نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹

ریدلی اسکات کار زنومورف را تمام شده می‌داند

طبق گفته‌های ریدلی اسکات، کارگردان فیلم Alien: Covenant (بیگانه: کاوننت)، موجود قدیمی این مجموعه، یعنی زنومورف، تقریباً به پایان راه خود رسیده است.

ریدلی اسکات، کارگردان و تهیه‌کننده انگلیسی در صحبت‌های جدید خود چنین گفت که دیگر موجود معروف این مجموعه، یعنی زنومورف، محوریت اصلی فیلم‌های مجموعه بیگانه نخواهد نبود و به گونه‌ای می‌توان گفت کار این موجود با مجموعه بیگانه تمام شده است. علی‌رغم اینکه زنومورف درنده اصلی فیلم Alien: Covenant (بیگانه: کاوننت) بود، ولی با توجه به صحبت‌های جدید ریدلی اسکات قرار نیست این موجود موضوعیت اصلی این مجموعه را به خود اختصاص دهد. فیلم پیش‌درآمد Prometheus (پرومتئوس) داستانی متفاوت از دیگر فیلم‌های مجموعه بیگانه داشت؛ در فیلم Prometheus آنچنان شاهد صحنه‌های اکشن و ترسناک مجموعه بیگانه نبودیم و این فیلم ریدلی اسکات که به‌نوعی پیش‌درآمد مجموعه محسوب می‌شد، بیشتر نکات فلسفی و پرسش‌های بی‌پاسخ ذهن آدمی را به تصویر کشید. با اینکه فیلم Prometheus فیلم بسیار خوبی بود، ولی خب به مذاق همه خوش نیامد. دنباله فیلم Prometheus، یعنی فیلم Alien: Covenant با هدف جلب رضایت طرفداران سبک قدیمی مجموعه بیگانه و همچنین طرفداران فیلم مفهومی Prometheus ساخته شد و پایان این فیلم به گونه‌ای بود که خیلی‌ از طرفداران این مجموعه، حال منتظر قسمت سوم سه‌گانه ریدلی اسکات هستند.  

در دنیایی که فیلم Prometheus به تصویر کشید چندان شاهد زنومورف نبودیم و اِلمان‌های دنیای مجموعه بیگانه در اولویت قرار نداشت، بجای آن شاهد گروهی از دانشمندان بودیم که در جستجوی کشف نخستین نشانه‌های وجود انسان بودند. آن فیلم بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت، چون موضوعی متفاوت را به تصویر کشیده و سؤالات جالبی را نیز مطرح کرده بود که در فیلم‌های بلاک‌باستری کمتر شاهد ساخت چنین فیلم‌هایی با داستانی قوی و متفاوت هستیم، اما فیلمنامه نه چندان خوب و انتخاب بازیگرانی که وصله‌ای ناجور به نظر می‌رسیدند، سبب شد فیلم Prometheus آن طور که باید و شاید مورد توجه اهالی سینما و همچنین طرفداران دوآتشه مجموعه بیگانه قرار نگیرد. اما کم لطفی است که به نقش‌آفرینی زیبا و بسیار عالی مایکل فاسبندر در نقش اندروید دیوید اشاره‌ای نداشته باشیم. شخصیتی که بعداً در فیلم Alien: Covenant کاملاً داستان را در دست داشت و می‌توان گفت مهره اصلی سری جدید مجموعه بیگانه شده است.

Xenomorph-II

در هر حال با وجود اینکه در فیلم Alien: Covenant به زنومورف پرداخته شد و در نبرد نهایی این موجود جایگاه اصلی را داشت، ولی با این حال بسیاری معتقدند آن قسمت از فیلم جزو ضعیف‌ترین سکانس‌های فیلم خوش‌ساخت ریدلی اسکات بوده است و گویی تنها برای خالی نبودن عریضه زنومورف را در بخش پایانی فیلم قرار داده بودند.

ریدلی اسکات در مصاحبه‌ای جدید با سایت هالیوود ریپورتر، بار دیگر تأیید کرد که در حال حاضر احساس می‌کند کار زنومورف دیگر با این مجموعه تمام شده است. ریدلی اسکات سال‌ها بدین موضوع اشاره داشته است که جانور ترسناکی که هانس رودولف رودی گیگر (هنرمند سوررئالیست سوئیسی بود که هیولا و دکورهای پیشرو فیلم علمی-تخیلی Alien را طراحی کرد؛ هانس رودولف رودی گیگر بیش از همه برای خلق موجود ناشناخته فیلم ترسناک Alien شهرت داشت که سال ۱۹۷۹ بر روی پرده رفت. او برای این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین دستاورد جلوه‌های تصویری شد) خلق کرده است به اندازه کافی در چندین دنباله فیلم ابتدایی، کتاب‌های کمیک و همچنین بازی‌های ویدئویی به تصویر کشیده شده است و در حال حاضر به چیزی جدید نیاز داریم. در این مصاحبه از ریدلی اسکات پرسیده شده بود که چرا بجای کارگردانی فیلم Alien: Covenant، فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) را کارگردانی نکرده است که وی با طرفه رفتن از پاسخ به این سؤال این چنین گفت:

چون شخصاً فکر می‌کنم کار زنومورف با این مجموعه تمام شده است. لازم است به دنبال چیزی جدید باشیم، باید آن موجود را با چیزی عوض کنیم و دیدید که حق با من بود و از قبل این موضوع را می‌دانستم.

Scott

ریدلی اسکات در ادامه صحبت‌های خود به آینده مجموعه بیگانه نیز اشاراتی داشت و تلویحاً گفت که چه افکاری برای این مجموعه در سر دارد. وی در مورد آینده مجموعه بیگانه چنین گفت که قرار است در فیلم بعدی تمرکز اصلی داستان بر روی شخصیت دیوید باشد و این دنیایی را که این ربات بدذات خلق می‌کند، خالی از انسانیت و اخلاق و معنویات خواهد بود؛ در واقع دیوید در سیاره جدید نقش خدا را خواهد داشت. ریدلی اسکات همچنین گفت که در فیلم جدید شاهد بازگشت مهندسین فیلم Prometheus خواهیم بود و آن‌ها پس از آنکه متوجه می‌شوند دیوید در سیاره جدید اثری از مهندسین و کارهای آن‌ها باقی نگذاشته است، بسیار عصبانی می‌شوند.

ریدلی اسکات تأکید کرد که در حال حاضر احساس می‌کند کار زنومورف با این مجموعه تمام شده است و به چیزی جدید نیاز داریم

گو اینکه دورنمای ایده‌های جدید ریدلی اسکات جالب و کنجکاوکننده به نظر می‌رسند، ولی از گفته‌های وی این برداشت را داشتیم که فیلم بعدی این کارگردان از مجموعه بیگانه بسیار متفاوت با آن چیزی است که آخرین بار تماشا کردیم. آخرین فیلم ریدلی اسکات در مجموعه مورد پسند منتقدان و تماشاچیان قرار گرفت، ولی فروش این فیلم در گیشه را نمی‌توان خیلی خوب قلمداد کرد. فیلم Alien: Covenant با بودجه ساخت ۹۷ میلیون دلاری، ۲۴۰ میلیون دلار فروش داشت. در قسمت پایانی این فیلم هدایت کشتی فضایی با ۲۰۰۰ کلونی به دست دیوید افتاد و همین موضوع سبب شد بسیاری مشتاق دیدن فیلم بعدی مجموعه Alien باشند. اما در هر صورت این طور به نظر می‌رسد که این کارگردان برجسته سینمای هالیوود در نهایت قصد دارد موجود بیگانه را از مجموعه بیگانه جدا کند و ربات‌ها را به صحنه بیاورد، موضوعی که پیش از این نیز بحث‌آفرین شده بود و کمپانی فاکس، قرن بیستم نیز گویا چندان موافق تصمیم جدید ریدلی اسکات مبنی بر حذف کامل زنومورف نیست.        

بعید به نظر می‌رسد در فیلم‌های آتی مجموعه بیگانه، زنومورف کاملاً حذف شود و این امکان وجود دارد که زنومورف نقشی افتخاری در فیلم‌های بعدی مجموعه بیگانه داشته باشد!

چندی پیش نیز ریدلی اسکات از علاقه‌ خود به بسط دادن دنیای Blade Runner فراتر از فیلم Blade Runner: 2049 دنیس ویلنوو صحبت کرده بود و احتمالاً همچون مجموعه Alien، دنیای Blade Runner نیز تبدیل به مجموعه‌ای بزرگ خواهد شد.

در فیلم Alien: Covenant بازیگرانی همچون مایکل فاسبندر، کاترین واتراستون، بیلی کروداپ، جیمز فرانکو، دنی مک‌براید و دیمین بیشر به ایفای نقش پرداخته‌ بودند.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده