نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Downsizing - کوچک کردن

اگر به فیلم های علمی تخیلی با یک داستان منحصر به فرد علاقه دارید، فیلم Downsizing با بازی مت دیمون یکی از گزینه‌های خیلی خوب مطابق سلیقه‌تان است.

فیلم Downsizing یا در زبان فارسی کوچک کردن، یکی از جدیدترین آثار علمی-تخیلی، درام و کمدی کمپانی پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) بوده که به‌ دست الکساندر پین ساخته شده است. در فیلم کوچک کردن، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون مت دیمون در نقش پائول سافرانک، کریستف والتس در نقش دوشن میکوویچ، هانگ چائو در نقش نوک لان ترن، کریستن ویگ در نقش اودری سافرانک (همسر پائول)، جیسون سودیکیس در نقش دیو جانسون، ماریبث مونرو در نقش کارول جانسون (همسر دیو)، اودو کر در نقش یوریس کانرد، رولف لاسگورد در نقش دکتر جورگن اسبیورسن، اینجه ایگربرگ در نقش ان هلین اسبیورسن و سورن پیلمارک در نقش دکتر اندرس جیکوبسن و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم کوچک کردن در تاریخ ۳۰ آگوست (۸ شهریور ۱۳۹۶) سال جاری در مراسم هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز (74th Venice International Film Festival) رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۷۴ را از بین ۱۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. همچنین لازم به ذکر است که این اثر تا به همین لحظه توانسته در بخش‌های متنوعی در مراسم‌های مختلف کاندید شده و نام خود را در لیست نامزدان این مراسم‌ها ثبت کند. در میان این مراسم می‌توان به مراسم اهدای جوایز هیئت ملی بازبینی فیلم (National Board of Review of MotionPictures یا به اختصار NBR) اشاره کرد که تیم این اثر توانست در این مراسم با دست پر و با جایزه بخش ۱۰ فیلم برتر سال به خانه بازگردد. با توجه به این امتیاز، می‌توان Downsizing را فیلم نسبتا خوبی دانست که جمع کثیری از منتقدان و بینندگان آن راضی و خشنود بوده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که فیلم Downsizing برای اکران ایالات متحده در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ (۱ دی ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده بود.

الکساندر پین علاوه بر کارگردانی و هدایت این پروژه، وظیفه نویسندگی فیلمنامه اصلی این اثر را هم برعهده داشته است. علاوه بر پین، دوست و همکار چندین و چند ساله او که در پروژه‌های خیلی زیادی با یکدیگر همکاری داشته‌اند یعنی جیم تیلور هم در این تیم حضور داشته و در کنار خود پین، او هم وظیفه نویسندگی فیلمنامه را برعهده داشته است. جیم تیلور علاوه بر نویسندگی فیلمنامه و الکساندر پین هم علاوه بر کارگردانی و نویسندگی، هر دو در تیم تهیه کنندگی هم حضور داشته‌اند. الکساندر پین بیشتر در زمینه نویسندگی و البته کارگردانی فعالیت می‌کند اما به جز این اثر، در پروژه تولید فیلم The Descendants (فرزندان) هم سه وظیفه کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی را برعهده داشته است. از کارهای نسبتا خوب این کارگردان که صاحب جایزه‌هایی هم شد و در مراسم‌های مختلف زیادی کاندید بود می‌توان به نویسندگی فیلم Jurassic Park III (پارک ژوراسیک 3)، نویسندگی و کارگردانی فیلم Sideways (راه‌های فرعی) و کارگردانی فیلم Nebraska (نبراسکا) اشاره کرد. از طرف دیگر جیم تیلور هم همانطور که بالاتر هم ذکر شد، تقریبا در تمام پروژه‌های کاری خود با پین همکاری داشته است و برای نویسندگی فیلمنامه فیلم راه‌های فرعی موفق به دریافت جایزه‌های زیادی در مراسم‌های متنوعی شده است.

از آنجا که خیلی وقت است که از رونمایی فیلم Downsizing برای منتقدان مطرح سینمایی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم پست از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی عرضه‌کننده Paramount Pictures منتشر شده هم بخوانید:

دانشمندان و محققان بعد از بررسی‌های بسیار، راه حلی برای رفع مشکل جمعیت بیش از حد مردم روی زمین پیدا کردند؛ کوچک کردن انسان‌ها تا ۵ برابر. در این بین پائول (با بازی مت دیمون) و همچنین همسر او یعنی اودری (با بازی کریستن ویگ) تصمیم گرفتند تا زندگی پر از استرس و فشار خود را رها کرده و بعد از پیوستن به این تخقیقات و ۵ برابر کوچک‌تر از حد معمول شدن، وارد جامعه و دنیای دیگری شوند که همه افراد آن همانند خودشان بسیار کوچک هستند. با این تصمیم و وارد شدن به چنین دنیایی، آنها قرار است اتفاقات و ماجراجویی‌های جدید و هیجان‌انگیزی را امتحان کنند.

Downsizing

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم Downsizing یک اثر بسیار دلفریب و زیبا، بامزه و سرگرم‌کننده و پر از لحظات غیرمنتظره مختلف است که باعث می‌شود پیشبینی اینکه داستان قرار است به کجا برود، غیر ممکن کرده و شما اصلا نمی‌توانید حدس بزنید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد. این فیلم یک اثر خیلی خوب است که عمیقا به انسان و حاشیه‌های او می‌پردازد و همانند بهترین کلاسیک‌های هالیوود، باعث می‌شود که هم تک تک لحظات آن را حس کنید و هم زمان را از دست خواهید داد.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

فیلم Downsizing یک اثر کمدی خلاقانه و انسانی است که مقیاس‌ها را به خوبی به تصویر می‌کشد. داستان تاثیرگذار یک انسان که هر چه ابعاد و مقیاس خودش کوچک می‌شود، مشکلاتی که داشته و در آینده سر راهش سبز می‌شود به مرور بزرگ و بزرگتر می‌شوند.

آلونسو دورالده | وارپ

۸۵ از ۱۰۰

فیلم Downsizing باعث شد که الکساندر پین و جین تیلور روی پالتی که بزرگتر از حد معمول است کار کنند و در پروژه‌ای فعالیت کنند که تا به حال سابقه‌ای نداشتند. با اینکه آنها سابقه چنین پروژه‌ای را نداشتند اما به خاطر حس طنزی که در آنها وجود داشت و به شخصیت‌های کوچک شده خود منتقل کرده بودند و همچنین شناخت و اطلاعات خیلی خوبی که از انسان و وضعیت‌های مختلف او به دست آورده بودند، باعث شد تا بتوانند در ساخت فیلمی با چنین مقیاسی موفق باشند.

رابین کولین | تلگراف

۸۰ از ۱۰۰

دکتر سوس (داستان‌نویس آمریکایی) یک پند خیلی خوب و به یاد ماندنی دارد که می‌گوید: «هر شخصی یک آدم است و اهمیت دارد، مهم نیست چقدر کوچک باشد». این موضوع به همان اندازه فلسفه الزام، که در تمامی فیلم‌های جدید و عجیب و هیجان انگیز الکساندر پاین وجود دارد، خوب است.

روری اوکانر | فیلم استیج

۷۵ از ۱۰۰

شاید بتوان گفت که فیلم Downsizing مسلما یکی از ضعیف‌ترین و پرعیب‌ترین اثری است که الکساندر پین در تمام طول دوره کاری خود تولید کرده است. اگرچه برخلاف تمام مشکلاتی هم که این فیلم دارد، می‌توان گفت که یکی از مثبت‌ترین و خوشبینانه‌ترین اثری محسوب می‌شود که تا به امروز اکران کرده است. صحنه‌ها و کارهای احساسی که ما در آخرین دقایق از پائول دیدیم، درست همانگونه که در آثار مختلف این کارگردان از مایلز، وودی و اشمیت دیده بودیم، آنقدر دیگر همانند گذشته نتیجه تاثیرگذاری روی بیننده نداشت.

لی مارشال | اسکرین اینترنشنال

۷۰ از ۱۰۰

در فیلم Downsizing برای هر نوع سلیقه‌ای یک چیزی وجود دارد. البته نه به اندازه یک وعده غذای کامل که شما را سیر کند.

downsizing

تاشا رابینسون | ورج

۶۷ از ۱۰۰

در ابتدای داستان شاید شما به طرز دلنشینی کمی خسته شوید اما از یک نقطه‌ای به بعد شما دیگر کاملا از داستان و روند آن خسته خواهید شد. زیرا از همان نقطه، داستان دیگر از مسیری که آن را نسبت به بقیه قصه‌ها منحصر به فرد، هوشمندانه و هیجان انگیزتر می‌کند کاملا منحرف می‌شود.

جاشوا روث کوف | تایم اوت

۶۰ از ۱۰۰

به عنوان یک اثر متوسط و البته نمره‌ای متوسط، فیلم Downsizing به اندازه کافی توانست خوب عمل کند و نتیجه خوبی را از خود به جا بگذارد اما می‌توان گفت که در بعضی قسمت‌ها حرکاتی در آن وجود داشت که داستان و خود فیلم را از آن روند و لحن حساس خوبی که داشت منحرف می‌کرد.

ای. اولیور ویتنی | اسکرین کراش

۵۰ از ۱۰۰

کارگردان فیلم Downsizing نیمی از اثر را خالی گذاشته است. داستان این فیلم پر از ایده‌های بزرگ و خوب است که خیلی کم به آنها پرداخت شده.

سارا کورچاک | کانسیکوئنس آو ساوند

۵۰ از ۱۰۰

دل الکساندر پین در این فیلم در جای درستی قرار دارد به این منظور که به خوبی طرز فکر یا آن احساسی که نسبت به فیلم داشته را توانسته جفت و جور و تبدیل به داستان کند. اما با دیدن این اثر برخی اوقات احساس می‌کنید که اجرا بازیگران در این فیلم بسیار ضعیف است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Downsizing نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای کاملا عالی و تقریبا بی‌نقص بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن راضی خواهند بود؛ مخصوصا که اکثر منتقدین، داستان فیلمنامه این اثر و ایده ابتدایی که روی آن کار شده است را بسیار ستوده از آن راضی بوده‌اند و در نظرشان کارگردان با اطلاعات جامع از انسان‌ها و خلاقیتی که دارد توانسته داستان جذابی را برای بینندگان نقل کند؛ همین موضوع یکی از علل اصلی موفقیت فیلم Downsizing است.
Downsizing Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده