نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Bright - درخشان

فیلم مورد انتظار درخشان (Bright) با بازی ویل اسمیت در نهایت اکران شد و ما در این پست مروری بر نقد‌های آن از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت.

فیلم Bright یا در زبان فارسی درخشان، یکی از جدیدترین آثار اختصاصی اکشن، علمی-تخیلی، فانتزی، هیجان‌انگیز و جنایی شبکه نتفلیکس بوده که به‌دست دیوید آیر، کارگردان مطرح هالیوود ساخته شده است. در فیلم درخشان، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون ویل اسمیت در نقش دریل وار، جوئل اجرتون در نقش نیک جیکوبی، نومی راپاس در نقش لایلا، لوسی فرای در نقش تیکا، ادگار رامیرز در نقش کاندومیِر، کنت چوی در نقش کاماهارا، آیک بارینهولتز در نقش پولارد، برد ویلیام هنکه در نقش دورگیو، داون اولیویری در نقش شری وارد، الکس مراز در نقش سرافین، مت آلفردا در نقش هیکس، انریکه مورچیانو در نقش پویزن، مارگارت چو در نقش گروهبان چینگ، جوزف پیکوریو در نقش براون، اسکارلت اسپنسر در نقش سوفیا وارد، آندریا ناودو در نقش کاپیتان پرز و جی هرناندس در نقش رودریگز و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم درخشان در تاریخ ۱۳ دسامبر سال جاری (۲۲ آذر ۱۳۹۶) در Regency Village Theater که یک سالن نمایش روستایی است که قبلا با نام فاکس فعالیت می‌کرده و در حال حاضر در محله وست‌وود شهر لس آنجلس واقع است، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۲۸ را از بین ۲۱ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان Bright را فیلم کاملا ضعیفی دانست که بخش خیلی زیادی از منتقدان و بینندگان را ناراضی راهی خانه کرده است. همچنین لازم به ذکر است که فیلم Bright برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ (۱ دی ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده بود.

فیلمنامه اصلی این اثر به قلم مکس لندیس نوشته شده است. او در رزومه کاری نسبتا بلند بالای خود توانسته نویسندگی فیلمنامه آثاری همچون نسخه بازسازی فیلم An American Werewolf in London (گرگ‌نمای آمریکایی در لندن)، فیلم Mr. Right (آقای مطلوب)، فیلم Victor Frankenstein (ویکتور فرانکنشتاین) و همچنین فیلم American Ultra (افراط آمریکایی) را بر عهده داشته باشد. او علاوه بر نویسندگی، در پروژه تولید نسخه جدید فیلم گرگ‌نمای آمریکایی در لندن، نقش کارگردان را هم بر عهده دارد. لندیس علاوه بر آثار سینمایی، در تولید مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های کوتاه، سریال‌های اینترنتی و همچنین موزیک ویدیوها هم نقش زیادی را ایفا کرده است. از آخرین آثار تلویزیونی او می‌توان به سریال Dirk Gently's Holistic Detective Agency (آژانس کارآگاهی جامع دیرک جنتلی) اشاره کرد. از سمت دیگر درباره دیوید آیر به‌عنوان کارگردان این پروژه هم می‌توان اینگونه گفت که دیوید آیر با اینکه رزومه چندان بلند بالایی ندارد اما توانسته آثار خیلی خوبی را برای نویسندگی و کارگردانی انتخاب کند. او در بخش کارگردانی، آثاری همچون فیلم Gotham City Sirens (افسونگران شهر گاتهام)، فیلم Suicide Squad (جوخه انتحاری)، فیلم Fury (خشم) و فیلم Sabotage (سابوتاژ) را در رزومه خود لیست کرده است.

از آنجا که تقریبا نزدیک به ۱۰ روزی است که از رونمایی فیلم Bright در سالن نمایش Regency Village Theater برای منتقدان مطرح سینمایی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Bright از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط شبکه محبوب Netflix منتشر شده هم بخوانید:

اتفاقات این فیلم مربوط به دنیایی می‌شود که در آن، انسان‌ها، ارک‌ها، الف‌ها، جن و پری‌ها از ابتدای زمان خلقت با یکدیگر و در کنار هم زندگی می‌کردند. فیلم Bright داستان دو مامور پلیس با نام‌های وارد با بازی ویل اسمیت و جاکوبی با بازی جوئل اجرتون، را روایت می‌کند که یکی از آن‌ها انسان و دیگری ارک است. سرانجام در یک گشت شبانه، یک اتفاق باعث می‌شود که مسیر زندگی این دو پلیس معمولی برای همیشه عوض شود. آن‌ها باید از یک الف محافظت و در کنار آن باید با اشخاص متعددی نیز مبارزه کنند. این دو مامور پلیس باید اختلافاتی را که دارند، کنار بگذارند و با همکاری هم از یک جادوی فراموش‌شده حفاظت و آن را از دست افراد نادرستی که ممکن است از آن استفاده کنند و همه چیز را از بین ببرند، دور کنند.

Bright

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

پیتر دبروژ | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

این پروژه و داستان جاه‌طلبانه و در عین حال شگفت‌انگیزی که شبکه نتفلیکس برای ساخت انتخاب کرده، توسط دیوید آیر با آن حس‌های مختلف و فوق‌العاده‌ای که در وجود خود دارد و استعداد خیلی خوبش کارگردانی شده و به طرز خیلی زیبایی ساخته شده است. از طرف دیگر داستان این اثر را هم مکس لندیس نوشته و از روند داستان مشخص است که او شناخت خیلی خوبی از محیطی که قصد خلق آن را داشت، دارد و همین موضوعات خیلی به او کمک کرده تا بتواند یک افسانه کتاب کمیک استریپی ایجاد کند.

دیوید گریفین | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Bright می‌توانست خیلی بیشتر از چیزی که در حال حاضر هست شگفت‌انگیز باشد؛ اگر می‌توانست کمی سرعت پیش‌روی داستان خود را کاهش بدهد تا خود نویسنده و همچنین بیننده بتواند زمان بیشتری را برای شناخت عمیق‌تر این دنیای زیبا و جذاب صرف کند.

استیو رز | گاردین

۶۰ از ۱۰۰

با وجود تمام نقص‌ها و ضعف‌هایی که این اثر دارد اما می‌توان گفت که فیلم Bright با وارد شدن به یک دنیای جدید فاصله خیلی کمی دارد و حتی با یک پرش بلند می‌تواند با آغوشی باز وارد این دنیای جدید شود. سینما باید بیشتر از اینگونه پروژه‌ها انجام دهد و روی آنها هم بیشتر از قبل باید وقت بگذارد و روی آنها کار کند.

برایان بیشاپ | ورج

۵۹ از ۱۰۰

فیلم Bright مجموعه‌ای از اعمال و اتفاقات نامربوط به هم است که به‌عنوان یک دنباله کاملا مستقل به خود عمل می‌کنند، اما اگر از هر زاویه‌ای به آنها نگاه کنی و بخواهی درباره آنها عقلانی فکر کنی متوجه می‌شوی که هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و اصلا همخوانی ندارند. امکان ندارد که در طی تماشای این اثر به فیلم جوخه انتحاری و شکست‌هایی که به ارمغان آورده بود فکر نکنی؛ زیرا فیلم درخشان هم همانند آن اثر از یک صحنه تاریک و پر سر و صدا به صحنه بعدی می‌رود.

جیمز دایر | امپایر

۴۰ از ۱۰۰

در حین سردرگمی‌های مختلفی که در فیلم وجود دارد، در عین حال جرقه‌هایی از اتفاقات و اعمال خوب هم دیده می‌شود. همچنین موضوع دیگری هم که وجود دارد این است که مکس لندیس در فیلمنامه خود گفتگو و دیالوگ‌های غلط را در جای درست به کار برده است.

دِوِن کوگن | اینترتینمنت ویکلی

۳۳ از ۱۰۰

دنیایی که دیوید آیر و مکس لندیس خلق کردند خیلی ناهماهنگ و بدون برنامه‌ریزی است و حتی تعداد خیلی کمی دوست دارند که بتوانند زمان بیشتری را در آن سپری کنند. این دنیا، یک دنیای جادویی است که هیچ هنر و جادویی از خود ندارد و اصلا زیبا نیست.

Bright

برایان تالریکو | RogerEbert.com

۲۵ از ۱۰۰

فیلم درخشان را می‌توان یک قسمت جلف و بسیار شلوغ از آثار به‌دردنخور بلاک باستری دانست.

درک اسمیت | مجله اسلانت

۲۵ از ۱۰۰

فیلم Bright پر از بخش‌ها و قصد و غرض‌های ناهماهنگ است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و شکل ناهنجاری به خود گرفته است. از طرف دیگر هم این اثر در پیوند دادن بخش‌های مختلف مشکل دارد و اصلا نتوانسته عناصر واقع‌گرایی و فانتزی مختلف خود را به‌خوبی با هم ترکیب کند و آنها را با هم درآمیزد.

تاد گیلچریست | وارپ

۲۰ از ۱۰۰

هیچ ستایشی غیرمنتظره‌تر و تلخ‌تر از این نیست که صحبتی این‌چنینی درباره جدیدترین اثر دیوید آیر یعنی فیلم Bright گفته شود: «تماشای این فیلم باعث شد تا من به خودم بگویم آرزو می‌کنم در حال حاضر کاش به‌جای این اثر در حال تماشای فیلم جوخه انتحاری بودم». 

جوردن هافمن | ونیتی فیر

۱۰ از ۱۰۰

یک ایده خیلی جالب به مقدار خیلی کم در این فیلم وجود دارد، اما از آنجایی که این اثر با صحنه‌های خسته‌کننده‌ای که هیچ مسیر مشخصی ندارند، سکانس‌های تیراندازی کسل‌کننده و بی‌پایان و همچنین بخش‌های دنباله‌ای خجالت‌آوری که پشت سر هم قرار دارند پر شده است، دیگر این ایده‌های جالب به چشم کسی نمی‌آید و تقریبا زیر این بخش‌های خسته‌کننده پنهان شده است. این فیلم به معنای واقعی کلمه خراب و نابود شده است.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۰ از ۱۰۰

از کارگردان فیلم جوخه انتحاری و همچنین نویسنده فیلمنامه فیلم ویکتور فرانکنشتاین چیزی بهتر از این اثر در نمی‌آمد و می‌توان گفت که یک تکه تازه از جهنم را برای تماشا به روی پرده سینماها آورده‌اند؛ به طوری که یک سطح جدید از پایین‌ترین و بدترین کاری که این دو می‌توانند بسازند تعریف کرده است. 

لازم به ذکر است که فیلم Bright توانسته رتبه چهل و هفتم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۷ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Bright نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را دوست داشته و نمره نسبتا بالایی به آن داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.
Bright Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده