نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

بسیاری خواستار حذف کیسی افلک از مراسم اسکار هستند

کیسی افلک که نام وی نیز در میان افرادی که اخیرا به رفتارهای ناشایست متهم شده‌اند دوباره بر سر زبان‌ها افتاده، ممکن است در مراسم اسکار سال جاری حضور نداشته باشد.

دو طومار آنلاین در سطح اینترنت برای جمع‌آوری امضای کاربران ایجاد شده و دادخواست مطرح‌شده در این طومارها جلوگیری از حضور کیسی افلک، بازیگر و کارگردان بااستعداد و محبوب آمریکایی، در مراسم اسکار سال ۲۰۱۸ میلادی است. در چند هفته اخیر به دفعات خبرهایی راجع به رفتار ناشایست و غیر اخلاقی بعضی بازیگران، کارگردانان و تهیه‌کنندگان مشغول در سینمای هالیوود به بیرون درز پیدا کرده است. بعد از اینکه نزدیک به چهل زن، هاروی واینستین، رئیس کمپانی فیلمسازی واینستین را به آزار و اذیت‌های مختلف متهم کردند، گویا تازه پرده کنار رفته است و رفتارهای زننده برخی از دیگر افراد معروف بدنه سینمای هالیوود نیز در حال برملا شدن است. بعد از رسوایی هاروی واینستین، نوبت به آشکار شدن رفتارهای مشابه برادرش، باب واینستین رسید. در واقع بعد از مطرح شدن نام این دو برادر بود که زنان کمی جرئت پیدا کردند و تصمیم درست را گرفتند که از این ناهنجاری‌های نفرت‌انگیز پرده بردارند. تایلر گراشام از دیگر متهمان رسوایی‌های اخیر است و اگر بخواهیم به نام‌های مطرح اشاره داشته باشیم باید به جیمز توبک، نویسنده و کارگردان آمریکایی، برت رتنر، کارگردان و تهیه‌کننده، اندی دیک، جرمی پیون و متأسفانه کوین اسپیسی، بازیگر تکرارنشدنی سینمای هالیوود اشاره داشته باشیم. هر کدام از این افراد به بدرفتاری و انجام حرکات خارج از عرف در حوزه کاری خود متهم شده‌اند.      

Casey

متهم کردن اشخاص معروف به رفتار غیر اخلاقی، اتفاقی جدید در سینمای هالیوود نیست و به کرات چنین اتفاقاتی رخ داده بود، ولی مثل امروز با جدیت دنبال نمی‌شد و همیشه نهایتاً نام یک نفر مطرح می‌شد و ماجرا به گونه‌ای فیصله پیدا می‌کرد. در گذشته معمولاً اشخاصی که متهم به چنین رفتارهایی می‌شدند، جزو افراد پولدار، بانفوذ و قدرتمند بودند و آنقدر در حوزه کاری خود فردی موفق تلقی می‌شدند که رفتارشان نادیده گرفته شود و حتی بتوانند به‌راحتی به کار خود ادامه دهند و تازه به دوران اوج کاری خود برسند! یکی از معروف‌ترین اشخاص در انجام چنین رفتارهایی، رومن پولانسکی، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و هنرپیشه فرانسوی-لهستانی برنده جایزه اسکار است. رومن پولانسکی در سال ۱۹۷۷ به جرم بی‌حرمتی به دختری ۱۳ ساله با نام سامانتا گیلی بازداشت شد. وی سرانجام در سال ۱۹۷۸ به جرم خود اقرار کرد و پس از گذراندن چند هفته بازداشت و پیش از اتمام دادرسی، بدون اجازه مقامات قضایی از آمریکا به فرانسه گریخت. رومن پولانسکی دیگر هرگز به آمریکا بازنگشت و حتی در سال ۲۰۰۲ برای دریافت جایزه اسکار به خاطر فیلم The Pianist (پیانیست) به آمریکا نرفت. یکی دیگر از معروف‌ترین افراد این لیست سیاه، کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده و موسیقی‌دان آمریکایی و نامزد ۱۹ جایزه اسکار، یعنی وودی آلن است. وودی آلن متهم شده بود که دختر خردسال خود را مورد سوءاستفاده قرار داده و البته به هر دلیلی این موضوع بر آینده کاری این شخصیت معروف سینمای هالیوود تأثیری نگذاشت. اوایل سال جاری بود که کیسی افلک، بازیگر، کارگردان و برادر بن افلک، در دو شکایت جداگانه از اعضای تیم سازنده فیلم I’m Not There (من آنجا نیستم)، با اتهام آزار و اذیت مواجه شد. کیسی افلک با بازی در فیلم Manchester by the Sea (منچستر کنار دریا) کنت لونرگان، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتادونهمین مراسم سالیانه اسکار شد. کیسی افلک برای همین فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بازیگر نقش اصلی مرد و جایزه بفتا بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. وی همچنین در سال ۲۰۰۷ برای نقش‌آفرینی فوق‌العاده خود در نقش رابرت فورد در فیلم بسیار تحسین‌برانگیز The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل)، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

Scandal

مطابق قانون نانوشته هر ساله مراسم اسکار، عرف چنین است که بهترین بازیگر مرد مراسم اسکار سال گذشته، اهدای جایزه به بهترین بازیگر زن سال آینده را بر عهده داشته باشد. تنها چند ماهی به نودمین مراسم سالیانه اسکار باقی مانده است و بسیاری از فعالان اجتماعی و مردم عادی می‌خواهند به علت اتهاماتی که به این بازیگر زده شده است، به هر نحوی جلوی حضور کیسی افلک در این مراسم را بگیرند. سایت Pajiba در این رابطه گزارش کرده است که دو طومار آنلاین برای جمع‌آوری امضاء در سطح اینترنت ایجاد شده است و خواسته مطرح‌شده در این طومارها این است که برای اولین مرتبه اعضاء و مسئولین آکادمی دست از این سنت بردارند و از حضور کیسی افلک در این مراسم جلوگیری به عمل آورند. محض اطلاع کاربران گرامی، این طومارها از این لینک و این لینک قابل دسترسی هستند.

سال گذشته نیز با نامزد شدن کیسی افلک برای بازی در فیلم Manchester by the Sea، جنجال زیادی به پا شد، ولی اعضای آکادمی بدون توجه به این جار و جنجال‌ها و با توجه به بازی فوق‌العاده کیسی افلک در آن فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد را به او دادند و وی نه‌تنها در مراسم حضور یافت، که جایزه را نیز با خود به خانه برد

سال گذشته نیز با نامزد شدن کیسی افلک برای بازی در فیلم Manchester by the Sea، جنجال زیادی به پا شد، ولی اعضای آکادمی بدون توجه به این جار و جنجال‌ها و با توجه به بازی فوق‌العاده کیسی افلک در آن فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد را به او دادند و وی نه‌تنها در مراسم حضور یافت، که جایزه را نیز با خود به خانه برد. دو نفری که از کیسی افلک شکایت کرده‌اند یکی ماگدالنا گورکا، فیلمبردار و دیگری آماندا وایت، تهیه‌کننده سینما هستند. این دو گفته‌اند که کیسی افلک در جریان فیلمبرداری فیلم I’m Not There به آن‌‌ها حمله‌ور شده است و رفتاری غیرطبیعی داشته است. هر دو نفر علیه کیسی افلک اقامه دعوی کردند. آن‌ها مدعی بودند پس از رد خواسته کیسی افلک، این بازیگر شروع به فحاشی به آن‌ها کرده و رفتاری خشونت‌آمیز و غیرقابل کنترل داشته و پیامک‌های توهین‌آمیز برایشان ارسال می‌کرده است و موارد دیگر که قابل بیان در این مطلب نیست. پرونده کیسی افلک در سال ۲۰۱۰ به دادگاه کشیده شد و با جریمه مالی پایان یافت.

در هر حال گویا هالیوود این روزها رویه پیشین خود را کنار گذاشته است و شاهد هستیم افرادی همچون هاروی واینستین دیگر جایی در سینمای هالیوود ندارند. تایلر گراشام از آژانسی که در آن مشغول به کار بود اخراج شده است، برت رتنر مجبور به قطع همکاری با کمپانی برادران وارنر شده است، اندی دیک از آخرین فیلمی که مشغول به بازی در آن بود اخراج شده و کوین اسپیسی نیز دیگر جایی در مجموعه House of Cards (خانه پوشالی) ندارد. جالب است بدانید کمپین اسکاری که برای نقش‌آفرینی کوین اسپیسی در فیلم All the Money in the World (تمام پول‌های جهان) به راه افتاده بود نیز لغو شده است. بیشتر مناقشات امروز بر سر اتفاقات جدید و مواردی همچون رفتارهای هاروی واینستین است و اگر مسئولین و اعضای آکادمی اسکار تصمیم بگیرند کیسی افلک را از لیست اهداکنندگان جوایز امسال حذف کنند، مطمئناً بحث و جنجال زیادی به راه خواهد افتاد.

در خبری مرتبط نیز خواندیم که بن افلک، ستاره سینمای هالیوود در سخنانی اعلام کرده است که پاداش‌ها و سودهای مالی آینده را که کمپانی واینستین قرار است به وی بدهد صرف امور خیریه خواهد کرد.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده