نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۱

علاقه کنت برانا به خلق دنیایی مشترک از آثار آگاتا کریستی

کنت برانا، کارگردان فیلم Murder on the Orient Express، علاقمند است از روی آثار آگاتا کریستی فیلم‌های بیشتری بسازد و دنیایی مشترک را خلق کند.

پس از ساخت فیلم Murder on the Orient Express (قتل در قطار سریع السیر شرق)، کنت برانا، کارگردان و بازیگر ایرلندی این فیلم، احتمال خلق دنیایی مشترک از شخصیت‌های داستان‌های مختلف آثار آگاتا کریستی را تأیید و از این موضوع استقبال کرد. چندی پیش نیز سایت هالیوود ریپورتر (THR) خبر از ساخت دنبالهٔ فیلم Murder on the Orient Express داد. عنوان فیلم جدید Death on the Nile (مرگ روی رود نیل) خواهد بود و هرکول پوآرو بار دیگر قرار است معما و راز قتلی دیگر را کشف کند. فیلم Murder on the Orient Express تقریباً یک ماه و نیم پیش اکران خود را روی پردهٔ سینما آغاز کرد و منتقدان نیز در مجموع فیلم کنت برانا را فیلمی متوسط و تا حدی خوب دانستند. این فیلم با بودجهٔ ساخت ۵۵ میلیون دلاری خود، نزدیک ۳۱۲ میلیون دلار در گیشه فروش داشته است که فروش بسیار خوبی برای فیلمی در ژانر درام، جنایی و کارآگاهی محسوب می‌شود و سازندگان نیز بلافاصله اعلام کردند که دنبالهٔ آن ساخته خواهد شد. بازخورد خوب تماشاچیان نشان داد که همچنان بسیاری از سینمادوستان به این دست فیلم‌های رازآلود و کلاسیک ژانر جنایی علاقمندند و همین بازخورد مناسب شاید زمینه‌ساز خلق دنیایی مشترک شود که کمپانی فاکس قرن بیستم ایدهٔ آن را در سر می‌پرورانید.  

در فیلم Murder on the Orient Express بازیگرانی همچون جانی دپ، دیزی ریدلی، میشل فایفر، جش گد، جودی دنچ، مایکل پنیا، میراندا ریسون، لوسی بوینتون، ویلم دفو، پنلوپه کروز، لزلی اودم جونیور، درک جاکوبی، مروان کنزاری، الیویا کلمن، مانوئل گارسیا رولفو، تام بیتمن و سرگئی پلونین حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند. نقش‌آفرینی‌های بسیار عالی بازیگران از نقاط قوت فیلم کنت برانا محسوب می‌شد. کنت برانا به کتاب آگاتا کریستی وفادار بود و این موضوع در کنار صحنه‌های پرزرق‌وبرق و اجراهای عالی بازیگران، در مجموع اثری قابل قبول را در کارنامهٔ این کارگردان ثبت کرد.

Murder on the Orient Express

کنت برانا در چند وقت اخیر در مصاحبه‌های مختلف از آیندهٔ شخصیت کارآگاه هرکول پوآرو صحبت کرده است. طبق گزارش سایت آسوشیتد پرس، کنت برانا حتی ایده‌های جالب خود را در رابطه با خلق دنیایی مشترک از شخصیت‌های داستان‌های مختلف آثار آگاتا کریستی، به رشتهٔ تحریر درآورده است و به احتمال فراوان کراس‌اور‌ شخصیت‌های مختلف را در آیندهٔ این مجموعه احتمالی شاهد خواهیم بود. صحبت‌های کنت برانا را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

فکر می‌کنم احتمال خلق چنین دنیایی وجود دارد؛ این‌طور نیست؟ آگاتا کریستی نزدیک ۶۶ کتاب، داستان کوتاه و نمایشنامه نوشته است و او در کتاب‌هایش این شخصیت‌ها را گردهم آورده است؛ بنابراین وی ذاتاً از این موضوع لذت می‌برده است. احساس می‌کنید که دنیایی در پس این آثار وجود دارد. همچون آثار دیکنز، آگاتا کریستی دنیای پیچیده‌ای را خلق کرده است و شخصیت‌های مشخصی در دنیای او زندگی می‌کنند. فکر می‌کنم احتمال بالایی برای ساخت چنین دنیایی در آینده وجود دارد.

اگرچه کمپانی فاکس، قرن بیستم تا این لحظه هیچ‌گونه اعلان رسمی در رابطه با این موضوع نداشته است، اما کنت برانا این‌چنین می‌گوید:

شرط می‌بندم که آن‌ها نیز در حال فکر کردن به این موضوع هستند.

ناآشنا بودن تماشاچیان کنونی با شخصیت‌های قدیمی، به‌جز خانم مارپل و هرکول پوآرو، می‌تواند یکی از موارد دردسرساز برای خلق دنیایی مشترک باشد و باید منتظر ماند و دید سازندگان چه فکری برای این موضوع کرده‌اند

آگاتا کریستی آثار زیادی را به رشتهٔ تحریر درآورده است و هر کدام از این آثار نیز پتانسیل تبدیل شدن به فیلمی باکیفیت را دارا هستند. یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های رمان‌های آگاتا کریستی، شخصیت خانم مارپل است. این شخصیت محبوب و قدیمی، در ۱۲ داستان از رمان‌های آگاتا کریستی حضور داشته است. بازیگرانی همچون مارگارت رادرفورد و آنجلا لانسبری، ایفاگر نقش خانم مارپل در آثار سینمایی بودند. البته شخصیت‌های دیگری همچون تامی، توپنس و پارکر پاین نیز در برخی داستان‌های کوتاه‌تر حضور چندباره داشته‌اند و شبکه‌های تلویزیونی کشور انگلستان، سریال‌های موفقی نیز بر اساس این شخصیت‌ها ساخته‌اند.  

همان‌طور که پیش‌تر اعلام کردیم، قرار است فیلمی از روی رمان Death on the Nile ساخته شود. این رمان جنایی از آگاتا کریستی و مجموعهٔ پوآرو، برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۷ منتشر شد. در این رمان، پوآرو برای تعطیلات به مصر سفر می‌کند. در طول این سفر، یک قتل در کشتی‌ای در رودخانه نیل که پوآرو نیز در آن حضور داشته است، رخ می‌دهد. حال پوآرو باید راز و معمای مرگ این دختر ثروتمند را کشف کند.

در مجموع باید گفت که خلق دنیایی سینمایی اصلاً کاری آسان نیست و نخواهد بود. به‌جز استودیو مارول که با خلق دنیایی سینمایی مارول راه خود را در این زمینه از بقیهٔ استودیوها جدا کرده است، دیگر دنیاهای سینمایی آنچنان موفق نبوده‌اند و به‌عنوان مثال می‌توان از دنیای تاریک (Dark Universe) کمپانی یونیورسال یاد کرد. دنیای تاریک کمپانی یونیورسال ساختاری کمابیش شبیه به دنیای سینمایی مارول و دنیای سینمایی دی سی دارد؛ با این تفاوت که به‌جای حضور شخصیت ابرقهرمان، دنیای تاریک کمپانی یونیورسال تصمیم دارد نسخه جدیدی از هیولاهای کلاسیکی را که پیش از این بازیگرانی افسانه‌ای همچون بوریس کارلوف، بلا لاگوسی و لون چانی نقش آن‌ها را ایفا کرده‌اند، بار دیگر به روی پرده نقره‌ای ببرد. اولین فیلمی که از این مجموعه روی پرده سینما رفت، فیلم The Mummy بود. تماشاچیان چندان از این فیلم خوششان نیامد و منتقدان نیز امتیازات بسیار پایینی را برای فیلم الکس کورتزمن در نظر گرفتند. فروش این فیلم در خاک ایالات متحده آمریکا ناچیز و در حدود ۸۰ میلیون دلار بود و می‌توان گفت به لطف فروش ۴۰۷ میلیونی جهانی فیلم بود که حداقل در گیشه با شکست سختی مواجه نشد. همین عوامل، موفقیت دنیای تاریک کمپانی یونیورسال را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. در مورد دنیایی که کنت برانا در سر می‌پروراند نیز می‌توان شباهت‌هایی را با دنیای تاریک یونیورسال پیدا کرد. ناآشنا بودن تماشاچیان کنونی با شخصیت‌های قدیمی، به‌جز خانم مارپل و هرکول پوآرو، می‌تواند یکی از موارد دردسرساز برای خلق دنیایی مشترک باشد و باید منتظر ماند و دید سازندگان چه فکری برای این موضوع کرده‌اند.

کنت برانا این روزها مشغول کارگردانی لایو اکشن سینمایی Artemis Fowl (آرتمیس فاول) است و هنوز زمان زیادی تا معرفی و ساخت فیلم بعدی هرکول پوآرو مانده است. مطمئناً تا آن زمان خبرهای بیشتری از دنیایی سینمایی احتمالی شخصیت‌های آثار آگاتا کریستی منتشر خواهد شد. 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده