نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۱۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

نولان برای ساخت فیلم Dunkirk با اسپیلبرگ مشورت کرده بود

کریستوفر نولان، کارگردان فیلم موفق Dunkirk، برای خلق برخی صحنه‌های این فیلم با استیون اسپیلبرگ مشورت کرده است.

کریستوفر نولان برای ساخت فیلم Dunkirk (دانکرک)، از برخی صحنه‌های فیلم معروف Saving Private Ryan (نجات سرجوخه رایان) استیون اسپیلبرگ الهام گرفته است و با این کارگردان بزرگ تاریخ سینما مشورت‌هایی نیز داشته است. فیلم Dunkirk از فیلم‌های بسیار موفق امسال بود و هم منتقدان و هم تماشاچیان سینما استقبال خوبی از آخرین ساخته کریستوفر نولان داشتند. از همین رو بلافاصله بسیاری فیلم Dunkirk را با دیگر فیلم موفق مرتبط با جنگ جهانی دوم، یعنی فیلم Saving Private Ryan مقایسه کردند و البته شباهت‌هایی نیز بین این دو فیلم وجود داشت.  

در هر صورت، صحبت‌های برخی از تماشاچیان و منتقدان که این دو فیلم را با یکدیگر مقایسه کردند و در کنار هم قرار دادند پر بیراه هم نبوده است و گویا خود کریستوفر نولان نیز الهامات و برداشت‌هایی از حماسه جنگی و تاریخی استیون اسپیلبرگ داشته است. ماجرا از این قرار است که کریستوفر نولان از استیون اسپیلبرگ می‌خواهد نسخه اولیه فیلمنامه و مراحل تولید فیلم Saving Private Ryan را در اختیار وی قرار دهد تا آن را به تیم سازنده فیلم Dunkirk نشان دهد و به آن‌ها نشان دهد چطور استیون اسپیلبرگ توانست صحنه‌ای را که سربازان آمریکایی وارد ساحل اوماها می‌شوند بدان شکل دوباره خلق کند.

Private-Ryan

طبق گزارش سایت ورایتی، استیون اسپیلبرگ نه‌تنها این خواسته کریستوفر نولان را می‌پذیرد، بلکه وی را راهنمایی و توصیه‌هایی به او می‌کند تا چطور صحنه تخلیه فیلم Dunkirk را خلق کند و به نمایش درآورد. استیون اسپیلبرگ در این رابطه چنین گفت:

همگی می‌دانیم و با احترام این موضوع را پذیرفته‌ایم که کریس یکی از خلاق‌ترین و مبتکرترین فیلمسازان دنیا است. توصیه من به او این بود که در اینجا قوه تخیلش را کنار بگذارد؛ درست همان کاری که من در زمان ساخت فیلم Saving Private Ryan انجام دادم و بعد اینکه از وی خواستم با تحقیق در منابع معتبر و رسمی به گونه‌ای این فیلم را بسازد که دینی بر گردنش نماند.   

جدای از توجه به جزئیات، کریستوفر نولان می‌دانست باید راهی متفاوت از آن حس هرج و مرج و ترسناک گنجانده‌شده در فیلم Saving Private Ryan را انتخاب کند. کریستوفر نولان در رابطه با این موضوع چنین گفت:

متوجه شده بودم که به دنبال نوع متفاوتی از تنش در فیلم Dunkirk هستم و می‌خواهم کاملاً چیزی متفاوت را به تصویر بکشم. من به حس تعلیق نیاز داشتم. استفاده از زبان تعلیق باعث می‌شود تماشاچی نتواند چشمان خود را از روی پرده سینما بردارد، اما زبان ترس باعث می‌شود تماشاچی چشمان خود را ببندد و رویش را به سمت دیگر برگرداند. تعلیق شکلی متفاوت از تنش است. به گونه‌ای صحنه‌ها را خلق کردیم که خشونت و خون، محور اصلی آن نباشد و موضوع اصلی ترس و مخاطره فیزیکی باشد.  

این نوع از تنشی که کریستوفر نولان در فیلم خود به نمایش درآورده، باعث شده است تماشاچی حس بسیار متفاوت‌تری نسبت به Dunkirk در مقایسه با دیگر ساخته‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم داشته باشد. کریستوفر نولان می‌خواست فیلمی بدون فیلمنامه بسازد و البته که نسخه نهایی نیز فیلمی تقریباً بدون دیالوگ است. در عوض تخیل، هماهنگی و حرکات بی‌صدای بازیگرانش نقشی مهم را در این فیلم ایفا می‌کند. با اضافه کردن ویژگی کنجکاوی‌برانگیز پیچیده‌ای به فیلمی روایت‌شده در بستر زمانی سنتی و در واقع تکراری، شاهد پایان‌بندی متفاوت و خاصی نیز در فیلم Dunkirk هستیم.     

Dunkirk

اینکه کریستوفر نولان چقدر از موفقیت فیلم Dunkirk را مدیون مشورت‌ها و راهنمایی‌های استیون اسپیلبرگ است را تنها خودش می‌داند، ولی بدون شک آخرین ساخته کریستوفر نولان، جایی برای خود در تاریخ سینما باز کرده است و نولان بیشترین سهم را در این میان دارد. این روزها حتی صحبت‌ها و در واقع پیشنهادهایی می‌شود که کریستوفر نولان می‌تواند اولین اسکار خود را برای همین فیلم Dunkirk دریافت کند. در واقع اگر فیلم نولان بتواند جایزه اسکار بهترین فیلم سال را از آن خود کند، آنگاه می‌تواند جایزه‌ای را از آن خود کرده باشد که حتی فیلم Saving Private Ryan با وجود نامزدی در ۱۱ بخش مراسم اسکار، نتوانست از آن خود کند.

اینکه کریستوفر نولان چقدر از موفقیت فیلم Dunkirk را مدیون مشورت‌ها و راهنمایی‌های استیون اسپیلبرگ است را تنها خودش می‌داند، ولی بدون شک آخرین ساخته کریستوفر نولان، جایی برای خود در تاریخ سینما باز کرده است و نولان بیشترین سهم را در این میان دارد

فیلم Saving Private Ryan محصول سال ۱۹۹۸ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی رابرت رودات بود. این فیلم توانست در ۱۱ بخش هفتادویکمین مراسم سالیانه اسکار نامزد دریافت جایزه شود و استیون اسپیلبرگ توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی را در آن سال از آن خود کند. در این فیلم بازیگرانی همچون تام هنکس، مت دیمون، تام سایزمور، آدام گلدبرگ، بری پیر، جرمی دیویس، وین دیزل، پل جیامانی و دنیس فارینا حضور داشتند و به نقش‌آفرینی پرداختند. بودجه ساخت فیلم Saving Private Ryan حدود ۷۰ میلیون دلار بود و این فیلم بیش از ۴۸۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

فیلم Dunkirk در ماه جولای به روی پرده رفت و به فروش بالایی نیز دست یافت و توانست موفقیتی دیگر را برای کریستوفر نولان بریتانیایی ثبت کند. فیلم Dunkirk تاکنون نزدیک ۱۸۷ میلیون دلار در خاک آمریکا فروش داشته است و پس از فیلم Saving Private Ryan استیون اسپیلبرگ و Pearl Harbor (پرل هاربر) مایکل بی، در رده سوم پرفروش‌ترین فیلم مرتبط با جنگ جهانی دوم در خاک آمریکا قرار گرفته است. فروش جهانی فیلم نولان ۳۳۶ میلیون دلار بوده است و در مجموع این فیلم نزدیک ۵۲۴ میلیون دلار فروش داشته است. مجموع فروش جهانی این فیلم از تمامی فیلم‌های ساخته‌شده با مضمون جنگ جهانی دوم بیشتر بوده است و ساخته نولان به‌تنهایی در صدر لیست فیلم‌های پرفروش ساخته‌شده بر اساس جنگ جهانی دوم قرار گرفته است.

در فیلم Dunkirk بازیگرانی همچون تام هاردی، مارک رایلنس، هری استایلز، کنت برانا، کیلین مورفی و جیمز دارسی ایفای نقش کرده‌اند.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده