نویسنده: رضا علمی
// یکشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

قسمت پنجم Lethal Weapon به زودی ساخته خواهد شد

طبق گفته‌های ریچارد دانر، زمان زیادی به ساخت قسمت پنجم مجموعه اکشن و پلیسی Lethal Weapon باقی نمانده است.

کارگردان مجموعه فیلم‌های Lethal Weapon (اسلحه مرگبار) در صحبت‌هایی اعلام کرد که ساخت قسمت پنجم این مجموعه اکشن و پلیسی در دستور کار قرار دارد و وی و همکارانش تنها منتظر دریافت چراغ سبز از استودیوی سازنده هستند که این موضوع نیز به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. فیلم ابتدایی Lethal Weapon یکی از برجسته‌ترین آثار اکشن و پلیسی دوران خود بود و راه را برای ساخت بسیاری آثار از این دست هموار ساخت. بازیگران اصلی آن فیلم مل گیبسون و دنی گلاور بودند؛ دو مأمور پلیسی که چندان با یکدیگر سازش نداشتند و البته در زمینه همکاری در پرونده‌های جنایی زوج موفقی بودند. در واقع موقعیت و تأثیر عاطفی رابطه متقابل این دو یکی از عوامل موفقیت آن فیلم بود. فیلمنامه شین بلک نیز در کیفیت بالای فیلم ابتدایی Lethal Weapon تأثیر بسزایی داشت و صد البته کارگردانی عالی ریچارد دانر که توانست به‌خوبی از ظرفیت بالای فیلمنامه و دو نقش اصلی بهره ببرد. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از طرف منتقدین نیز همراه بود و با بودجه ساخت ۱۵ میلیون دلاری، نزدیک ۱۲۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

ریچارد دانر سه دنباله بعدی این مجموعه را نیز کارگردانی کرد. با وجود اینکه رابطه دو شخصیت اصلی داستان را می‌توان برگ برنده این فیلم‌ها دانست که همواره برای مخاطبین جذاب و دلنشین بود، اما خب در قسمت‌های سوم و چهارم دیگر همین یک عامل کافی نبود و در کل افت محسوسی را در دو قسمت پایانی شاهد بودیم؛ فرمول تکراری و از رنگ‌وروی رفته ریچارد دانر نیاز به بازنگری اساسی داشت. از زمان اکران قسمت چهارم مجموعه Lethal Weapon در سال ۱۹۹۸، همواره به‌صورت جسته گریخته صحبت‌هایی از ساخت قسمت پنجم این فیلم می‌شد، اما این اخبار هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نمی‌گرفتند. تقریباً بیست سالی از اکران آخرین قسمت این مجموعه می‌گذرد و حال به نظر می‌رسد پس از دو دهه بار دیگر شاهد بازگشت مارتین ریگز و راجر مرتو به روی پرده نقره‌ای سینما خواهیم بود.

ریچارد دانر مصاحبه‌ای طولانی با سایت Den of Geek در رابطه با سال‌های کاری خود در سینمای هالیوود داشت و در بخشی از صحبت‌های خود به ساخت قسمت پنجم مجموعه Lethal Weapon اشاره کرد. سخنان کوتاه وی را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

در حال حاضر فاصله‌ اندک و بسیار ناچیزی با ساخت قسمت پنجم مجموعه Lethal Weapon داریم.  

ریچارد دانر اشاره‌ای به جزئیات داستانی فیلم جدید نداشت، ولی از این موضوع سخن گفت که ایده اولیه این فیلم را چندین سال است که در ذهن می‌پروراند:

داستان این فیلم را به همراه چنینگ گیبسون، نویسنده قسمت چهارم، نوشته‌ایم و تنها لازم است با استودیوی سازنده در این مورد صحبت کنم. اگر همه افراد قدیم دوباره راضی به همکاری شوند و بتوانیم گروه را دور یکدیگر جمع کنیم، این فیلم را خواهیم ساخت. مل گیبسون و دنی گلاور در لیست ما هستند. اگر نتوانیم افراد را جمع‌آوری کنیم، می‌دانیم حداقل تلاش خود را کرده‌ایم. اما خب احتمال بالایی برای ساخت قسمت پنجم وجود دارد.  

Lethal Weapon

در حالی که هنوز استودیوی سازنده چراغ سبزی به ساخت قسمت پنجم مجموعه Lethal Weapon نشان نداده است، اما از صحبت‌های ریچارد دانر این‌طور برداشت می‌شود که ساخت این فیلم قطعی است و تنها اعلام رسمی آن باقی مانده است. در سال ۲۰۰۸ میلادی نام شین بلک نیز برای کارگردانی قسمت پنجم این مجموعه مطرح شده بود و قرار بود مارتین ریگز و راجر مرتو با مزدوران نیویورکی دست‌وپنجه نرم کنند. در ساخت این نسخه خبری از ریچارد دانر نبود. در هر صورت این اتفاق رخ نداد و در همان مرحله انتخاب بازیگران، پروژه لغو شد.

ریچارد دانر سه دنباله بعدی این مجموعه را نیز کارگردانی کرد. با وجود اینکه رابطه دو شخصیت اصلی داستان را می‌توان برگ برنده این فیلم‌ها دانست که همواره برای مخاطبین جذاب و دلنشین بود، اما خب در قسمت‌های سوم و چهارم دیگر همین یک عامل کافی نبود و در کل افت محسوسی را در دو قسمت پایانی شاهد بودیم؛ فرمول تکراری و از رنگ‌وروی رفته ریچارد دانر نیاز به بازنگری اساسی داشت

در همان سال‌هایی که شایعات ساخت فیلمی جدید از این مجموعه به گوش می‌رسید، مل گیبسون اعلام کرده بود که علاقه‌ای به حضور در قسمت پنجم مجموعه Lethal Weapon ندارد؛ وی عقیده داشت که این مجموعه راه خود را گم کرده است. اما در سالیان اخیر گویا تصمیم مل گیبسون عوض شده است و از حضور در این پروژه بدش نمی‌آید. به لطف موفقیت آخرین ساخته مل گیبسون، یعنی فیلم Hacksaw Ridge (هکسا ریج)، بار دیگر نام این بازیگر و کارگردان دوست‌داشتنی سینمای هالیوود بر سر زبان‌ها افتاده است و شاید حضور در قسمت پنجم مجموعه محبوب Lethal Weapon و همکاری دوباره با ریچارد دانر تصمیم بدی هم نباشد و محبوبیت مل گیبسون را در بین تماشاچیان کنونی سینما بیش از پیش کند. فیلم Hacksaw Ridge با استقبال خوبی از طرف منتقدین همراه شد. در این فیلم بازیگرانی همچون اندرو گارفیلد، وینس وان، سم ورثینگتون، لوک بریسی، هوگو ویوینگ، رایان کر، ترزا پالمر، ریچارد پایروس و ریچل گریفیتس به ایفای نقش پرداختند. آخرین ساخته مل گیبسون با بودجه ۴۰ میلیون دلاری خود، نزدیک ۱۷۵ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

شخصیت اصلی مجموعه‌ Lethal Weapon، کهنه سربازی به نام مارتین ریگز است که به‌عنوان کارآگاهی خشن با رفتارهایی جنون‌آمیز در کنار کارآگاه سیاهپوستی به نام راجر مرتو در اداره پلیس لس آنجلس مشغول به کار است. قسمت اول اسلحه مرگبار در سال ۱۹۸۷، نخستین حضور گیبسون در فیلم‌های اکشن هالیوودی بود که موفقیت عظیم آن، ادامه‌ٔ مسیر وی را برای حضور در آثار دیگری از این دست هموار کرد.

گفتنی است دانر ۸۷ ساله به جز مجموعه‌ Lethal Weapon، ساخت آثار مطرح دیگری همچون Superman (سوپرمن) Conspiracy Theory (تئوری توطئه) و فیلم The Omen (طالع نحس) را در کارنامه خود دارد.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده