نویسنده: بخش تبلیغات
// چهار شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۱

صعودی ایمن و به یادماندنی

در روایات ایرانی آمده است که آرش کمانگیر از قله دماوند بالا رفت تا با پرتاب تیر از کمانش، مرز بین ایران و توران را مشخص کند.

با این روایت می‌توان نتیحه گرفت که ورزش کوهنوردی ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد. کوهنوردی ورزشی است که قدمتی طولانی در جهان دارد و به حدود ۵۰۰۰ سال پیش می‌رسد، به طوریکه دانشمندان بقایایی از مرد یخی پیدا کردند که سه هزار متر از کوه‌های آلپ بالا رفته بود.

کوهنوردی ورزشی است که همه افراد با هر سن و توانایی می‌توانند به آن بپردازند. ایران با وجود کوه‌ها و قله‌های متفاوت بستر خوبی برای این ورزش مهیا دارد که افراد با داشتن تجهیزاتی که لازمه این ورزش است می‌توانند به آن مشغول شوند.

بعضی کوهنوردی را به عنوان شغل اصلی می‌دانند و برخی به عنوان تفریح و ورزشی که آخر هفته‌ها انجام دهند تا در روزهای کاری با انرژی بیشتری حاضر شوند.

برای صعود به کوه ابزارهای متفاوتی نیاز است که بنا به فصل، ارتفاع کوه و منطقه مورد نظر تجهیزات و ابزارهای مختلف در دسترس است. برای خرید لوازم کوهنوردی و کمپینگ باید بدانید که چه چیزهایی لازم است تا با خود همراه داشته باشید مثلا بعضی از این ابزارها عبارتند از کفش مناسب کوه، کوله پشتی، باتوم یا عصای مخصوص، کاپشن و لباس مناسب، کیسه خواب، وسایل شخصی مانند قاشق و چنگال، لوازم بهداشتی و دارویی، چراغ قوه، فلاسک چای یا قهوه، بطری آب، موبایل به دلیل تماس‌های ضروری و استفاده از جی پی اس و همچنین خوراکی‌های لازم و مقوی.

به طور کلی باید با خود وسایل کم حجم و ضروری و البته ایمن حمل کنید تا هنگام صعود دچار مشکل و سنگینی بار نشوید.

برای خرید تجهیزات ورزشی میتوانید به این لینک (دیوار) مراجعه کنید.

ضمن اینکه افراد مبتدی ضروری است که فرد آشنا و حرفه‌ای را که این ورزش را بدانند و به اصطلاح راه بلد باشد به همراه خود ببرند.

از نکاتی که قبل از صعود باید بدانید علاوه بر تجهیزات و لوازم مناسب کوهنوردی و کمپینگ، آموزش‌هایی درباره این ورزش است. پس اول از همه داشتن مربی کارآمد واجب است. بعد پیش از شروع کوهنوردی باید وضعیت آب و هوای منطقه‌ای را که می‌خواهید به آن صعود کنید بررسی کنید، برای این کار باید بدانید که زمان مناسب برای صعود به آن کوه چه زمانی است، حتی این پیش بینی نباید تنها در روز قبل از صعود باشد بلکه در همان روز هم باید وضعیت هوای منطقه را کنترل کرد که اگر مناسب نبود و مثلا طوفانی و یا مه آلود بود، از صعود منصرف شوید چون هیچ چیز بر ایمنی و حفظ سلامتی شما مقدم نیست.

مورد دیگر مهارت نجات و کارهای لازم هنگام بروز خطر است. باید بدانید هنگام آسیب دیدگی خود یا همراهتان چه کاری باید انجام دهید. کارشناسان توصیه می‌کنند در این مواقع ضمن حفظ آرامش، مشخص کنید که خود می‌توانید آسیب دیدگی را کنترل کنید یا نیاز به کمک دارید. موارد و اصول ایمنی نیاز به آموزش دارد که در این بحث گنجانده نمی‌شوند اما توصیه اکید کارشناسان رعایت اصول ایمنی و داشتن مهارت هنگام صعود است، پس ضروری است که موارد لازم را رعایت کنید تا ورزش و صعود خوبی داشته باشید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده