نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۵

آل پاچینو و رابرت دنیرو از گزینه‌های بازی در نقش هانیبال لکتر بودند

جودی فاستر، ستاره فیلم The Silence of the Lambs (سکوت بره‌ها)، در سخنانی اعلام کرد که بازیگران مطرح دیگری همچون آل پاچینو و رابرت دنیرو نیز برای ایفای نقش دکتر هانیبال لکتر در نظر گرفته شده بودند.

جودی فاستر، بازیگر برنده جایزه اسکار فاش ساخت که بازیگران بسیار معروفی برای ایفای نقش دکتر هانیبال لکتر در نظر گرفته شده بودند، اما در نهایت این نقش تاریخی به آنتونی هاپکینز رسید. بسیاری از منتقدان و سینمادوستان، فیلم The Silence of the Lambs (سکوت بره‌ها) به کارگردانی جاناتان دمی را یکی از ترسناک‌ترین ساخته‌های سینمای هالیوود می‌دانند. این فیلم در سال ۱۹۹۱ اکران شد و نقش‌آفرینی دو بازیگر اصلی آن، یعنی آنتونی هاپکینز و جودی فاستر، از بهترین بازی‌های هر دو بازیگر به حساب می‌آید. فیلم The Silence of the Lambs بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ توماس هریس ساخته شد و داستان کلاریس استارلینگ، یک کارآموز جوان FBI را روایت می‌کرد که مأموریت می‌یابد تا از طریق گفتگو با روانشناس آدمخواری به نام دکتر هانیبال لکتر، از راز قتل‌های فردی با خصوصیات اخلاقی عجیب و قاتلی زنجیره‌ای به نام بیل بوفالو که پوست قربانیانش را می‌کند، پرده بردارد.    

جالب است بدانید فیلم The Silence of the Lambs نخستین و در واقع تنها فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم در ژانر ترسناک است و این فیلم پس از فیلم The Exorcist (جن‌گیر) ویلیام فریدکین و Jaws (آرواره‌ها) استیون اسپیلبرگ، سومین فیلم در ژانر ترسناک است که اعضای آکادمی را کمی از غار فیلم های درام بیرون آورد و آن‌ها را مجاب ساخت که می‌توان فیلمی متفاوت و خوش‌ساخت در این ژانر را که این روزها مملو از سوژه‌های کلیشه‌ای شده، خلق کرد. فیلم The Silence of the Lambs در هر پنج بخش اصلی شصت‌وچهارمین مراسم سالیانه اسکار نامزد دریافت جایزه شد و هر پنج جایزه را از آن خود کرد. جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد به آنتونی هاپکینز رسید، جودی فاستر برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به تد تلی رسید و جایزه اسکار بهترین کارگردانی از آن جاناتان دمی شد و همان‌طور که اشاره کردیم مهم‌ترین جایزه، یعنی جایزه اسکار بهترین فیلم نیز به این فیلم فراموش‌ناشدنی تاریخ سینما تعلق گرفت.      

Foster

آنتونی هاپکینر چیزی در حدود ۲۵ دقیقه در این فیلم به نقش‌آفرینی پرداخت و همین مدت زمان کوتاه کافی بود تا ثابت کند همواره در حرفه خود از بهترین‌ها است. اما خب باید گفت که آنتونی هاپکینز تا حدودی بازی در این نقش را به جاناتان دمی مدیون است، چون وی بود که اصرار به حضور هاپکینز در این فیلم و در نقش دکتر هانیبال لکتر داشت و دیگر گزینه‌های مطرح‌شده برای بازی در نقش این شخصیت را رد کرد. طبق گزارش دِدلاین، جودی فاستر هنگام معرفی آخرین فیلمش در بنیاد فیلم بریتانیا، فاش ساخت که رابرت دنیرو، آل پاچینو و داستین هافمن که غول‌های بازیگری سینمای هالیوود محسوب می‌شوند، برای ایفای نقش دکتر هانیبال لکتر در نظر گرفته شده بودند، ولی انتخاب نهایی سازندگان برای ایفای این نقش، آنتونی هاپکینز بود. جودی فاستر در صحبت‌های خود از دلیل اصلی اصرار جاناتان دمی به حضور آنتونی هاپکینز در این فیلم سخن گفت:

لکتر انسانی متقلب و زیرک است و زبان مخصوص به خود را دارد تا مردم را در فاصله‌ای مشخص از خود نگه دارد. بیننده علاقمند می‌شود این هیولای شکسپیری را تماشا و کشف کند و از همین رو به سوی او کشیده می‌شود.  

Lecter-II

جودی فاستر همچنین بدین نکته اشاره داشت که تا میانه‌های فیلم، آنتونی هاپکینز را ندیده بود و تمام صحنه‌هایی که مربوط به آنتونی هاپکینز می‌شد طی ۷ تا ۱۰ روز فیلمبرداری شد. جودی فاستر گفت در بیشتر صحنه‌ها مجبور بود تنها با دوربین صحبت کند و این تکنیک هیچکاکی سبب شد برخی روزها اصلاً آنتونی هاپکینز را در صحنه نبیند. وی گفت تنها پس از آنکه تقریباً مراحل ساخت فیلم تمام شده بود این فرصت را پیدا کرد کمی با آنتونی هاپکینز صحبت کند. جودی فاستر در این رابطه چنین گفت:  

تقریباً روز آخر فیلمبرداری بود و داشتم ساندویچ ماهی تن می‌خوردم و رو به آنتونی هاپکینز گفتم که کمی از تو ترسیده بودم. آنتونی هاپکینز هم گفت من هم از تو ترسیده بودم...

اگر به‌جای آنتونی هاپکینز، بازیگرانی همچون رابرت دنیرو، آل پاچینو و داستین هافمن ایفاگر نقش شخصیت دکتر هانیبال لکتر بودند، مطمئناً شاهد فیلمی متفاوت بودیم. ولی به‌سختی می‌توان گفت هر بازیگر دیگری نقش‌آفرینی بهتری از آنتونی هاپکینز ارائه می‌کرد  

شنیدن خاطرات جودی فاستر از نحوه رابطه‌اش با آنتونی هاپکینز در پشت صحنه فیلم The Silence of the Lambs، پس از گذشت نزدیک به سی سال از اکران آن فیلم، جالب و قابل توجه است. تاریخ سینمای هالیوود پر شده است از داستان بازیگرانی که نقشی را از دست دادند یا خود تصمیم گرفتند بازی در آن را رد کنند و البته بعدها پشیمانی بی‌فایده و تلخی را تجربه کردند. در هر صورت اگر به‌جای آنتونی هاپکینز، بازیگرانی همچون رابرت دنیرو، آل پاچینو و داستین هافمن ایفاگر نقش شخصیت دکتر هانیبال لکتر بودند، مطمئناً شاهد فیلمی متفاوت بودیم. ولی به‌سختی می‌توان گفت هر بازیگر دیگری نقش‌آفرینی بهتری از آنتونی هاپکینز ارائه می‌کرد.

فیلم The Silence of the Lambs با بودجه ساخت ۱۹ میلیون دلاری، حدود ۲۷۳ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. از بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به آنتونی هاپکینز، جودی فاستر، اسکات گلن، تد لواین، آنتونی هیلد و بروک اسمیت اشاره داشت.

آخرین فیلمی که هم‌اکنون از آنتونی هاپکینز روی پرده سینما است، فیلم Thor: Ragnarok (ثور: راگناروک) تایکا وایتیتی است. تا اینجای کار که منتقدان بسیار از فیلم Thor: Ragnarok تعریف کرده‌اند و این فیلم را بهترین فیلم دنیای سینمایی مارول نامیده‌اند. در فیلم Thor: Ragnarok کریس همسورث در نقش ثور، تام هیدلستون در نقش لوکی، ادریس البا در نقش هایمدال، آنتونی هاپکینز در نقش اودین، تسا تامپسون در نقش والکری، کارل اوربان در نقش اسکرج، مارک روفالو در نقش هالک، جف گلدبلوم در نقش استاد بزرگ، کیت بلانشت در نقش هلا، بندیکت کامبربچ در نقش دکتر استرنج، کلنسی براون در نقش سورت و جیمی الکساندر در نقش سیف به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم  Thor: Ragnarok در تاریخ ۳ نوامبر (۱۲ آبان‌ماه) اکران خود را آغاز کرده و در سه روز ابتدایی اکران خود در آمریکای شمالی، به فروش فوق‌العاده ۱۲۱ میلیون دلار دست پیدا کرده است.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده