نویسنده: بخش تبلیغات
// پنجشنبه, ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰

تفاوت مدل های مختلف پراید

اولین پرایدهایی که وارد ایران شد، پرایدهای کره‌ای بود. بعد که ایران در زمینه تولید پراید به خودکفایی رسید ورود این پرایدها متوقف شد، اما همچنان متقاضیان زیادی داشت.

این پرایدها همچنان محبوب هستند و خیلی از خریداران آنها را به خرید پراید دست دوم نسل‌های جدیدتر یا حتی پرایدهای صفر کیلومتر ترجیح می‌دهند. اما آیا پرایدهای کره‌ای چنین ارزشی دارند یا این افسانه‌ای است که دربارۀ آنها ساخته شده؟

 

ماشین‌هایی با قیمت دانشجویی

پراید اولین بار به اسم مزدا در ژاپن تولید شد و به‌زودی بازار خوبی در آمریکای شمالی و بعضی کشورها پیدا کرد؛ ماشینی که ارزان بود و به اصطلاح قیمت دانشجویی داشت. کره‌جنوبی بعد از ژاپن با شرکت کیاموتورز اقدام به تولید این خودرو کرد و اولین پرایدها بیش از دو دهه پیش از طریق این کشور وارد ایران شد و پس از آن بود که شرکت خودروسازی سایپا خط تولید پراید راه انداخت. تولید پراید در کره همچنان ادامه پیدا کرد، اما با خودکفا شدن ایران در زمینه تولید این خودرو واردات آن به ایران تقریبا متوقف شد. بنابراین پرایدهای کره‌ای که در ایران ماندند و دست به دست شدند با تقریب خوبی همان خودروهایی بودند که در سال‌های اول وارد ایران شده بودند.

حالا اگر نسل جدید پرایدهای کره‌ای را ببینید از تفاوت آن با سری اول متعجب خواهید شد. هیچ شباهتی در ظاهر و مشخصات فنی وجود ندارد و با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و ویژگی‌های فراوانی دارد. برعکس پرایدهای ایرانی که همچنان از روی دست هم ساخته می‌شوند و هیچ جهشی در ظاهر و باطنشان به وجود نیامده و همچنان به نمونه‌های اول پرایدهایی که وارد ایران شدند شباهت دارند. بنابراین وقتی می‌گویند پراید کره‌ای بخر یا پراید کره‌ای را با ایرانی مقایسه می‌کنند منظور همان اولین پرایدهایی است که سالها پیش وارد ایران شد.

 

آیا همچنان آن پرایدها بر پرایدهای جدید ساخت ایران برتری دارند؟

در حال حاضر فراوانی پرایدهای کره‌ای قدیمی در ایران به حداقل رسیده، اما تک و توک پرایدهای هاچ‌بکی هستند که فنی سالمی دارند و در بازار خرید و فروش می‌شوند و محبوبیت خود را از دست نداده‌اند. مشخصه بارز پرایدهای هاچ بک کره‌ای نوار قرمزی است که روی نوار مشکی دور پراید خودنمایی می‌کند، رینگ‌هایی که کلمه selbo روی آنها حک شده و همچنین مارک همه چراغ‌های جلو و عقب و راهنماها samdo است. کره‌ای‌ها از این جهت محبوبند که از نظر فنی کمترین مشکلات را برای صاحبان خود داشته‌اند و سازندگان کیاموتورز موتور کم نقص، شاسی و جلوبندی باکیفیتی به بازار عرضه کرده‌اند، اما به دلیل قدیمی بودن از امکانات پرایدهای جدیدتر مثل فرمان هیدرولیک، شیشه‌های اتومات و همچنین عدم اطمینان از فابریک بودن قطعات، پیشنهاد حرفه‌ای‌های خودرو برای متقاضیان این خودرو، خرید پراید دست دوم وطنی است که امکانات و پشتیبانی بهتری دارند.

برای خرید پراید دست دوم هم باید به نکاتی توجه کرد که مهم‌ترین آنها بررسی سلامت موتور از طریق چک کردن میزان روغن ترمز، رنگ و غلظت دود اگزوز (که باید سفید و کم غلظت باشد)، همچنین جا رفتن درست دنده، چک کردن تسمه تایم و تسمه دینام، شاسی سالم و زنگ‌زده نبودن گلگیر، قسمت پایین درها و کف صندوق عقب و در نهایت نشان دادن آن به یک مکانیک ماهر است. اهل فن می‌گویند پرایدهایی که در دهه هشتاد تولید شده‌اند فنی قوی‌تری نسبت به پرایدهای امروزی دارند.

 

خودروهای افسانه‌ای

پراید کره‌ای را که در سایت دیوار جست‌و‌جو کنید با ماشین‌هایی روبه‌رو می‌شوید که اکثراً زیر ۱۰ میلیون تومان قیمت دارند. این نشان می‌دهد این ماشین‌ها عمر خود را کرده‌اند و واقعا پیدا کردن ماشینی سالم و سرپا و کم مشکل از بین آنها کاری استثنایی است؛ استثنایی اما همچنان شدنی.

به همین دلیل باید به پرایدهای ایرانی سلامی دوباره گفت!

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده