نویسنده: مهرداد داودی
// جمعه, ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۸

دیزنی ۲۷ درصد صنعت سینما را در اختیار دارد

 کمپانی دیزنی با خرید بخش‌هایی از کمپانی فاکس قرن ۲۱، ۲۷ درصد از صنعت سینما را در اختیار دارد.

کمپانی والت دیزنی به صورت رسمی در حال  نهایی کردن خرید استودیوهای فاکس قرن بیستم با مبلغی حدود ۵۲ میلیارد دلار است. با نهایی شدن این قرارداد کمپانی دیزنی سهم بسیار بزرگی از صنعت سینما را در اختیار خواهد داشت. با در نظر گرفتن این که ده‌ها سال است که دو استودیو بزرگ با هم ترکیب نشده‌اند، برای همه سوال است که همکاری بین دیزنی و فاکس چه نتایجی برای صنعت سینما خواهد داشت. این قرارداد بزرگ در روز پنج‌شنبه برای عموم منتشر شد، قراردادی که مجموعه‌های بزرگی را در اختیار دیزنی قرار می‌دهد، مجموعه‌هایی چون بیگانه، آواتار، کینگزمن، سیمپسون‌ها، سیاره میمون‌ها و البته مردان ایکس و چهار شگفت انگیز.

فاکس قرن بیستم استودیویی است که به خاطر ریسک کردن‌هایش شهره خاص و عام است، ریسک‌هایی که می‌توانند نتایج بزرگی در پی داشته باشند. آن‌ها برخی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ را تولید و توزیع کرده‌اند، فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان جورج لوکاس و آواتار و تایتانیک ساخته‌ی جیمز کامرون از پروژه‌‌های بزرگ این کمپانی بوده‌اند؛ البته آن‌ها در کنار پروژه‌ای بزرگ به پروژه‌های کوچک‌تر نیز اهمیت می‌دادند. فاکس سرچ‌لایت نیز استودیویی است که دست بلندی در جوایز اسکار هم دارد، در سال‌های اخیر این کمپانی با فیلم‌هایی چون میلیونر زاغه‌نشین، دوازده سال بردگی، The Grand Budapest Hotel، Birdman ‌و مریخی برنده‌ی اسکار بوده است. دیزنی برای مدتی است که در کورس بردن جوایز عقب افتاده است، آن‌ها در خرید فاکس پتانسیل بازگشت به گرفتن جوایز را می‌بینند. از سویی دیگر اخیرا ۲۷ تا از پروژه‌های کمپانی فاکس برای جایزه گلدن‌گلوب ۲۰۱۸ کاندید شده‌اند، این در حالی است که سهم دیزنی فقط دو کاندید برای انیمیشن کوکو است.

disney 20th century fox

دو کمپانی دیزنی (شامل لوکاس فیلم، استودیوهای مارول، پیکسار و غیره) و کمپانی فاکس (شامل فاکس قرن بیستم، فاکس سرچ‌لایت پیکچرز، فاکس 2000 و غیره) با یکدیگر ۲۷ درصد کل صنعت سینما را شامل می‌شوند. این رقم سهم هر دو استودیو در بازار از سال ۱۹۹۵ است. حال که ۶ کمپانی بزرگ هالیوود به پنج کمپانی کاهش پیدا کرده‌اند، رقابت در این صنعت از همیشه نزذیک‌تر خواهد بود.

طبق همین فرمول و از سال 1995، کمپانی Warner Bros. Pictures (شامل New Line Cinema و DC Films) صاحب ۱۵.۳۶ درصد از سهام در بازار است، کمپانی Sony Picture (شامل Columbia Picture، Screen Gems و Tri-Star) با ۱۲.۲۲ درصد، کمپانی Universal Pictures (شامل DreamWorks و Focus Features) با ۱۱.۴۹ درصد و کمپانی Paramount Pictures (شامل Nickelodeon و پارامونت انیمیشن) با ۱۰.۸۹ درصد دیگر صاحبان سهام در بازار به شمار می‌روند. مورد جالب این است که آخرین باری که دو استودیوی بزرگ فیلم‌سازی با هم یکی شده‌اند برمی‌گردد به سال ۱۹۸۲، جایی که کرک کرکوریان استودیو یونایتد آرتیست را خرید و آن را با استودیوهای Metro-Golden-Mayer ترکیب کرد، البته سهم آن‌ها از بازار به سهم دیزنی و فاکس نزدیک هم نبود.

در حالی که هواداران در رابطه با پتانسیل استودیوهای مارول با مجموعه‌های ایکس‌من و چهار شگفت انگیز هیجان زده‌اند، ابن قرارداد ممکن است در زمینه خلاقیت و پخش فیلم‌ها تاثیرات قابل توجهی داشته باشد. با این همه، دیسنی اخیرا نیز در تلاش است تا به واسطه قراردادش در رابطه با پخش فیلم Star Wars: The Last Jedi ساخته‌ی رایان جانسون در سینماهای ایالت متحده جای خودش را محکم کند. حال تنها باید صبر کنیم و ببینیم با نهایی شدن این قرارداد چه اتفاقاتی خواهد افتاد.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده