// یکشنبه, ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱

جری گرینبرگ تدوینگر برنده جایزه اسکار سینمای آمریکا درگذشت

جری گرینبرگ، تدوینگر برنده جایزه اسکار و یکی از چهره‌های برتر سینمای آمریکا که تدوین آثاری نظیر Apocalypse Now و Scarface را در کارنامه دارد، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

جری گرینبرگ٬ یکی از چهره‌های برتر سینمای جهان و تدوینگر آثار مطرحی همچون اینک آخر الزمان (Apocalypse Now)، دروازه بهشت (Heaven's Gate) و صورت زخمی (Scarface) پس از تحمل یک دوره‌ی طولانی بیماری در سن ۸۱ سالگی درگذشت.  گرینبرگ در سال ۱۹۷۲ به واسطه‌ی تدوین فیلم ارتباط فرانسوی (The French Connection) برنده‌ جایزه اسکار شد. هنوز هم پس از گذشت چندین دهه٬ از صحنه‌های تعقیب گریز خیابانی جذاب و نفسگیر این فیلم به عنوان بهترین صحنه‌های تعقیب و گریز تاریخ سینما یاد می‌شود که در این بین، نقش گرینبرگ برای خلق این تصاویر انکار نشدنی است.

گرینبرگ فعالیت خود را از اوایل دهه‌ی شصت میلادی در نیوییورک و با کار تدوین موسیقی آغاز کرده و به مرور زمان با دستگاه‌های مختلف ویژه‌ی تدوین فیلم همچون موویلا و اسپلایسر آشنا شد. او کار حرفه‌ای خود در سینما را نیز از سال ۱۹۶۳ به عنوان  دستیار دده آلن در تدوین فیلم آمریکا آمریکا (America America) به کارگردانی الیا کازان آغاز کرد. از آلن به عنوان مهم‌ترین تدوینگر سینما در دوره‌ی انفجار فیلم‌های آمریکایی نام می‌بردند که نسلی از بهترین تدوینگران سینما را تربیت کرد و گرینبرگ اولین آنها بود. گرینبرگ در تجربه‌ی بعدی خود در فیلم جریان‌ساز بانی و کلاید (Bonnie and Clyde) به کارگردانی آرتور پن دوباره دستیار آلن شد و خودش شخصا به تدوین صحنه‌های تیراندازی پایان فیلم پرداخت که این صحنه‌ها جزو ماندگارترین لحظات تاریخ سینما به حساب می‌آیند. بای‌بای برورمن (Bye Bye Braverman) به کارگردانی سیدنی لومت، نخستین فیلمی بود که گرینبرگ به تنهایی به تدوین آن پرداخت. او در سال ۱۹۷۷ به واسطه‌ی تدوین دو فیلم اینک آخر الزمان (Apocalypse Now) به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا و کریمر علیه کریمر (Kramer vs. Kramer) به کارگردانی رابرت بنتون به طور همزمان نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. گرینبرگ در دهه‌ی هشتاد میلادی در ۵ فیلم با برایان دی‌ پالما همکاری کرد.

jerry greenberg

گرینبرگ در بیش از نیم قرن فعالیت حرفه‌ای خود در سینما با فیلمسازان بزرگی به همکاری پرداخت که از میان آنها می‌توان به فرانسیس فورد کوپولا، وارن بیتی، مایکل چیمینو، رابرت بنتون، آرتور پن، تونی کی، سیدنی لومت و ویلیام فریدکین اشاره کرد. همچنین او به جز فیلم‌های نام برده شده در آثار مطرح دیگری همچون تسخیرناپذیران (The Untouchables)٬ بیدارگری (Awakenings)٬ عزمِ كشتن (Dressed to Kill)٬ متهم (The Accused) و تاریخ مجهول آمریکا (American History X) به عنوان تدوینگر حضور یافته است. او همچنین نقش ویژه‌ای را در شکوفایی موج نوی سینمای آمریکا در اواخر دهه‌ی شصت و اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی ایفا کرد.

در فهرست بهترین تدوین فیلم‌های تاریخ سینما که در سال ۲۰۱۲ از طرف انجمن تدوینگران سینما منتشر شد، گرینبرگ در تدوین سه فیلم از ده فیلم برتر این فهرست نقش مستقیم داشت که این آثار عبارت‌اند از اینک آخرالزمان، بانی و کلاید و ارتباط فرانسوی. او همچنین در سال ۲۰۱۵ از طرف انجمن تدوینگران سینمای آمریکا، جایزه  یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده