the World برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷ (۴ دی ۱۳۹۶) و برای اکران در کشور انگلیس در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۱۸ (۱۵ دی ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده است.

فیلمنامه اصلی این فیلم به قلم دیوید اسکارپا نوشته شده است. دیوید اسکارپا ایده فیلمنامه فیلم All the Money in the World را از کتاب Painfully Rich: The Outrageous Fortunes and Misfortunes of the Heirs of J. Paul Getty که توسط جان پیرسون نوشته شده، الهام گرفته است. او علاوه بر این اثر، در رزومه کاری خود نویسندگی فیلمنامه فیلم The Last Castle (آخرین قلعه) و همچنین فیلمنامه نسخه بازسازی‌شده فیلم The Day the Earth Stood Still (روزی که دنیا از حرکت ایستاد) را دارد. ریدلی اسکات هم دیگر نیاز به معرفی آنچنانی ندارد؛ زیرا او توانست با کارگردانی سری فیلم Alien (بیگانه) خود را حسابی در دل سینما دوستان جا کند. از میان کارهای محبوب و بسیار معروف اسکات می‌توان به فیلم The Martian (مریخی)، فیلم Gladiator (گلادیاتور) و فیلم Blade Runner (بلید رانر) اشاره کرد. از آنجایی که تقریبا همیشه ریدلی اسکات در کارهای خود نقش تهیه‌کننده را هم ایفا می‌کند، این پروژه هم از این قائده مستثنی نماند. علاوه بر ریدلی اسکات، کریس کلارک، کوئنتین کورتیس، دن فریدکین، بردلی توماس، مارک هافم و کوین جی. والش هم از تهیه‌کنندگان این پروژه هستند.

از آنجا که تقریبا نزدیک به ۱۰ روزی است که از رونمایی فیلم All the Money in the World در سالن نمایش Samuel Goldwyn Theater برای منتقدان مطرح سینمایی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم All the Money in the World از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی عرضه‌کننده Sony Pictures Entertainment منتشر شده هم بخوانید:

این فیلم داستان واقعی جان پل گتی سوم (با بازی چارلی پلامر)، نوه میلیاردر نفتی را روایت می‌کند که در ۱۶ سالگی ربوده شد و آدم‌ربایان برای آزادی او ۱۷ میلیون دلار باج درخواست کردند. در این فیلم ما شاهد تلاش‌های سخت مادر مطلقه و مستاصل جان یعنی گیل هریس (با بازی میشل ویلیامز) هستیم که تمام سعی خود را می‌کند که پدربزرگ میلیاردر جان یعنی جی. پل گتی (با بازی کریستوفر پلامر) را راضی کند تا مبلغی را که آدم‌ربایان برای آزادی جان تعیین کرده‌اند پرداخت کند. زمانی که پل گتی از پرداخت این مبلغ طفره می‌رود، گیل مجبور می‌شود که دست به هر کاری بزند تا بتواند فرزند خود را آزاد کند. یکی از این کارها، هم‌تیمی شدن با فلچر چیس (با بازی مارک والبرگ)، مشاور گتی است که امری واقعا بعید محسوب می‌شد. آدم‌ربایان اعلام کرده‌اند که اگر به درخواست آن‌ها سریعا پاسخ داده نشود، اعضای بدن پل گتی را قطع می‌کنند و برای آن‌ها خواهند فرستاد. در نهایت خانواده گتی این مبلغ را پرداخت کرد و گتی سوم در جنوب ایتالیا پیدا شد، اما ربایندگان او با پول‌ها فرار کرده بودند. این فیلم قرار است ارزش واقعی و پایدار عشق در برابر پول را نشان دهد.

All the Money in the World

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

مایک لاسل | سان‌فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم All the Money in the World در همه عناصر خود هیجان را به کار برده که باعث می‌شود سطح هیجان کل اثر به سطحی برسد که معمولا بیننده دوست دارد در یک کار ببیند. این هیجان نه‌تنها در عملکرد خوب بازیگران و دقت در بازی آنها یافت می‌شود، بلکه در انتخاب محل‌های خیلی مناسب برای فیلمبرداری (رم، لندن)، جزئیات به‌کار رفته که مربوط به همان برهه‌های زمانی است (مخصوصا مدل لباس‌های ویلیامز) و حتی در تنش‌هایی که از ربوده شدن طولانی مدت گتی کوچک به وجود می‌آید، هم به کار رفته است.

کلینت ورثینگتون | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

برخی از بینندگان تصور می‌کنند که فیلم All the Money in the World یک شلوغ‌کاری عجیب و غریب است، اما از طرف دیگر بخش دیگر آنها هم تصور می‌کنند که این اثر یک شاهکار خلاف عرف و تفکر مردم است. اگر حتی ذره‌ای عدالت در نقطه‌ای از دنیا وجود داشته باشد، حق با گروه دوم است و این اعضای گروه دوم هستند که به آنها می‌پیوندند.

مانولا دارگیس | نیویورک تایمز

۹۰ از ۱۰۰

فیلم All the Money in the World کار خود را به‌زیبایی و بسیار هیجان‌انگیز آغاز می‌کند. اگرچه اینگونه به نظر می‌رسد که ربوده شدن جان اتفاق اصلی داستان است، اما این موضوع فقط بخشی از کل ماجراها است. بخش دیگری از داستان درباره پول و محوریت آن است که همین موضوع به خودی خود یک تراژدی پست، ناامید کننده و نگران‌کننده است.

کالوین ویلسون | سینت لوئیس پست دیسپچ

۸۸ از ۱۰۰

یک فیلم بسیار زیبا و جذاب که توانسته استعدادهای خیلی خوب ریدلی اسکات (کارگردان فیلم مریخی) را با مدل جدیدتر و بهتری به مخاطب نمایش دهد.

لیاه گرینبلات | اینترتینمنت ویکلی

۸۳ از ۱۰۰

فیلم All the Money in the World را می‌توان یک اثر هوشمندانه، هیجان‌انگیز، بسیار تماشایی، شیک و زیبا و با سبکی بسیار پرطرفدار دانست. از طرف دیگر هم می‌توان گفت که کریستوفر پلامر بسیار زیبا بازی کرد و خیلی خوب در نقش خود فرو رفته بود.

مت زولر سیتز | RogerEbert.com

۷۵ از ۱۰۰

یک اثر طولانی با مدت زمان نسبتا زیاد اما دارای یک آدم‌ربایی خیلی هیجان‌انگیز و بسیار جذاب.

All the Money in the World

ویلیام بیبیانی | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

در بهترین حالت می‌توان گفت که فیلمنامه فیلم All the Money in the World دارای داستانی هیجان‌انگیز و غنی درباره یک زن مطلقه و مستاصل است که در دنیایی پر از مردان بی‌احساس، بی‌تفاوت و قدرتمند گیر افتاده است. در این داستان، این زن تمام تلاشش را می‌کند که به اهدافش برسد و می‌جنگد تا بتواند از راه‌هایی که دوست دارد و به صلاحش است به مسائل مورد علاقه‌اش دست پیدا کند. از طرف دیگر در بدترین حالت هم می‌توان گفت که این فیلم یک اثر خوش‌ساخت است، اما در نهایت می‌توان گفت که یک کار هیجانی با سطحی متوسط محسوب می‌شود.

ای. ای. دوود | ای وی کلاب

۶۷ از ۱۰۰

فیلم All the Money in the World را می‌توان یک اثر نسبتا متوسط عنوان کرد؛ یک فیلم درام و جنایی که بخشی از محوریت آن درباره آدم‌ربایی فرزند شخصیت اصلی داستان بوده و بخش دیگر آن درباره حقیقت تلخ و انکار ناشدنی‌ای است که پول و قدرت آن چگونه می‌تواند روابط بین افراد و دلسوزی کوتاه مدت آنها را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

پیتر دبروژ | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

ممکن است ما هیچ وقت متوجه نشویم که کوین اسپیسی در فیلم All the Money in the World چگونه بوده و به چه طریق نقش خود را ایفا کرده، اما درباره اثری که در حال حاضر اکران شده و آن را تماشا کردیم به جرئت می‌توان گفت که کریستوفر پلامر یکی از بهترین نقاط مثبتی است که در آن وجود دارد. اگرچه هرچه داستان بیشتر جلو می‌رود، ما شاهد این هستیم که تمرکز بر روی بازیگران کمی کمتر می‌شود و داستان همان آدم ربایی محوریت اصلی قصه را در اختیار دارد.

آلیسا ویلکینسون | وکس

۵۰ از ۱۰۰

تماشای فیلم All the Money in the World این سوال را در ذهن من ایجاد کرد که چرا اصلا این اثر باید یک فیلم سینمایی باشد. مطمئنا داستان این فیلم مجموعه‌ای از اتفاقات را حکایت می‌کند که سال‌ها پیش به طور واقعی اتفاق افتاده‌اند. از طرف دیگر گتی هم یکی از شخصیت‌های مهم و جالب دهه ۲۰ محسوب می‌شود. اما تمامی این دلایل باعث نمی‌شود که این حقایق برای ساخت یک اثر سینمایی مناسب باشد و فیلم نهایی، کار خوبی از آب دربیاید.

ویل لیچ | مجله پیست

۴۹ از ۱۰۰

با توجه به تمامی تجربه‌ها و آثاری که روی پرده سینما تماشا کردم، می‌توان گفت این کار همانقدر تاثیرگذار و گیرا است که شما هر زمانی می‌توانید بازیگر یکی از نقش‌های اصلی آن را عوض کنید؛ حتی اگر زمان خیلی کمی تا اکران باقی مانده باشد. فیلم All the Money in the World یک اثر از هم گسیخته و آشفته محسوب می‌شود.

هنری استوارت | مجله اسلانت

۲۵ از ۱۰۰

می‌توان گفت که جدیدترین اثر ریدلی اسکات یعنی فیلم All the Money in the World یک اثر محسوب می‌شود که به طور مداوم این هیجان نهفته در داستان را حفظ می‌کند، اما در نهایت کاری است که مدام بین مسائل مختلف در حال حرکت است و همین موضوع کمی ممکن است بیننده را آشفته کند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم All the Money in the World نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و نسبتا بی‌نقص بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا خوب و زیبایی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن راضی خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را دوست نداشته و نمره کمتری نسبت به منتقدین را به آن داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.
All the Money in the World Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده